• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Řidičské postřehy  > Italské prázdniny

  • Italské prázdniny

    Publikováno: 27. 9. 2017

    DSC_0439

     


    Kdo kdy jezdil autem po Itálii, ví své. Proto se nenechá děsit zprávami o výši italských pokut, neboť pokud bude jezdit jako Ital, nikdy žádnou nedostane. A jezdit jako Ital znamená brát dopravní značení a pravidla silničního provozu nikoli jako dogma, nýbrž coby doporučení laskavé italské matky.

    Jako bývalý řidič profesionál jsem si zvykl dávat pozor na ostatní víc, než na cokoli jiného. Řízení v silničním provozu není žádná zábava. Zvlášť, když máte denně urazit pět set až osm set kilometrů, jako já na třídenní cestě do Kalábrie. Italský venkov na dohled od Sicílie jsme letos navštívili popáté a je celkem jisté, že za rok tomu nebude jinak. Protože září v Kalábrii vám prodlouží české léto o měsíc. A protože zatímco doma panuje nostalgie a vadne listí, tam všechno kvete a slunce pálí, a to všechno za hubičku.

    Chápu, že jezdit více než dva tisíce kilometrů daleko autem na dovolenou může někomu připadat jako bláznovství. Má to ale své výhody, a dokud to půjde, jinak cestovat nebudu. A teď k Italům na silnicích. Stopka, plná čára, omezená rychlost, znamení o změně směru jízdy, zákaz předjíždění, zákaz telefonování za volantem, přednost v jízdě, všechny vyjmenované pojmy na italských silnicích nahrazuje jedno slovo – tolerance. Ital své laskavé matce vládě prostě toleruje její péči a dělá si, co sám uzná za vhodné. Tedy plnou čáru nevnímá, omezení rychlosti nevidí, směrovky nepoužívá, předjíždí, kde to jde, jednou rukou telefonuje a druhou gestikuluje (ale přitom zpomalí, takže se ihned vytvoří kolona), a z vedlejší na hlavní silnici vjíždí jako rytíř bez bázně a hany, hrdě a odhodlaně, neboť provoz musí být plynulý. Parkuje kdekoli, přechod pro chodce a chodník s vysokým obrubníkem nejsou důstojné překážky.

    A nikomu to všechno nevadí. Žádný účastník provozu si na nikom nevynucuje dodržování zákona, nikdo nikomu nespílá do volů, všichni se vzájemně tolerují a dávají na sebe pozor. Chodci ve vozovce jsou respektováni stejně jako řidiči parkující na přechodech a všichni jsou přátelé. A víte co je zvláštní? Nikdy jsem zatím v Itálii neviděl dopravní nehodu. Ale sotva na cestě zpět přejedu do pořádkumilovného Rakouska, kde se jezdí striktně podle zákona díky nesmlouvavé policii a hrozbám likvidačními pokutami, pokaždé potkám alespoň jednu.

    Zatímco na italských silnicích panuje zdánlivý chaos, je na nich vlastně pořádek a klid. Žádné napětí a agresivita. Ale sotva se ocitnete venku z Itálie, za chvíli to cítíte. Agrese, ego, hrubá síla, rychlost, závodění, bezohlednost.

    Mám Itálii rád. Mám rád Italy. Jsou to obvykle milí lidé a lidskost je jim bližší než zákony. Ale hlavně nejsou ze své podstaty agresory.

    Salve.

     

Posvátná kráva O designu Škoda mluvit

8 Responses to Italské prázdniny

  • [1]

    27. 9. 2017 v 22:26Mr.Murphy

    safra, připomněl jsi mi, jak moc mě mrzí že jsem v Itálii tak dlouho nebyl…. Asi si tu zemi idealizuji, ale podle mě to tam funguje přesně jak jsi napsal 🙂 Mě tam řízení vždycky strašně bavilo právě proto, že se tam jezdí tak nějak organicky 🙂

    Pravda, okresky a městečka bývají strašně zasekané a je to opruz….. ale jinak tam jezdím fakt rád…. navíc to kafe které si můžeš všude dát…. no nádhera 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    28. 9. 2017 v 08:39iudex

    Pekný blog a plne s ním súhlasím. 2 týždne dozadu som bol v južnom Taliansku (Neapol, Sorrento, Amalfi…) a tá doprava ma tam neprestávala fascinovať. Najprv som bol vyplašený aj prejsť cez cestu, žiadne púšťanie chodcov na prechode ako u nás, človek musel proste na ten prechod vojsť a až potom autá naveľa zastali, ale motorky kľučkovali aj tak okolo človeka. Križovatky bez semaforov a kruháče fungovali systémom silnejší a rýchlejší ide prvý, ak chceš vojsť z bočnej na hlavnú, musíš sa tam natlačiť, inak by si čakal do súdneho dňa. Najprv mi to prišlo strašne netolerantné a agresívne, ale po čase som zistil, že v tom žiadna agresia na slovenský spôsob nie je, proste to je dané temperamentom a intenzitou dopravy. Keď si pozriem bratislavské zápchy, tak nechápem, ako môže v Taliansku s násobne (!) väčším počtom áut byť doprava plynulejšia, ale proste je a funguje to. Kým u nás pri nejakom natlačení sa auta pred druhé auto pomaly ľudia berú bejzbolky a idú vec „riešiť“, v Taliansku sa vodič len zasmeje, pohoda, žiaden stres a výbuchy agresie.
    Má to ale aj dva dôsledky, ktoré by u nás ľudia ťažko niesli. Jeden je to, že tam ľudia jazdia takmer výlučne malými autami, teda segmenty A, B a C. Stretnúť sedan veľkosti Superba bolo výnimočné a SUV tam skoro neboli (jediné veľké SUV v Neapole, čo som videl, bola X5 na diplomatických značkách). To by ľudia u nás, odvíjajúci svoje spoločenské postavenie a hodnotu od veľkosti auta, ťažko rozdýchavali. A druhý dôsledok talianskeho jazdenia sú doškrkané autá. Odhadom 50% áut, čo som za tých niekoľko dní v Kampánii videl, malo nejaké následky, od mierne oškretých rohov nárazníkov po silne narazené nárazníky či dvere. Opäť, ľudia u nás vidiaci sa vo svojom naleštenom tátošovi by asi zinfarktovali. Tam to nikto nerieši. skrátka auto je dopravný prostriedok, nie statusový symbol.
    Po tomto talianskom zážitku sa už inak pozerám na naše zápchy a snažím sa menej stresovať a brať to viac južansky. 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    28. 9. 2017 v 11:49Emel

