-
Krosouvrem tam, esuvéčkem zpátky
BMW X3 20d
Ještě bych se pár větami vrátil k předchozímu článečku, který set týkal výběru malého SUV, resp. crossoveru. Aktuální situace na frontě je taková, že X1 bylo zavrhnuto coby příliš sportovní, s nízkým posazem a tuhým podvozkem, a tak to po projetí několika dalších kandidátů vypadá na závěrečný souboj Yeti vs. Tiguan. (Mazda CX5 má být k vyzkoušení až někdy v dubnu a k dispozici nejdřív v půlce roku, takže z výběru vypadává).
Co se BMW X3 týká, tohle auto jsem chtěl prostě jen vyzkoušet, s novou generací jsem zatím jel kraťounkou projížďku s 30d verzí, a zajímalo mě, jaká bude v nejprodávanější verzi, tj. s dvoulitrovým dýzlem. Shodou okolností došlo na test celkem důkladný, vzal jsem X3 na rodinnou dovolenou, naložil ji po střechu a vyrazil do Alp.
A jak to dopadlo? Předtím než začnu rozebírat jednotlivosti, dávám k dispozici svůj závěr, který zní, že jen málo aut v poslední době zklamalo moje očekávání tak jako X3 20d. A v čem? V tom, jak málo je to BMW. Ano, vím, že BMW novými modelovými řadami, turbenými motory a masivním použitím čtyřkolek rozmělňuje svůj charakter, ale v každém z modelů (většině verzí) je bavorácká identita alespoň nějakým způsobem cítit. A to je problém X3 20d, tvrdím, že posadit vás do ní, „rozostřit“ interier tak, aby nebylo možné identifikovat značku, nepoznáte, že nejede např. v KIA sportage. Tak to prostě je.
A proč?
Design
Tak v designu to není, X3 rozvíjí aktuální bavorácké tvary, základní linka je jasná, auto krásně zapadá mezi nižší a protáhlejší X1 a vyšší a krabicovitější X5. Ovšem způsobem ztvárnění i způsobem nabídky prostoru si je X3 mnohem podobnější s X5 než s X1, dalo by se říct, že je takovou tříčtvrteční X5kou. Posaz je čistě esúvéčkovitý, s bavorácky „utopeným“ posazem v X1 nesrovnatelné, dokonce bych řekl, že v X5 se dá sedět více v autě než na autě, což je případ X3 i se sedačkou „na dně“. Jo, a sedačky, v X1 stačí i základní, v X3 doporučuju připlatit za komfortní či sportovní, ty základní mají zbytečně úzký sedák a minimální boční vedení. Příčně i podélně je to s prostorem prakticky srovnatelné s X5, vzadu o chlup méně místa, ale měl-li by být důvodem pořízení X5 namísto X3 prostor v kabině, pak řeknu, že jsou to peníze vržené z okna. Ovšem v kufru je to jiné, tam se tříčtvrtečnost X3 potvrzuje, a jak si libuju nad rozměry a praktičností kufru X5 při potřebě pojmout vše na rodinný výlet, tak v případě X3 jsem musel zapojit veškeré své logistické dovednosti, aby například některý člen rodiny nemusel lyžovat v bačkůrkách. Tím nechci říct, že má X3 kufr malý, i takový podstatně větší Range Sport by jí mohl v tomto směru závidět.
A ještě poznámku k exterieru a jeho vyznění, pro X3 bych jednoznačně doporučil světlé barvy, v černé je fádní, a také kola, sedmnáctky jsou málo, osmnáct je lepší, a devatenáct ideál, tedy z hlediska toho jak auto vypadá, o komfortu posléze.
