-
Sociální implikace ojetého vozu
Dnes jsem si přečetl zajímavý článek o stáří vozů v ČR. Průměrný věk vozů registrovaných v ČR je více než 14 let, přičemž 35% z nich je starších než 15 let. To je ohromné stáří, vezmeme-li v potaz, že se jedná o věk průměrný. Ani superlevné rumunské či francouzské vozy či levné korejské rány do očí nebo už o něco dražší „domácí“ Škoda nejsou schopny s tím nic dělat. Přitom je však počet registrací každý rok enormní a proto je zjevné, že dochází k neustálému přeprodávání starých ojetých vozů mezi různými lidmi (a dovozu ojetin). Chuť Čechů navíc přirozeně stále roste a menší vozy již nejsou tak atraktivní. Tak nezbývá mnohým než se vydat na pospas ojetinám. Proto jsem se rozhodl se v této stati zamyslet nad postavením některých specifických ojetin v ČR a jejich vnímání veřejností. Pokud se mnou nesouhlasíte, tak vězte, že je to jen můj subjektivní názor a nikoliv konstatování faktu, a tak se mnou klidně diskutujte v komentářích.
Začnu ale přece jen konstatováním faktu. Nový vůz je lepší než vůz ojetý. To je prostě krutá a jasná pravda. I auto, se kterým někdo ujel 5km je horší než stejné auto, které má na tachometru 0km. Všechny produkty stárnou jak opotřebením tak přirozeně (byť podstatně pomaleji). Tak je i auto, které nic nenajelo, ale už má 3 roky, horší než stejné auto, které včera vyjelo z výrobní linky. Na první pohled tato logika nemá trhlin a je naprosto jasná. Přesto existuje celá řada lidí, kteří hledají různé argumenty pro ojetiny, které nesouvisí s jejich cenou. Výhodnost nereprezentuje lepší volbu. Reprezentuje jen levnější volbu. Argument, že jsou nové vozy předražené a předváděčka s malým nájezdem je tedy výhodnější (s jistými připomínkami, které jsou v mém jiném článku) beru, ale to neznamená, že je ta předváděčka lepší. To samé platí samozřejmě i pro ojetinu. Co se týče argumentů, že se auto „zajede“ (80. léta chtějí zpátky svůj výraz) nebo že se zjistí, jestli nemá nějaké závady (od toho máte 2 roky záruku), tak tady je třeba říci, že tyto argumenty jsou také mimo. Navíc, tu a tam se sice objeví nějaký zmetek, ale jejich procentuální zastoupení je mezi novými vozy u většiny značek určitě pod 1%.
S pochopením této logiky se prosím podívejme na vozy ojeté. Na rozdíl od celé řady diskutujících na auto.cz se je (nebo spíše jejich majitele) totiž pokusím (i přes jejich zjevné nedostatky vůči autům novým) trochu obhájit. O ojetých vozech uvažuje:
A) Někdo, kdo nemá na nové.
B) Někdo, kdo chce něco lepšího, než nové, na které by měl, ale na to lepší nemá na nové.
C) Někdo, kdo chce starší model, který se už nevyrábí/nějakou vzácnost atd.
D) Někdo, koho vozy nezajímají, a proto na nich klidně šetří a netuší o možných rizicích do budoucna.
E) Někdo, kdo nutně potřebuje lepší auto, než na jaké má na nové.
Kategorie A je asi jasná. Na rozdíl od místního klasika zde nevyzvu ty, kdo do této skupiny patří, k zamyšlení. Každý svého štěstí strůjcem (za někoho je strojeno i někým jiným) a není vhodné ani správné mít připomínky podobného rázu. Je to hulvátství. Všichni se asi shodneme, že je každé pojízdné auto lepší než jízda MHD. Tady tedy zcela jasné.
