-
Mega R.S.
Jakožto majitele malého R.S. mě vždycky zajímalo, jak jezdí jeho větší brácha. Takže když se naskytla příležitost si na dvě hodiny půjčit Mégane R.S. Cup bez obligátního dozoru v podobě prodejce na sedadle spolujezdce, neváhal jsem ani vteřinu.
Zážitek to byl výjimečný, ale až teď nad klávesnicí zjišťuji, jak bude těžké to celé nějak kloudně popsat. Proč? Protože tohle auto mi jde těžko vnímat nějak racionálně.
Objektivně vzato má totiž Mégane celou řadu chyb, a to i v čistě řidičské oblasti, kde jsem to nečekal. Například už tak zásadní věc, jako je posaz za volantem, není kvůli špatně tvarované středové konzoli ideální (sedačka musí být odsunutá poměrně dost dozadu). Recara mě taky dvakrát nenadchla – v oblasti ramen moc nepodrží a špatně se do nich leze. Brzdy vzhledem k výkonu auta poddimenzované a cit v pedálu ne úplně příkladný. Převodovka nic moc. Prostě na „okreskového krále“ celá řada nedostatků, které by ve mně normálně zanechaly negativní dojem.
Jenže to Mégane prostě nedovolil. Stačil první ostrý kilometr a věděl jsem, že tohle auto se mi bude líbit. Hodně líbit.
Protože vedle poměrně dlouhého výčtu negativ je na autě minimálně stejně tolik věcí, které jsou skvělé. Například cupový podvozek – i na 19“ kolech s pneu o profilu 35 se po městě jezdilo slušně komfortně (žádné prkno ala Fiesta ST), a že vše funguje skvěle při rychlé jízdě asi netřeba zdůrazňovat. Zvlášť se mi líbilo, že se gumy neměly tendenci žvýkat pod kola v zatáčkách, což je u Clia na továrních pneu dost dominantní pocit. Taky byla příjemná stabilita a neutralita auta, jak při brždění, tak v zatáčkách. Mégane je takový hodný a čitelný, zatímco Clio je se svým přetáčivým naladěním tak trochu čertík (obojí má své pro a proti).
Ze všeho nejvíc ale na mě udělal dojem pohonný řetězec. Motor, jeho zvuk (!), agresivní mapování plynového pedálu (lze měnit přes R-Link), odstupňování převodovky, zvuk (!), agilita, výkon, zvuk atd. Prostě celkový dojem je, že člověk řídí závodní speciál, ne běžné auto. A zmínil jsem ten dokonalý zvuk?
Dojem za volantem je zkrátka výjimečný. Tak výjimečný, že mi ve výsledku bylo jedno, že mám obouchané pravé koleno, že to celkem naprd brzdí a že je objektivně vzato levnější a „vyměklejší“ Clio v mnoha disciplínách kompetentnější. Mégane R.S. mi prostě znemožnil uvažovat racionálně a pamatuju si jen to, že jsem si ty dvě hodiny nesmírně užil. Klobouk dolů.
P.S. Teď se mi víc než kdy jindy chce zjistit, jak jezdí GTI. Neznáte někdo podobně hodného prodejce u VW?
Nové Mondeo – hmmm Ježíšek evo. 9
17 Responses to Mega R.S.
[1]
16. 10. 2014 v 08:53woody-alien
Pěkné čtení, koukám, že jsi se chytil drápkem ;-) Docela mě překvapilo hodnocení podvozku. V MRS Cup jsem jel jen jako spolujezdec a ještě ne moc dlouho a zdálo se mi to tvrdý až až. Připouštím ovšem, že vnímání řidiče zapojeného do dění může být jiné. Stejně bych ale řekl, že by to skončilo podobně jako ve srovnávačce Drajfu MRS-Cup vs. Cupra.“Užil jsem si, jsem plnej adrenalinu, ale prosím tě, mohl bych zpátky do Prahy jet v Cupře, už jsem z toho dost vyskákanej.“ :D V recenzi na Clio ostatně řešíš sám ty různé způsoby náhledu, testování z pozice jízdy pro zábavu, bez dalších aspektů soužití s autem. U FWD hot-hatche je stále na zvážení to procento používání na vyjížďky a na běžnou přepravu. A i když věřím, že si někdo koupí třeba FieSTu (obzvlášť při té ceně) hlavně pro svůj plezír a zbytek nějak přežije, stále si myslím, že slovo kompromis v případě hot-hatchů nepatří mezi výrazy sprosté, nýbrž signifikantní. MRS Cup má ovšem oproti té FieSTě výhodu jednak jisté ikonóznosti, a druhak opravdovými schopnostmi na okruhu. A celkově bych řekl, že se z kategorie HH trochu vymyká, nebo je přinejmenším na úplném jejím okraji, právě tím zaměřením na méně praktickou stránku věci.
A tak nám tu vyvstává problém, jakým způsobem vlastně srovnávat MRS Cup třeba právě s tím GTI. Zažils to o třídu níže, jenže v nižší střední je to zase trochu jiné. Golf není Polo a Megane není Clio. GTI Performance je velmi, velmi schopné auto a že nedokáže pobavit, o tom si můžou vykládat tak v klubovně Honda clubu nad rendery budoucího tajpáru. A navíc ti přidá excelentně zvládnutou tu praktickou stránku věci. Že ovšem někteří soupeři působí jaksi divočeji a více útočí na smysly, o tom by mohl vyprávět třeba Iudex v souvislosti s Focusem ST. Zvuk (!), zvuk (!), zvuk (!) :D nebude nejsilnější stránkou GTI. Jeho kouzlo spočívá v kombinaci všeho, jízdních schopností, potentního motoru a zároveň neobtěžování, když chceš být v klidu.
S GTI P jsem jel před objednávkou několikrát, ale ani já jsem se nedostal k tomu, že by mi GTI půjčili byť jen na pár hodin samotnému. Tohle „umí“ Renault, momentálně o žádném hodném prodejci VW nevím. Ale když ještě nějakou dobu počkáš, jsme vlastně předběžně domluveni. ;-)
[2]
16. 10. 2014 v 09:27Borek B.
U GTI očekávám, že to bude o úplně něčem jiném, a právě proto by mě to tolik zajímalo, o čem :)
Jinak je jasné, že toto jsou jízdní dojmy, ne test. Stejně je ale zajímavé, že zatímco třeba u minulé generace Clia jsem okamžitě jeho pořízení zavrhl, o Meganovi, zdánlivě se stejným zaměřením „nepraktičnost / zábava“, bych minimálně přemýšlel. Z nějakého důvodu na mě to auto udělalo hluboký dojem.
No, jsem každopádně dost zvědavý na příští MRS a pro jistotu začínám šetřit :)
[3]
16. 10. 2014 v 09:44iudex
Práve som napísal siahodlhý komentár, ktorý mi následne neodoslalo :-( tak to len zhrniem: MRS a GTI sú autá na opačných stranách definície pojmu HH: MRS je zamerané výhradne na jazdu, dynamiku a zábavu, skrátke uprednostňuje hlavne ten fun-factor a rezignuje na dennodennú použiteľnosť. GTI je univerzál, ktorý sa dá používať aj na dennodenné dochádzanie do práce či na výlety s rodinou. Avšak keď si chceš zablbnúť, umožní Ti to. Nie je tak prvoplánovo dravé a na prvú jazdu môže pôsobiť málo zábavne až sterilne (tichý motor, úplná absencia torque steeru), ale to je len zdanie; treba viac zatlačiť a GTIP začne pracovať stále lepšie. Ak už máš pocit, že si nájazd do zákruty prehnal a predokolka Ti vyletí von zo zákruty, treba prekonať ten pud ubrať plyn a anaopak zatlačiť ho a samosvor auto krásne vytiahne zo zákruty. A keď je úplne najhoršie, 340mm kotúče (rovnaké ako Golf R) ubrzdia aj nemožné. Hlavne v tom špičkovom samosvore VAQ je sila GTIP, napr. Dinar, ktorý má prejdené skutočne všeličo a je to pán vodič sa vyjadril o GTIP s obdivom ako o jednoznačne najlepšej predokolke. Ako písal woody, taký Focus ST Ťa viac ohúri, spraví dojem drsnejšieho, dravejšieho, živelnejšieho auta, oproti ktorému GTI pôsobí tak civilne. Ale zatiaľ čo FST vďaka svojmu potentnému motoru a absencii samosvoru v zákrutách končí, GTIP ide ďalej, jeho limity sú ďalej, než sa na prvý pohľad zdá. Skrátka GTI je auto, ktoré treba pritlačiť a čím viac ho tlačíš, Tým viac padajú predsudky o málo dynamickom/zábavnom aute. Je jasné, že z hľadiska čistej dynamiky a zábavy na MRS stíhať nebude a na okruhu Megane GTIčku naloží, ale tie rozdiely asi nebudú nijak veľké, rozhodne menšie, ako sú rozdiely v praktickosti a dennej použiteľnosti oboch áut.
Ide teda o to, na čo chceš hotheč použiť: ak budeš jazdiť časo na okruhy, nemusíš voziť rodinu či poskakovať po meste, je MRS tá najlepšia voľba. Ak však auto má slúžiť ako univerzál, teda 90% normálnych jázd a iba zvyšok zábava (a povedzme si úprimne, málokto má ten pomer jázd viac v prospech zábavy, skôr naopak), je GTI lepšia voľba.
[4]
16. 10. 2014 v 09:45woody-alien
[2] No a já si budu muset zapsat poznámku : Projet se s Meganem RS Cup. Snad bude příležitost. ;-)
[5]
16. 10. 2014 v 09:50woody-alien
[3] iudex, jen technická. Taky mi to naporvé neodeslalo, ale protože mě vytočila představa, že bych to měl psát znova :D , nejdřív jsem si to pro jistotu zkopíroval do schránky a pak znovu odeslal. Po zkušenostech jsem tady maximálně opatrnej. ;-)
[6]
16. 10. 2014 v 09:52iudex
A ako píše woody, požičanie GTI bez predajcu nečakaj. Ja sa naopak divím, že Ti dali MRS samému (naviac keď vidia, že máš nové CRS a teda asi ťažko kúpiš MRS). Aj keď v tomto ste v Čechách ďalej, na SK sa mi nepodarilo dostať auto samotné ani pri vážnom záujme o kúpu.
[7]
16. 10. 2014 v 10:22MariAchi
Pěknej textík, ale trochu krátkej. Když jsi ho měl na dvě hodiny, mělo se to číst aspoň dvě hodiny :-)
Dost mně překvapují dvě věci: Brzdy – osobně je považuju za dost silné a dost těžko utahatelné, co se týká koncepce všechno vpředu, tak na brzdy velkýho eresa se chytají už jen Audi S3/RS3/TTS/TTRS. Jinak nic – ani malý ereso.
A zvuk – no, popravdě já jsem dost poškozenej konzument zvuku oturbených čtyřhrnků, jsouce dlouholetým řidičem pětiválce bez turba, zkrátka pokud chceš zvuk nazvat dokonalým, zkus spíše Golf R32 / TT 3,2 / A3 3,2, Focus ST 2,5 (jo, starý střepy), případně nějaké R6 BMW. A pokud srovnáváme srovnatelné (R4 turbo), tak sound A 350 AMG tě dostane jistě podstatně více :-)
Jinak ta ostrá kalibrace plynu a reakce motoru na ni mně dostala – ten motor stěká jak jednostopé šestikilo, meziplyny jsou rychlé a přesné, za to Renaultu palec.
V podstatě se tak tvoje dojmy shodují s mými.
