-
Lincoln Continental 2.díl (1969-2003)
Continental Mark III.-V. (1968-79)
Designér: Lido Anthony „Lee“ Iacocca
Délka: 5 928 mm
Motor: V8 7,5 365 HP
Tehdejší základní cena: $ 6 585
Na televizní obrazovce: Cannonball, Dallas (Jock Ewing)
Ve skutečnosti: Lido Anthony „Lee“ Iacocca (designér Fordu Mustang a Lincolnu Mark III), šáh Réza Páhlaví (íránský monarcha), Gerald Ford (Rep. prez. USA), Jimmy Carter (Dem. prez. USA), Ronald Reagan (Rep. prez. USA, projekt „Hvězdné války“, postřelen u tohoto vozu)
Nejdelší a nejvýkonnější Continental všech dob již v roce 1968 (pro modelový rok 1969) nastolil designérský směr, který dominoval celou následující dekádu. Dlouhé hranaté karoserie s předsunutou maskou chladiče a blinkry. Přestože se velmi často obměnovaly detaily designu i označení vozu, technicky se měnil Continental v průběhu let 68-79 jen málo. Označení Mark začíná být poprvé používáno jen u kupé verze.
Mark VI. Panther platform (1980-1981)
Délka: 5 420 mm
Motor: V8 5,0-5,8 130 HP
Tehdejší základní cena: $ 12 884
Začíná downsizing kvůli ropným krizím 70.let. V roce 1973 přepadly Sýrie a Egypt stát Israel během svátku Yom Kippur. Israel se lehce ubránil a OAPEC za trest zavřel ropné kohoutky. 1979 násilný převrat v Íránu ukončuje vládu dynastie Páhlaví a nastoluje teokratickou diktaturu islámských ajatolláhů. Z hlavního spojence Západu se tak stává nepřítel a hlavně důvod druhé ropné krize. I přes výrazné zkrácení karoserie a drastický propad výkonu (z 365 koní na 130 koní) si Continental drží design typický pro 70. léta. Dvoudveřové kupé je nabízeno v limitovaných sériích Pucci, Cartier, Bill Blass, a Givenchy. Design je dolaďován ve spolupráci s těmito osobnostmi. Continental a Mark VI se prodávají jako dva modely. Ale jen lehce odlišné.
Fox platform (1982-1987)
Délka: 5 098 mm
Motor: V6 3,8 112 HP, V8 5,0 130-155 HP, R6 turbodiesel 2,4 BMW-Steyr 115 HP
Tehdejší základní cena: $ 17 136
Konkurence: Cadillac Seville
Na televizní obrazovce: Beetlejuice (Jane Butterfield)
Proběhl další drastický downsizing a vznikl tak nejkratší Continental všech dob a zároveň první Lincoln, do kterého zkoušeli implantovat neotesaný dýchavičný turbodiesel evropské provenience. Mark VII a Town Car byly již úplně samostatné modelové řady. I v době vrcholících úsporných opatření se dokázal Continental držet na špici inovací. V roce 1982 byl prvním vozem na trhu s variabilními plynovými tlumiči a samozacelovacími pneumatikami.
D186 platform (1988-1994)
Délka: 5 220 mm
Motor: V6 3,8 140-160HP
Tehdejší základní cena: $ 29 334
Konkurence: Cadillac Seville
K dobrým zprávám patřil nárůst délky a výkonu a také zbavení se turbodieselu. K horším už přechod na přední náhon. Jednalo se o první Lincoln v historii, který neměl poháněnou zadní nápravu. Roku 1988 přibyl do výbavy boční airbag řidiče (prvenství v koncernu Ford). Již roku 1989 má Continental dva boční airbagy (prvenství v USA). Paradoxem zůstává, že čím více se Continental přibližuje celosvětové produkci (výkonem, rozměry, designem), tím ostřeji se proti evropským a japonským značkám vymezuje v reklamních kampaních.
