-
Krize středního věku a automobilový průmysl
Dnes jsem ho zase viděl. Málem sejmul důchodkyni na přechodu pro chodce. Zbrusu nové auto začínalo i končilo těsně před řidičem. Jen bližší zkoumání dokázalo odhalit existenci zadních sedadel a kufru ve značně zakrslé podobě. Ovšem tahle pojízdná židlička se na zádi chlubila shlukem zkratek, které bezpochyby měly znamenat, že se jedná přinejmenším o klon F1. Kdo by čekal řidiče, kterému sotva oschlo řidičské oprávnění, mýlil by se. Pán v nejlepších letech. Ostatně, kde by většina osmnáctiletých vzala na nové auto? Tolik na své kartě na obědy průkazně nenaspoří.
A proč o tom píšu? Už dlouho jsem nemohl přijít na to, proč jsou dneska všechny limuzíny „sportovní“. Všechny SUV jsou „sportovní“. A samozřejmě i každé miniautíčko má svojí „ostrou“ verzi. Dnes mi to došlo! Prestižní výrobci se chlubí tím, že nejsou vozem pro „staré“. Takové BMW nebo Audi triumfují se svěží image. Oproti tomu třeba řidič Jaguaru nebo Cadillacu se prý hodí přinejlepším pro okamžitou eutanázii. Člověk by si pomyslel, že se v Á-osmičkách a Sedmičkových-řadách prohánějí samí dvacátníci, ale ouha. Odmyslíme-li si zmenšeniny typu A3 nebo BMW1, tak rozdíl mezi jednotlivými značkami je ve smyslu: „Já mám průměr 53let a ty 56let. To jsem ti to nandal!“ Nikoliv svěží mladíci, ale zralí pánové středního věku sedlají vrcholné oře. A jsme u toho: oni se bojí stárnutí.
Než se do mě obujete v diskusi, že jsem nevycválaný mladíček, který závidí starším peníze a pomlouvá je, nechte si ještě pár věcí vysvětlit. Samozřejmě všechny věkové kategorie mají svoje krize a bolístky. Není to tak, že ukazuju na druhé. Mladí mají mnohdy mindráků, že by je neuvezl ani LIAZ. A třicátníci tolik starostí o rodinu. Důchodci zase problémy zdravotní a mnohdy následkem toho i taky určité psychické. Nechci tedy soudit, kdo je na tom hůř nebo dokonce tvrdit, že jedna věková skupina může za nějaké zlo. Ale co je podstatné: ostatní skupiny většinou nemají peníze nazbyt. A nové auto je hodně drahý koníček.
Dovolím si tvrdit, že 90% lidí všech příjmových skupin vydá ze svého rozpočtu na auto nejvíc právě v rozmezí 40-60 let věku. Kariéra a plat vrcholí. Děti (peněžní přísavky) mnohdy konečně vypadnou z domu…a ozývá se krize středního věku. Zatímco dříve se chystal v tomhle věku na hřbitov, dnes ho díky prodloužení průměrného věku čeká období největší osobní svobody. Krize puberťáka nebo stařičkého důchodce automobilového marketéra nezajímají. Ať se klidně utrápí. Ale zralý pán má love. Vyrobíme mu auto. A už dlouho jako nejlepší zbraň proti strachu ze stárnutí působí „sport“. Ne snad sport skutečný. Kdo proseděl několik uplynulých dekád v kanceláři, nezačne nyní hrát profesionálně hokej nebo dělat skoky na lyžích (pomineme prosím obzvláště výjimečné jedince, dnes hodně generalizuji). Bubáka stárnutí budeme zahánět sportem domnělým.