    foto Emel

    Na druhou stranu mají Italové na silnicích stejně mrtvých jako Němci… při výrazně menším počtu obyvatel i aut.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    28. 9. 2017 v 17:36Verny_2013

    foto Verny_2013

    Právě jsem se včera z Itálie konkrétně z Bologni vrátil. Musím souhlasit. Přes mnohem větší intenzitu dopravy a větší chaos je to vlastně pohoda. Italové jsou k sobě velmi tolerantí, sice si rádi zatroubí, ale agresivita jako u nás tam není. Největší opruz mi dělali němečtí důchodci s karavany a obytňáky při předjíždění kamionů směrem na Brenner. Kamion 100, obytňák 105 a přestože byly mezi nimi mezery, tak dokud jich nepředjel všech 10 tak se nezařadil. Ale zajímavé v Německu jeli poctivě v pravém pruhu. Tam si to skopčáci nedovolili.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    28. 9. 2017 v 18:28Mr.Murphy

    Emel: myslím že podstatný díl na těch mrtvých budou mít řidiči motorek a skůtrů, kterých je v Itálii násobně víc než v Německu….. ale bez přesných čísel se můžeme jen dohadovat…..

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    29. 9. 2017 v 07:22webpaja

    Není to tak černobílé. V první řadě je potřeba rozlišovat sever a jih Itálie, občas příjemně neformální chování „seveřanů“ se pod Římem mění v absolutní nezájem o hmotné škody či újmy na zdraví. Od Neapole níž je pak vhodné cestovat vlastním autem jen případě potřeby nového celolaku. Co se musí nechat je možnost dostat se z vedlejší na hlavní ve velmi krátkém čase, na druhou stranu pak zůstanete viset na dálnici za souběžně jedoucími vozy v obou pruzích, bez známky zájmu o to co se dějě za taliánem držícím v jedné ruce mobil a ve druhé cigáro. Výstražná světla, zpětná zrcátka a ve většině případů i blinkry jsou zbytečnými prvky pouze zvyšujícími hmotnost vozu. Když už někde blinkr použije, pak je schopen s ním jet desítky kilometrů.
    Každá země má své a jen v Itálii se mi stalo, že mě policisté zastavili a následně požádali, abych zvýšil svou rychlost na dálnici s omezením nad limit pro zvýšení plynulosti provozu…zajímavé.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    2. 10. 2017 v 10:43Redmex

    Taliansko je moja srdcovka, študoval som tam cez Erasmus v Miláne, takže asi som trochu zaujatý, ale je to ako píšeš.
    Rád tam jazdím autom, aj keď nie vlastným :). Vždy sa mi páčilo, že ten chaos na cestách je len pre neznalého. Inak je to krásne organizovaný chaos, len má vlastné pravidlá, nedržia sa zubami nechtami tých písaných a značiek. Doprava sa samo organizuje podľa momentálnych podmienok. Výsledok je ale oveľa lepší ako ten stres a agresivita u nás.
    Možno je to aj tým, že si prežili zahustenie dopravy už dávno pred nami a ich mestečká nikdy neboli na ten nápor pripravené na rozdiel od Nemecka. Nič iné ako sa s tým naučiť žiť im ani neostalo a chápe to aj polícia. 🙂

    Niekedy to dosiahne až absurdný rozmer – autá zaparkované na električkovej trati v Miláne a kompletne zablokovaná trať. Ale nejak sa aj to vždy utrasie bez prehnaného stresu. Alebo samovražedné uličky v kopcovitých mestečkách, kde sa z poza rohu vyrúti autobus a nie je tam miesto ani na skúter, ale zrkadlo neosadia. Ono to však nejak funguje, nevidel som tam kopy mŕtvol.

    @iudex: Neapol bay a celkovo Kampánia je výborná voľba. Podľa mňa jedno z najkrajších pobreží Talianska a u nás poriadne neobjavené. Čerešničky na torte sú malé ostrovy ako Procida . Vidím, že máme podobný vkus. Strávili sme tam september minulý rok.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    21. 10. 2017 v 14:53Ja Prvni 123

    Hezky napsané… můj vtah k Itálii je tady myslím znám. Ostatně psal jsem podobně o ježdění v Římě.
    Jen nesouhlasím s tím, že nevnímají svět okolo – právě naopak!
    Vnímají ho pozorně… a řídí bravurně. Jen přijímají vyšší rizika, než my… a ano, předpisy tam mají sílu doporučení – a někdy ani to ne. Zastavit v Římě na stpce by dost možná znamenalo, že do mě ten zezadu vletí… to přece nemůže předpokládat, tak nestandardní chování!
    🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

Řidičské postřehy

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Únor 20181 Příspěvek
  • Leden 20181 Příspěvek
  • Listopad 20171 Příspěvek
  • Září 20171 Příspěvek
  • Srpen 20173 Posts
  • Červen 20171 Příspěvek
  • Červenec 20143 Posts
  • Červen 20141 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura