-
O designu Škoda mluvit
Je to úzké, vysoké, dlouhé, drahé a má to tři válce. Co je to? Škoda Rapid!
Design je umění. Opravdový designér je člověk, který má nejen nadání tvořit, ale má také cit pro techniku. Takže je rovněž poloviční inženýr. Řeč je o automobilech a tedy těch, kdo je tvoří. Odjakživa považuji design škodovek za jejich slabou stránku. Uvědomovali si to kdysi i ředitelé AZNP Mladá Boleslav a tak svěřili tvary vznikajícího nového vozu pod názvem Favorit proslulému italskému designérskému studiu Bertone. Bohužel, navržené tvary nebyli schopni vyrobit, a tak vznikl koncept „krabice“, který se tak úspěšně reinkarnuje v podobě modelu Fabia dodnes. Ano, budu zase sarkastický.
V MB stále nepochopili, že taktika uděláme z nevýhody přednost je dávno přežitá. Dnes už dokáží dříve náročné tvary s přehledem vyrobit, ale jaksi stále nemají někoho, kdo by jim nakreslil pěkné auto. A tak překreslují stále to samé dokola. V roce 1996 vešla do výroby slavná Octavia první generace, přičemž práce na voze začaly již v roce 1992. Původní design pocházel opět z Itálie, ale znovu byl výrazně přepracován. Jestli kvůli technologickým omezením, nebo z jiných důvodů, mi není známo, nicméně výsledek mě neohromil stejně, jako tomu bylo u Favorita. Přesto šlo o ohromný komerční úspěch. Octavia se stala pojmem a etalonem ve své třídě. Dovolím si ale tvrdit, že nikoli pro její design. Tím, co ji vyneslo v očích spotřebitelů na samotný Olymp byla a je její funkcionalita. Ano, před tou se skláním a smekám. Jenže já mluvím o designu.
Uvědomuji si, že krása je relativní. Pokud nějaké auto vlastníte, jakékoliv, vždy se na ně díváte se zalíbením. Těžko se to vysvětluje. Majitele škodovek nepřesvědčím, že mají nepěkné auto. Dokud bude jejich, dotud bude krásné. Tak zní zákon. Podobně jako pro každou matku je to její dítě nejkrásnější. Můžete si o tom myslet co chcete, ale nemůžete jí to vyvracet. Mým záměrem není někoho urážet. Škoda má právo vyrábět si co chce a já to uznávám. Já mám zase právo si to nekoupit. Přesto mě zaráží, že nepěkná auta vedou prodejní žebříčky. Vynechme teď Octavii, u ní je nad slunce jasné, že jde o funkci nadřazenou designu. Zastavím se u v úvodu zmíněného Rapidu. Prohlédněte si pozorně fotografii v záhlaví. Jsou na ní dvě tvarově téměř shodná auta. To šedomodré vzniklo v devadesátých letech a do výroby šlo v roce 1996. Červené pod ním je Rapid. Vůz nižší střední třídy představený v roce 2012. Tedy o celých šestnáct let později. Soustřeďte se na design. Vidíte nějaký zásadní rozdíl?
Autorem designu Rapida je Josef Kabaň. Při jeho návrhu byl prý kladen důraz na jednoduchost a atraktivitu. Atraktivitu? Vždyť je to ještě tuctovější než Octavia! Kdybych chtěl být ještě pichlavější, řekl bych, že designérskou invenci nahradil pan Kabaň kopírákem. Přiložil ho k výkresu Octavie, upravil rozměry, provedl pár kosmetických změn, a Rapid byl na světě.
Nebo vám to tak nepřipadá?
A je to vůbec špatně? Vždyť unifikované tvary zavedly snad všechny automobilky v zájmu rozpoznatelnosti značky, podpisu, který každý přečte. Jenže v případě škodovek mi to nepřipadá jako záměr. Připadá mi to, bohužel, jako neschopnost. Jediné auto, které ve mně vzbuzovalo naději po stránce designu, byl koncept Yeti. Produkční verze byla nakonec značně uhlazenější, přesto výrazná a nezaměnitelná. A s čím přišla Škoda po modelu Yeti? Karoq. Ale nenechme se zmýlit, všichni víme, že je to VW Tiguan.