Sport Domnělý je zvláštní marketingová odrůda. Blízký příbuzný Sportu Domácího (ten u televize). Narozdíl od Sportu Domácího hraje na vizáž. Začneme kratičkým „sportovním“ sestřihem. Pokračujeme uvolněným oblečením. (generační obměnu partnerky přeskočíme, není předmětem tohoto článku) A vrcholí to novou hračkou. Nová hračka má 4 kola. Protože je to domnělé sportování, nekoupíme si skutečný závodní speciál ani nic ztřeštěného jako je replika Lotusu Super Seven. V časopise jsme četli samou chválu na její sportovnost, ale dovnitř už se nenasoukáme. Navíc ve velkoměstě bychom působili v Lotusu Super Seven směšně a my nechceme být směšní! Chceme respekt. A teď přichází čas pro zkušeného marketingového supa. Přesvědčit oběť, že 5metrová limuzína nebo 2metry vysoké SUV nebo zakrslý pidižvík s 12palcovýma kolama jsou sportovní auta. Vždyť je tam chválili za sportovnost pomalu víc, jak onen zmiňovaný Lotus.
Pán je spokojený. Nemusí nic „tunit“ jako mládě. Ani nemusí čichat bezdomovce v tramvaji jako důchodce. Automobilka je spokojená. Udala svůj výrobek solventnímu zákazníkovi. Motoristické časopisy jsou spokojené. Jako nástroj propagandy zafungovaly na výbornou. Skoro všichni jsou spokojení = ideální stav. A tudíž tenhle článek neberte jako něčí kritiku. Jen povzdechnutí nad tím, proč už se skoro nedělají měkké limuzíny ani skutečné off-roady. Vlastně za to může zvyšující se průměrný věk v Západní civilizaci a tak vznikající fenomén krize středního věku.
Dopravní policie odškodní za radary Lincoln Continental 2.díl (1969-2003)
1 135 Responses to Krize středního věku a automobilový průmysl
[1]
15. 3. 2008 v 14:25element5
Lonesi, pobavil jsi mně. Dík.
[2]
15. 3. 2008 v 14:33ELAN
Prečo športové SUV? Pretože človek chce mať auto, s ktorým si môže dovoliť do terénu. Zároveň chce ale nechce, aby to skončilo, že modelu Q7 síce bude v teréne závidieť A8, ale na ceste to bude naopak. Tam chce byť zase majiteľ Schumacherom. Tak preto športové SUV.
[3]
15. 3. 2008 v 15:08T613
Bravoo.. už dlouho čekám, až přijde na trh sportovní edice vozu pro zametání silnic :o)
Dnešní představa sportovního auta znamená zhruba toto – co nejvyšší výkon, vysoká maximálka a velké zrychlení. Ostatní parametry nejsou důležité.
SUV vznikla podle mně následovně: Co si budeme povídat off-roady vypadají sexy. Jsou mohutné a silné, což se spousta lidem líbí. Jenže, jak si je lidé začali kupovat zjišťovali, že do pohodlí za jejich dřívějšími klasickými auty pokulhávají. A tak výrobci upravovali a upravovali až vznikla trochu odolnější konstrukce (ale ne o moc) klasického vozu s rozměry off-roadů. Takto vzniklé vozidlo samozřejmě už mělo s průchodností off-roadů málo společného, a tak začalo býti lidem vysvětlováno, že pod pojmem těžký terén si mají představit rozbitou polní cestu. Stejně to bude maximum kam s ním zajedou… A nám pravověrným tady naštěstí automobilový pán bůh zanechal pracovní off-roady jako jsou Defender, Santana, UAZ, Aro a další..