Jízdní vlastnosti
A jak to není v designu, tak v jízdních vlastnostech to naopak je, myslím ono zklamání, tedy alespoň část z něj. X3 se základním podvozkem nejezdí jako BMW, ale jako SUV, v zatáčkách se naklání, je dost nedotáčivá, což by mohlo předznamenávat slušný komfort, jenže ten se bohužel nedostavuje, naopak auto je udrncané i na sedmnáctkách a aby nebyl všemu trápení konec, završuje to naprosto tragickým řízením, tak lehkým a syntetickým, že by se za něj nemuselo stydět ani Audi před deseti lety. Sumasumárum, průser, v jízdním projevu X3 v základu není ani stopa po genech BMW. Dalo mi to vzpomenou podobnému, i když o něco menšímu, zklamání z projevu X5ky, tedy prvního kusu, který se mi dostal do ruky, což bylo také auto v základu (u X5 s 30d), a které se chovalo podobně nebavorácky. Tehdy jsem vsadil na to, že po faceliftu dostane X5 adaptive drive a vyplatilo se, protože s tímto podvozkem je to naprosto jiné auto. Takže moje úvaha u X3 byla stejná, a proto jsem si domluvil při příležitosti vrácení této X3 projížďku s nějakou verzí, která bude mít el. podvozek a řízení s proměnným převodem. A ano, moje předpoklady se potvrdily, s elektronickou náloží je X3 zcela jiné auto, nenaklání se, přitom je komfortní, volant má sice umělý odpor, ale vyvážení je příkladné, ano, tohle je ona drtivá efektivita, kterou SUV od BMW překonávají konkurenci. Pozor, nemluvím o nějaké radosti z jízdy, spíše o překvapení, jak se může velké a vysoké auto chovat jako velmi dobrý hatchback.
Jinými slovy, jestli u většiny standardních modelů BMW obecně doporučuju držet se základu, čím míň elektroniky na podvozku a řízení, čím méně xdrivů, tím lépe (a to včetně crossoveru X1), tak u SUV X3,5,6 jednoznačně říkám buď el. pomocníci nebo si klidně kupte Hjundéé, vyjde to nastejno.
Motor – převodovka
There it comes, tedy druhá část zklamání, jak jsem zmínil v úvodu, chtěl jsem zkusit, zda to otravné bručení 20d, které mi vadilo u X1 zmizí u X3 s lepším odhlučněním, podobně jako u 5er, kde už je to naprosto akceptovatelné. Bohužel u X3 tomu tak není, pokračuje dýzl story SUV modelů BMW, které jsou uvnitř slyšet více než u konkurence. Možná je X3 o něco líp odhlučněná než X1, přesto, otravně hlučné nýtovnání na volnoběh, vibrace do celého auta a hučobručení motoru pod plynem velmi výrazným způsobem dokáží pokazit dojem i pokud by to auto bylo ve verzi se schopným podvozkem. Tedy, z hlediska provozní ekonomiky a nakonec i dynamiky není na 20d nic špatného, naopak, i plně zatížená X3 20d dokáže jet celkem svižně a spotřeba 8,3 litru za 2tis. km ujetých s průměrem 121 km/h mi v zimních podmínkách přijde při naloženém autě s rakví na střeše jako výborná hodnota. A nutno říct, že při ustálené rychlosti nebo mírném šlapání na plyn není hluk/zvuk motoru nějak výrazný, neruší, jenže opravdu stačí přidat nebo naopak zastavit na semaforech, a člověk hned slyší, kde ušetřil. A celkový dojem z pohonu nezachraní ani skvělý automat, který si v případě BMW rozumí s každou motorizací. Za sebe říkám, 20d do X3 nebrat, jakýkoliv šestiválec to auto posune do naprosto jiných pater, a v případě, že musíte mít nutně benzín, stačí i verze s oturbeným dvoulitrem, která si sice pápne min. o dva litry více než 20d, ale dynamicky je jinde a v autě je naprosté ticho.
Závěr
BMW umí základní verze, i taková 116i vždycky svedla zprostředkovat část z firemní genetické výbavy společné třeba s 6er, ale v případě X3 20d musím říct, že tomu tak není. Pokud někdo chce SUV jako rodinné auto, velikostí a prostorem mu X3 naprosto bez problémů vyhoví, pokud k tomu ale chce mít BMW nejen znáčkem na kapotě, musí si připlatit jak za podvozek a řízení tak za motor, pro mně je totiž X3 20d v základu nejhorším BMW, kterým jsem kdy jel.
Má ji motorovou Krosouvrem tam a zpátky
32 Responses to Krosouvrem tam, esuvéčkem zpátky
[1]
22. 2. 2012 v 10:53GTI
X3 byla uskákaná už v první generaci, tohle se jistě zlepšílo, ale jak tě čtu, je vidět, že geny tam jsou. Vnímám design X3 jako velmi jiskřivý, avšk, mám-li se vyjádřit šířejí, pak XC60 je holt XC60, očarován (i jízdně) jsem byl ovšem v GLK.