Abych to shrnul, Škoda auto má sice skvělé ekonomické výsledky a mě to těší. Co mě naopak netěší je její uniformní produkce bez charakteru. O nějakém charisma nemůže být vůbec řeč. A designovou impotencí je podle mne Škoda auto přímo proslulá.
Porota Red Dot Award může mít opačný názor, ale co si o ní myslet, když udělí cenu za design Ferrari a škodovce současně? To je jako by Michelinskou hvězdu obdržel Gordon Ramsay a s ním i Láďa Hruška…
Co si o tom myslíte?
P. S. Na obrázku níže je realita roku 2017, červený vůz a design z roku 1996 versus modrý za ním z roku 2012. Nemůžu si pomoct, ale ten modrý připomíná špatnou (a dražší) kopii červeného. Kdybych si musel vybrat, bral bych červený. Vypadá prostě hodnotněji.
Das Auto:
a jeho česká kopie:
a jeho produkční verze:
Člověk by brečel – nahradit tak svébytný a originální design (Yeti) uniformou od VW (Karoq), to chce opravdu silný žaludek.
Němci Škodu nemusí, raději sáhnou po Dacii.
Italské prázdniny Downsizing is down
25 Responses to O designu Škoda mluvit
[1]
17. 8. 2017 v 09:01MariAchi
Uprimne nechapu, co tim clankem chces rict.
To, ze Rapid liftback ma „nahradit“ prvni generaci Octavie, Skodovka nijak neskryvala, prave naopak rikali hned, ze jednicka je inspiraci. A Octavia byla ve sve dobe podstatne drazsi auto, nez je dnes Rapid.
Yeti serie se od konceptu lisi jen minimalne, zadnou uniformu tam nevidim, urcite ne na obrazku s kulatymi svetly, mozna jsi tam mohl dat foto po FL, ktery tuto markantu odstranil, tim se z Yetiho opravdu stalao vzhledove nudnejsi auto.
A pokud se ti celkove nelibi uniformni designovy jazyk VAG, tak si skoc treba k Honde, tam te jiste potesi svou rozmanitosti, kde jedna generace vozu popira tu predchozi od zakladu…
[2]
17. 8. 2017 v 10:36Missouri
Nejen k Hondě, ke kterémukoli jinému světovému výrobci. To tím článkem chci říct. Rozmanitost designu je dle mého žádoucí, a nejen dle mého. Kdyby to žádoucí nebylo, jistě by ostatní světové automobilky vyráběly padesát let totéž. Třeba podle vzoru Volžského automobilového závodu (VAZ). Odtud možná pochází přesvědčení, že nový model má vypadat stejně jako ten starý. Jak tomu bylo za časů vlády jedné strany. Tenkrát jsme nemohli. Teď bychom možná mohli, ale zvyk nám velí překreslovat staré vzory a pokládat to za přednost.
[3]
17. 8. 2017 v 15:11Verny_2013
Taky mi tento příspěvek přijde tak trochu jako výkřik do tmy. Taky nejsem nijak odvázaný ze současné designové linie a Rapid liftback je asi to nejhorší co od Kabaně vzešlo. Je to ale jasně zamýšlený lowcost, Který hodnotou designu je srovnatelný s dalšími takto koncipovanými auty. Ale jsou tam kousky z poslední doby které se Kabaňovy vyloženě povedly – Superb, Kodiak i Fabia. Co mě osobně na nových Škodovkách vadí mnohem víc jsou fádní, neútulné a lacině vyhlížející interiéry. Ale přijde mi že je přijatelnější vnímat na cestách většinově spíš méně nápadná auta – VW, Opel, Ford, Toyota, než samé exoty jako Civic, Juke a pod. Kdyby to bylo obráceně nejspíš by se vnímání designu obrátilo. A mluvilo by se o ladných harmonický křivkách bez zbytečných kudrlinek a extravagancí. Design je totiž opravdu velmi relativní. A oprav si v příspěvku spojitost Karoq – Tiguan. Přímá tam není. Tiguan je o 1/2 třídy výš. Karoq bude převlečená Ateca.