[4]
15. 3. 2008 v 15:49McMac
Moc pěkné… díky… 😉
[5]
15. 3. 2008 v 16:51GTI
No… tak nějak to… je :-)) Kult mládí, dravosti, jakési neopotřebovanosti se pěstuje i v autosvětě. Možná vy mladší, kteří jste neprožívali rudý teror si to neumíte představit. Přesto – představte si, co se dá za jeden lidský život prožít: Desetiletí čteš o autech… černobílé snímky ve světě motorů, jednou za měsíc fotka západního auta… VÍŠ že není možné, abys jedno z nich kdy měl či se jen svezl… Pak zazvoníš klíčema a – třeba teď, když se rozhodnu tak do hodinky se svezu prakticky v čem budu chtít. od Porsche po Logana. Ne tedy, že bych všechna ta auta vlastnil, ale už jen to, že dnes vejdeš do prodejny a vybereš vůz snů v němž se svezeš, je pro starší hochy zázrak. A pak, pak si koupíš auto svých rudě dušených snů… to není zázrak, to je zázrak zázraků… Nevím, zda to jde zprostředkovat, ale takhle nějak to prožívají dnešní starší hoši. Možná i o to víc touží být mladí (ve vztahu k autům, ale nejen k nim…)
Tak abych to vrátil k tématu. Jo, všichni jsme mladí, silní a chceme vypadat úspěšně. To už je tu taková tradice… Vás mladé to čeká za dvacet třicet let. Nesmí ta touha po mládí ovšem ve svém výsledku být trapná. Prostě… mít sportovní káru, třebáááá AUDI A6 AVANT, na levačce sportovní hodinky, třebáááá ROLEX SUBMARINER, na vočích sportovní brejle třebáááá, ale to je jedno… no chci prostě napsat, že to vlastně ani jinak nejde. Tedy, ovšem podmínkou je mít také náležitě sportovní mozek, to ti zajistí třebáááá – geriavit :-))) Já sám na něm jedu už asi desátej rok. Nemyslím toho Avanta, myslím geriavit :-))
Lonesi, napsal jsi to moc pěkně.
[6]
15. 3. 2008 v 17:02Baracudaj
[3] T613: Ačkoli ani já nejsem zastáncem SUV typu Q7, jedno se jim upřít nedá. Jsou špičkovým produktem autoprůmyslu (marketingu) a do určité míry odrazem společnosti (teď myslím té zajištěné, schopné si pořídit nový vůz s cenou přes 1mil). Vem si, když na tebe prodejce vybalí všechny jeho schopnosti. Čili prostornost a variabilita jako MPV, jízdní vlastnosti blízké běžným sedanům, schopnosti v „terénu“ jako leckterý offroad. Výkonější verze dokáží zahanbit nějaký ten sportovní vůz. No nezní to krásně, vždyť koupí tohohle auta přece nemůžeš udělat chybu.
Lidé, kteří takové vozy kupují jsou úspěšní (nebo se o to snaží), chodí do společnosti, obklopují se kvalitními věcmi, móda, dovolené, sport,…A tak, když se rozhodnou pro auto (jelikož ví co frčí v módě, dost dobře i ví co frčí v autech), jejich volba je jasná „SUV“. Je třeba svést se na „vlně SUV“, za chvíli už totiž budou „out“, jako lonský kecky od pumy :-).
[7]
15. 3. 2008 v 17:28T613
jj, na rozbité polní cestě mají schopnosti stejné jako off-road :o)
Ale už se nám vkrádá do srdcí jiná móda.. ekologie, resp. pseudoekologie :o)
[8]
15. 3. 2008 v 17:55Baracudaj
[7] T613: Já vím, tak rychle spálit pár barelů benzinu, protože za chvíli budeme bzučet jako tramvaj. Ale budeme „in“ :-).
[9]
15. 3. 2008 v 18:00T613
Tak proti elektromobilům nic nemám, spíše jsem narážel na „ekologické“ turbodehty. Co na tom, že když ucítíš vůni spálené nafty je to jako čuchat starý dobrý Cyklon B :o)
[10]
15. 3. 2008 v 19:17Lonestarstate
Element5, McMac: 😉 T613: Evoluci SUV si vystihl. Ale Cyklon B jsem naštěstí nikdy neměl tu čest cítit 😀
[11]
15. 3. 2008 v 19:21Lonestarstate
GTI: Tak tak, odříkaného největší krajíc, se říkalo, myslím. Ostatně další věc, kterou musí chudáci z autoprůmyslu vymyslet, je jak vnutit každých 5 let lidem nové auto. To bude asi hlavní důvod, proč se neustále střídá „hranaté“ a „kulaté“ období 🙂 Aby šlo odlišit toho, kdo je zrovna „in“.