D186 platform II (1995-2002)
Délka: 5 296 mm
Motor: V8 4,6 275 HP
Tehdejší základní cena: $ 41 375
Konkurence: Cadillac Seville, Lexus GS400
Ve skutečnosti: Steven Ballmer (Microsoft)
Poslední generace již opět měla důstojné rozměry a výkon. Naopak se ale prohloubily finanční problémy koncernu Ford a snaha kopírovat importované značky. Například typicky americké interiéry s mnoha vymoženostmi a širokou škálou barevných provedení s luxusním čalouněním ustoupily jediné variantě s šedými plasty. Zatímco v 60.letech se měnil design každý rok, poslední generace zažila za 7 let jediný facelift (1998). Mediálně známé osobnosti dávaly v drtivé většině přednost evropským konkurentům za dvojnásobnou cenu, která lépe demonstrovala kupní sílu. Lincolnu zůstala vesměs klientela podnikatelů, brokerů z Wall Streetu a počítačových vývojářů. V roce 2003 byl na Detroitu představen Continental Concept inspirující se 60.lety. Nevzbudil očekávaný ohlas a označení Continental se vytratilo z portfolia značky Lincoln.
Krize středního věku a automobilový průmysl Lincoln Continental 1.díl (1939-68)
4 268 Responses to Lincoln Continental 2.díl (1969-2003)
[1]
13. 3. 2008 v 14:13Romus
Krásné, bohužel i smutné. Děkuji.
[2]
13. 3. 2008 v 21:14T613
Tedy tvrdit, že se Izrael v roce 1973 lehce ubránil, je stejné jako tvrdit, že invaze v Normandii byl výlet nedělní školy. V téhle válce byl Izrael velice blízko ke své likvidaci a jen s vypětím posledních sil arabskou koalici odrazil.
Boje byly ukončeny až na nátlak SSSR a USA, neboť hrozilo snadné zvrhnutí celého konfliktu v celoglobální válku. To, že válka trvá pouhých 19 dní neznamená, že ta válka byla lehká!
Ztráty:
Izrael – 2556 mrtvých, 7250 zraněných, zničeno 1000 tanků a 102 letadel
Arabové – 8,5-15tis mrtvých, 20-35 tis.raněných, 2250 tanků a 432 letadel
[3]
13. 3. 2008 v 21:48Maurice Moss
Tak když už jsme u té historie, tak bych podotkl, že v novodobých dějinách státu Izrael byl Izrael mnohem blíže ke své likvidaci při první arabsko-izraelské válce 1948-49. Ztráty Izraele činili téměř sedm tisíc padlých vojáků, což bylo při tehdejší celkové populaci 650 000 obyvatel vysoké číslo. V poslední, čtvrté arabsko-izarelské válce byl Izrael první 4-5 dní opravdu zatlačen na své území, zaskočen a nepřipraven. Avšak s tvrzením o odvrácení své porážky jen s vypětím posledních sil bych tedy silně polemizoval.
[4]
13. 3. 2008 v 22:35T613
To že to dokázal s vypětím všech sil uznala i tehdejší premiérka Golda Meierová a ministr obrany Moše Dajan. Dokonce bylo uvažováno o zahájení jaderných útoků (jistě Izrael oficiálně jaderné zbraně nemá), ale naštěstí se válečná štěstěna přiklonila na izraelskou stranu. Jakékoliv zlehčování není na místě. První válka je zcela něčem jiném.
[5]
13. 3. 2008 v 23:13lorenz
Ano, spravnejsie by bolo nie lahko, ale genialne.
A teraz k autam: Diky za 2. diel, kazdy den od 1. dielu som niekolkokrat kontroloval, ci uz vysiel tento. A teraz som sa konecne mohol nan vrhnut. Lincolny boli tu v europe vzdy trosku v tieni Cadillacu (asi nie len v Europe), mozno preto som si ich tak oblubil. Diky a zaujimave info. Si predstav, generaciu 82-87 som doteraz nikde nezaregistroval. Je sranda, ako sa podoba na vtedajsie Seville. Este raz diky. Super clanok.