Jasná je i kategorie C. Pokud někdo chce třeba Hondu S2000 s točivým motorem VTEC, tak se mu bude těžko shánět alternativa v podobě nového vozu. Připadá v úvahu třeba Toyota GT86/Subaru BRZ, ale do stylu S2000 má hodně daleko. Tady tedy také není co řešit a je myslím vše pochopitelné.
Kategorie D je trochu složitější. Koho auta nezajímají a má dost peněz, asi nebude uvažovat o ojetině ani na sekundu. Na druhou stranu pokud ho opravdu nezajímají vůbec a moc nejezdí (tedy má auto jen na zálohu nebo jízdy do ciziny), tak může koupit třeba ojetinu v rámci rodiny nebo od kamaráda. Do bazaru se ale asi nevypraví.
Skupina reprezentovaná písmenem E je také pochopitelná. Mám na mysli situaci, kdy někdo nutně potřebuje větší vůz, než na jaký má (třeba když se mu rozroste rodina) nebo když kupuje lepší vůz, než na jaký má, kvůli motoru (potřeba dieselu pro dlouhé cesty). Celkem snadno se dá taková potřeba ospravedlnit. Narodila se vám paterčata a máte jen na Fábii nebo Hyundai i20 (nebo Thálii/Logan atd.)? Tak pak je jasné, že jdete do bazaru. To samé platí, pokud prostě potřebujete diesel, ale jeho pořizovací cena je (i vzhledem k naší ne zcela racionální lásce k dieselům) pro vás příliš vysoká.
Tak, a teď k tématu tohoto článku, kategorii B (sorry za ten nepořádek; správné by bylo změnit pořadí tak, aby bylo popořadě, ale nějak už jsem to napsal takhle). Ano, teprve teď jsme se dostali k tématu. Mluvím o lidech, kteří prostě chtějí „lepší“ auto ojeté než „horší“ auto nové (snad je to takhle pochopitelné). Tohle je totiž jádro celého sporu. Tady se do celé rovnice dostává vnímání vašeho vozu společností a to, jak vás váš vlastní vůz prezentuje. Ať chcete nebo ne, váš vůz vás opravdu reprezentuje. Ne samozřejmě v plné míře – v každé společnosti je to jiné, ale skoro všude je alespoň podvědomě, někdy i vědomě, vnímán. Tady, v horkých dolních patrech diskuzí o automobilech se zrodil ten silný svár mezi těmi, kdo jezdí v nových a těmi, kdo jezdí v ojetých. Tady bych tedy, po jedné a půl A4, začal.
Celá řada lidí říká, že je jim jedno, jak jejich auto vnímá společnost. Některým to věřím, některým ne. Zpravidla to lze vyčíst z toho, jak se vyjadřují a jak reagují na ostatní. Domnívám se, že většina lidí jistou představu o tom, jak je jejich auto vnímáno, má a můj tip (pouhý tip) je, že tak 40-50% lidí nad tím, jak bude jejich auto působit na známé nebo sousedy, před nákupem alespoň přemýšlí. Není to v principu nic špatného. Člověk je zoon politikon a jakékoliv odsuzování společenského chování je hloupé. Koncentrovat se na jednotlivce je nutné, ale alespoň vnímat existenci společnosti také.
Jistě teď už tušíte, kde to vře. Podle onoho článku z úvodu, totiž mezi nejčastěji zastoupené vozy v kategorii nad 10 let věku patří vozy značek (chvíle napětí) Mercedes, BMW a Audi. Je zde tedy zjevná touha po luxusu mezi obyvateli ČR, která není podpořena kapitálem. Tuto skutečnost celá řada lidí kritizuje (tu touhu, i když mnozí kritizují i ten nedostatek kapitálu), ale skutečný problém leží jinde. Drtivá (opravdu DRTIVÁ) většina Čechů zná tak maximálně modely Škody. Odhadnout správně, jak staré je nějaké BMW nebo Mercedes, je (byť je to asi pro čtenáře webu o autech těžko pochopitelné) pro většinu národa nad jejich síly. Hranicí budou 2 generace. Pětkové BMW 5 generace E39 už asi všichni identifikují jako staré, ale takové E60 dokáže pořád udělat dost parády a mnozí by hodně minuli, kdybyste se jich ptali na věk a pořizovací cenu.
