• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Řidičské postřehy  > Paradox velkých kol

  • Paradox velkých kol

    Publikováno: 27. 6. 2014

    112___03

    Po třech sezónách s Ibizou SC na továrních litých kolech Stratos s pneumatikami Bridgestone Turanza ER300 o rozměru 215/45 R16 jsem stál před rozhodnutím, jaké letní pneumatiky pořídit. Bridgestony by s přehledem dojely i čtvrtou sezónu, ačkoli už za sebou měly bezmála 40 000 km, jenže v září se chystám do Kalábrie, což obnáší 4 500 km v průběhu dvou týdnů a na třech milimetrech vzorku se mi do toho nechtělo.

    Po dlouhodobém prohledávání internetových prodejen s pneumatikami a porovnávání cen a parametrů jsem jednoznačně zamítl nové Turanzy. Jejich současné ceny v porovnání s parametry i levnější konkurence neodpovídají realitě. V rozměru 215/45 R16 mne zaujaly jen Toyo za relativně rozumných 2 170,- Kč/ks.

    A pak mě napadlo podívat se po rozměru 185/60 R15. Na tom jezdím v zimě. V porovnání s nabídkou dvěstěpatnáctek je zde nesrovnatelně širší nabídka značek i cen. Ale protože si potrpím na kvalitní zboží, omezil jsem kritéria jen na renomované výrobce. A objevil Dunlop Sport Bluresponse.

    Cituji popis pneumatiky:

    „Letní pneumatika Dunlop SP Sport Bluresponse je jasnou volbou, pokud chcete pneumatiky, které nehledají kompromisy mezi přilnavostí a ohleduplností k životnímu prostředí!

    Přilnavost a valivý odpor – to jsou dvě vylučující se hodnoty, které konstruktéři pneumatik Dunlop dokázali spojit a vyvážit. Nízký valivý odpor je důležitý pro nižší spotřebu a dlouhou životnost pneumatiky, nicméně pneumatika musí mít rovněž skvělou adhezi, aby byla bezpečná.

    Letní pneumatika Dunlop SP Sport Bluresponse není o kompromisech, má skvělou přilnavost zejména na vodě a také současně perfektně šetří palivo.

    Výhody letních pneumatik Dunlop SP Sport Bluresponse:

    Skvělá přilnavost zejména na vodě

    Kratší brzdná dráha

    Vyšší kontaktní plocha

    Ekologická pneumatika

    Úspora paliva

    Asymetrický dezén s proměnným objemem hmoty má dominantní souvislé středové žebro, které doplňují vhodně uspořádané drážky. Mohutné ramenní bloky se ve spolupráci se širokými středovými drážkami starají o rychlý odvod vody, čímž výrazně klesá riziko aquaplaningu.

    Rovnější profil běhounu přináší vyšší kontaktní plochu, která se zvětšila o 4 až 8 %. Inovativní a tuhé dezénové bloky, speciálně vyvinuté pro ostřejší jízdu, zkracují brzdnou dráhu na mokré i na suché vozovce. Hlavním trumfem pneumatiky je polymerová směs, díky níž je ovládání na mokru jednoduše skvělé.

    Dunlop SP Sport Bluresponse disponuje mimo jiné i konstrukcí šetřící palivo. Kombinace nového aerodynamického tvaru a nízkoteplotní směsi snižuje valivý odpor i spotřebu. Díky uzavřeným ramenním drážkám nejsou pneumatiky hlučné a jízda je tak více komfortní.

    Přesné řízení zajišťuje posílené spojení mezi pneumatikou a ráfkem a trochu více klidu při parkování vám dodává speciální systém technologie Maximum FlangeShield (MFS). Gumový profil umístěn po obvodu pneumatiky chrání okraje kol před poškozením. Systém je však dostupný jen pro některé rozměry.“

    Tato pneumatika přišla na trh počátkem roku 2013, jde tedy o technologicky nejmodernější výrobek.

    Rozum mi radil jasně – tohle je řešení pro tebe. Sundáš zimáky z litých Ronalů a nasadíš na ně letní Dunlopy. A na zimu pořídíš ošklivá ocelová kola.

    Jenže ty Stratosy jsou tak krásné! Zešílel jsi? ozval se cit. Všichni si zdobí auta litými koly o co největším průměru, co možná nejnižším profilu a maximální šířce, a ty chceš pravý opak? Suchare!

    Ale copak jezdím na okruh závodit? Ne, jen denně do práce, na poklidné výlety, a pak ta Itálie. Potřebuju tvrdý podvozek, hluk a gumy za majlant? Potřebuju vyšší spotřebu kvůli těžkým kolům s vysokým valivým odporem?

    Cit prohrál. A výsledky se dostavily záhy. Oproti původním pneumatikám Bridgestone s hlučností 72 decibelů mají nové, o 3 cm užší Dunlop, jen 67. To poznáte. Oproti profilu 45 mm mají 60. To rovněž poznáte. Jízda je nepoměrně pohodlnější. Menší kola jsou rovněž lehčí, auto na nich zbystřilo, reaguje živěji a snáze akceleruje. Mám sportovní hatchback a o tom přece sport je! Ostatně sport mají Dunlopy i ve svém názvu, takže vůz o svůj charakter nepřišel…

    Jak známo, motory TSI jsou, co se spotřeby týče, velice citlivé na zatížení. V zimě není problém jezdit za 5,1 l/100 km. V létě jsem nebyl schopen dostat se pod 5,6 l/100 km. A teď, asi po dvou týdnech na nových pneumatikách, osciluje průměrná spotřeba mezi 5.0 až 5.1 l/100 km!

