-
Lelandův Lincoln, Lincolnův Town Car
Zakladatel Cadillacu, Henry Leland, několikrát navštívil Evropu již před vypuknutím první světové války. Vždy byl silným zastáncem protekcionismu a logicky i oponentem izolacionismu. Od začátku války naléhal na Duranta (zakladatele GM), kterému Cadillac prodal, ale sám zůstal na postu ředitele, aby se továrny Cadillacu vojensky angažovaly na straně Spojenců.
Spory vyvrcholily hádkou počátkem roku 1917. Durant definitivně odmítl, aby se GM zapojilo do výroby leteckých motorů Liberty. Liberty L-12 byly 12-válcové motory do V o objemu 27 litrů a výkonu 400koní. Využívalo je několik těžkých spojeneckých bombardérů, např. britský de Havilland DH-4. Konstrukčně patřily ke špičce, vynikaly jednoduchou údržbou a prakticky beze změny zůstala jejich stavba i ve druhé světové válce, kde totožný design měly pohonné jednotky Rolls-Royce Merlin.
Leland opustil s konečnou platností Cadillac a založil Lincoln. Okamžitě vrhnul veškerý svůj kapitál na produkci Liberty. Ještě téhož roku (!) začal tytéž motory pro tutéž válku vyrábět i General Motors (Cadillac a Buick). K jejich producentům patřil i Packard a Ford. Ovšem do konce války jich nikdo nevyrobil tolik jako Leland.
Poprvé se označení Town Car objevilo na luxusnější verzi Continentalu v roce 1959. Jediná možná volba: černý lak a černá vinylová střecha – v té době novinka. Jako samostatná modelová řada vzniknul Town Car v roce 1981 na platformě Panther. Tento podvozek používá Town Car stále a je tak nejstarší americkou dodnes používanou platformou. Ačkoliv v roce 1990 se představila druhá a v roce 1998 třetí generace, technická řešení zůstávají stále stejná.
Kdo také jezdí Town Carem
Warren Buffett (nejbohatší investor světa), Benny Anderson (ABBA), Henri von Luxemburg (velkovévoda), William Cabaniss (americký velvyslanec v ČR v letech 2004-2006), …
(zdroj: co jsem kde četl/viděl 🙂 )
Kolik běžný Town Car stojí
$ 42,000 (nový, MSRP), $ 24,000(2006, ojetý), $ 20,000(2005), $ 17,000(2004), $ 14,000(2003), $ 12,000(2002), $ 10,000(2001), $ 8,000(2000), $ 6,000(1999), $ 5,000(1998)
(zdroj: ConsumerGuide)
Spotřeba: dálnice 9,41 město 13,06 (zdroj: EPA)
Záruka: 4 roky/50,000 mil (zdroj: Lincoln)
Bezpečnost: 1.auto, které získalo 5 hvězdiček z 5 ve všech 5 katerogiích NHTSA (model 2003)
(zdroj: NHTSA)
Spolehlivost: Mid-Luxury Cars: 1)Lincoln Town Car 2)Lexus GS 3)Buick Park Avenue
(zdroj: J.D.Power 2005 Vehicle Dependability Study)
Prostornost
Nejprostornější vozidla na předních sedadlech: 1)Lincoln Town Car 2)Nissan Maxima 3)Lexus LS
(zdroj: Edmunds)
Kupci
– muži (značka Lincoln jako celek má podíl majitelů mužského pohlaví 84,3% (více má jen Dodge) a u modelu Town Car bude ono procento určitě ještě vyšší (zdroj: Kelley Blue Book)
-průměrný věk 70 let (zdroj: USA Today)
Prodáno v USA kusů
2005: 47,122 / 2004: 51,908 / 2003: 56,566 / 2002: 59,312 / 2001: 66,859 / 2000: 81,399 / 1999: 84,629 / 1998: 97,547
(zdroj: Ford)
Logo
Emblém se v běhu času mnohokráte změnil, ale dominantou zůstával symbol Polárky (Northstar) doplňovaný/nahrazovaný erbem smyšleného šlechtického rodu, rytířskou přilbou, orlem atd. Logo bylo velmi záhy graficky zjednodušováno až do základního tvaru zaměnitelného s křížem. V 60.letech výrazně stylizovaného na šířku, v 90.letech naopak na výšku.