[4]
17. 8. 2017 v 16:39rohYpnol
Promiň, nebudu ti bráttvoje názory, ale jsou absolutně zcestné.
Octavia I vs. Rapid
Na tomto srovnání je vidět, jak neuvěřitelně nadčasová Octavia I byla. Koneckonců ve výrobě vydržela neuvěřitelně dlouho, o 1996 až po 2009 myslím.
Co se charakteru Škody týká, naopak z koncernu má v aktuální generaci docela vytříbený charakter. Fabia III je krásná a nemá absolutně žádný problém s designem. Superb III je hodně vydařený a spoustě lidí se líbí víc než Passat.
Ano, koncern rozhodl, že z úspěchu Škody nechá těžit i Seat, čímž se sráží osobitost některých modelů. Ale co už.
Třeba novinka Karoq nebo Kodiaq nedostatkem charakteru rozhodně netrpí a evidentně se líbí – jsou vyprodané a nestíhají se vyrábět.
Takže tvoje názory jsou absolutně ničím nepodložené. Škoda dávno neprodává jen na praktičnosti a dávno se vymanila z pozice značky „value for money“. Úspěšná je celoevropsky. A třeb ataková Octavia III FL má charakteru už natolik, až to někteří naopak nejsou schopni pobrat.
Ne, to co jsi tu napsal, jsou naprosté nesmysly.
[5]
17. 8. 2017 v 16:46rohYpnol
A mimochodem – z tvojí logiky porovnání Rapidu a Octavie I by Golf byl absolutní nula – vždyť vypadá stále stejně…
Jenže opak je pravdou. Věci, které fungují a které lidi chtějí, se nemění. A o tom to je. Ano, Škoda vytvořila dlouhodobě fungující podobu auta, kterou stačí aktualizovat dle módních trendů. Co by za to jiní výrobci dali…
Mimochodem, třeba francouzi (přinejmenším Renault) už taky pochopil, že lidi nejsou na jejich experimenty příliš zvědaví. je sice určitě zajímavé, že každá generace Mégane je úplně jiná charakterem. ale zatímco Mégane lítá s charakterem a s prodejními čísly zleva doprava, Golf je stále …. první. Ano, ten Golf, co je stále stejný.
[6]
17. 8. 2017 v 17:28Missouri
Octavia, Superb i Fabia prošly mnoha facelifty, až se dopracovaly do současných podob. Octavia sice stále vypadá poněkud bezpohlavně, ale v určitých barvách a na správných kolech se ji nezdráhám označit za docela pěkné auto. Superb konečně nabral správné, rozuměj vyvážené proporce a i když je těch ostrých úhlů trochu moc, alespoň už nevypadá jako jezevčík. Ovšem stále má v sobě jistou neotesanost. A Fabia? Dle mého není krásná, je příliš hranatá a stále připomíná Favorit. Kdyby vypadala jako současná Ibiza, neměl bych s ní problém. Podívej, kritika je přátelská služba. Nekriticky přijímat vše, co nám Škoda předvede, to dovede kdekdo, ostatně motorističtí novináři se v této disciplíně plně osvědčují. Jako autor by měl člověk přijímat kritiku coby podnět k zamyšlení. A autor designu masově prodávaných vozidel zvláště, protože tím, co stvořil, zaplňuje veřejný prostor. Prostě se na jeho dílo musíme dívat. Není uzavřeno v galeriích. Proto je zapotřebí plurality názorů. Design aut je důležitý a pokud je opomíjen, utrpí tím veřejný prostor. A já trvám na tom, že některé produkty z Mladé Boleslavi veřejný prostor hyzdí.