    Takže to shrnu, krásná, velká, těžká a široká kola nemají jinou výhodu, než svou krásu. Přesto se nelogicky používají stále víc, i když jsou nepohodlná a mají nepříznivý vliv na spotřebu paliva. Na jedné straně se výrobci snaží ze všech sil konstruovat motory s co nejnižší spotřebou paliva, karoserie s co nejnižším odporem vzduchu, nutí nás používat start/stop systém, a na straně druhé sami své snahy podkopávají montáží nesmyslných kol. Proč? Auta se s nimi lépe prodávají? V základu je jistě nedostanete, ale kdo si koupí vůz v základní výbavě?

    Mimochodem, nemá někdo zájem o použitá litá kola Stratos za příznivou cenu? Viz má fotogalerie zde:

    http://moje.auto.cz/?sekce=foto&im_id=im_533d9c1fa2825&ga_id=GA_533d590d7fd60

     

Tesla Motors najímá americké veterány

10 Responses to Paradox velkých kol

  • [1]

    28. 6. 2014 v 10:41rohYpnol

    foto rohYpnol

    Počkej, a to myslíš, že po takové kritice zbytečně velkého rozměru kol je někdo koupí 😉 ?

    Jinak výrobcům nejde o nízkou spotřebu, jde jim (resp. Evropě) o nízké vykazované tabulkové emise a měření beztak absolvují na těch základních rozměrech na ekopláštích s plecháčema a kryty kol…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    30. 6. 2014 v 07:12matii

    foto matii

    „Takže to shrnu, krásná, velká, těžká a široká kola nemají jinou výhodu, než svou krásu.“

    Eeehhmm … co třeba kratší brzdnou dráhu, menší náklon vozidla tj. jistější průjezd zatáčkou, méně prokluzují tj. lepší „odpich“.

    Ono každá mince má dvě strany a je na jednom každém, co mu víc vyhovuje.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    1. 7. 2014 v 15:30simson33

    No nevím, ale když si chci užít jízdu v zatáčkách, tak profil 45 mi na českých silnicích vyhovuje tak akorát. Když přesednu do stejného auta obutého na profilu 55 připadám si jak na plachetnici…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    2. 7. 2014 v 11:56Marek

    Zdravím celkom zaujímavé zistenie: mám tiež ibizu a práve tie dunlopy mám v hľadačiku ale pri klasike t.j 185/60 r15 predsa len tá bočnica sa v zákrutách neprijemné krúti .. chcel som to odstrániť alebo aspoň zlepšiť pneumatikami XL ale neodporučali mi to robiť .. ale rovno nahodiť R16 alebo R17 ktoré mám aj zapisane v TP tak mám dilemu či ostať pri R15 alebo R15 XL alebo R16-R17 .. ako sa správajú tie dunlopy BR v zákrutách oproti predošlím R16? je to veľký rozdiel? nepláve auto vo vyšších rychlostiach v primom smere? diky moc za postrehy 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    4. 7. 2014 v 09:15Emel

    Širší kola samozřejmě své výhody mají, více gumy přenese více síly. Takže brzdění, akcelerace, boční přetížení… tady jsou výhody širších kol. Cenou za to je spotřeba díky větším jízdním odporům.

    Profil je zase jiná věc. Nízkoprofily přispívají k lepší zpětné vazbě ve volantu, řízení není tak gumové, auto přesněji reaguje na pokyny, v zatáčce se gumy méně „žvýkají“… a cenou za to je samozřejmě komfort.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    10. 7. 2014 v 18:05Missouri

    foto Missouri

    Popravdě řečeno nevím, přestal jsem závodit a jezdím poklidně. Oceňuji klidnější, plavnou a tichou jízdu, přece jen to není Cupra, na té bych to neměnil. Ale ty Dunlopy doporučuji vyzkoušet, myslím, že jsou špičkové a snesou i ostrou jízdu s dobrou odezvou.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    10. 7. 2014 v 18:08Missouri

    foto Missouri

    Ano, to jsem poznal po nasazení zimních kol. Jde jen o osobní preference.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    10. 7. 2014 v 18:10Missouri

    foto Missouri

    Asi nekoupí, že? Ale já si stejně nejsem jist, že je chci prodat. Až to auto jednou budu nabízet k prodeji, postavím ho na ně zase 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    23. 7. 2014 v 15:51ericn

    No je fakt, že ta šířka 215 je až moc. Většina malých aut se 16″ Alu má šířku 195 nebo 205. Fábka v obou generacích má tuším 205/45 R16, kde je toho na výběr více 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    6. 7. 2017 v 10:49Ja Prvni 123

    Škoda, že máš zakázanou diskuzi pod tou Corollou… byl bych tam býval rád souhlasil.
    🙂

    Koneckonců i tady souhlasím… je to úsměvné, jak lidi, co s autem vlastně moc neumí řeší vliv profilu 45 versus 55… a vůbec to teď nemyslím osobně na nikoho.

    Když jsem tuhle vezl po okresce svého syna, 26, letitou Alfou 164.. s atmosferickým motorem 2.0, 107kW, na pneu 195/65/ R15… tak na konci prohlásil „sakra tati, jak ty to děláš…“.

    A to se za volantem živí a jezdi docela dobře.

    Jasně, vyšší profil se chová jinak, než ty ultranízké… ale když to má člověk vyzkoušené a v „v ruce“, tak se chová vypočitatelně a dá se jet opravdu rychle i na vyšších gumách…

    Jasně, zimáky v plné výšce už prostě na suchém asfaltu nejsou úplně ono.
    🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

Řidičské postřehy

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Únor 20181 Příspěvek
  • Leden 20181 Příspěvek
  • Listopad 20171 Příspěvek
  • Září 20171 Příspěvek
  • Srpen 20173 Posts
  • Červen 20171 Příspěvek
  • Červenec 20143 Posts
  • Červen 20141 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura