-
NEJLEPSI EVROPSKY VUZ NIZSI STREDNI?
Je samozrejmosti, ze hodnotit kvalitu vyrobku podle vyse jeho prodeju je absolutni nesmysl. Na prodeje cehokoli pusobi spousta faktoru, ktere zde nebudu vypisovat. Jsou stejne u prodeju kuchynskeho nadobi, teplaku nebo treba automobilu. Nejprodavanejsi panve na smazeni se vyrabeji ve Francii a v Italii a teplaky v jihovychodni Asii. Jsou ale nejlepsi?
Zatimco misto vyroby teplaku skoro nijak neovlivnuje jejich prodeje v jine zemi, ci na jinem kontinentu, vysi prodeju automobilu ovlivnuje tento faktor vice nez vsechny ostatni faktory dohromady. V Japonsku bude nejprodavanejsi automobil domaci vyroby, v USA take a v Evrope tomu bude stejne. Porovnavat kvalitu evropskych automobilu podle prodeju v evropskych zemich produkujicich automobily je nesmysl. Stejne jako hledani nejlepsiho japonskeho automobilu sve tridy podle prodeju v Japonsku.
Tedy status domaci automobilky je nepopiratelny. V Japonsku, ani v USA se z prodeju nedozvime ktery automobil dane tridy je lepsi nez ten druhy. Na techto trzich lze pouze srovnavat pomer ceny a nabizene hodnoty nabizenych vyrobku. Zde se dostavam k podstate tohoto blogu. V Evrope lze castecne urcit, ktery vuz nizsi stredni je podle jeho prodeju tou nejlepsi nabidkou diky sve nabizene hodnote. Je vsak treba najit si vhodny trh. Cesky trh rovnou obejdeme, zde je trh znacne ovlivnen domacim vyrobcem a jeho majitelem. Nemecky mluvici trhy nam nabidnou stejnou vypovedni hodnotu jako ten japonsky. Jsou ale trhy, ktere jsou pouze minimalne ovlivnene. Trh recky, portugalsky, norsky a finsky. Tudiz trhy bez vlastni domaci automobilky, neovlivnene vlasteneckym citenim a silnym PR automobilek. Z nich ale musime vyradit trhy recke a portugalske. I kdyz nejsou ovlivneny vlastni automobilkou, jsou limitovany nizkou kupni silou obyvatel. Pokud chceme zjistit, ktery automobil (napr.) nizsi stredni nabizi nejlepsi hodnotu pro jeho budouciho majitele, musime na sever. Zde vsak upustime od Norska. Duvodem je jeho poloha. Norske kralovstvi, ac silne orientovane socialnim zabezpecenim sveho obyvatelstva, je silne orientovane na zapad. Zustava nam Finsko. Ano, prave finsky trh je tim spravnym obrazem jak si na tom ktery automobil opravdu stoji. Poloha Finske Republiky je na rozhrani (politickeho) vychodu a zapadu. Kupni sila obyvatel je dostatecne silna, zaroven je tato severska zeme zamerena socialne. Neni divu, ze prave Finsko bylo vyhlaseno jako zeme s nejlepsi zivotni urovni v r. 2010. Finsko nema svoji vlastni automobilku produkujici osobni vozy nizsi stredni tridy. Takze mame neovlivneny trh, bez politickych ci vlasteneckych predsudku a zaroven dostatecne financne kryty.
Podle celoevropskych statistik je nejprodavanejsim vozem nizsi stredni tridy Volkswagen Golf. Je vsak take nejlepsi nabidkou v dane tride? Najde se vuz, ktery dokaze byt hodnotnejsi koupi?
V Evrope zije (zaokrouhlene) 800M obyvatel. Z nich nejdriv musime odecist 150M rusky mluvicich (evropska cast Ruska+Ukrajina), kteri zpravidla v statistikach evropskych prodeju chybi. Zustava nam 650M. V takoveto Evrope se v roce 2011 proda (znovu zaokrouhlene) 12M automobilu. Z nich znacka Volkswagen cini cca 1,5M automobilu. Takze cite teoreticky by kazdy osmy novy automobil prodany v Evrope mel byt po znackou VW. Ano v cele Evrope ma Volkwagen 12% podil na trhu. Toto cislo vsak o cele Evrope a postaveni Volkswagenu moc nerika. Duvodem je to, ze z 650M obyvatel (oklesteneho) kontinentu je 100M (zaokrouhlene) nemecky mluvicich. V nemecky mluvicich zemich ma Volkswagen skoro monopolni postaveni na trhu z osobnimi automobily. Zde jeho podil je bezmala 37%. Takoveto monopolni postaveni na nejvetsim automobilovem trhy Evropy znacne zkresluje skutecne postaveni teto znacky.