[7]
17. 8. 2017 v 18:13Missouri
Reakce na Verny 2013 – jestli je Karoq ve stejné třídě s Tiguanem není z hlediska designu podstatné. Třídní příslušnost je administrativní záležitost. Za sebe říkám, že Yetiho je velká škoda, protože tenhle crossover je svými tvary naprosto výjimečný. Jenže výjimečnost není pro značku Škoda evidentně tím správným parametrem. Preferována je uniformita. A to je to, co mi vadí. Souhlasím s tebou ohledně interiérů škodovek. Zde je uniformita a nenápaditost ještě patrnější. Nicméně s interiérem žije majitel, kdežto s exteriérem celé široké okolí. Jak jsem uvedl v odpovědi výše, vnější design okupuje veřejný prostor. Dovedeno do krajnosti by se dalo říct, že při výběru nového auta bychom vlastně měli myslet i na své okolí. Jenže zde už narážím na limity občanských svobod, že… Píšeš, že původně mělo v případě Rapidu jít o zamýšlený lowcost. Jenže Rapid není levné auto, tím je třeba Dacia a bohužel pro Škodu, její lowcost je v mých očích hezčí. Hodně mě kdysi iritovalo, coby tehdy majitele seatu, že design Rapidu převzalo i Toledo. Dle mého to nebylo a není dobře. Toledo bylo kdysi krásné auto, a zásahem shora získalo nyní nálepku lowcostu. Sice vypadá lépe než Rapid, ale chybné proporce má společné. No a na závěr to odlehčím: fakt to je výkřik do tmy, psal jsem to včera po setmění… 🙂
[8]
18. 8. 2017 v 00:21twistedTSD
Nesouhlasím. A ne kvůli tomu, že jsem tak trochu „škodovák.“ Z toho, co přinesl do Škody Kabaň, jsem byl upřímně nadšený, je to design podle mého gusta. Že se Rapid podobá původní Octavii? No a co? Opravdu mi nechybí mlácení ode zdi ke zdi, jaké předvádí Hyundai nebo Toyota. Zrovna Rapid beru za mimořádně designově povedený, s dovětkem „v rámci možností.“ Proporce kvůli použité technice zdaleka nejsou ideální, ale design je maximálně čistý a elegantní, což už mi u novějších modelů sem tam chybí.
I ten Karoq beru spíše pozitivně, ale Kodiaq se mi líbí více. Vozem, ze kterého mám pocit přehnané uniformity, je Tiguan. Ale ne, že by mi vyloženě vadi
[9]
18. 8. 2017 v 11:22Missouri
Pro rohYpnol – V souvislosti s Golfem je zajímavé, že jeho autory jsou opět Italové, konkrétně studio Ital Design. První Golf představený v roce 1974 jako nástupce slavného Brouka navrhli Italové striktně hranatý, snad pro kontrast s kulatým Broukem. Ale faktem je, že v té době šlo o obecný trend. Dnes podléhá automobilový design mnoha omezením aerodynamikou počínaje a technologickými a posléze módními kritérii konče. Každopádně koncept hatchback jako takový přinesl spotřebitelům kýženou variabilitu a ta je jedním ze základů úspěchu Golfu. Dalším pilířem jeho oblíbenosti je německá technika a kvalita, a dále fakt, že Němci nelenili a začali Golf vyrábět po celém světě, například jeho první verze se 25 let vyráběla v Jižní Africe pod názvem Golf Citi. Takže i kdyby Němci v designu poněkud „ulítli“, stále by zůstalo dost argumentů, proč si ho koupit zas. Golf je ve své podstatě spojení italského designu s německým inženýrstvím. Což je vlastně geniální. V případě Favorita jsme měli smůlu v technologické zaostalosti. Nedovedli jsme prostě vyrobit přesně to, co Italové nakreslili. A tak jsme to museli „upravit“. Jenže dokonalost tkví v detailu. No a podobně jsme to provedli s Octavií, u níž pak trvalo dekády, než se nám podařilo z ní vysochat přijatelnou eleganci.
[10]
18. 8. 2017 v 15:36rohYpnol
Nevím, asi žiješ v nějakém paralelním vesmíru.
To, že studie nějak vypadá, ale reálná podoba modelu co jde do výroby je uzpůsobená mnoha dalším než jen designovým požadavkům, bylo, je a bude zcela běžné. To, že AZNP Škoda musel z původního návrhu Bertoneho slevit, je pravda. Ale to neznamená opravdu zhola nic.