[8]
16. 10. 2014 v 10:32iudex
(7) Ad brzdy: MRS má brzdy priemeru 340mm vpredu a 290mm vzadu; GTIP má vpredu rovnako 340mm a vzadu dokonca 310mm. Takže by som netvrdil, že na brzdy MRS sa nič nechytá. Možno Trophy má brzdy lepšie, to presne neviem.
[9]
16. 10. 2014 v 10:42Borek B.
[3] Já jsem právě v Meganu čekal něco totálně nepraktického, ale až na recara to bylo celkem v pohodě. Ok, pětidvéř jako Golf nabídnout neumí, ale co se dalších věcí týče, nebylo to vůbec zlé – podvozek bych v běžném provozu přežil určitě, řízení a řazení taky, hluk byl v nesportovním režimu slušně utlumený apod. Věřím, že golf bude ještě o level jinde, ale jak říkám, já osobně bych si život s MRS představit dokázal.
Ctrl+A, Ctrl+C a odesílám :)
[10]
16. 10. 2014 v 11:18Borek B.
[7] Myslím, že dlouhých a dobrých textů o MRS bylo už dost, (kupodivu) i zde na auto.cz :), tohle je spíš jen takové zaznamenání bezprostředních pocitů a celkových dojmů, které jsou pro mě překvapivé.
To o zvuku je dobrá poznámka, a přemýšlel jsem, jestli to v článku rozpitvávat nebo ho nechat krátký. Osobně jsem totiž třeba ujetý na zvuk pětiválců a určitě je i celá řada dalších aut, která znějí objektivně lépe. Ale u MRS mě nadchla ta celková snaha doručit řidiči v rámci možností to nej, co jde. Takže zatímco moje Clio ve vyšších otáčkách zní, řekněme, „normálně sportovně“, Megane zní, jako by chtěl ten úsek asfaltu před sebou sežrat. Syčí, táhne, ryčí, prostě to divadlo (a je to částečně divadlo; v režimu Normal se všechno dost uklidní) je perfektní.
Moc nemůžu souhlasit s brzdama. Je pravda, že tohle auto jako předváděčka už něco schytalo a dojem tím byl určitě poznamenaný, ale nové CRS jak papírově, tak ze zkušeností lidí v R.S. komunitě brzdí prostě líp. Jediné, co se mi na Meganu ohledně brždění líbilo, byla jeho stabilita – Clio při brždění relativně vlaje, což tak nějak patří k jeho charakteru (je to takový civilní rallye speciál, zatímco MRS je civilní okruhový speciál). Ale nechci na ty brzdy nadávat moc – nejsou nic extra, ale nejsou ani vyloženě špatné. A vzhledem k tomu, co Megane umí v zatáčkách, nejsou ani moc potřeba :)
[11]
17. 10. 2014 v 23:46fletino
ahoj Borku, musim si rypnout, myslim, ze jsme vyskove dost podobne kolem 190cm, osobne mam vetsi problem se stredovym panelem v Cliu nez v Meganovi a pocit z citeni auta je v MRS o kus dal. Sedacky v Cliu jsou uzsi, vice sevrou telo, ale nejsou tak pevne, coz je znat, kdyz se jede pila. Ono opora v ramenou az tak potreba neni, kdyz vis, k cemu slouzi operka nohy (coz naprosta vetsina lidi tady nevi, pac by v diskuzi u Clia nepsali nesmysly o opirani se levym kolenem vyplni dveri pri rychle jizde – osobne jsem levym kolenem o vypln dveri jeste ani nezavadil). No a k probiranym brzdam, strasne moc dela poradne odvzdusneni! V renaultu to poradne neumi, i kdyz rikaji, ze to napoji na masinu. Vzduch tam porad zustane, chce to si s tim pohrat, dat tam nejlip Castrol SRF React a je to obrovskej rozdil, pac seriova kapalina vydrzi jedno kolo na okruhu nebo chvili ostrejsiho jezdeni. Za dalsi obrovsky skok je vymena desticek, set up, co vozim ja, je naprosto k neutahani a kdyz to prezenu, tak i po 20min na brnenskym okruhu mi to na cilovce umi zablokovat kola z 200kmh na semislickach, o tom se serii muzou zdat jen vlhky sny. Cit je taky udelem desticek, stejne jako progrese pedalu a dalsich par faktoru jako nastup a povolovani.. Brzdy jako takove jsou proste v poradku, jen oem desticky jsou spatne zvolene vzhledem k povaze auta (vzadu ma MRS desky jako bezny Megane:) ), stejne jako kapalina. Tezky srovnavat, za me je Clio hravejsi, lehci cumak lepe zataci v zatackach s mensim polomerem, pretacivost je citelnejsi v MRS, Clio se u toho diky mekcimu podvozku vic nakloni a neni to tak prijemny pro kontrolu. Taky z Clia necitim to „delej, naloz mi poradne“ jako v MRS, ale radsi ho vemu do mesta a sem tam potrapim nekoho, kdo neceka, ze to roztomily cerveny Clio leti i 230 docela bez problemu :)
[12]
18. 10. 2014 v 16:16Borek B.
