-
Zážitek z Pekla
Určitě taky máte seznam věcí, které bystě chtěli ve svém (řidičském) životě zažít, a na tom mém byla hodně dlouho a vysoko jedna položka: projet se po Nordschleife. Minulý týden jsme se s konečně s kamarádem rozhoupali, vzali Clio a vyrazili. Následoval víkend, který pro nadšence do aut snad ani nemohl být lepší. Pokusím se shrnout nejsilnější dojmy a možná i nabídnout pár tipů, pokud se tam chystáte poprvé.
Přijíždíme
Na Ringu je skvělé, že člověk cítí tamní atmosféru už z dálky. My najížděli z jihu od Trieru (jezdí se tam německá rallye, takže jsem si pár vinohradů musel povinně projet) a už desítky kilometrů před Ringem člověk potkává různá zajímavá auta, občas s ním někdo má chuť zazávodit na dálnici (já na to teda moc nejsem) a obecně se celá atmosféra buduje už daleko předtím, než člověk dorazí do Nürburgu.
Na první pohled překvapí především to, jak moc si celý Ring žije nezávisle na okolí. Uvnitř něj jsou vesničky, dlouhé kilometry hezkých okresek, penziony, atd. Zažitá představa uzavřeného závodního okruhu zde vůbec neplatí.
Pak se přijede k hlavnímu vstupu a začíná to pravé. Všude stojí zajímavá auta, ve vzduchu je cítit spálený benzín a kolem postávají lidé podobně „postižení“ jako vy, prostě je to celé takové příjemné. My i stihli kousek závodu VLN, což byla velmi zajímavá zvuková kulisa.
První kola
V šest večer přišlo to hlavní – na hodinku se otevřela trať pro veřejnost (hlavní jízdy jsou v neděli). Tady nervozita vygradovala, protože jestli jsem v tu chvíli měl něco před očima, tak to byly hodiny a hodiny videí bouraček na YouTube, které jsem za předchozí roky trochu potutelně nakoukal. Úplně jsem cítil, jak si pro mě karma jde..
Kolem půl sedmé dokončili úklid trati a mohlo se jít na věc. Já za volantem, kamarád na sedadle spolujezdce (ano, je to životní optimista), pípnout si kartičkou a už nebylo cesty zpět.
Vymotat se z kuželů u startu, za tři, za čtyři, první zatáčka.. a víc si toho z prvního kola nepamatuju. Vím jen, že to bylo samé „ty vole to je kopec“, „jéé to je boží“, „kua tady je to hrbolatý“, „zezadu se brutálně rychle blíží nějaká žlutá placka“, „jóóó!!“ atd. Bylo to na pomezí nadšení, vyděšení a lehkého závodnického transu, myslím, že jsem víc koukal do zpětných zrcátek než dopředu, ale jak jsme se blížili k cíli a byl čas si na dlouhé rovince trochu vydechnout, myšlenka byla jediná: ZNOVU!
Druhá jízda už byla trochu i o tempu – samozřejmě ne moc, ale spolujezdci už trochu tvrdly rysy a celkově bylo asi dobře, že to bylo pro sobotní večer vše. Na neděli jsme přespali v krásném penzionu v nedalekém Baaru a pokračovali ráno. To jsem měl neskrývanou ambici začít auto trochu ždímat, což znamenalo, že se spolujezdec radši nechal vysadit v Adenau (popravdě, já bych vedle sebe taky sedět nechtěl).
Poslední jízdy jsem si užil opravdu nádherně, bylo míň aut než v sobotu v řadě zatáček už jsem začínal tušit, co si s Cliem můžu dovolit. Některé úseky Ringu jsou skutečně epické, hlavně asi Foxhole, kde se velmi strmě klesá, auto nabere vysokou rychlost a člověk má dole zalehlé uši jak v letadle, nebo Pflanzgarten, kde se jede na plný plyn přes několik slepých horizontů a člověk musí dobře vědět, co dělá.
Celkově je ježdění po Ringu skutečným zážitkem, z pohledu trati je to asi to nejlepší, co jsem kdy zažil. Asi nejvíc překvapí, jak je Ring kopcovatý – na onboardech to tak nevypadá, ale člověk v reálu hodně lítá na skocích (už dvousetkoňové Clio se velmi významně odlehčí na třech místech) nebo naopak cítí kompresi v nejnižších místech trati. Druhý pocit, který má člověk často, je „ty krávo to to sviští, můžu do té slepé zatáčky vlítnout bez zpomalování nebo se zabiju?“. Tohle asi s většími zkušenostmi odezní, ale napoprvé je to opravdu unikátní a skvělý pocit (pokud člověk přežije).
Prostě Pozitivní Peklo!
Tipy
Pokud pojedete poprvé jako já, zde je pár tipů, které si myslím, že by se mohly hodit:
– Určitě, stoprocentně, si kupte nějakou závodní hru a potrénujte – byla by hrozná škoda přijet na ring a učit se stopu až tam (trvá to, řekl bych, aspoň několik okruhů). Osobně jsem smyčku poznával s Project CARS, kde je namodelovaná velmi realisticky, včetně toho, kde je trať uskákaná, nešikovně nakloněná apod. Můžu jedině doporučit.
– Na YouTube je několik výborných videí pro začátečníky. Doporučuji asi nejspíš toto, kde je i ukázáno, jak se na Ring přijíždí, kde koupit lístky, apod. Studovat stopu podle videí, kde se i radí, jak řadit apod., podle mě nemá napoprvé valný smysl, protože ve výsledku pojedete jiným autem, v jiných rychlostech apod. Můžete ale kouknout na video pěti nejčastějších chyb.
– Ring je při volných jízdách formálně německá dálnice, kde platí standardní pravidla, tj. jezdit vpravo, předjíždět vlevo (zásadně pouze vlevo). Více např. zde nebo zde.
– Respekt z trati je fakt na místě. Jen během soboty jsme viděli jednu nehodu a dvě odstavená auta, trať je v mnoha místech záludná. Dvě užitečná pravidla, která mít na paměti, jsou: nejsou tam žádné zatáčky na druhý rychlostní stupeň a cílit na pozdní apex (je pak menší šance, že člověk na konci zatáčky vylítne ven).
– Měření času je na jednu stranu zbytečná záležitost, protože ho ve výsledku nejvíc ovlivní to, koho kde předjíždíte nebo naopak pouštíte, nehledě na to, že u Adenau je formálně omezená rychlost na 50km/h. Na druhou stranu se dneska měří kde co a mít v autě zapnuté RaceChrono nebo něco takového neuškodí. Měří se Bridge-To-Gantry (BTG), tedy od prvního mostu, co podjíždíte, po konstrukci (aktuálně nesoucí reklamu Audi) na dlouhé poslední rovince.
Clio
Nemůžu tenhle zápisek uzavřít bez pochvalné zmínky o Cliu, které bylo pro první seznámení prakticky ideální. Výkonu má tak akorát (určitě dost, aby člověka před slepými horizonty trochu vyděsilo), podvozek dostatečně schopný a sekvenční řazení se jednoznačně hodilo. Obecně se clií IV na ringu vidí dost – řada z nich je z půjčoven, kde pomalu doplňují / nahrazují tradiční swifty (a občas i pěkně lítají). Asi jediným problémem na mém autě byly brzdy, které už toho na konci měly dost. Jinak ale dost hezké vozítko na pohodový přesun tam, poježdění a pohodový přesun zpět do ČR.
Závěr
Severní smyčka je podle mě pro nadšence povinností, taková Mekka, kterou je potřeba jednou za život navštívit. Současně se mi zvýšil respekt k těm, kdo tam nejen jezdí, ale dokonce závodí. Doufám, že Nordschleife v současné podobě přežije a bude dělat radost dalším generacím nadšenců.
Megane GT220 – první dojmy Nové Mondeo – hmmm
16 Responses to Zážitek z Pekla
[1]
25. 6. 2015 v 19:24šmoula nešika
Fantastická reportáž. ;-) Díky
[2]
25. 6. 2015 v 19:29woody-alien
Borku, parádní Úvod do nadšencova nebe…tedy vlastně pekla. ;-) A ta vzrušující směs nadšení, zděšení a transu je přesně to, co chceme. Dá se samozřejmě zažít i jinde, ale věřím, že na Ringu je to hodně intenzivní. Krásně jsem si početl, díky.
[3]
25. 6. 2015 v 20:21Borek B.
[2] Touristenfahrten jsou to v podstatě takové *trošičku* vylepšené veřejné jízdy v Mostě :)
[4]
26. 6. 2015 v 10:37iudex
Fajn report, palec hore. Dlhý okruh ako NS sa nedá naučiť dopredu, to zrejme človek ide v podstate naslepo, o to väčší adrenalín to určite je. Na jednej strane si človek chce poriadne zajazdiť, keď už sa dotrepe tak ďaleko, súčasne ale chce prísť domov tým istým autom, takže rešpekt je namieste.
A ako vlastne funguje platenie? Bežne na okruhu si zaplatíš za čas na okruhu a je na Tebe, koľko kôl spravíš. Ale na dlhokánskom okruhu ako NBR to asi tak nefunguje, či? Platíš si za každé kolo?
[5]
26. 6. 2015 v 10:53Borek B.
[4] Přesně jak říkáš, mísí se pocit „hlavně přežít“ s pocitem „přece si to taky musím trochu užít“. Na tohle je právě trénování ve hře skvělé – aspoň znáš geometrii zatáček, a když trénuješ s autem podobného výkonu (v pCARS je přímo Clio), dá se i relativně dopředu naučit, kde se to dá drtit a kde je potřeba opatrně. Samozřejmě až v reálu to člověk „doladí“ :)
Mimochodem, citelně bylo vidět, když tam někdo kroužil fakt poprvé a trať neznal. Z mého pohledu prostě škoda..
Ad placení, dostaneš kartičku jako na sjezdovce, na tu si nabiješ kolik chceš jízd (4 jízdy = 100 EUR, 1 jízda = 27 EUR) a na začátku je závora, kde si jen pípneš. Když pak končíš kolo, můžeš jet buďto pryč, nebo znovu k závoře.
Úúúáá, jel bych znova!
[6]
26. 6. 2015 v 11:58Joab
Dík, supr. Já tomu prd rozumi, tak se zeptám.. kolik aut tak přibližně během kola potkáš, ať už je předjíždíš, nebo oni tebe? A jak se to dělá když se k tobě něco blíží, striktně držíš svou stopu, nebo se uhybá?
[7]
26. 6. 2015 v 13:14iudex
(6) Teoreticky na to sú modré vlajky, ktorým sa vodičovi signalizuje, že má nechať predbehnúť rýchlejšieho jazdca (resp. ktorý je o kolo vpred), ale to na voľných jazdách asi ani nebýva. Takže je to skôr na vodičskej gramotnosti a slušnosti, keď vidím, že zdržiavam rýchlejšieho jazdca, tak spomalím alebo mu uvoľním stopu.
[8]
26. 6. 2015 v 13:15Borek B.
[6] V sobotu, když byl větší provoz, bych tipnul, že nás tak 5 aut předjelo a něco podobného jsme předjeli my; více méně pořád je nějaké auto na dohled. V neděli už bylo volněji a míjení se s ostatními bylo méně časté.
Co se pravidel týče, Nordschleife je formálně německá dálnice s dvěma pruhy, musí se tedy teoreticky jet vpravo a levý „pruh“ je pro předjíždění. Pochopitelně ale člověk kouká do zrcátek, a když nic nejede, využije v levých zatáčkách stopu na vnitřku (např. carrousel :) ). I při případné nehodě se tato šetří tak, jako by vznikla na dálnici podle platných německých pravidel.
[9]
26. 6. 2015 v 13:18Borek B.
