-
301 LEV V ROUŠE BERÁNČÍM (EUROTEST)
Světlehnědé tesilky z fundusu, galoše po dědovi, bílou dederonku z frcu a šusťák v barvě dehtu. Jasně, bez hodinek avšak s ležérním úsměvem číslo 911 beru útokem výběh z něhož se na mně pod vedením čarokrásné principálky s opravdu hlubokýma očima kření tři sta jeden lev. Peugeoťácký lev. Už za plotem je ale jasné, že za šaška tu tentokráte zásluhou dresu budu já, nikoliv auto.
Vstoupil jsem do světa eurolowendu. Vstoupil jsem do světa programového eurolowendu. Akcentuji tuto skutečnost, aby mě nějaký prostší diskusní jedinec nenařknul z povýšeneckého postoje. Tedy opakuji – rok 2012 je z pohledu evropských garáží rokem zlomu. Automobilky, které se dosud úporně předháněly v nejsofistikovanější technice, v měkkosti materiálů kabin se zastavily a vzaly do hrsti všechen svůj um, aby nám nečekaně naservírovaly vrchovatou porci opravdu zajímavých aut, aut z levných, tak trochu ořezaných krajin.
A tedy toto nechť je vnímáno navážno – nikoliv snad automobilka co se horko těžko drží nad lowendovou vodou, nýbrž kvalitní evropský výrobce, který (jen) rozšiřuje své jakostní modelové portfolio. Jako kdyby výrobci věděli, co my zatím nechceme ani tušit. Ano, lépe už opravdu (v garáži) bylo… Podívejme se tedy na to, jak lépe v budoucích garážích bude.
Třistajednička je naživo nečekaně vizuálně zdrženlivá, v designu jednoduchá. Nenadchne, neurazí avšak místy (zřetelně na přídi) karoserií probleskuje pověstný francouzský šmrnc. Je však velmi umírněný. Auto pocitově šedne zásluhou smutnějšího profilu, zejména tvar bočních oken (zakončení zadního bočního) to není nic, na co jsme dosud od francouzských výrobců zvyklí. Přesto je třistajednička v živém dojmu důstojným (menším) autem.
Kufr prostorný. Velký úhel otevřených dveří mi umožní rychlé a pohodlné usednutí. Také zde je vše umírněné, avšak elegantní, vyvážené. Výhrad nemám ani k ergonomii, ani k vnitřnímu prostoru. Za sebou odvezu i baskeťáka. Opravdu. Výhled bez kazu, nakopnu jednašestku v benzínu (115 koní) a hladce odpálím. Výborný volant s pěkným věncem, výborné brzdy s parádně dávkovaným účinkem, nebavorácká jednašestka sympaticky zatahuje, registruji úsporu tlumících materiálů, motor je poslechově mírně do drsna, avšak neobtěžuje. Jednoznačnou trefou je naladění podvozku, je znát, že vrcholného jízdního komfortu v rámci třídy bylo dosaženo, auto neplave, je velmi jisté, přesto se přes nerovnosti přenáší se znatelnou porcí grácie, lehkosti. Nic netluče, jsem spokojen. Řadička má delší dráhu, ale v rámci francouzských zkušeností je to slušná, velmi slušná práce.
Základ je za dvě stě dvacet vočí. Tohle tedy nejen přizemní, to doslova dojme. Ano, toto je programový lowend, auto konfigurované více hlavou než srdcem, auto určené k masivní (důstojné) nebazarové motorizaci i našich zemí.
Konečně se nemohu nezmínit o národním duelu 301 x C-Elysée. Zde je evidentně Peugeot tím, kdo dodal ideu, kdo dodal tvar. 301 je pohledově znatelně více Peugeotem, než C-Elysée Citroenem. Ale tohle samozřejmě platí například i v případě obdobného firemního bratrství Rapid x Toledo.
Závěr – BRAVO EUROLOWEND.