A tak nastává problematická situace. Kdo udělá víc parády: někdo, kdo si koupí Hyundai i20 za 200 tisíc, nebo někdo, kdo si za 170 tisíc koupil BMW 525d E60 z prvního roku výroby (2003)? Neřešme teď náklady na provoz, stav (který asi nebude úplně tip-ťop) atd. Jen si představme toho člověka, který sedí ve svém novém Hyundai a na návštěvu k němu přijede jeho kamarád v onom BMW. Málokdo u stolu bude jen tušit, kolik za ono BMW opravdu zaplatil. Vždyť stejné se dělalo ještě v roce 2009! Ten, kdo vůbec nevnímá, jak společnost na jeho auto reaguje, by byl úplně v klidu a vůbec by ho to nerozhodilo. V hlavě by měl (v podstatě pravdivou) představu, že stejně to BMW bude drahé na provoz, hodně ojeté a potenciálně poruchové. Vsadil bych ale klidně tisícovku, možná víc, že 80% národa by reagovalo trochu jinak. Dovedu si velmi reálně představit toho rozzuřeného majitele i20ky, jak jde na internet a už píše: „Co si to dovoluje! Hrát si na vysokého manažera nebo podnikatele! Měl si taky koupit Hyundai jako já, takhle lidi ani netuší, že vlastně na nové BMW nemá!“ Je to závist? Těžko říci. Není mi moc jasné, co vlastně závidět. To BMW stálo méně než ono Hyundai a je skutečně pravděpodobné, že s ním do budoucna budou spojeny nákladné opravy (i když má majitel 30 tisíc k dobru). Co tedy závidět? Možná tu odvahu a schopnost překonat „hospodské kecy“ a něco pro radost si koupit.
Já osobně proto rozhodně majitele deseti- a více -letých BMW/Audi/Mercedesů atd. neodsuzuji. Dělají naše silnice naoko bohatšími a sami si plní sny, společnosti (rozuměj – těm, kteří nemají odvahu) naproti. Nikdy se svojí ojetinou nedosáhnou automobilové úrovně těch, kteří si podobné vozy kupují nové. Stejně tak jim nevydrží fasáda blahobytu – každý, kdo vás blíže pozná, velmi rychle pochopí, v jaké příjmové skupině se pohybujete, bez ohledu na vaše auto. Majitelé takových vozů však budou jezdit v tom, co chtějí (nebo alespoň něčem blízkém tomu), navzdory nedostatečným proporcím svých peněženek. Já říkám, nechme je a přejme jim štěstí a spolehlivost jejich vozů. Jinak bychom byli národem trotlů.
Lživé kilometry Top 5 nejlepších faceliftů všech dob
22 Responses to Sociální implikace ojetého vozu
[1]
25. 7. 2013 v 19:57Emel
Podle mě to opravdu není primárně o tom, co si o mém autě myslí ostatní. Prostě uvažuju, jestli mi pozitiva nového Focusu (pravděpodobně vyšší spolehlivost, nový interiér) vyváží pozitiva staršího BMW (lepší jízda a výbava). Počítám, kdy a zda se mi ten Focus vyplatí při očekávaném nájezdu (to je hodně důležitý parametr).
Obecně to vidím tak, že čím menší je nájezd, tím lákavější je investice do prémiové ojetiny, protože existuje reálná šance, že auto se 180.000km dalších 5 x 10.000 let vydrží bez zásadních problémů (a po pěti letech se výhoda nového auta pomalu rozplývá).