Velmi cenná je informace, že kupovat kvůli prostoru v kabině X5 namísto X3 nemá význam. Tohle se tvrdí i o 5 a 3, tak asi bude nová X5 větší…
Yeti samozřejmě výbornej, mírně mi kazí umělecký dojem ten hluchý prostor mezi kolem a lemem blatníků, TIGIho považuji za absolutně vyváženou inspirativní nabídku.
Díky za znalý, upřímný a hluboký bavorácký ponor.
[2]
22. 2. 2012 v 11:00Dinar
Díky za komentář, jen k té uskákanosti, první generace X3 byla uskákaná, protože měla tuhý podvozek, byla agilní nenakláněla se. Tahle svým projevem, náklony, nedotáčivost dává předpoklad plavnosti, komfortu, jenže drncá a otřásá stejně jako ta první generace… je to prostě špatně. 😉
[3]
22. 2. 2012 v 11:06Ronault.
Dinare, včera jsem byl v Autopalace a CX5 tam byla. Je pravda, že jsem se na ní nepodíval skoro vůbec, protože mě vyrušil telefon a musel jsem akutně odejít, ale dnes se tam vypravím znova
[4]
22. 2. 2012 v 11:18Dinar
[3] To je klidně možné, mě na dotaz o zapůjčení na víkend odpověděli, že v dubnu. Nějaká 5km projížďka se žvatlajícím dealerem na vedlejším sedadle, to je o ničem.
[5]
22. 2. 2012 v 11:21Mr.Murphy
Dinar: Klobouk dolů, taková palba do vlastních řad….
No ale prodávat se X3 tak jako tak bude výborně….
[6]
22. 2. 2012 v 11:24Ronault.
[4] To už je jiná. Na to my mainstreamový kovbojové nejsme zvyklí, pučovat si auto na celý weekend, ocením 30 km 🙂
Jinak test velmi čtivý a zajímavý 😉 Koukám, že to skončí u toho Tiguanu… ale Koleos, nezapomeň na něj! Víš, že tu jsou tací, co mají na BMW, aleraději berou Renault 😀
[7]
22. 2. 2012 v 11:36super7
Dinare díky za velmi informativní (a dobře čtivý text) – byť z jeho výsledku jako vůbec nemám radost. Moje zkušenost s 1. generací X3 (2006 a 2010) je taková, že považuji všude popisovanou „uskákanost“ za zveličované klišé a mnou ochotně akceptovanou daň za výbornou agilitu podvozku. S novou X3 jsem ještě nejel – čekám na půjčovací 3d, ale už se těším trochu méně ;o(
[8]
22. 2. 2012 v 11:45Dinar
[6] Koleos jsem jel, někdy v době, kdy se dostal k nám na trh, a shodou okolností s přímou možností srovnání s Freelanderem. Když jsem pak do nějaké zdejší diskuse napsal, že Koleos je lepší auto než Freelander, dávali si mě někteří na hate list. 😉
[9]
22. 2. 2012 v 11:47Dinar
[7] Není třeba se méně těšit, jen prostě chtěj auto s adaptivním podvozkem, je to sto a jedna. Co se motoru týká, jestli jsi měl 20d v X3 první generace nebude ti vadit ani v té druhé. 😉
[10]
22. 2. 2012 v 11:58super7
(9) díky 😉 nikdy by mě nenapadlo, že to budu chtít.. ale každý ví, časy se mění 😉 2.0d jsem měl v té první (ještě 110kW a poté chipnutý na +-130kW) a teď mě rozmazluje 35d 😉
[11]
22. 2. 2012 v 12:14iudex
Veľmi poučný a informatívny test. Klobúk dolu najmä za odvahu nemilosrdne kritizovať obľúbenú značku, ak si to zaslúži; to tu nedokáže tak 80% osadenstva. Plus cenné je, že to nie je kritika prázdna, ale podporená schopnosťou precízne analyticky porovnať s inými baworákmi.
A vetu „X3,5,6 s plnou elektronikou, alebo rovno Hyundai, vyjde to nastejno“ niektorí pardovia nikdy nerozchodia. 😉
[12]
22. 2. 2012 v 17:01GTI
[2]
No, prosím tě, přece mi neříkej, že to neumí naladit tak, aby to byla reference. Já jel toho GLK a byl jsem nadšený, výborně se mi jelo i v XC60, tak jak je to s tou bavoráckou jízdou? Jak bys dal k sobě porovnání X3 s třeba Q5?