Proto je treba referencniho trhu s automobily. Neuvlivneneho nicim (skoro) a nikym. Ale zpatky k nizsi stredni. Zatimco v Nemecku je VW Golf prodejni jednickou s ohromnym naskokem a temer monopolnim postavenim, ve Finsku stoji s podilem 4,5% na skvelem druhem miste. Takze Volkswagne Golf neni tim nejlepsim, co lze v nizsi stredni za dany peniz koupit. Jeden vuz se dostal pred nej. Tim nejprodavanejsim automobilem na tomto referencnim trhu je nase ceska Skoda Octavia. Mistni dovozce, nejstarsi dovozce automobilu, spolupracujici se Skodou uz od roku 1947 dokazal vytvorit oklestenim nabidky od zbytecnych a prave ve Finsku neprodejnych motorizaci vynikajici prodejni artikl, ktery s podilem 4,7% na trhu stoji na miste nejvyssim.
Je to neljepsi evropsky automobil nizsi stredni? Nebo pouze nejprodavanejsi? Jelikoz jde o trh nicim neovlivneny, kde vsechny nabizene automobilky stoji na stejne „startovni care“….doplnte sami.
Jeste Top 10. Nejprodavanejsich automobilu ve Finsku:
1. Skoda Octavia
2. Volkswagen Golf
3. Toyota Avensis
4. Nissan Qashqai
5. Ford Focus
6. Volkswagen Passat
7. Opel Astra
8. Kia Cee’d
9. Audi A4
10. Ford Mondeo
CESKY SLENDRIAN Audi E-Tron, nestastnik
20 Responses to NEJLEPSI EVROPSKY VUZ NIZSI STREDNI?
[1]
11. 12. 2011 v 9:22dsl
S tím monopolem vw v Německu pravdu nemáš (ani skoro monopolem). http://cs.wikipedia.org/wiki/Monopol. Naopak souhlasím že, je možné brát Finsko jako nejméně „zaujatý“ trh, a tím pádem jako vyvážený zdroj informací o prodejích. Jestli ale zaměňovat objem prodeje s kvalitou.. no nevím. To bude spíše zavádějící.
[2]
11. 12. 2011 v 10:39marianek
Souhlasim. Postaveni Volkswagenu primo nesplnuje definici monopolu. Vychazel jsem z podobneho clanku http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/volkswagen-je-v-nemecku-temer-monopolem-jeho-sef-pochvalil-i-skodu-712757
Co se tyce pomeru prodeju x kvality, zde na auto.cz si mnozi mysli, ze kdyz je Volkswagen nejprodavanejsi, musi byt i nejkvalitnejsi. Cilem blogu bylo tuto „problematiku“ trochu osvetlit.
[3]
11. 12. 2011 v 18:16Emel
Máš nadání pro psaní napínavých příběhů… v článku sčítáš, odčítáš a odvozuješ takové věci, že ti mohlo vyjít naprosto cokoliv a pointa není jasná až do posledních vět.. připomíná mi to matematický důkaz toho, proč vlak drncá ;-). Jako beletrie tedy dobré, ale po faktické stránce je to nesmysl.
Na začátku odmítáš největší prodeje jako kritérium kvality, následně se k nim ale vracíš, pouze přidáváš podmínku „neutrálního“ trhu. Takový ale neexistuje, každý trh má svá specifika – historická (image značky), lokální (stav silnic a podnebí), dealerská (servisní a prodejní síť), legislativní (cla, daně a dotace), mentální (priority a estetika obyvatelstva) a zejména cenová.
Není až takovým překvapením, že střízlivý design Octavie seveřanům vyhovuje, i když pro nějaký fundovaný názor by bylo potřeba znát mnohem více faktů o finském trhu. Mimochodem.. považuješ Avensis za nejlepší auto střední třídy?