[2]
25. 7. 2013 v 20:09CenturionCz
[1] Samozřejmě. Tady plně souhlasím. Já to myslel trochu reverzně – tedy že hodně velká část té nenávisti, kterou si majitelé prémiových (nebo „připrémiovatělých“) ojetin vyslechnou, je z výše zmíněných důvodů. Neměl jsem na mysli to, že by někdo ojeté auto úmyslně kupoval z těchto důvodů, aby provokoval. Ta kategorie B je o lidech, kteří lepší auto ojeté chtějí z libovolných důvodů. Ostatní jsou kategorie, kde lidé ojeté auto mít musí, nebo jim je to jedno. Navíc jsem se zaměřoval spíše na opravdu staré ojetiny – tedy těch 10 let a více.
[3]
25. 7. 2013 v 21:08Emel
Ale jo, různé sociální podtóny jsou určitě zajímavé. I u těch výrazně starších aut je malý nájezd kouzelná formulka – pokud ti stačí auto na občasné popojíždění a dáš s ním 5.000 za rok, pak můžeš klidně koupit nějakou E39 550i apod…. benzín tě nezruinuje a opravy taky ne.
[4]
25. 7. 2013 v 21:31rohYpnol
Zajímavé zamyšlení. Ale přijde mi, že v tom máš trochu hokej. Sám si protiřečíš. Nejdřív tvrdáš, že nové je VŽDY LEPŠÍ něž ojeté. A pak sám definuješ dvě skupiny:
B) Někdo, kdo chce něco lepšího, než nové, na které by měl, ale na to lepší nemá na nové.
E) Někdo, kdo nutně potřebuje lepší auto, než na jaké má na nové.
Tady sám vycházíš z názoru, že ojetina vozu vyšší třídy je lepší než nový vůz nižší třídy. To prostě nehraje…
Stejně tak nevím, kde jsi byl na tom, že u vozů starších 10 let je NEJ poptávka po BMW, Merc a Audi, i když to nevyvracím (jednoduše to nevím). Nicméně pokud tomu tak je, tak ono 10 let staré auto JE prostě staré.A kdo kupuje bez pardonu takovéto staré jeb.ky? Proto celkově myslím, že příliš velký zájem o takto staré prémiovky jednoduše není a nemá smysl na základě tohoto malého segmentu trhu dělat vůbec nějaké rozbory a závěry.
Ono jednodše největší poptávka je o mladé ojetiny do 3 let, o Škodu nebo VW. Proč? Protože existuje početná skupina lidí, kteří točí čerstvě prodané služebáky po 3 letech. Ono takový vůz má řekněme někde mezi 100 a 150 tis. km s doloženým servisem. Celkově však tohle zdaleka nestačí na omlazení nebo přinejmenším nestárnutí vozového parku.
A k tomu, že nové je vždy lepší než ojeté. I tahle myšlenka má zásadní trhliny. Pokud totiž budu trvat na kvalitě vozu z hlediska trvanlivosti a spolehlivosti, může být ojetina lepší volbou. Dnešní vozy jsou tlakem na cenu šizeny kde jen to jde a poctivé vozy ze začátku 21. století mohou sloužit při pravideln a poctivé údržbě ještě dlouho. Jednoduše – třeba 5 let staré vozidlo málo jeté bude horší než aktuální nový vůz, jenže po 10 letech provozu může být karta zcela obráceně! 10 let starý vůz bude nespolehlivý kus šrotu, zatímco 15 let stará ojetina bude třeba stále věrně sloužit.
K ceně jako takové, že ojetina je vždy pouze levnější. A o co jde v prvé řadě? O peníze. V druhé řadě jde opět jen a jen o peníze… Jednoduše VŽDY vycházíš z toho, že jsi ochoten za auto dát určitou sumu peněz a pak hledáš to nejlepší řešení. Proto stavět uvažování na tom, že peníze neřešme, to je prostě naprosto mimo realitu. Zkrátka takové to coby kdyby…
Ale neber to jako kritiku, jen jako můj názor a reakci.