[13]
22. 2. 2012 v 19:10Emel
Dobrá, beru na vědomí, docela zklamání… tím spíš že velikostně je pro mě X3 nejpřijatelnější BMWSUV.
[14]
22. 2. 2012 v 21:59Perun
Prozatím ten nejupřímnější test na ACZ…žel. Takže za fair-play a spoustu praktických postřehů jednoznačně uznání 🙂
Tu Koreu beru jako nadsázku a zlomyslnej šťouchanec za zbytečné chybky, něco jako výchovnej pohlavek.. Nebo ne?
X3 spolu s aktuální Pětkou beru jako zdaleka nejpřitažlivější BMW poslední doby.. Esteticky dotažené a v případě Pětky uvnitř úplně neuvěřitelně … (hledám slovo) dokonalé. Jen jsem tam tak seděl a hltal očima, rukama, nosem.. Nádhera..
P.S. Mě by ten základní model klidně „stačil“, ale ty sedačky jsou opravdu..základní 🙂
[15]
23. 2. 2012 v 7:41Dinar
Čtu vaše komentáře a vidím mírné zděšení z X3ky. 🙂 😉
Tak jen připomínám, nehodnotil jsem X3, ale jednu z jejích variant, tu základní. A její nelichotivé hodnocení z mé strany neříká, že je to i v této konfiguraci špatné auto, já jen tvrdím, že je to špatné BMW, alespoň jako BMW nejezdí. Uznávám, že s tím hyundéé jsem to možná trochu přepísknul, ale podvozky např. XC60 nebo Q5 jsou v podobných zákl. verzích lepší.
Na druhé straně, ta verze, kterou jsem si následně projel, byla v empaketu s full výbavou, pořádnými sedačkami, el. podvozkem a twinturbo R6 dýzlem pod kapotou, o ní vám naopak řeknu, že bych ji upřednostnil před X6. Proč? Protože z hlediska prostorové praktičnosti jsou na tom ta auta velmi podobně a přitom je X3 menší, nižší a mrštnější auto, v této verzi jsou vlastnosti podvozku naprosto bez kompromisu a díky nižší váze je to s touhle motorizací letadlo. Jen já bych volil 35i, ale nenutím. 🙂
Takže pro případné zájemce o X3 shrnuji: raději přišetřete, obloukem se vyhněte základní verzi, protože až v těch verzích vyšších se X3 chová jako BMW. 😉
[16]
23. 2. 2012 v 7:52Perun
XC60 není žádná jízdní extra třída. Před dvěma roky jsem vyzkoušel ihned po sobě právě tohle Volvo a hnned poté GLK. Ta kulturní šoková tsunami dorazila až ke břehům Göteborgu. Co naplat, že má XC60 (nej)lepší interiér 🙂
[17]
23. 2. 2012 v 7:56Dinar
A ještě se zeptám, byl by zájem i o přidání dojmů z X5? Jen si říkám, jestli z toho neudělat řadu a nedotáhnout ty bmw Xka až k X5ce? Vím, že tady mezi fanoušky rychlých kol nejspíš moc zájemců o mastodontní esůvéčka není, ale třeba by se mohly moje postřehy někomu hodit, ona ta rodina nakonec dožene každého. 😉
[18]
23. 2. 2012 v 7:59Dinar
[16] Tak to do X3 bez el. podvozku raději ani nesedej, já jsem právě nedávno v XC60 najel pár set km v její domovině (pravda byla to celkem našláplá verze) a jízdně mi to přišlo lepší, žádný zázrak agility, ale aspoň to nedrncalo. 😉
[19]
23. 2. 2012 v 8:20jurajos
[17] Nehraj tu na nás nejakú skromnosť Dinar. Všetci to tu hltáme ako prvý pornočasopis. 😀
[20]
23. 2. 2012 v 9:06Dinar
[19] Nejde o skromnost, ono to psaní přece jen vyžaduje nějaký ten duševního výkon a já zas nejsem natolik grafomanský typ, aby mě psaní blogů přinášelo nějakou mentální rozkoš. 🙂 😉
[21]
23. 2. 2012 v 9:07Emel
Pro mě osobně je X5 mimo oblast zájmu… příliš velká, příliš drahá. Ale pokud bys chtěl konfrontovat X5 s Touaregem, rád si utřídím myšlenky…
[22]
23. 2. 2012 v 9:31Dinar
[21] Ano, počítám, že podobně jako ty to má většina zdejších diskutérů, proto se taky ptám. A co se pohledu na X5 týká, spíš jsem myslel na hodnocení ve smyslu jejího fungování coby modelu značky mezi ostatními bavoráky. Srovnat s touaregem bych ji mohl, teoreticky, akorát že touaregem jsem jel naposled někdy loni zkraje roku, navíc V8 tdi, to by chtělo nějakou čerstvou zkušenost, hodnocení jízdních vlastností je docela ošidná věc, něco si pamatuješ, ale při srovnání to chce aktuální dojmy.