Niet co dodat, niet co vytknut, azda len, ze mi este nestacilo. Po Tvojom 1. diely som dostal na Lincony strasnu chut a vrhol som sa do dobovych prospektov… 🙂
[6]
14. 3. 2008 v 2:16GTI
Krásnej článek. Ukazuje se, že ta nejkrásnější auta byla už fakt vyrobena. A čím starší, tím hezčí…
[7]
14. 3. 2008 v 7:30T613
Nevím to jistě, ale Mark VI měl ještě starý pán Ewing z Dallasu 😀
Jinak jsem si potvrdil, že více mi srdce tluče pro Cadillac a Oldsmobile.
A GTI neboj časy velkých aut se vrátí s rozvojem elektromobilů ;o)
[8]
14. 3. 2008 v 9:05T613
A na téhle stránce je vyfocen.. a je to vcelku hodně pěkná fotka z muzea rodiny Ewingů. Dallas žije dál :o))
http://entertainment.webshots.com/photo/1039703798033562699VyYIGj
[9]
14. 3. 2008 v 9:45Lonestarstate
K Yom Kippur: nechtěl sem zlehčovat úsilí, které musel Israel vynaložit. Měl jsem opravdu na mysli spíš délu trvání a poměr ztrát na obou stranách.
[10]
14. 3. 2008 v 9:54Lonestarstate
Romus: Díky. Lorenz: Jo, Seville z té doby je nápadně podobná. GTI: Vidím to obdobně. 50.,60.,70.léta v automobilovým průmyslu beru jako vrchol. Předtím i potom tomu něco schází. T613: Nevsadím na to krk, ale starý Ewing měl právě Mark IV., jak zmiňuju v textu. Nikoliv vzhledem podobný, ale parametrama značně okrouhaný Mark VI. Měl totiž dvoudveřák s okrouhlým okýnkem v C-sloupku. I to foto, cos poslal, identifikuju spíš jako dvojče červenýho nahoře 😉
[11]
14. 3. 2008 v 10:18T613
Ono je jedno vcelku jedno v čem starý pán jezdil. Mým hrdinou byl stejně J.R. :o))
50-70.léta patřily k vrcholům neboť vlastně existovalo jediné omezení, a tou byla cena. Po Yom Kippuru přišla na řadu ekonomika provozu a pak ekologie. Otec mi jednou vyprávěl, že počas výkonu jeho základní služby v letech 1973-74, byla jeho jednotka uvedena do stavu pohotovosti, neboť se vláda obávala reakcí obyvatelstva po skokovém zvýšení cen benzínu (o kolik korun to bylo si už nevzpomenu).
Dle mě druhá vlna „zlatého“ věku automobilismu přijde s elektromobily. Jen už bohužel auta nebudou bručet, ale bzzzzučet :o)
[12]
14. 3. 2008 v 10:42Lonestarstate
T613: Jo, a stále se taky zapomíná, že spalovací motory nejsou vůbec vázány na fosilní paliva. Palivo lze vyrobit z čehokoliv organického. Že spalujeme zrovna fosilní paliva je čistě z typicky lidské lenosti. Energie se nikdy nikam neztratí. Energie je ve vesmíru nevyčerpatelně, energetivká krize hrozí pouze v případě, že se lidi budou chovat hloupě a nemyslet na budoucnost (což si dokážu ale živě představit 🙂 ). Každopádně nic jako „až nám jednou dojde energie“ neexistuje. Je to fyzikální nesmysl, kterým straší hlávkoví saláti (copyright GTI 🙂 ).