[5]
25. 7. 2013 v 22:02CenturionCz
Tady je článek, ze kterého vycházím. Je tam i ta prodejnost BMW/Mercedesu a Audi u 10 let starých vozů: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/235854-cesko-pojizdne-autovrakoviste-evropy/
Uznávám, že je to dost překvapivé, ale staré Audiny, Mercedesy a BMW vídám hodně často, takže na tom něco bude.
Výraz „lepší“ se v daném použití vztahuje na stav nového vozu, ne na stav, v jakém je, když je ojeté. Proto ty uvozovky. Nevím jak to popsat. Prostě: někdo má jen na novou Octávii, ale chce lepší auto, třeba Audi A6, které si však může dovolit jen ojeté. Ten výraz „lepší“ se vztahuje na stav za nova, ne nezbytně na daný kus z autobazaru, který může být klidně ve strašném stavu.
O mladých ojetinách tolik nemluvím, protože celá řada lidí nemá ani na tří nebo pětileté BMW, Audi nebo Mercedes (alespoň ne na modely střední a vyšší střední).
Mimochodem (mimo téma), co se týče těch služebáků, tak já bych se do nich tedy vůbec nehnal. Jakmile s tím autem nejezdí vlastník, tak dostává hroznou čočku a vybírají se s ním všechny díry, které s ním vybrat jde. Proto je taky tak levné v porovnání se stejným ojetým autem, které má prvního majitele fyzickou osobu.
No, ono to dnes 15 let staré vozidlo bylo asi lepší v době prodeje, ale po 15 letech už bych zub času považoval za zásadnější problém než cost-cutting dnešních výrobců vozů. Navíc, záleží jak dlouho chcete auto používat. Pokud ho máte tak na 2-3 roky, tak je nové určitě lepší. Tak brzy se vám nevysype a když jo, tak je pořád v záruce.
Tady je to věc lingvistiky. Slovo lepší považuji jen za čisté konstatování fyzického stavu vozu. U finančních otázek používám výraz „výhodnější“. Ojeté auto určitě může být výhodnější než nové. U některých značek, kde prudce klesá cena po zakoupení nového vozu (protože je moc lidí nechce ojeté – třeba Alfa Romeo nebo Jaguar) je to ohromný rozdíl. Pak je však třeba říkat, že je ojeté auto za některých okolností výhodnější než nové. S tím souhlasím, ale slovo lepší bych nepoužil.
Jinak v pohodě, diskuzi mám rád.
[6]
25. 7. 2013 v 22:27rohYpnol
No máš to pěkně vymyšlené. Má na Octavii, ale chce leší vůz Audi. Tak koupí za nova lepší Audi, která je jako ojetina horší, zato může být výhodnější 😉
Díky za odkaz.
Zkrátka a jednoduše bych tě opravil v tom, že nové je vždy lepší v době pořízení. Z výhledového hlediska může být klidně lepší (ve smyslu lepší dle tebe) i ojetina, protože prostě nebyla ve výrobě tak ošizena.
Tvoje pojímání slova lepší je opravdu ale pouze filozofické, z praktického hlediska totiž vždy řešíš co je za danou cenu lepší. A odpovědět, jestli je lepší rok stará A4 nebo nová Octavia? Jak chceš tohle rozřešit? Pokud si stanovíš objektivní kritéria jako spotřeba, zrychlení, jízdní konfort, brzdná dráha, hlučnost, výbava, zpracování, prostornost, bezpečnost… klidně bude rok stará A4 nejen výhodnější, ale i lepší. A je jedno, jestli bude rok stará s nájezdem 50 tis. km… Nehledě na to, že ono hovořit o tom, co je lepší, není vůbec jednoduché. Je lepší Octavia, co má najeto 120 000 km nebo co má najeto 200 000 km při stejném stáří? Já tvrdím, že lepší bude klidně ta s 200 000 km, když bude mít už spojku, tlumiče, brzdy, výfuk atd. po výměně. Zatímco klidně relativně mladé auto bude prostě na sestupné tendenci, starší vůz díky výměně spotřebních dílů bude opět získávat část svých původních vlastností. Věci nejsou tak černobílé, jak píšeš.
