-
Tři králové – díl 1.
Hrají: Maserati Quattroporte S, Audi S8, BMW 750i
Vím, do Tří králů zbývá ještě víc než měsíc, já jsem je ale potkal už teď. K dokonalosti setkání chyběl jen ten čtvrtý, který stejně jako u biblických postav zůstal, bohužel, jen v rovině transcendentní.
Takže o co tu šlo? No, jednoduše řečeno o sebevědomí. Pánové od modrobílé vrtule si chtěli potvrdit, že jejich nový vrcholný model v aktuálně nejsilnější motorizaci je tak dobrý, že ve své standardní verzi stačí na vyšlechtěné sportovně zaměřené modely konkurence. No, proč ne, hoši, dejte sem klíčky a já vám řeknu, jak to je.
Ale teď na rovinu, prosím PT čtenáře, aby mě v mém hodnocení nebral za slovo, alespoň ne za každé, resp. aby mě příliš nekáral za způsob argumentace a výběr vah, které přikládám jednotlivým věcem, totiž, pro mě tohle povoženíčko nebylo podkladem ke vzniku nějakého testu nabitého exaktními daty, ale hlavně příjemným zážitkem, o který se chci podělit, aniž bych měl ambici být jakkoliv objektivní.
Dnešní menu: Maserati Quatroporte S
Hlavní dojem, nádherné auto!!! Jak nemám rád facelifty, tak Qporte je jednou z oněch, pravidlo potvrzujících, výjimek, protože jemu facelift velmi pomohl, auto dozrálo a zvenku nemá v mých očích chybičku. Dokonale ladná silueta, nová větší přední světla a maska mu mnohem více sluší, zadní led lampy auto modernizují, nádherná kola, a ty tři otvory za předním kolem, mňam. O to větší rozpaky následují po usednutí dovnitř, je možné psát věty o luxusu a kvalitě, ale podle mě prostě nestačí jen všechno obšít kůží a mít vystaráno. První dojem totiž může být super, ale opravdu jen těch několik vteřin, kdy člověk svými smysly vstřebává kombinaci krémové kůže s piano black dekorem a cítí tu vůni, ano, uvnitř Qporte to voní, velmi příjemně a jinak než jen obvyklou vůní kůže. Pak ovšem přijde mírné vystřízlivění, je tu nesoulad, z černého superlesklého dekoru vystupují plochy matně šedočerného plastu, do toho klasické hodiny v chromu s bílým podkladem vs. modrý podklad budíků v kapličce. Pak je tu změť tvarů, hranaté výdechy klimatizace se mísí s elipsovitým tvarem hodin, do toho kulaté i hranaté čudlíky, prostě pro mě trochu moc kolotoč byť zabalený v nádherné a skvěle zpracované kůži. Otázka vkusu, nejspíš, o.k., je tu ale pár věcí, které už tolik s individuálním vkusem nesouvisejí. Myslím některé ergonomické prohřešky, a pokud zmiňuju přohřešky, znamená to, že v této třídě je dokonalost standardem, takže rozdíly jsou právě jen v prohřešcích. Tedy, v prvé řadě posaz, sedí se vysoko, sedák je krátký a opěradlo v zatáčkách nepodrží. Také volant nejde dostatečně přitáhnout, celkově, člověk vysoké postavy se tu nemá šanci dokonale posadit. V mých očích, v dané kategorii, by už jen špatný posaz mohl stačit na to, abych Qporte pasoval do role toho černého vzadu, protože u auta, s motorem z Ferrari a sportovními ambicemi je posaz naprosto klíčovou záležitostí. Jsou tu i další věci, ale už spíše maličkosti, např. páčky pod volantem jsou příliš blízko pádel řazení a při rychlé akci není problém o ně zavadit. Jednou jsem musel sáhnout po spínači výstražných světel a jeho umístění za voličem automatu je taky nic moc, šátrat po něm při prudkém brždění přes nebo kolem voliče není určitě důkazem dokonalé ergonomie. Ale dost už olizování plastů, hlavní důvod, proč jsem se vzrušením potil až… ano, tam, přicházejíc ke Qporte krokem světáka pro nějž je vyjížďka ve Ferrari za roh do oblíbené kavárny běžným ranním rituálem, se skrývá pod dlouhou přední kapotou. Jo, ještě nikdy jsem nejel ničím, co by poháněl proslulý osmiválec z Maranella, měl by to být zážitek srovnatelný s prvním sexem na školním večírku, i když doufám, že s poněkud lepším výsledkem. Takže, otáčím klíčkem, ano, otáčím, za to patří Maserati pochvala, dodnes jsem ve změti všech těch startovacích šémů a tlačítek nepochopil, co je špatného na starém dobrém otočení klíčkem. Vruum, ta naléhavost s jakou se motor předvedl, než se usadil na volnoběhu, dává tušit, o co tu půjde. Nedá mi to, abych cvičně párkrát nehrábnul