Hummer opět porazil „ekology“ In Extremis
23 Responses to Lelandův Lincoln, Lincolnův Town Car
[1]
25. 10. 2006 v 20:03GTI
Lonesi… dokonalé. Krásnej článek, moc jsem se dozvěděl. P.S. máš dobré zdroje 🙂 a ta jediná možná volba, byla ovšem také jediná správná volba. Sedí mu to. A tobě na tom snímku též…
[2]
25. 10. 2006 v 21:08Lonestarstate
Jen ty nejlepší. Chtěl jsem jednou provždy utnout nejrůznější neplodné debaty o tom, že „tolik přece nestojí“, „žere i trávu kolem silnice“, „je to šunt, který válcují Japonci“ atd atd. Na to jsou nejlepší přesná čísla a ofic. zdroje. ps: na tom snímku se nevyskytuju 🙂
[3]
25. 10. 2006 v 21:45GTI
Je to výbornej článek. P.S. To nevadí, ale sluši ti to tam… :o)
[4]
25. 10. 2006 v 22:40Alessio
ta spotřeba je v galonech? PS: ne,nejsem rýpač, ale je to podezřele málo…i když…jízda v USA se nese v jaksi jiném duchu nežli u nás (také u nás nejezdí obýváky jako LTC)
[5]
26. 10. 2006 v 9:34prekladys
to by byla vyšší cifra u mimoměstské spotřeby, neboť se měřívaly míle na galon.
pokud auto pluje na bubnech předpisovou rychlostí, nevidím důvod, proč by spotřeba nemohla vyjít na cca 10l/100. na starém kontinentu máme papírově „třílitrová“ auta, která jezdí za 5, reálně bych to viděl tak o třetinu výše při defenzívním stylu jízdy.
ale o to snad u takových aut vůbec nejde: hodinky s vodotryskem si nebereš na podmořské potápění
[6]
26. 10. 2006 v 11:08Jenyk
Jezdil jsem s ním, byl to zážitek. Psal jsem něco sem: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2006102202
[7]
26. 10. 2006 v 14:22Beersheva
Hezky, ale stale to nic nemeni na tom, ze toto vozidlo je technologicky out, motorem, prostorem, podvozkem – tva adorace vychazi jen z toho, ze jsi se jednou identifkoval s Lone Star a tyhle auta jsou proste u nas jiny, a byla by prece nuda rikat, ze takovej Yaris je technologicky mnohem vic vozem, kterej patri do 21.stoleti. Town Car patri do duchodu a s nim i jeho 70 leti ridici.
[8]
26. 10. 2006 v 18:01Lonestarstate
Alessio: spotřeba je samozřejmě v litrech na 100 km a rozhodně není těžké jí dosáhnout. Evropani nedokážou pochopit, že zdvihový objem není ani zdaleka jediné určující měřítko pro spotřebu. Kdybys z těch 4,6 litrů objemu vytáhnul okolo 360 koní, určitě by spotřeba byla stejná jako u evropských osmiválců.
[9]
26. 10. 2006 v 18:07Lonestarstate
Jenyk: Právě jsem tě dočetl. Moc krásně jsi to popsal. Auto na kochání. Jen bych dodal, že nemá třístupeň nýbrž čtyřstupeň a tím porovnáváním se s BMW 7 a Mercedes S, které stojí spíš 84 000 USD než 42 000 jako TC, bych si taky nebyl jistý. Ale ještě jednou gratuluju k úžasnýmu testu. Tu spotřebu dosvědč prosím Alessiovi, on jezdí jen Subaru, takže spotřebě pod 20 nevěří 😀
[10]
26. 10. 2006 v 18:11Lonestarstate
Beersheva: Co vlastně odpovědět? Má adorace, že vychází jen z jakési mé identifikace? Právě kvůli remcalům, jako jsi ty, jsem použil místo adorace přesná snadno dokazatelná čísla: bezkonkurenční poměr zdvihový objem/spotřeba, bezkonkurenční prostornost atd. Pokud se identifikuješ s Yarisem a pouze s tím, co je „in“, bude pro tebe méně bolestivé tento blog nečíst. :-)))
[11]
26. 10. 2006 v 19:50Beersheva
Ja nejsem remcal, ale pragmatik. Bezkonkurence zoufaly pomer vykon/objem/tocivy moment, vozidlo navic je staveno na jiny druh jizdy, sportovni dravou jizdu neumoznuje (v nasich meritkach), ja jezdim 3L bmw za 7,5 litru (330d). Tomu rikam hi-tech. I Yarisu, Lexusu 400h, golfu tdi. Na peti a pul metrech postavit prostorny auto, to ti pripada kumst? Takovy Twingo je zazrak! Town car je pekny korab, bytelny kus zeleza s houpavym perovanim (davno po C DS…), nekoho to oslovi, ale nic vic.
