-
Tak zas po dovolené II. – USA 2010
Někoho to nezajímá, někdo to zná, někdo tam žije, někdo o tom diskutuje a já si to teď poprvé prohlédl. Automobilový svět v USA po celém východním pobřeží – od NY po KeyWest na Floridě.
Konkrétně teď sedím na zadním sedadle zapůjčeného samoletu Dodge Caliber, jsem na HighWay nedaleko Daytona Beach a v rámci nudy otevírám netbook abych sepsal svoje dojmy z tohoto velmi specifického autotrhu.
Vzhledem k tomu, že se v amerických značkách prakticky vůbec nevyznám, tak se jim pokusim spíše vyhnout, ale o tom až později.
Snad na nikoho nezapomenu a snad si na vše vzpomenu:
Alfa Romeo – absolutní nula – najeto 4000 mil, 6 států, neviděl jsem ani jednu.
Audi – A3 Sportback semtam k vidění, A4 v předchozí generaci poměrně často, stejně tak A6 a TT. Opoznání méně už A5, Q5 a Q7, ale taková rarita to není.
Aston Martin – tuším 2-3 kusy DBS nebo Vanqish, ale v množství zde jezdících sportovních aut absolutní minimum.
BMW – oblíbená je tu především trojka ve dvou posledních generacích, pár pětek a sedmiček se na silních taky vyskytuje, ale co do množství je na tom zhruba stejně jako Audi. Nejvíce jsou k vidění X5 a X3
Bentley – jeden Continental, toť tak vše.
Citroen – jeden citroen byl přistižen… viz foto 🙂
Fiat – 0
Ford – mnoho, mnoho, mnoho amerických SUV prapodivných tvarů a velikostí. Z námi známých je tu dost Focusů ve všemožných tuningových úpravách a tak nějak bych to spíše označil za zmršeniny. Krom toho 9z10 focusů je sedan, hatchbacků první generace je tu minimum. Všechny ostatní fordy jsou čistě amerického původu a vzhledu, často ve velmi zvláštních kreacích aneb pes a kočička vařila auto. Kus z Focusu, kus z Fusionu, kousek z Exploreru, dáme na to bílá zadní světla, dva metry čtvereční chromu a nějak to dopadne. (vlastně jako v evropě) Vyjímku tvoří nový Ford Taurus, který vypadá parádně a mohli by ho klidně poslat do evropy. Druhý povedený kousek je Ford Fusion – pěkná limuzínal. Čekal bych tu třeba Mondeo nebo Kugu, ale ani ťuk.
Ferrari – méně než bych čekal, pár Moden a starších 348, jinak skoro nic.
Honda – první horký japonec. Snad druhá nejpočetnější značka na silnici. Nespočet CRV, Civiců a Accordů. S Accordem jsem měl trochu kříž, protože jsem tu viděl asi deset rozdílných aut a všechny se jmenovali stejně. Paradoxně náš Accord tam jezdí pod značkou Acura. V Segmentu MPV tu Honda exceluje, model Oddysey je tu vyloženě na každém rohu. Mezi malými Jazzík a Fitka. Nejzajímavější, i když neevropská záležitost je kostička Element. Krabice od bot, která se mi po chvíli začla fakt líbit, obzvlášt v oplastované dvoubarevné verzi. Ze zadu je to sice mix Multiply a Yetiho, ale jako komplet to je opravdu zajímavý!
Hummer – tuze málo. Projít se hodinu po praze, potkám jich dvakrát tolik.
Hyundai – teď jsem zrovna potkal Hyundai Touring (převlečená i30CW), jinak je tu v oblibě nová Elantra. Nevypadá vůbec špatně (na místní poměry). Chvílemi se mihne i Accent, SantaFe nebo starý Tucson se Sonatou. Tím tak výčet Hyundai končí.
Infiniti – taky nemá špatné skóre. Na to, že tuhle značku moc nemusim, tak třeba pětatřicítka je opravdu líbivá. Luxusní sedany Infinity jsou populární, ale osobně mi nic neříkají. Je to takový americký unisex, který zaniká v desitkách podobných aut. Rozpoznatelné v davu jsou jen pěkně nalaďěnou výfukovou soustavou.
Jaguar – celkem dost X-Type a S-Type, jedno dvě XF.
Kia – ruku v ruce s Hyundaiem, Sorento jednou denně, Soul dvakrát, takže opět zbývá jen dvojče Elantry – Kia Forte … upřímně vypadá mnohem lépe než Hyundai … velmi povedený kousek.
Lancia – Nic
Land Rover – Občas Discovery. Jednou nebo dvakrát jsem zahlédl Range Vogue
Lamborghini – only one a mám dokonce pocit, že to byl Reventon. (?) Matná šedočerná barva s uširvoucím zvukem.
Lexus – zase stejná situace jako Infinity. Je jich tu rozhodně víc, ale povětšinou starší modely obřích limuzín. K tomu se přidává RX300 a asi nejčastější a nejhezčí 250ka
Maserati – více než bych čekal, s Ferrari nebo Lambem rovnoceně. GranTourismo i Quattroporte.