[12]
15. 3. 2008 v 19:45T613
Jo být in je dneska cool :o)
[13]
15. 3. 2008 v 19:55kuní xicht
Super, Lones. Dosžť som sa pobavil a zároveň aj sa mi trochu otvorili oči. Je to naozaj tak. Dnes väčšina automobiliek propaguje pseudošportovosť v kárach. Asi je to sakra trendy.
[14]
15. 3. 2008 v 20:39Ricardo
Audi od A6 výš podle mě není „sportovní“ ani trošku ale jinak s tebou´naprosto souhlasím. BMW má v tomto „boji“ výhodu – vždycky bylo sportovní takže si vlastně na nic nehraje, nemusí se „překabátit“. Ale hezky to jde pozorovat na Mercedesu – začíná ukazovat svaly a přitom obrušovat svoji tvář. To aby byl dostatečně sportovní a přitom působil konzervativně. Faktem je, že u CLka se to povedlo namixovat dokonale. Že něco není úplně v pořádku naznačuje snaha Volva vymanit se ze své ryze nesportovní image…
[15]
16. 3. 2008 v 2:27Alessio
No nevím, jestli je cílová skupina POLA GTI 40-60, to asi ne, že. Jinak s tebou ale souhlasím, móda je mít sportovní auto, móda je mít velké auto, móda je mít bezpečné auto (to je mimochodem docela fajn móda, myslím) aa tak nám je automobilky prostě dávají, nejlépe všechny „módy“ v jednom. jak už to ale bývá, all in one není zpravidla nejlepší řešení (ti mladší dostávají psotník při pohledu na základní desku s integrovanou grafikou a zvukovkou 🙂 ) a ani auta nejsou výjimkou. Díky pokroku je sice fakt, že dnešní SUV typu X3 nebo Forester jezdí velice dobře (před 20ti lety bychom je podvozkově vynášeli do nebe i ve srovnání se sporťáky, odmyslíme-li si náklony) ale stejně…Šebrle je sice dobrej, ale Holm vždycky skočí výš a každý třetí keňan mu na 1500 uteče….;-)
[16]
16. 3. 2008 v 8:26402 PS
Souhlas, je mi 43let, jezdím ve dva roky starém bmw 320d a už se těším jak ho vyměním za x6 5i. Ano, auto je hračka na překonání krize středního věku, milenku nechci, auto je vzrušujíčtější!.
[17]
16. 3. 2008 v 9:29Grumpa
Nic proti chlácholení ega slušným autem. Krize středního věku se ale bohužel projevuje i dravou a bezohlednou jízdou. Vždycky zpozorním, když vidím ve zpětném zrcátku auto s alespoň dvěma mladíky (jeden většinout jede v pohodě), nebo šedivějícího mladíka (nejhůře samotného). Vždy začnu dávat jasně najevo, že předjetí mi bude velmi milé.
Zrovna včera jeden takový stárnoucí magor se prokousal kolonou za autobusem, až nakonec předjel i ten. Na plné čáře v zatáčce, do které nebylo vidět. Možná mu už tak na životě nezáleží, ale on se taky nemusí pokaždé zabít. A co ti druzí, že?
Takže takhle krize středního věku vypadat nemá.
[18]
16. 3. 2008 v 12:30gld
[9] neviem čo máš proti moderným turbodieslom, tam to proste speje, ropná kríza nešetrí nikoho
[19]
16. 3. 2008 v 12:42Ricardo
gld: tak to jseš mimo mísu protože produkce nafty je na hranici možností, kdežto u benzínu jsou ještě pořád při současné těžbě rezervy. Jde spíš o to, že je potřeba zaplatit drahé technologie v naftových motorech tak proto je dneska diesel tolik protlačovaný.
[20]
16. 3. 2008 v 18:30gld
to som nevedel že benzín sa ťaží ;-D, kde sú najväčšie náleziská ricardo? :DD…a náleziská nafty sú vyčerpané? ježiš mária :DDD
[21]
16. 3. 2008 v 23:13T613
Tak třeba se dá dělat z uhlí, a uhlí je dost :o)
[22]
17. 3. 2008 v 9:02Beaumont..