do strun. Vrůůům, jó, to je fakt síla, žádná tichošlápkovská kultura, motor je slyšet a je to nádhera, rozum sice říká, že je logické, aby žezlo v budoucnu převzali menší nafoukanci, ale kouzlo velkého osmiválce je prostě nakažlivé, a zvuk V8 od Ferrari na volnoběhu nemá daleko k brumlavé symfonii. Takže, šup tam déčko, pro začátek, a jedem to prubnout. Motor táhne hned od spodu, těsně za dvěma tisíci je cítit první větší příval krouťáku, táhnu, táhneš, táhneme, a když ručička míjí pětku, začínají se ozývat hells bells, motor opět citelně zabere, temně řvě a někde kolem sedmi tis., těsně před tím než převodovka přeřadí, začne ječet o tóninu výš… nádhera. Reakce na plyn dobrá, ale ne skvělá, od toho je tu prý tlačítko sport, takže převodovka do manuálu a mačkám sport. Reakce na plyn je opravdu ostřejší, v malých rychlostech až příliš nervozní, do města tenhle mód není, zbytečně by sebou člověk při přidání plynu škubal, jenže stačí na auto zatlačit a ten čudlík hned začne dávat smysl, protože tohle auto umí navodit pocity závoďáku, s převodovkou v manuálu je to ono, motor točí až do červeného pole a není problém řadit až těsně pod osmi tisíci, zvuk který v posledních pěti stovkách motor předvádí, by zježil chlupy na zádech i gorile. A to chrchlání z laufů, které se ozve při každém podřazení, ježiš, v žádném autě jsem ještě nelitoval špatného posazu jako v tomhle případě, sedět o dva tři centimetry níž v nějakých Recarech, asi by mě museli dostávat ven násilím. O co tu jde, je to auto tak dokonalé? Ne, to není, mám-li na něj nahlížet jako sice na sportovní, ale přesto limuzínu resp. lux sedan, pak je zbytečně tvrdé, jedno v jakém modu. Ta tvrdost je přílišná, a po většinu doby, kdy by člověk auto používal, tj. normální ježdění, by tvrdost podvozku způsobující nervozní jízdu byla otravná. Podvozek funguje jen v případě, že auto ukazuje na co má, stejně jako řízení, které je tím lepší, čím rychleji se auto pohybuje. Nebudu tu psát, že auto jede jako po kolejích, na svou velikost je Qporte obratné, má výborný grip, problém nervozity nastává jen na horším povrchu, což jde opět na vrub příliš tuhému odpružení. Absolutní výkony nejsou nějak extrémní, Qporte je rychlé, velmi, ale jeho dynamika není dech beroucí. Tedy, otázkou je, v čem je jeho kouzlo. Řekl bych, že v podání, to auto opravdu umí dát pocit jízdy v něčem skoro závodním, a je to hlavně zásluhou motoru resp. perfektního sladění motoru a převodovky, to je dokonalé. Když se k tomu přidá nádherný design máme tu opravdu žádoucí auto, o to víc zamrzí, že rozhodovat se v dané kategorii, asi bych si pořízení Qporte velmi rozmýšlel, projížďka je jedna věc, ale denní používání druhá, a i teď je mi jasné, že některé věci, by mi na Maserati Quatroporte S docela vadily. To ale nic nemění na věci, že je to auto, které hraje velmi vysokými kartami.
Tři králové – díl 2. BMW 335i vs. Audi S4
1 151 Responses to Tři králové – díl 1.
[1]
9. 12. 2008 v 20:29Navtech
[49] Co to tady plácáš, ty vzduchová osmičko?!
[2]
9. 12. 2008 v 20:53T613
(51) jde vidět, žes mladý, nezralý, málo na sobě pracuješ, nestuduješ etc. 😀 Nevíš co je zač automobilka EMW?
[3]
9. 12. 2008 v 20:55Navtech
[52] Ano, jsem takovej mariánek… znám jen AWE.
[4]
9. 12. 2008 v 21:03T613
http://www.emw-r35.de/logoKL.gif
http://www.mirbach.de/lexikon/EMW_logo.jpg
EMW nebo-li Eisenacher Motoren Werk, podle NDR jediný právní nástupce BMW 🙂
[5]
9. 12. 2008 v 21:08Navtech
[54] AWE (Automobil Werk Eisenach). To si nastuduj a pak mě poučuj! Warťasy mam najetý, toho ty ses nedožil. 🙂
[6]
9. 12. 2008 v 21:10T613
(55) Warťase měl soused, druhý měl Daciu a Simcu 🙂
Tak s tím Warťasem se na tebe obrátím, už mám dlouho v plánu se do autoprůmyslu dederonů opřít 🙂
[7]
9. 12. 2008 v 21:15Navtech
[56] Simcu 1301 a Dacii jsme měl, ale Warťase a Tráboše jsem si půjčoval od mámy… no a pak si se tak nějak musel narodit. 🙂 Nojo, taky to byla doba, kdy se i s Trabantem dala zbalit baba, dneska leda stará bába, nebo babo…
[8]
9. 12. 2008 v 21:21T613
Babo by nikomu ve warťasu nedal.. možná v tý simce..