[4]
11. 12. 2011 v 20:21marianek
Mnozi si zde mysli, ze automobil, ktery se lepe prodava, je hned kvalitnejsi, lepsi. Ber tento blog jako pomoc prave tem. Kdyz uz hledame „lepsi“ auto podle prodeju, najdi si pro tento nelehky ukol koser trh. Vsechny faktory, ktere jsi napsal jsem zvazil. Faktoru bylo tolik, ze jsem je nechtel vypisovat. Z dlouheho clanku by byl jeste delsi.
Co e tyce Octavie jako takove, importer cekal na Octavii jako na bozi smilovani. Jedna se o rodinnou firmu, ktera byla blizko bankrotu. Skoda mela ve Finsku tak spatnou povest, ze prodeje byly jeste na zacatku 90.let doslova kusove. Prunik do TOP 3 se Octavii povedl az po faceliftu 2.gen.
Avensis jako nejlepsi auto stredni tridy? Osobne ho vidim jako povedenejsi verzi Passatu. Jako nejlepsi ne.
[5]
11. 12. 2011 v 21:34Emel
Přesto Avensis vede prodeje ve střední třídě… a to s obrovským náskokem a nejen ve Finsku, ale tuším i v Dánsku, které jsi mimochodem ve svých úvahách úplně opomněl (a takových zemí je víc… Holandsko, Belgie…). O čem to vypovídá? Proč je to na jiných trzích úplně jinak?
Jestli za to může vstřícná cenová politika importéra, pověst Toyoty jako výrobce kvalitních vozů nebo prostě jen nízká cena… na toho bychom se museli zeptat někoho z místních. A stejně tak to platí v případě Octavie… její umístění nás může těšit, ale bez podrobnější znalosti se pouštíš na velmi tenký led.
Představ si, že by nějaký diskutér na http://www.auto.fi vyvozoval dalekosáhlé důsledky o kvalitě aut na základě českého trhu, a to bez znalostí jeho specifik. Nepřijde ti taková myšlenka poněkud úsměvná :-)?
Pokud píšeš, že průnik do Top 3 se Octavii podařil až po faceliftu druhé generace, pak je zřejmé, že to nebylo zásluhou náhlého zvýšení kvality… oproti verzi před faceliftem se Octavia nijak zásadně neposunula, snad kromě rozšíření nabídky benzínových turbomotorů (design mnozí hodnotí hůře).
[6]
11. 12. 2011 v 23:40marianek
Avensis Passata porazi hlavne diky dlouhodobe spolehlivosti. Cenove jsou na tom oba vozy podobne cenou kolem 35t €. Toyota je take ve Finsku brana za vzhledove mene „nudne“ auto. Passat se do TOP10 dostal az po poslednim faceliftu.
Dansko, Belgii, ani Holandsko jsem neoppomnel. Jednim z faktoru bylo take, ze trh nesmi mit velkeho producenta mainstreamovych vozu hned za hranicemi. Belgie navic sama produkuje automobily.
Dovozce Skody s faceliftem 2.generace prestal dovazet vsechny atmosfericke verze. Skoda se ve Finsku profiluje jako znacka s pouze preplnovanymi motory. Zaroven jde o automobil (podle finu) postaveny v Cesku cechy. Zatimco Volkswagen je nemeckou znackou, kde pracuji turci. Skoda je ve Finsku take ta kvalitnejsi odnoz Volkswagenu.
Design faceliftovane Octavie hodnoti hure, pokud vim, pouze v Cesku. Jinde byl novy vzhled prijat pozitivne. Osobne si myslim, ze ultrakonzervativni Octavia faceliftem prokoukla.
[7]
12. 12. 2011 v 9:54Emel
Dlouhodobá spolehlivost je fajn… ale jak vysvětlíš fakt, že Avensis se ve většině Evropy sice také dívá na zbytek střední s odstupem, ale z druhé strany :-)? Jiné vnímání značky? Nebo jiné priority, jiná mentalita?
Pokud je Octavia kvalitnější odnoží VW, vůz postavený v Česku Čechy, s turbomotory a tak… proč totéž nepomáhá do TOP 10 i Superbu? To přece není v rámci své třídy o nic horší auto než Octavia.
Ne, prodeje na každém trhu jsou odrazem jeho velmi specifických podmínek a vyvozovat z nich nějaké obecné závěry o kvalitě není možné.