[11] Ty brzdy jsou možné, beru, že tohle bylo novinářské auto a už mělo něco za sebou, na druhou stranu moje clio už má taky něco najeto a ohledně brzd si nemůžu na nic stěžovat.
Ad „dělej, nalož mi pořádně“ – včera shodou okolností vyšel Jandův test MRS, a ačkoliv ten text obecně nepovažuju za moc povedený (na jeho standardy), docela souzním s názorem, že MRS je nejlepší někde kolem 80% jeho schopností. Clio je naopak nejlepší v těch posledních dvaceti. Tohle ale vůbec neberu jako kritiku MRS, jak jsem psal, královsky jsem se za volantem bavil a do běžného provozu mi navíc připadá praktičtější, když auto ze sebe to nejlepší vydá ještě před svým absolutním limitem.
[13]
18. 10. 2014 v 18:58MariAchi
[8]
Iudexi – průměr kotoučů není všechno, hlavně jde o směs destiček a materiál kotouče, další v pořadí důležitosti je chlazení brzd a kapalina – její schopnost odolávat vysokým teplotám.
Z mých zkušeností má MRS brzdy na úrovni opravdu dobrých sportovních aut, je možné, že „Borkovo“ testovací auto už mělo vyměněné desky za nějaké „levnější“ a tudíž horší, kotouče taky to namáhání nevydrží věčně…
[14]
18. 10. 2014 v 19:13Borek B.
[13] Auto mělo najeto 5 tisíc „novinářských kilometrů“, aby byla informace úplná. Za tu dobu se skutečně mohlo stát ledacos, na druhou stranu jsem se o brzdách bavil s dvěma kamarády, co znají jak C4RS, tak MRS, a oba hodnotili brzdy v Cliu jako lepší. Já je tak vidím taky, jen teda do „lepší“ nezahrnuju výdrž, kterou můj styl ježdění moc neprověřuje (v běžném provozu se dá auto nadoraz drtit spíš krátkodobě a na okruhu dělám pravidelné pauzy).
[15]
19. 10. 2014 v 13:58fletino
Kritika brzd se mi vazne nezamlouva, nutne rozlisit, kde je to slabe misto na brzdove soustave. Borku, neber to osobne, ale pokud nevyzkousis stejne auto s jinymi destickami a poradnou brzdovkou s mokrym bodem varu nad 270 stupnu, tak nemuzes chapat rozdily. Pak bys nemluvil o brzdach obecne, ale byl schopen poznat presne slabiny brzdoveho systemu. Ja jsem si odjezdil sezonu na seriovych deskach, po dlouhem vybirani zainvestoval do tech nej, co se daji koupit a ktere splnuji denni pouzitelnost a neutahani na okruhu, stejne tak jsem pozdeji nesetril na brzdovce a vyhral si s kamaradem na odvzdusneni. Desky vyrazne ovlivnily brzdeni, ale porad utikal pedal, coz se vyresilo brzdovkou a duslednym odvzdusnenim. Minimalne tyto dve veci by se mely umet rozlisit, stejne jako jsem ti kdysi radil k tem Advanum – jedna soucast celku umi ovlivnit a vylepsit plno veci. Po pul roce s Cliem vim, ze ty brzdy jsou vyborne, ale pri vetsi zatezi vadnou, jen ten prvotni nastup a nepolevujici pocit brzdeni je duraznejsi v Cliu nez v MRS.