[7]
25. 7. 2013 v 23:00CenturionCz
Dobře 🙂 . Příště budu psát „teoreticky lepší“, abych naznačil, že se u daného kusu může jednat vlastně o auto horší. Vzhledem k výše uvedenému tvrzení, že je nové auto lepší než staré, jsem to nepovažoval za nutné.
Celý ten první odstavec je o vozech stejných a stejně vybavených. Porovnání s jiným vozem s jinou výbavou a jiným stářím je až níže. Důvod, proč slovo „lepší“ takhle používám je ten, že existuje celá řada lidí, kteří si vysvětlují svou koupi ojetiny (která je dána převážně ekonomickými důvody) tím, že je lepší z nějakého jiného důvodu než z důvodu ceny. Proto jim říkám, že je sice za určitých okolností „výhodnější“, ale rozhodně ne „lepší“. Tím ale nechci nějak kritizovat ojetiny. Právě naopak jsem je zde chtěl trochu obhájit. Ne však proti novotě. Chtěl jsem je obhájit proti té kritice, které se jim zde dostává.
S tím dále souhlasím. 2 ojetiny se nedají vždy porovnávat podle objektivních ukazatelů (nájezd, stáří), ale spíše podle subjektivních ukazatelů (druh používání atd.).
[8]
26. 7. 2013 v 08:52Emel
Porovnání kvality a ceny je zajímavé dilema i u nových aut. Typický příklad: Je lepší Rapid nebo Fluence? Rapid je lepší auto (pokud nesouhlasíte, zkuste to vzít jako teoretický příklad). Je ale lepší za stejné peníze Rapid 1.2HTP nebo Fluence 1.6 16V s lepší výbavou? No, to už záleží na preferencích. Jasně, u Rapida lze připlatit za TSI… jenže za stejné peníze je tu už třeba Megane Grandtour a dilema se opakuje.
[9]
26. 7. 2013 v 09:24Barrichello
Já bych neřekl že cca 8-10 let staré oejtiny prémiových nebo modely neprémiových zanček ale spadající do vyšší střední sou úplně okrajovou skupinou.
Ono těch MB, BMW, Audi, Volv, sem tam Lexus, Chrysler, Cadillac, Jaguar, Saab atd. jezdí poměrn dost, a někteří majitelé na své vozy nedají dopustit a často to není jenom o tom, že na nové nemají, ale že to nové trpí ztrátou identity, šetření kde to jen de, EU oemzeními a ptimomými kur*ítky a downsizingem.
[10]
26. 7. 2013 v 11:39Ondris
Každej kupuje to, na co má. Nejen finančně.
Třeba ty jsi závislý na to, kdo ti co koupí nebo předá – takže bych s nějakými soudy raději počkal. Nic ve zlém. 🙂
[11]
26. 7. 2013 v 11:53CenturionCz
[10]
Ano, to ani jinak být nemůže Já si na nic nehraju. Spíše se snažím zastat těch, kteří mají koule a do ojetého vozu luxusnější značky (což podle výše zmíněné statistiky je celkem časté) jdou. Vyslechnou si spoustu kritiky, ale velká část z ní (a o tom byl tento článek) bude postavena na tom, že se takoví lidé (byť pouze dojmově a nikoliv skutečně) vzdálí běžným novokupcům levných vozů z hlediska společenského. Jak totiž píši, deset let starou E60 málokdo pozná a tipovat jí cenu pod 200 tisíc může jen někdo, kdo rozumí dobře danému modelu a trhu s ojetými vozy. Proto se často majitelé těchto vozů mohou prezentovat jako podstatně bohatší a úspěšnější, než skutečně jsou. Je to samozřejmě přetvářka. Jakmile máte na nového Golfa nebo Focuse, tak už podle mě není co řešit, ale ty už jsou většinou stejně dražší než 10 let staré Mercedesy a BMW.