[12]
26. 10. 2006 v 21:53Lonestarstate
Nevidím, že bych někde ve svém článku psal, že Town Car je ideální vozidlo na dravou sportovní jízdu či snad že má maximální využití půdorysu s nulovou elegancí jako borgská krychle . Naopak, přesný opak a tedy přesně to, co cením. Proto tomu říkám remcalství. Mě by například ani nenapadlo nějakému obdivovateli Yarisu nebo trojkového Bavora do blogu psát o něco Town Caru 😀
[13]
26. 10. 2006 v 22:20Ricardo
Bohužel všechna ta čísla mluví jasně a ne příliš příznivě. Town Car (druhé a třetí generace) je snad nejhezčí americká limuzína navíc se drží tradice. A tak by to mělo být. PS: litrový výkon dosahuje opravdu příšerné hodnoty ale o to tady snad nejde 😉
[14]
26. 10. 2006 v 22:25Lonestarstate
Ricardo: Ano, snažil jsem se o objektivitu. Procento úbytku produkce, rychlost ztráty na ceně u ojetiny – děsivé hodnoty, pokud se člověk zaměří zrovna na tohle. Ano, o litrový výkon tady opravdu nejde. Já taky nepíšu do diskuse o Twingu, že má Town car víc místa na nohy. Bych asi vypadal jako pěknej tydýt ne? 🙂
[15]
26. 10. 2006 v 23:19Beersheva
Pro me ten vuz ma pouz neco jako Genius loci (coz je u auta nesmysl, ale vis jak to myslim), sednout si do toho a vozit se v usa, je to proste stylish jak blazen. Jinak to proste neni state-of-the-art vozidlo a pokud jdes na to pres cisla, tak se nediv, ze ti nekdo omlati o hlavu, protoze jsou mnohem lepsi vozy, co se tyce kazde jednotlive polozky. Pro me je proste kumst postavit spickovy maly vuz a ne toto – a to malyma vozama nejezdim.
[16]
27. 10. 2006 v 14:23Lonestarstate
Beersheva: Jasně, rozumíme si. Jen každý mluvíme o tom svém 🙂 Jsou čísla a čísla. Každý má ty svoje důležitý parametry. Někoho fascinuje objem zavazadelníku, někoho poloměr otáčení, někoho spotřeba, někoho litrová spotřeba, někoho litrový výkon a jiného zase délka sedáku. A šlo by toho vyjmenovat víc. Někdo bude opěvovat, že se vyrobilo jen 2000 kusů a druhý si pochvalovat auto, že se ho vyrobilo už 20 milionů. 🙂 Takže já na to šel přes čísla, ty možná taky, ale tam, kde já očekávám ty největší, ty očekáváš ty nejmenší a naopak. To pak samozřejmě nedojdeme ke stejným závěrům, užívej BMW 3, svojí třídu vede v USA nejvyššíma prodejema, tak asi nebude úplně špatný. 😉
[17]
2. 11. 2006 v 12:31jarda
Pánové a přátelé aut, Town Car přece nejde hodnotit podle technických údajů, to je o pocitu, o prožitku. Čísla, ano proč ne, ale sem asi nepatří. Budu ho kupovat, protože jsem s ním jezdil, je to svět sám pro sebe, je to právě o něčem jiném, než o dnešní uspěchané době, o hodnocení všeho podle čísel. Jede to klidně a nádherně, jen se vlastně ani moc neví, že se jede, nádherný pocit bezpečí, v klidu se kochat. Ale každý má svůj názor.
[18]
2. 11. 2006 v 20:36Lonestarstate
Jarda: Na tom něco bude. Nebo spíš všechno. 😉
[19]
26. 10. 2009 v 21:35Salival
http://www.arkhamgames.com/viagra.html [url=“http://www.arkhamgames.com/viagra.html“]viagra[/url] viagra online 72738
[20]
22. 2. 2010 v 6:09pxclxkyspmi
mGV6BB fcgnfuevuexl, [url=http://sxkbzqoouiop.com/]sxkbzqoouiop[/url], [link=http://wfcdlphirgyl.com/]wfcdlphirgyl[/link], http://ldnmginvbbfw.com/
[21]
26. 2. 2010 v 14:01Ixnvaefn
minds, discount generic viagra soft tabs, cheapest price viagra, cheapest price for viagra, viagra cheapest online,
[22]
20. 3. 2010 v 1:06Rjhdiift
giochi, vente de viagra en france, prix viagra, order viagra overnight, prix du viagra en pharmacie,
[23]
20. 3. 2010 v 8:25Ycdmhiok
exposure, viagra contre indications, overnight cialis, prix viagra, vente de viagra,
Komentáře nejsou povoleny.