[8]
12. 12. 2011 v 10:11_Teddy_
K tomu Finsku asi tolko, ze je to predsa len istym sposobom specificky trh, a sice klimatickymi podmienkami. Tiez by sa dalo povedat ze ma vzdialenosti a celkove cestna siet typicku pre skandinavske krajiny. Tazko mozeme teda Finsko povazovat za akysi etalon na hodnotenie predajnych cisel…
[9]
12. 12. 2011 v 12:01berann
Vyhodnocovat nejlepší je auto je dost ošemetná záležitost. Existuje obrovské spektrum zákazníků a každý má specifické a někdy dost odlišné požadavky. Ale oktávky do sebe nejspíš něco mají. Viděl jsem jako taxíky v irsku (s ohledem na stranu po které se jezdí tam docela vládnou japonští výrobci) a jako taxíky v itálii (a tam je fiat srdcová záležitost).
[10]
13. 12. 2011 v 0:16marianek
Emel:
Mas dobre otazky. Odlisny pohled na Avensise napr. ve stredni Evrope je dan tim, ze tyto trhy jsou znacne ovlivnene domaci/mistni vyrobou a naslednym PR. Zde budou mit jasne navrch Mondeo, Insignia, Passat. Kdyz je ale postavis vedle sebe na trhu neovlivnenem, bude mit, jak vidno, navrch Avensis.
Finove jsou velmi pragmaticky smyslejicim narodem. I automobily si vybiraji dle potreb. Tudiz, rodina, ktera chce kombika, si vystaci s Octavii. Superb je pro rodinne ucely prilis velke auto. To ale neznamena, ze Superb neni na finskem trhu uspesny. Naopak. Je na 17. miste 1,5% podilem na trhu. Bezne ho vidis jako automobil Taxi. V prodejich je na tom skoro stejne jako M-B C Klasse, ktery je dnes za nim na 18. miste.
Finsky trh nema zadne specificke naroky na automobily. Kazda znacka stoji na te same care a je pouze na zakaznikovi, ktery vuz si vybere. Pouze timto se lisi od jinych trhu, coz podporuje tuto agendu.
[11]
13. 12. 2011 v 1:19marianek
Teddy:
3/4 Finu zije v Helsinske oblasti. Klimaticky jsou na tom Helsinki stejne jako ostatni mesta/zeme na pobrezi Baltskeho more. Kdyz chces hledat klimaticke podminky, ktere by mely vliv na vyber automobilu, musel bys daleko za polarni kruh, cca 1000km na sever.
Vzdalenosti ve FInsku nemaji zadny vliv na vyber konvencniho automobilu.
[12]
13. 12. 2011 v 1:35marianek
Berann:
Cele spektrum zakazniku je v kazde zemi. Rozdily jsou, markantni jsou ale mezikontinentalne. Tudiz rozdily pozadavku na evropskych trzich jsou tak male, ze nehraji vetsi roli. Rozdily v prodejich na techto trzich jsou pouze diky nabidce a vlivu mistnich automobilek.
Ano Octavia do sebe neco ma. Je to videt na prodejich na trhu, ktery je minimalne ovlivnen.
[13]
13. 12. 2011 v 10:09Emel
Já tedy vidím v poslední době víc reklam na Avensis než na Mondeo. Myslíš, že ve Finsku mají méně reklam na auta než u nás, že jsou neovlivnění PR? Samozřejmě že ne, jen prostě to PR dělá ve Finsku dobře Škodovka a méně dobře třeba Hyundai. Finsko nemá o nic větší vypovídací hodnotu než jakýkoliv jiný stát bez své domácí automobilky, jen ta specifika nejsou tak zřejmá. Vyřadil jsi Norsko pro jeho orientaci na západ… proč, je snad orientace na západ něčím špatným? Nebo prostě norské výsledky nevyhovovaly tvým zájmům?
Pro hledání nejlepšího auta doporučuju klasické metody – čtení testů a osobní zkušenosti.
[14]
13. 12. 2011 v 12:11marianek
Emel:
Ano, ve Finsku je mene reklam na auta. Jsou videt pouze reklamy na Volkswagen, M-B a Opel.