[13]
14. 3. 2008 v 11:21T613
Vyrábět biopaliva současným způsobem je asi největší ekologickou botou jakou kdy horlivé zelené mozky (neřadím zde skutečné Ekology-vědce) vymyslely. Možná jednou to vyřeší nějaké geneticky modifikované řasy pěstované v mořích a oceánech. Ale zase zde bude problém s ekosystémem apod. Proto si myslím, že hlavními aktéry v souboji o post dominantního „paliva“, bude vodík a elektřina. Ale oba budou vázány na rozvoj jaderné energetiky bez které to prostě nepůjde. Zásob uranu je na nějakých 260let při současné spotřebě a technologiích, a snovými typy reaktorů se prý může z 10x zvětšit.
[14]
14. 3. 2008 v 12:05Lonestarstate
Nemyslím si, že je to bota. Nedostatek potravin (potažmo vyvolaný biopalivy, jak tvrdí třeba „odborník“ Fidel Castro) je taky mýtus. EU neustále spaluje přebytky. A málo jídla je jen tam, kde 90% dospělé populace běhá s AK-47 a uřezává si navzájem ruce, místo aby pracovali na poli a má minimálně 20 potomků. Navíc ho lze vyrábět z jakékoliv organické hmoty! Klidně z odpadků. Asi nepokryje celou spotřebu, ale rozhodně větší díl, než kdy dokážou všechny vodní a větrné elektrárny dohromady. Líh lze vyrábět opravdu velmi lacino! Drahý je jenom kvůli zdanění.
[15]
14. 3. 2008 v 12:37T613
EU bych jako příklad produkce potravin nedával :o))
Velice dobře si vzpomínám na jeden díl vynikajícího seriálu Jistě pane premiére. Premiér Jim Hacker tam jednal s evropským komisařem o názvu anglické klobásy (měly se dle směrnic jmenovat Emulgované potrubí plné tuku) a pronesl zhruba toto: „Já s klidným srdcem mohu předstoupit před britský lid a říci mu zjištění, o tom, že jedna kancelář dává dotace na produkci a hned vedlejší vydává peníze na likvidaci stejného typu potraviny?“ :o)
[16]
14. 3. 2008 v 14:08Lonestarstate
:-)))) tenhle díl sem viděl.
[17]
14. 3. 2008 v 14:21T613
Stejně se mi mnohem více líbí myšlenka na H2, CNG, metan a elektřinu než biopaliva. I když nedávno kolem mě projížděl starý MB G a voněl po hranolkách.. dostal jsem strašný hlad :o)
[18]
14. 3. 2008 v 15:17ELAN
GTI: Človek si hovorí, že máš dobrý vkus. VW, Audi, Mercedes alebo Land Rover sa ti páči a teraz povieš, tieto obludy sú pekné. Toto sú najškaredšie autá sveta.
[19]
14. 3. 2008 v 15:31ELAN
Lonestartase: Nevieš kto navrhoval tie ostatné autá? Som zvedavý, kto mohol urobiť niečo tak ohavné.
[20]
14. 3. 2008 v 16:59T613
Nahlížíš na ně současnými očima. To je jako bys hodnotil románský nebo gotický sloh..
[21]
15. 3. 2008 v 9:39Lonestarstate
Taky si myslím. Žádný z nich mi nepřijde vyloženě ošklivý. Chápal bych, že na dnešní poměry třeba vůbec nezapůsobí ročník 1988. Ale 80.léta byla taková. Podívej se ELANe na Mercedesy a Audi (když za ně oroduješ) z 80.let. Nenápaditý škatule. Úplně to samý. Ptáš se, jestli nejde zjistit, kdo to navrhoval. Já to zjistit nedokázal. Takže mám soukromou konspirační teorii, že v 80.letech někdo vyvraždil všechny automobilový designéry :-))))))
[22]
15. 3. 2008 v 10:59ELAN
T613: Nie, ale ono to bolo v tej bode módne. Ale proste škaredé
Lonestarstase: Nuž, pozerám sa na Mercedesy a Audi a vidím, vidím šunky. To je pravda. Ale aj ony mali vkus, štýl. Toto vyzerá odstrašujúco.
Komentáře nejsou povoleny.