[23]
23. 2. 2012 v 9:38jurajos
[20] Tak inak. Ak Ti to nespôsobuje nejaké problémy (časová vyťaženosť, prípadne nechuť niečo písať) tak min. ja by som na bol zvedavý. Je to síce mimo moje možnosti, ale X5 je pre mňa práve referenčným SUV bávom.
Ale je to na Tebe.
[24]
23. 2. 2012 v 9:55Emel
Já z těch velkých SUV sice seděl v lecčem, ale obvykle na sedačce spolujezdce, nějak ani nemám potřebu žádat o místo za volantem. RangeRover, Mercedes, Volvo, Porsche, VW, BMW… měl bych dost velký problém sestavit žebříček a pokud bys mi ho otočil vzhůru nohama, asi bych to ani nepoznal – takže je vidět, že nějaké místo pro osvětu tu je :-). Jen Q7 mi do noty nekáplo.
[25]
23. 2. 2012 v 10:17Dinar
[23] [24] No, tak dobře, že jste to vy. 🙂 😉
[26]
23. 2. 2012 v 10:21Ondore
Dinare – famózne opísané skúsenosti, ja by som asi len apeloval na tých, čo nepoznajú Tvoje preferencie, že sklamanie ktoré si akcentoval v úvode nemusí nič znamenať a napríklad u mňa veta „málo aut v poslední době zklamalo moje očekávání tak jako X3 20d v tom, jak málo je to BMW“ vyvolalo presne opačný efekt a myslel som, že si X3-ku idem ešte dnes skúsiť, ale opísaný prejav motora by som asi neskusol 🙂 Odporúčanie iného motora a el. podvozku je tak cennou radou pre všetkých, ktorí zvažujú toto auto.
X5 – jasné, napíš, osveta od samotných užívateľov je to najlepšie, čo človek môže dostať!
[27]
23. 2. 2012 v 10:37Ondore
Ad Tiguan – zhodou okolností som teraz pár km absolvoval v Subaru XV so základným 1,6 benzínom. Odporúčam prebehnúť ho, pre tátu sa nastaví sedačka vyššie a myslím, že bude pozitívne prekvapený.
[28]
23. 2. 2012 v 12:42Dinar
[27] automat, toť oč tu kráčí, na XV jsem shodhou okolností včera večer narazil v jednom nákupním centru, hned jsem mrkl na net na nabídku, jen cvt s benzíny, to je mimo, byl jsem svezen předváděřkou foresteru 2,0 cvt, řev, nulová dynamika, přiznaných 12 litrů. S tou jednašestkou si to ani neumím představit, a dýzl s s automatem není. 😉
[29]
23. 2. 2012 v 20:53d.a.m.
Přísné, ale asi pravdivé svědectví.
Díky a i já se přimlouvám za dojmy z X5.
Mám rád tyhle nenažraný, tlustý krávy :-))
[30]
24. 2. 2012 v 11:38woody-alien
Dinare, asi už je zbytečné tě chválit za každej novej článek, jurajos to s tím prvním pornočasopisem dost vystihl. X5 samozřejmě ano, vzdělání není nikdy dost, ale zajímalo by mě, jestli se v dohledné době vrhneš ve stylu „Tak kterou…“ i na F30. Rodina sice dostihne každého, ale když už je v tomhle ohledu vyřešeno, zbývaj choutky i na „papamobil“.
[31]
24. 2. 2012 v 12:49Dinar
[30] Bohužel doby, kdy jsem měl přístup k testovačkám bmw marketingu jsou už definitivně pryč, moje „vstupenka“ odešla vloni do důchodu. Mám sice pozvánku od svého prodejce na prezentaci F30, ale to je pro test typu, „Tak kterou“ k ničemu. Takže podobné testy už nebudou. 😉
[32]
25. 2. 2012 v 23:28woody-alien
Tak to je špatná zpráva, vlastně jsem s tím skoro počítal a těšil se.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.