I Favorit byl ve své době velmi pohledný a vyvážený. To, že trvalo příliš dlouho než jej AZNP byl schopný masově vyrábět, je věcí jinou.
Tvrdit o Golfu, že jde o italský design, mi přijde opravdu ko(s)mické… Ano, někdejší podobu kdysi… ale dnes ani omylem. A tvrdit, že obliba Golfu stojí na jeho variabilitě, je holý a bohapustý nesmysl. Golf není o nic víc ani míň praktický než kterýkoliv jiný konkurenční HB a naopak jdou najít i mnohem praktičtější.
Úspěch Golfu a to, proč ho lidi milují a chtějí, je jeho vyváženost VČETNĚ designu. Tak to zkrátka je. Nějaký lowcost se na trhu možná prosadí skrze value/money nebo skrze svoji praktičnost. Ne ale nejprodávanější auto na světě, které rozhodně nepatří mezi ty levné v rámci konkurence – spíše naopak.
Jak říkám, chce to nebýt zaslepený a dívat se na věci s nadhledem.
[11]
18. 8. 2017 v 18:30Missouri
http://www.italdesign.it/project/golf/
Golf navrhli Italové. To je historický fakt. A na jeho tvary stále dohlíží opět Ital. Jmenuje se Walter de Silva. Takže já jsem mimo?
http://auto.idnes.cz/rozhovor-designer-volkswagen-walter-de-silva-foz-/automoto.aspx?c=A140415_190859_automoto_fdv
Stále nechápu tvoje hloupé invektivy a snahu mě urážet. Ale vysvětluji si to tím, že jsi zkrátka průměrný Čech postižený nenávistnou a xenofobní atmosférou, kterou zde šíří hate média typu Parlamentní listy. Takže je asi zbytečné apelovat na slušnost. Giorgetto Giugiaro stojí za prvním Golfem, který byl posléze faceliftován do současné podoby. V sedmdesátých letech byl Golf jedním z prvních vozů typu hatchback, stal se tedy jedním z průkopníků této koncepce. Tohle je má poslední reakce na rohYpnol.
[12]
19. 8. 2017 v 10:34rohYpnol
Snahu urážet… To že jsem napsal že žiješ asi v nějakém paralelním vesmíru?? Hmm, asi budeš hodně přecitlivělý.
Ano, design Golfu není italský ani kdyby ses rozkrájel na 1000 kousků. A že dohlíží WdS? Jistě, takže s touto logikou Škoda má Slovenský design a nikoliv český…
Navíc pokud přistoupím na tvoji logiku, tak co se týká Škody, tak vlastně kritizuješ její italský design, protože tvrdíš že Fabia vypadá jak Favorit, a Favorit přeci navrhli italové. Tudíž Škoda má italský design… Nepřijde ti tahle TVOJE logika úplně, ale úplně mimo?
[13]
19. 8. 2017 v 13:37XTad
Vidis a me se rapid libi. Dokonce bych se ho nebal oznacit za jedno z nejhezcich aut dneska. Ne, neprehanim. Ostre rezana, smerem ven se zuzujici svetla, zadek trochu jako minule cecko… Jenom ta sirka zepredu, no. Ale i tak me nenapada moc vyrazne hezcich aut. Za dane penize uz vubec ne. Mozna Tipo nevypada spatne, ale ten divne zakulaceny predek spolu s tragickym interierem nic moc lakaveho neni. Co se trivalce tyce, tak i v nem bych videl spise vyhodu. Rapid je asi tak to nejvetsi auto, kde litr turbo nepusobi uplne nepatricne a zaroven jeho zvuk pripominajici sestivalec dava smysl, jelikoz velikostne a proporcne podobna auta typu BMW E36, nebo prvni Audi A4 sestivalce mivaly.
[14]
19. 8. 2017 v 16:18Missouri
XTad – pokud se člověku nějaká věc líbí, neexistuje vlastně racionální způsob, jak jeho přesvědčení vyvrátit. Je to stejné jako s vírou v boha, víru nelze vyvracet, nebo kritizovat pomocí věcných argumentů. Architektura modelu Rapid vznikla určitě s nějakým záměrem a ne chybou v úsudku. Já kritizuji ten záměr a ne lidi, kterým se líbí jeho výsledek.