Norsko jsem vyradil ze dvou duvodu. Znacna clenitost, spolecna s extremnimi podminkami, tudiz zvysena poptavka po nahonu 4×4 a jiz zminena orientace na zapadni trhy. Postaveni Skody zde neni rovnocenne zapadoevropskym rivalum. Jakakoliv orientace pouze jednim smerem je v tomto ohledu nevyhovujici. Finský trh se jevi jako nejvhodnejsi podle vsech dostupnych aspektu a vlastnich osobnich zkusenosti. Pro hledani nejlepsiho mozneho (cokoliv) doporucuji pouze osobni dojmy a zkusenosti. Cteni testu nedoporucuji. Redaktori jsou velice, casto extreme ovlivneni.
[15]
13. 12. 2011 v 16:53berann
Jsem se předtím špatně vyjádřil. Nemůžeš najít nejlepší auto. Když máš 3 děti je ti oktávka malá, když chceš vozit kola v autě je ti oktávka malá, když chceš auto s vyšší světlou výškou je ti oktávka nízká, když jezdíš sám je pro tebe oktávka moc velká… apod
A pokud by platila rovnice nejprodávanější=nejlepší tak potom jsou nejlepší foťáky kompakty, nejlepší SNB ty levné s poloplastovým jádrem, nejlepší notebooky acer/asus…apod
[16]
13. 12. 2011 v 17:06Emel
marianek: jenže co když je orientace na západ způsobená tím, že prostě západ je lepší? Jistě nelze po žádné zemi požadovat, aby kupovala Ladu jen proto, aby zachovala svou nezávislost :-).
Redaktoři jsou ovlivněni ze všeho nejvíce kulturou, ve které žijí. Pokud německý redaktor chválí německé auto, je to z velké části dáno tím, že prostě to auto reflektuje stejné hodnoty jako ten redaktor. Kupříkladu v kontrastu se zmíněným Finskem bude mnohem důležitější jízda vysokou rychlostí (ve Finsku je maximum 120 a pokud vím tak se i celkem dodržuje).
[17]
13. 12. 2011 v 21:57berann
Když si to po sobě čtu tak argumentuju nesmyslně v obou oddtavcích, takže místo abych napadnul autorovu metodu dělám ze sebe jelito 🙁
Ale za tím, že nejprodávanější neznamená nejlepší si stojím 🙂
[18]
13. 12. 2011 v 23:29marianek
[15] berann:
Kdyz ty deti budes mit 4 tak ti bude maly i Superb. se 3 detmi se nevejdes do zadneho auto nizsi stredni. V blogu nejde o to urcit nejlepsi auto nizsi stredni. Zde jde u to, pomoci tem, kteri v diskuzich vykrikuji, ze nejprodavanejsi musi byt i nejlepsi. Proto jsem si dal praci a nasel trh, ktery je nejmene ovlivneny. Trh, kde jsou automobily nizsi stredni brany uplne stejne. Trh, kde v podvedomi nejsou nesmysly jako supermainstream, nebo lowend. Je to trh, kde jsou automobily nizsi stredni, automobily nizsi stredni. A je pouze na automobilkach co za dany peniz dokazi nabidnout. Zakaznik vybira pouze podle toho.
[19]
14. 12. 2011 v 0:26marianek
[16] Emel:
Jakakoliv orientace je spatna. Pokud se orientuje pouze na zapad, mas omezeny rozhled. I slovo rozhlizet se, znamena divat se na vsechny strany. Take urcovat nekomu, co si ma kupovat je spatne. Pouze pred zakaznika postavis cele spektrum trhu a nechas ho at si vybere. Bez pobidek, bez predsudku. Tak funguje finsky trh lepe nez kterykoli jiny.
Co se tyce redaktoru, jsou ovlivneni tak jak rikas. Nekteri jeste vice. Automobilka zi urcuje kolikrat se v nasledujicim clanku musi automobil oznacit za sportovni apod. Testy doporucuji cist s rezervou a v zadnem pripade jim neverit nebo se jimi ridit.
[20]
14. 12. 2011 v 0:29marianek
[17] Berann:
to, ze nejprodavanejsi znamena nejlepsi je nesmysl. Pisu to v prvni vete meho blogu. Na neovlivnenem trhu je vsak faktem, ze nejprodavanejsi automobil oslovil nejvic zakazniku svou nabizenou hodnotou, nikoliv pouhym PR nebo proto, ze jde o domaci vyrobu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.