Pozn.aut.: Velkorysý fotozdroj, AUTO.CZ
PROVOZOVATEL JAKO POLICEJNÍ SPARINGPARTNER GARÁŽOVÝ ANTAGONISMUS
28 Responses to 301 LEV V ROUŠE BERÁNČÍM (EUROTEST)
[1]
20. 11. 2012 v 19:50c5III
Až som sa musel 2x pozrieť či čítam blog správneho autora…neuveriteľne triezvy a pravdivy článok…palec hore
[2]
20. 11. 2012 v 21:25matii
Copy … to snad ani není GTi. 🙂
[3]
20. 11. 2012 v 21:42automobilista
tak jak jsi mi neopovedel na tridnost a odkaz kde najdu….. tak tady smekam klobouk – super clanek a jeste lepsi comment………. velmi precizni
[4]
20. 11. 2012 v 22:08kyklop
Klobuk dole za napisany text. Osobne som celkom rad, ze sa eu produkcii objavili vozidla s dorazom na pomer cena vs. hodnota, je to dost solidna alternativa k malym autam (ak potrebujes rodinne), alebo velmi dobra alternativa k bazaru 🙂
[5]
21. 11. 2012 v 8:18iudex
Tiež s miernym prekvapením zdvíham obočie. 😉 Každopádne ak to dám do kontextu k Tvojmu odporu proti „bazárovým kovbojom“, určitú názorovú konzistenciu možno nájsť a určite sa možno stotožniť s tým, že radšej funglovku Peugeot za 220t ako za tú istú cenu dvakrát stočený Passat.
[6]
21. 11. 2012 v 9:14Dinar
Smůla L.Vaverky (a jeho testu C-Elyseé) je, žes tu sepsal tenhle 301 testík, v pár odstavcích vše podstatné, ani nemusíme k pežotům a víme jaké to auto je a jaký je jeho smysl. Docela kontrast s tím nudně popisným způsobem testování, který je na auto.cz bohužel standardem poslední doby. 😉
[7]
21. 11. 2012 v 9:56sgt
Tu sa dá povedať len jedno: Pokiaľ neuvidím, neuverím (že je autor GTI) 😉
Asi sa budem musieť ísť na tieto dvojičky pozrieť, lebo taký optimizmus zatiaľ nezdieľam.
[8]
21. 11. 2012 v 10:12Ondris
Výborný text, díky.
Na tuhle dvojci se dívám zatím dost skepticky, no možná názor přehodnotím.
[9]
21. 11. 2012 v 12:41Tomik
Jako vždy perfektní GTI! Narozdíl od některých zde, nejsem vůbec překvapen, jak si to napsal a už vůbec, že si to psal ty 😉 Palec nahoru
Prosím dokáže někdo vysvětlit, proč základní objem kufru je na obrázku označen 506 dm3 a zároveň 640 l? Doufám, že o tom nás Peugeot nemá v úmyslu přesvědčit 😉
http://www.autasport.cz/wp-content/uploads/2012/11/Peugeot.301.rozm%C4%9Bry2.jpg
[10]
21. 11. 2012 v 12:41webpaja
…a já ztratil zbytečných 5min pročítáním prémiovýho Lukáše…
Když se ze zábavy stane práce… 😉
(6) dokonale…
[11]
21. 11. 2012 v 13:12michal
[9] Zřejmě tam lze nacmrndat víc tekutého, než vyskládat tuhého 🙂
[12]
21. 11. 2012 v 13:33dreede
Palec hore, takéto kvalitné texty by nás tu mali obklopovať.
[13]
21. 11. 2012 v 13:58Blue Sun
[9] 506 dm3 by měl být objem kvádru, který tam jde vložit. 640 litrů pak i se všemi zakřiveními, prostory pod podlahou, atd…
[14]
21. 11. 2012 v 15:24Tomik
Děkuji chlapi za odpovědi. Jestli dobře chápu, tak do základního kufru jde nalejt i voda, zatímco do celýho sklopenýho auta jdou naskládat jen kostičky 😉
[15]
21. 11. 2012 v 16:17iudex
Pokiaľ si dobre pamätám, štandardná metodika VDA je podľa kociek s hranou 10 cm, t.j. objemom 10 dm3 (=1 liter). Je jasné, že tie kocky pri nejakom zakrivení kufra nechajú určitý priestor, ktorý sa nepočíta, ale môže byť v reále niekoľko desiatok litrov. Je to ale rozhodne objektívnejšie meranie a preto to väčšina rešpektuje, len Francúzi si občas uvádzajú ten svoj „tekutý“ spôsob merania. Práve pre túto metodiku môžu byť papierové údaje konkurentov v rovnakej triede dosť odlišné, pritom prax ukáže, že kufre sú prakticky rovnaké.
[16]
21. 11. 2012 v 16:36Tomik
Dobrá řeknu tedy na rovinu, co mě zaráží, než abych dostával stále stejná vysvětlení, která nepotřebuji, jelikož je znám.
1) ten rozdíl je víc než 20%!
2) pokud už to marketingově lowendovsky spatlám, tak to uvedu do všech obrázků
Měla to být pouze postřeh ke kufrovému marketingu pro všežravce a ne nějaké dlouhé téma k diskuzi natož k vysvětlování 😉
[17]
21. 11. 2012 v 18:20Ronault.