Abych vysvětlil, co mne vedlo k tomuto článku: byla to diskuze s jedním člověkem tady na auto.cz (nebudu jmenovat), který cítil zášť proti majitelům ojetých vozů lepších značek, kterou odůvodňoval tím, že si hrají na něco, co nejsou. To zaprvé nemusí být pravda, ale i když to pravda je – je to jejich volba a já bych jim nekazil radost.
[12]
26. 7. 2013 v 12:21Ondris
[11]
Aaha, tak v tom případě promiň, tu diskusi jsem nějak nezachytil.
Kdybych měl jít jen po nových slušnějších, taky bych musel čekat až rodiče pustí chlup, na vysoký se na nový auto v podstatě nedá vydělat.
Můj pohled na věc: jsem právě na „cancy“ o holém zadku v ojeté prémiovce od cizích alergický, však jsem donedávna v takovém autě jezdil a podobné kydy poslouchal.
A koupil jsem ho proto, že jsem ho prostě chtěl a protože mi to s kalkulačkou v ruce nejlépe vycházelo.
E46 jsem koupil za 75k, vrazil do ní za rok bez benzínu 50 tisíc (a nesčetně víkendů v garáži), prodal jsem ji za 140k. Mně to přijde OK a stejně kalkuluje mnoho nadšenců, co prémiovky kupuje – koupit bezrizikový model (330i nebo 530i/540i/550i) ve slušném stavu, něco do něj vrazit, pojezdit a v podstatě bez ztráty hodnoty zase za rok poslat dál.
Teď už na nového Golfa je, ale já ho nějak nechci…takže projíždím servery a hledám tu E61 550i v manuálu. Zase na rok. 🙂
Spadám teda do kategorie BC – ale umím si to racionálně odůvodnit. 😀
[13]
26. 7. 2013 v 14:23rohYpnol
[10] Ale jaké statistiky pořád? Jestli u ojetin starších 10 let projevuje nejvíce poptávka po prémiovkách, pak to přeci vůbec nic neznamená o poptávce po ojetých prémiovkách jako celku. Kolik procent se na trhu ojetin prodá ve stáří NAD 10 let? To jsou prostě staré vraždy, které dnes moc lidí už nechce. A je vcelku logické, že když už starou vraždu, pak alespoň prémiovou 🙂
[14]
26. 7. 2013 v 16:10CenturionCz
[12]
No, 550i tedy v ČR moc není a myslím, že v Německu to moc lepší nebude, ale přeju ti, abys nějakou pěknou našel. Mám pocit, že asi před 2 lety stála jedna v Auto Esa asi rok a půl. Pořád jsem na ní měl na iDnesu a jiných serverech reklamu. Asi jak jsem tenkrát prolézal servery o BMW a Google si to pamatoval 🙂
[15]
26. 7. 2013 v 19:53matii
On ten věk je relativní. Když se projedeš po našich silnicích, určitě to není tak hrozné, jak se to snaží média předkládat. Významnou roli a zvýšení průměru stáří vozu v ČR hrají Škody 105, 120, Favority a Felicie, které ač registrované, stojí někde doma ve stodole.
[16]
26. 7. 2013 v 20:50Ondris
[14] Dík.
V ČR vůbec nehledám (ale o jedné krásné vím), spíš v Německu, Itálii a Nizozemsku, tam jich je relativně dost.
Ale najít kombinaci stříbrná/černá, černej interiér, V8, manuál, kombi a slušnej stav je prostě nemožný. Takže to asi bude nakonec automat… T“eď o víkendu jedem na lov do NL, mám jich vyhlídnutých asi šest.
[17]
27. 7. 2013 v 09:25CenturionCz
[16]
Z Itálie bych nic nebral. Italové se k autům chovají otřesně a navíc se v horkých jihoevropských zemích dost rychle ničí interiéry předposledních generací BMW (E60,E90, E87 atd.). Všechno tam vypadá tak třikrát více opotřebené, než by kilometry naznačovaly.