Pěkný článek. A ano, „Sport“ se dnes píše na kde co. Představa jakéhokoliv SUV se sportovními vlastnosmi je úsměvná. Takový Cayenne nebo ML63 AMG můžou být rychlé, dokonce hodně rychlé, ale sportovní opravdu ne…
Zatím nejvíc mě ale výbava „Sport“ rozesmála u Opelu Combo. Tedy – u dodávky. A nešlo ani o nějakou malou upravenou sérii jako u Vivara nebo u Fordu Transit. Ne, je to normální Combo s hliníkovými koly, zatmavenými zadními okny a tuším lepšími sedadly.
Na druhou stranu takový Smart ForTwo Brabus vypadá směšně, je vlastně nesmyslý a děsivě předražený, ale řídit ho je nečekaná zábava. Motorek se nadšeně vytáčí a zní u toho jako rozzuřenýá vosa v bandasce, sekvenční řazení je pořád pomalé, ale při změně rychlosti pěkně škubne a při zatáčení na křižovatkách je samozřejmě cítit vysoké těžiště, ale taky minimální hmotnost.
[23]
17. 3. 2008 v 14:17Ricardo
gld (nebo že by Look?) o těžbě benzínu tady píšeš ty. Už nejpozději na 2. stupni ZŠ je zmíněno, že benzín, nafta, oleje, mazut a další vznikají frakční destilací ropy. Takže mám samozřejmě na mysli těžbu ropy. Prostě při dnes těženém objemu ROPY je produkce nafty blízko svého limitu, kdežto benzínu je možné vyrábět větší množství. Kapišto? 🙂
[24]
17. 3. 2008 v 20:46gld
ale nebooj ricardo, ja nie som tvoj starý kamarát look..nedokážeš zobrať trocha srandy? Áno viem ako sa vyrábajú ropné produkty, ďakujem za zopakovanie, u mladších čitateľov určité vzbudíš rešpekt 😀 Ja som chcel len povedať že mám naftové motory rád, a nie preto, že sú v súčasnej dobe „cool“ a „in“ ale proste mi vyhovuje nízka spotreba atď..veď to poznáte…ak máš ty rád benzínové motory tak ok, mne to nevadí, len prosím ťa netlachaj pri každej príležitosti o „turbodieselovej lobby“
ZDRAVIM
[25]
18. 3. 2008 v 0:11wikinko
lones to si pekne napisal, u nas na vychodnom slovensku, teda hovorim o kosiciach, chytili panov v strednom veku, vratane mojho otca, stvorkolky. nemyslim automobily s pohonom 4×4, ale poriadne terenne stvorkolky do lesa. niektore z nich dokazu po normalnej asfaltke uhanat aj 120 kmh, v lese sa s nimi perfektne vyblaznis. a aspon s tym nikoho nezabijes… a staci na nich normalny A vodicak (ridicak) ako na motorku…
[26]
18. 3. 2008 v 7:57da_b0mb
Jak rika muj otec „cim jsem starsi, tim vetsi delo potrebuju mezi nohama“ 😀 takze nyni ma Yamahu R1…nevim co prijde potom…asi si ochočí nejakej Tomahawk. Nema rozum no, darce organu
[27]
18. 3. 2008 v 8:20T613
(26) tátovi doporuč Brahmos, to bude pak jízda :o))
[28]
20. 3. 2008 v 16:53Alex
da_b0mb: to je presne to co zminoval GTI … kdyz na to mel vek tak holt nemohl a ted konecne muze tak proc si to nedoprat? Vsechno to jsou jenom hracky ale na tom ze si clovek v 50 letech hraje nevidim nic spatneho… teda pokud si nehraje s vlacky nebo letadylky, v tomhle veku si ma hrat kdyztak s vlaky a letadly 😉
[29]
21. 3. 2008 v 10:21mam_las
To, že děti vypadnou z baráku, výdaje nijak neumenší. V mnoha případech naopak. V tom lepším, se dětem přispívá na zajištění jejich nové rodiny. V tom horším, na sanaci následků rozpadu jejich nové rodiny.
Komentáře nejsou povoleny.