GTI, zjisti, jestli to četl Vaverka, tady je kratší a lepší test, než napsal on. Dokonce jsi u toho použil i hlavu, on ji prostě nemá. Kritizuje auto, že je sedan… kritizuje ergonomii, ale ani netuší, co ergonomie je… tys to vystihl. Dnes palec nahoru.
[18]
21. 11. 2012 v 19:53Blue Sun
[16] Peugeot tenhle dvojí způsob uvádí odnepaměti. U mě třeba nepochopení téhle dvojí normy vedlo k tomu, že jsem zavrhl P206 ve verzi kombi jako zbytečnou. Uváděli totiž pouze 337 litrů objemu, ale v reálu má přes 420.
Podívej se někdy na tvarování kufru průměrného sedanu a pochopíš. Je hodně nepravidelný a 20% rozdílu je běžné.
[19]
21. 11. 2012 v 20:04jakubMG
Vyborny text, skvele ohodnoceni ( v ramci low endu ) 301. Tresnickou by bylo srovnami s tridnim etalonem, v nasi zemi Rapidem.
Videl jsem 301 nazivo, ale jen staticky. Pusobi proti Rapidu jako baroko vuci kubizmu, vevnitr zdobneji, nicmene stale mene prakticteji, nez liftback.
Nabizi se zajimavy duel: zrejme technicky kvalitnejsi, lec spartansky a stridmy RAPID vs lichotici a prvoplanove luxusnejsi, ale s podmerecnou technikou postaveny 301.
Kurz by mel byt 9:1 na 301. Proc? V tomto segmentu se nehraje na jizdni vlastnosti, vnitrni krasu, poctivou konstrukci…viz uspech Thalie.
Presto v nasi kotline verim zvitezi 7:3 RAPID. Proc? Prakticnost liftbacku, dostupnost servisu, jednoznacna volba pro fleetove nakupy, a doufam, ze casem i zrealneni prodejni ceny zakladu (1.2 TSI, o trivalci nemluvme) a podobnost s VELMI vydareno Skodou Octavia III.
[20]
21. 11. 2012 v 21:05já osobně
a zase jsi mi táto skočil na špek….
ach Bože… ale zjevně to, i po letech, pořád funguje.
tak ať se sypou!!! proč taky ne, že?
[21]
21. 11. 2012 v 21:59Bud
Nádherně napsáno a skvěle popsáno. Navíc taky souhlasím, že 301 je víc P, než C-Elysée C. Jó psát se musí umět. Super.
[22]
21. 11. 2012 v 22:05Frantizsekk
Palec nahoru.
[23]
21. 11. 2012 v 23:29Rysguf.
Tak v tejto farbe vyzera P 301 vyborne, naozaj som prekvapeny co farba s autom urobi…
http://nove-auta.autovia.sk/peugeot-308-301-active-1-6e-115k-zaruka-4-roky-1219136
[24]
22. 11. 2012 v 0:42Navtech
Ano… jednoduchý, i když stále stejný text zacílený, nebo spíše pochopitelný pro „intelektuální“ diskusní smetánku a najednou je z toho hlas lidu, nebo Lidlu? Kdyby stál passat 200 litrů, můžeme se samozřejmě přesunout na http://www.gti.cz
U mě samozřejmě palec hore 🙂
[25]
22. 11. 2012 v 10:07Lucie
Až se červenám….ale děkuji!
[26]
22. 11. 2012 v 19:44Emel
Tohle se čte dobře. Trochu se mi nechce věřit té ódě na jízdní vlastnosti, vrcholný komfort a velmi jistá jízda jsou superlativy, které zatím beru s jistou rezervou… ale vše je zřejmě nazíráno optikou lowendu. Otázkou zůstává, s čím je tu Peugeot vlastně srovnáván..
Rapid to bude mít těžké. Zůstává tu výhoda liftbacku, v tomto je Rapid více eurolowendem než 301, jenže cenový rozdíl je v tuto chvíli vzhledem k třídě smrtící. Ale tato sláma už tu byla vymlácena…
[27]
22. 11. 2012 v 19:46Emel
Navtech: no, cenu je nutné akcentovat vždy. Pokud by 301 stála 301.301, jistě by testerovo oko tak shovívavé nebylo… a totéž platí pro Passat, musí obhájit kvality až do výše své ceny.
[28]
26. 11. 2012 v 0:29Navtech
Emel: Text je stále stejný a vesměs vždy objektivní, reakce jsou, jaké jsou, mě přijdou pokrytecké. Jak je vidět „jinde“, dovolává se ten slabší nakonec toho nenáviděného.
Komentáře nejsou povoleny.