[18]
28. 7. 2013 v 11:04T613
1) již 20let je průměrné stáří našich vozů 14let. Je to taková statistika na houby, protože nic neříká o skutečném stavu automobilů. Víceméně je to jen statistika pro lobby SDA za boj proti jiným než novým autům
2) pokud porovnávám stejně staré ojetiny, tak jediný důvod proč nejít do prémiovky jsou obavy z vyšších servisních nákladů a spotřeby. Vše ostatní většinou hraje ve prospěch oné prémiovky. I tak pokud se kupec ponoří do hloubky cen náhradních dílů zjistí, že to vyjde tak nějak šul nul s tou neprémiovkou. Tedy pochopitelně pokud si kupec vybere poměrně běžně rozšířenou verzi.
[19]
30. 7. 2013 v 18:14Ja Prvni 123
Trochu jsem se ztratil – možná i proto, že to vyšlo tak dlouhý… ten článek.
Snad jen… koupě „ojetého“ – tedy ne zcela nového auta je lepší koupí… nikoliv lepším autem.
Já to řeším tak, že si určím, co chci za auto… a pak teprve řeším jaké a kde ho koupím. Když vím, že chci malé auto s nízkou spotřebou tak si vyberu Fiata Punto… a pak teprve srovnávám za kolik ho kde můžu koupit. Já jsem nakonec shodou okolností koupil nového, ale to nemění nic na tom že tvrdím, že je lepší koupí předváděcí auto za 70% ceny, kde dostanu 95% „hodnoty“ koupeného…
😉
[20]
30. 7. 2013 v 18:18Ja Prvni 123
a vůbec nejlepší je ten článek v odkaze!
Jednak od tajemníka svazu dovozců (jak úsměvné.. patří tam i Škoda) člověk nemůže nic jiného čekat… ale de facto napsal, že auta starší 6 let jsou MNOHEM bezpečnejší!
Při průměrném věku 14 let a očekávané blízké poloze mediánu k průměru lze odhadnout, že auta starší 6 let představují minimálně 75% aut na silnici… přesto způsobí jen 50% nehod!
Takže jsou zdrojem statisticky významně nižšího rizika…
😉
[21]
31. 7. 2013 v 17:09CenturionCz
[19] Ano, když to někdo nazve lepší „koupí“, tak pak už se o tom dá hovořit, protože je fakt, že „koupě“ se neposuzuje jen po stránce kvality, ale i po stránce ceny. Jakmile však někdo mimo oblast ceny hodnotí ojeté auto jako lepší než nové (u stejného modelu), tak nemůže mít pravdu. Polemizovat je možné v momentě, kdy je nové auto podstatně horší model, než auto ojeté a právě o tom jsem se tu ve svém dlouhém (jiný už asi nebudu) článku rozepsal.
[22]
31. 7. 2013 v 18:10Ja Prvni 123
[21]
Jo jo, pochopil jsem to.
O autech to platilo… ale relativně krátkou dobu. Dneska už si nejsem jistý.
Někde po roce 2000, typicky řekněme 2003, se rozmohla ošklivá choroba „cost cuting“, na který nezabírají antibiotika a ve spojení s nesmyslnými emisními normami způsibila, že nová auta se skutečně stala horší, než ta původní.
Nekvalitní, vyšší reálná spotřeba při ospalém jízdním projevu… výrazně zkrácená životnost, zejména motorů a převodovek.
Stačí si sednout do Oktávky III a porovnat to se zánovní Oktávkou II… a to nevidíš tu ošizenou zadní nápravu.
Tento trend pokračuje, ale už ne tak rychle = každé nové auto (rozuměj inovace) je levnější na výrobu = o něco horší, než to předešlé… ale poslední opravdu kvalitní auta jsou 10 let stará = tu výhodu už ztratila.
🙁
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.