Ad. mistr Janda, hm, ten clovek je trosku zaujatej vuci renckum, kdyz probadas forum na tech strankach, tak tam najdes cele vlakno a jeho pochybovacne prispevky k predchozimu casu MRS 265 Trophy na NS a jeho rychlostnim kvalitam obecne. Mam vyzkousene pocity ze stejnych aut, kde je jeho smysleni neutralni a jsou z 99% totozne s tim, co si myslim ja, ale jak prijde na skodovku a renaulty, hlavne tedy RS, tak se nemalo rozchazime, pricemz metodika zkoumani se u me nezmenila. Pise hezky, ctive, ale ta objektivita a ferovost je u nej hodne s otaznikem. To, ze zvasta neco o tom, ze to auto funguje nejlip pri 80% jeho schopnosti je spis ukazkou jeho vlastni hlouposti posuzovani – jak urcil tech 100%? Videls na videu rekordni kola Trophy modelu? Sam ridic pronesl, ze tam byly chyby a porad urcita mala rezerva, takze at uz Janda jezdi slusne, stejne jako ja s tim autem jezdim druhym rokem po okruzich, tak k tem „100%“ mame oba daleko a rozumnej clovek by nic nesrovnaval procenty. Clio zni utrapene, kdyz mu nakladas, MRS to bavi mnohem vic a jak pises, ten zvuk! :) At se to nekomu libi nebo ne, pokud chce nekdo auto na blbnuti, lepsi volba mezi novymi fwd neni, i kdyz se mozna najdou o neco rychlejsi a dejme tomu i levnejsi kousky, pocitove je nejmechanictejsi a nejvic oldschool.
mariachi: nejhorsi a nejlevnejsi mozne desky, co se daji na MRS koupit, jsou ty oem prave…
[16]
20. 10. 2014 v 10:39Borek B.
[15] Mám pocit, že jsem na více místech dost konkrétně zmínil, co mi na tom konkrétním autu ohledně brzd nevyhovovalo: ne zrovna nejlepší účinek, ne ideální cit v pedálu. Naopak se mi líbila stabilita při brždění, a taky jsem vůbec neřešil výdrž brzd, protože tu moje jízda z více různých důvodů moc neotestovala. A už jsem psal, že beru, že to mohlo být dané konkrétním kouskem. Ale prostě kdybych stejnou trasu jel stejným způsobem s cliem, tak to celkově „odbrzdí“ líp. Nic víc, nic míň.
[17]
20. 10. 2014 v 11:19iudex
(13) samozrejme priemer kotúča nie je všetko, ale niečo to o brzdných schopnostiach vypovedá. GTI Performance má vzadu také kotúče, ako základné GTI vpredu (ventilované 310mm, zatiaľ čo GTI má vpredu 310mm a vzadu pevné 290ky). A tiež o potentnosti týchto brźd svedčí aj to, že oveľa výkonnejší Golf R má tento istý setup. A z okruhu môžem potvrdiť, že brzdia výborne a brzdy som rozhodne ako slabinu nevnímal (to už skôr pneu).
(15) takáto debata nikam nevedie. Je jasné, že to, čo dostaneš na aute v sérii, nie je to najlepšie a keď vymeníš doštičky, kotúče, brzdovú kvapalinu atď. za lepšie, dostaneš sa niekde inde. Ale ide predsa o to, čo Ti v sérii dá výrobca a to porovnávame. S Tvojím prístupom by sme mohli dôjsť k záveru, že Fabia 1,2 s komplet vymenenými brzdami brzdí lepšie, ako MRS.
Komentáře nejsou povoleny.