Design je jen jedna z mnoha vlastností auta, takže racionální spotřebitel bere na zřetel všechny jeho vlastnosti. Výběr obvykle podléhá nějakému kompromisu. No a jakmile je Rapid tvůj, je krásný. To je zákon. 🙂
[15]
19. 8. 2017 v 21:53XTad
No vidis a ja zadneho rapida nemam a krasny mi prijde i tak. Kazdopadne co je spatne na tom zameru? Misto rapida muzes vedle te oktavky postavit jakekoli konkurencni auto (301/C-Elyse, Tipo) a nebude vypadat o nic vic moderneji, nez ten rapid. Navic, jak uz tu bylo zmineno, on ma nahrazovat prave tu oktavku, takze pokud ji pripomina, je to prave ten zamer. Taky pises, ze toledo bylo krasne auto. Prvni generace byla znouzectnost, naopak druha generace vypadala skvele a dodnes (podle me) patri k tomu nejlepsimu, co koncern vypustil. Ale videl jsi nekdy tu minulou, tj. treti? Oproti tomu je soucasne toledo mnohem hezci. I kdyz nesouhlasim s tim, ze vypada lepe, nez rapid. Velka predni svetla a nenarusena plocha kufru spolu s vysoko umistenymi zadnimi svetly dava vice vyniknout tem disproporcim. Ohledne srovnani Karoq vs. Tiguan… Silueta je podobna, ale detaily jsou uplne jine. Navic nejaka pribuznost by tam patrna byt mela, jelikoz je to stejny koncern. Navic mimo koncern me nenapada jedine auto, kteremu by byla dvojice Tiguan/Karoq podobna. Yeti byl mozna originalnejsi, ale taky mensi a casto plati, ze cim mensi auto, tim hravejsi design. Pockejme si, co vymysli u chystaneho SUV na platforme fabie. Navic ani ten Yeti nebyl zas tak originalni. Vezl se na vlne tehdy modernich krabicek typu Kia Soul, nebo Scion xB.
[16]
20. 8. 2017 v 12:06rohYpnol
[15] Přesně tak. Missouri kritizuje záměr? A co bylo na záměru špatně? Naopak tu od začátku kritizuje výsledek, neboť tvrdí že design Škodovek hyzdí ulice (kritizuje tedy výsledek vývoje co sjede z výrobní linky).
Jak říkám, jeho logika je úplně mimo a je mi jedno, že mě počestuje opět tím, jak jej urážím. Ne, nikoho neurážím, jen jsem si dovolil mu oponovat a on mě o „své“ pravdě opravdu ničím nepřesvědčil.
Taky vidím Rapid jako jedno z opravdu hezkých vozů ve výrobě. No, nejhezčí to bych asi brzdil 😉 Jediný problém je šířka Rapidu a čelní pohled, kdy vynikne úzkost a ploché boky. Ale jsme v kategorii, kde to jinak nejde. Rapid má spousta kompromisů s ohledem na výrobní náklady. To, že v důsledku příliš levný u nás není, je už na zcela jinou debatu.
Shrnuto – ano, Rapid je krásné auto, zvláště po FL s xenony a LED.
[17]
21. 8. 2017 v 09:41Emel
Přidávám se k mínění většiny – je to takový výkřik do tmy, ne moc uspořádaný, ne moc informovaný. Z mého pohledu je to celé psané rádoby učeným slohem s jediným cílem říct, že se ti Škodovky a Rapid zejména nelíbí. No fajn, ale to šlo i stručněji.
Chybí mi v tom základní přehled – když se máme bavit o designu dnešních Škodovek a specificky Rapidu a Octavie, tak je nutné začít od konceptu Vision D z roku 2011, která je předobrazem jak Octavie III, tak Rapida, který mimochodem přišel na trh jako první. A ano, samozřejmě – Rapid se Octavii podobá, záměrně – je to levnější model odvozený od Octavie, který v portfoliu nahrazuje Octavii Trumf.