Užitečné odkazy ohledně pravidel a bezpečnosti:
– Z ofiko webu: http://www.nuerburgring.de/fileadmin/Touristenfahrten/Nurburgring-Safety-Regulations-Tourist-Drives.pdf
– Jednodušší shrnutí z Rent4Ring: http://www.rent4ring.de/en/info/faq/rules-self-drive-nurburgring-nordschleife-touristenfahrten.html
[10]
26. 6. 2015 v 13:36MariAchi
Tak tohle jsou asi nejlepsi informace o jizde na ringu, ktere jsem zatim cetl, dik za to! A je hezky videt, jak vlastnictvi podobneho auta cloveka proste tak nejak strhne i k tomu hledani limitu, okruhovemu jezdeni, zkratka neni to jen „koupim si rychle auto a budu sni jezdit, jako driv“, ale pokud mas jizdu rad, tak hledas a hledas, zkousis… Super :-)
[11]
26. 6. 2015 v 13:56Borek B.
[10] Díky, je to přesně tak, jak říkáš. U mě to vypadá, že mojí hlavní vášní bude *řízení* jako takové, ne auta okolo, a třeba ke Cliu jsem se dostal cestou
zkusím si zahrát něco na PC -> jé ta rally hra je dobrá -> nákup volantu, sedačky, … -> musím to zkusit v reálu -> rally kurz kdesi na Moravě -> chtěl bych to zažívat i na okreskách / okruhu -> šetřím na Clio..
a pak už různé track days, Driving Academy, ringy apod. Nemám na to zatím dost času ani peněz, ale vášeň tam rozhodně je a čas od času si člověk něco musí splnit :)
[12]
26. 6. 2015 v 15:19MariAchi
[11]
Hezky zijes, jen jezdi, co tak jeste muze chlapa poradne rajcovat, no ne? :-)
Ostatne to, co popisujes, je hlavni duvod, proc jsem jeste do neceho rychleho neskocil. Bojim se, ze se dam na cestu, ze ktere neni navratu :-)
[13]
26. 6. 2015 v 16:11Borek B.
[12] Zase se po ní dá jít pomalu, respektive vlastním tempem. Mám kolem sebe lidi, kteří jsou na tom finančně i časově o dost líp a mají tak možnost vylepšovat vlastní auto, investovat víc do kurzů, okruhů apod., stejně jako lidi, kteří jsou na tom hůř. Každý si ale tu cestu můžeme užívat vlastním způsobem, což je na tom to skvělé.
[14]
26. 6. 2015 v 16:14iudex
(12) Tak ono nemusíš cestovať až na Nurburgring alebo do Spa a tam tráviť víkendy (to určite lezie hodne do peňazí), zabaviť sa môžeš aj na nejakom bližšom okruhu, napr. v Brne či Orechovej Potôni a zaplatíš pár stoviek. Alebo si budeš v tom hotheči len užívať miestne okresky. A okrem toho Ty aj teraz jazdíš pomerne dosť a na zaujímavé trasy, takže prechod na HH ani finančne nepocítiš. ;-) Aspoň si cestou z Monaka cez trať rallye Monte Carlo nemusíš hovoriť: keby som tak namiesto SUV mal niečo obratnejšie. :-)
[15]
27. 6. 2015 v 18:05webpaja
Palce nahoru za reportáž…:-)
[16]
24. 8. 2015 v 11:03Borek B.
Včera jsme s manželkou projížděli poblíž Ringu, tak jí říkám, pojď jedno kolo objet, ať vidíš, o čem to je. Moc se jí nechtělo, ale překecal jsem ji. Zase jsem se začal těšit jako malý kluk, o to horší byl ale provar, když jsme přijeli na místo a nedostali se dovnitř. Lidí tam bylo snad 10x tolik co v červnu a každou chvíli nějaká nehoda, takže vždycky, když se nám už podařilo dostat k vjezdu, bylo zavřeno.
No, asi mi chtěla vyšší moc něco naznačit, tak jsme si aspoň užili ty hezké věci okolo – klub šejků tam proháněl různé Veyrony, P1 apod., vyběhli jsme na Nurburg, poobědvali v Adenau atd. Ale že se nedostanem dovnitř, to by mě nenapadlo..
Komentáře nejsou povoleny.