[9]
9. 12. 2008 v 21:27Navtech
[58] Ale dal, stačilo by mít v kalhotech „H“ a je tvůj! 🙂
Ale ta „Simča“, to byla tenkrát klasa. Koupil jsem jí od jednoho dálkovýho autobusáka v novym, pochopitelně modrym laku a to byla fakt nádhera. Speciál, už ne řazení pod volantem. Opřel jsem jí do stromu a koupil tu Dacii v pomerančový barvě. Bývalý majitel zase natíral mostní konstrukce…
[10]
9. 12. 2008 v 21:34T613
(59) Simcy byly otcovou láskou, a vlastně dodnes jsou 🙂
[11]
9. 12. 2008 v 21:40Navtech
Neni tvoje máma Simona? Kam zmizel ten článek o Fiatu z „news“? Že by už krachnul, nebo ho koupil VW?
[12]
9. 12. 2008 v 21:43T613
(61) asi to byla kachna 😀
Moje máti se zove Eva
[13]
9. 12. 2008 v 21:49Navtech
[62] Úplně jsem se lekl, že zobe… ale třeba jo, co já vim. Jiný kraj, jiný mrav.
[14]
9. 12. 2008 v 21:53T613
jooo tak to bude 🙂
[15]
9. 12. 2008 v 22:51babo
(59) Zachcelo sa zbalit babu u baru?
musis vylozit kluc od poriadneho caru
a v tom kare mat riadny „technic“,
najlepsie skvost od Navtechnic 🙂
A navyse mesta su dnes velke, este od nej potom netrafis domov, zide sa To viacrkat 🙂 🙂
[16]
9. 12. 2008 v 22:57Navtech
[65] Tohle už neni hantec, to je „honďanec“!
[17]
9. 12. 2008 v 23:49Capajevko
Pred mesiacom si ma tak trochu… trochu dost vytocil tym, ze si ma v diskusii nazval niekym, kto sa autam vobec, ale vobec nerozumie (vrchol bol v tom, ze ten tvoj komentar nebol urceny mne). odvtedy som pri zaciteni tvojich prispevkov penil ako sumivy Aspirin. avsak pri citani dnesneho blogu som dospel k nazoru, ze nieco na tom bude… mam este co dohanat… sakra dohanat. Tak skvely clanok… famoooozny clanok, aby som bol presny, som na blogoch uz dlhu dobu necital 😉
[18]
10. 12. 2008 v 0:02Navtech
[67] Tvoje chyba. Měl ses víc věnovat kastrólům, tam bych ti dal prostor. Teď neškemrej… 🙂
[19]
10. 12. 2008 v 0:24jan
Mozno preto to malo podvozok tak tvrdy, lebo to bola verzia S. Normalne standard QP by malo byt trocha makksie…
[20]
10. 12. 2008 v 8:12webpaja
Fakticky pekne a moc hezky napsano! 😉
[21]
10. 12. 2008 v 8:58Pierro
34: babo něbuď taký tajomný a prezraď od koho si mal to RS6??? resp. kde si jazdil? okolo Blavy?
[22]
10. 12. 2008 v 12:50babo
(71) dozvies, dozvies 🙂 Ale dobre, bolo to za hranicami mojej vlasti, takze Blava nie 🙂
[23]
10. 12. 2008 v 13:03babo
(71) v okoli Blavy som jazdil dost vela inych aut, ale vacsinou tak to 2 mega… zial novinar, s ktorym som jazdil zmenil svojej zameranie, takze auta na testy uz nedostava.
Perly ako M3, M5, RS6, qporte, nehovoriac o 911, Ferrari, Lambo sa ani novinarom moc do ruk nedostanu a ak, tak pomerne vynimocne 😀
[24]
10. 12. 2008 v 13:11Pierro
babo skoro ti tíško závidím…. 🙂
[25]
10. 12. 2008 v 13:13Kuko
[72] a dal si aj nejakú striebornú Oktávku v TDI? Alebo na to ti ani motor z Lamba nestačil? 🙂
[26]
10. 12. 2008 v 13:25Culdaraztriptaco
(40) Nechybí Ti v článku náhodou navoněný Esíčko od Meďáka? 😀 😀
[27]
10. 12. 2008 v 13:44babo
(75)
[28]
10. 12. 2008 v 13:45babo
(75) octavie sa klidli, ale stovaciasok, tak na toho proste modifikovany motor z lamba nemohol stacit 🙂
[29]
10. 12. 2008 v 13:57Pierro
babo ja som so stodvaciáškom na nemeckých autobahnoch školil Lambá celkom bežne… 😀
[30]
10. 12. 2008 v 16:21Kuko
79 tomu hovoríš školenie? to že úbohý majitelia Lámb zastavujú na prvom odpočívadle, roniac slzy upadajú do depresie, zahadzujú kľúče do kríkov, trhajúc si vlasy, preklínajúc svoje talianske šunky – to nie je školenie, to je trestanie, hraničiace s mučením!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.