BTW… Fabia III ani Superb III žádným zásadním faceliftem neprošli, to jsou původní tvary těch aut v rámci aktuálního designového jazyka. Pokud ovšem myslíš faceliftem novou generaci… ale to asi ne, protože v obou případech je změna auta s novou generací dost zásadní.
[18]
21. 8. 2017 v 09:43Emel
twistedTSD: na mě je Kodiaq moc nafouklý, Karoq se mi líbí víc – možná s výhradou k zadním světlům… a ještě víc Tiguan a Ateca.
[19]
22. 8. 2017 v 15:35AnGeor
ja s tebou souhlasim, na to, ze je skoda temer vyhradne zodpovedna POUZE za design svych aut, mohlo by to byt podstatne lepsi…
prakticky dostanou od vw veskerou techniku a jenom kolem toho musi nakreslit neco hezkeho, coz se jim obcas povede, obcas ne
[20]
29. 8. 2017 v 07:06matii
Hohóóó, tady si někdo dovolil nahatej šťourat do sršního hnízda. V zemi, kde 1.9TDi a Octavia první generace je větší modla než kdejaký svatý. Hmmm palec nahoru za odvahu. Ještě hoď nějakou špínu na „pejskaře“ a budeš vykázán, ukřižován rozčtvrcen a upálen. Jinak souhlas, Rapid je stejné zvěrstvo jako Fabia sedan první generace především za ten zadek. Spacebag pak vypadá v dražší verzi o mnoho lépe.
Toto auto (předěl mezi Octavií a Fabií) mělo být na trhu již někdy kolem roku 2008, bohužel Škoda dost zaspala a tak se do vzniklé díry v těchto letech nacpali jiní, ale ten design Rapida už také patří do té doby.
Tragédií je, že většina aut této kategorie dnes zejména v chudších verzích vypadá podobně tj. na první pohled do světa křičí: „Podívejte tenhle chudák nemá na to, aby si koupil nižší střední ve slušný výbavě za šest stovek tisíců !!!“
Takže pokud chcete adekvátní náhradu za Rapida tj. trochu prostornější auto než Fabia do 400k dostanete se na stejná designová zvěrstva jako c-elysée, Tipo, nedávno Fluence, či 301 a to podotýkám, že jsem Peugeoťák. Takže nakonec skončíte u Spacebagu s tříhrnkem a jakštakš ucházející výbavou.
Kamenujte
[21]
29. 8. 2017 v 07:08matii
Oprava samozřejmě ne spacebag ale spaceback
[22]
29. 8. 2017 v 08:48Missouri
Pro matii – V první řadě kultovního amerického seriálu Fargo bratří Coenových se vyskytuje plakát s hejnem modrých rybiček. Všechny míří jedním směrem, ale uprostřed hejna je jedna červená a ta míří směrem opačným. Na plakátu stojí: Co když máš pravdu ty a ostatní se mýlí? Často si na ten plakát vzpomenu.
[23]
29. 8. 2017 v 18:00rohYpnol
[20] hele, to že se autorovi design škodovek nelíbí zcela beru. Každý má jiný vkus, proč ne.
To, že ale tvrdí že design Škody je „špatný“ je prostě objektivně vzato nesmysl. Škoda se evidentně naopak líbí a (nejen) v Evropě se prodává výborně. Takže jelikož odborníci hodnotí design Škody pozitivně a u zákazníků má Škoda evidentně úspěch, asi něco znamená, že.
[24]
4. 9. 2017 v 11:14Emel
Missouri: myslím, že rybičky byly žluté.
Nejsem si ale úplně jistý, jak chceš pojem „pravda“ aplikovat na hodnocení designu. Pokud ty si myslíš, že je design špatný a všichni ostatní si myslí že je dobrý… můžeš přesto mít pravdu? Totiž… hlavní úlohou průmyslového designu je oslovit cílovou skupinu… a pak možná metrikou jeho kvality bude právě akceptace většinou?
[25]
4. 9. 2017 v 14:44Missouri
Emel – stoprocentně jsou modré. Jistě, že „pravdu“ nelze aplikovat na vkus. Mé názory prostě nejsou většinové. To je celé.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.