Mazda – v obdobné pozici jako Honda, je jich mraky i když o něco méně jak Hond. Starý 323F se zajímavými rozšířenými nárazníky, což podle mě vypadá lépe jak evropská verze. RX8, MX5 a nemálo trojek a šestek předchozí generace. Starší M3 a M6 prakticky pouze jako MPS. Nová Mazda 6 je spíše rarita, ale za to mohu říct, že vypadá parádně. Je hezčí než ta „naše“. Zadní partie jsou elegantní a k autu se více hodí než ten platfus v evropě.
Mercedes Benz – z německé trojičky nejúspěšnějšíí. C, E, S a ML v hojném počtu. Většinou v poslední generaci. CLS, SLK se taky hanbit nemusí. Krásné CLK už méně, překvapivě prakticky nic z G-family. Občas se objevují i starší kusy v celkem zoufalém stavu.
Dodávka Sprinter tu jezdí pod značkou DodgeMitsubishi – takový japonský přicmrndávač. Z toho mála je tu hlavně nový Lancer nebo starší Galanty Jedna z mála značek, která tu má jeden model v americké i „v evropské verzi“. Americký Galant je podivný patvar univerzálního tvaru. Doplňuji ještě Outlander, na ten jsem zapomněl. Viděl jsem i starý Lancer, ale to je ohavný paskvil, který vypadá jak převlečený accent po tuzingu.
Mini – mini válí, prcků je tu dost i když většinou jen v rukou žen či jednopohlavních jedinců. Ono se není co divit, typický američan se tam nevejde 🙂
Nissan – jako každý japonec, Nissan tu má také svůj velký podíl, ale stejně jako u nás absolutně ničím nezaujme. Neviditelný uni-tvar Altima, Maxima, Versa zachraňuje jen 350Z a 370Z. Z toho co známe z evropy je tu jen stará Maxima a velký Pathfinder.
Opel – 0 …. kromě převlečených Insignií a Antar by Buick, nebo starší Vectry by Aura
Peugeot – 1ks viz foto :))
Porsche – ze sportovního EU náčiní je 911 nejoblíbenější, Cayenne se taky nemusí svými počty stydět, potkal jsem tu i několikrát Panameru
Renault – 0,000
Saab – Saab tu je v mizivém počtu a většinou to spíše zavání antikvariátem. Něco novějšího od Saabu se moc nevidí, a pokud ano, tak je to 9-3 v kombiku.
Scion – pár krabic, i na americké poměry je to docela exot
Seat – Nula
Smart – Obří amerika s mrňavý auty. I to je realita. Smartů jezdí poměrně mnoho a nejsou to rozhodně brabusy
SsangYong – Nula
Suzuki – Grand Vitara a jednou za uherák se mihne SX4 + pár exotských krabic neznámého jména (něco jako Scion)
Subaru – další japonec, další poměrné slušný úspěch. Outback, Tribeca, Impreza a hlavně nový Forester.
Škoda – pár Superbů, a pár Fabií Combi V6 …. no tak ne… poslední škodovku jsem viděl v Praze v odbavovací hale 🙂
Toyota – absolutní drtikol amerického trhu. Nevěřil jsem svým očím kolik tu jezdí Toyot. Bez jakéhokoliv přehání můžu říct, že z deseti aut na ulici je polovina od Toyoty. Obrovské množství různých modelů od nejmenších Yarisů (sedan) až po monstra velikosti malých autobusů. Pravá amerika je dneska japonská, bohužel design je alespoň pro mě stejná uni-sex bída jako Nissan. Mraky modelů, ale všechny nemastné neslané. Z evropský kusů občas Yaris a Prius, trochu přebouchaná Corrola (Auris sedan), potom RAV4 a LandCruiser. Vtipné je, že nová Toyota Avensis se v USA prodává pod značkou Lexus
Volkswagen – asi jediný zdatný bojovník v USA. Na prvním místě bezkonkurečně Jetta, poté Golf IV a V. Šestku jsem viděl jen jednou a kdybych tu kvůli zrušeným letům nezůstal o více jak týden déle, nepotkal bych ani jednu. Golfíci tak nějak už očekávaně, většinou v GTI. Pozadu nezůstává ani Passat B6 a 7, a nesmím zapomenout na Passat CC, těch je vidět mezi Passaty asi nejvíc. Docela k vidění je i Tiguan.a EOS. Tuareg nečekaně v ústraní a jen párkrát jsem zahlédl místní Routan. Kupodivu jsme viděli i mnoho TDIček. Při ceně nafty kolem 13Kč, to se to asi jezdí…
Volvo – druhý a zřejmě jediný evropan, který ještě jde vidět. Staré rodinné kombíky stále brázdí silnice, z nových modelů hlavně XC90 a S80.
Až do nedávna jsem si myslel, že Čínský trh je jeden velký kopírák, v americe to však není o moc lepší. Jezdí tu mnoho aut, které jsou jak z oka vypadlé námi známým modelům. K vidění je malé SUV Acura ala Audi Q5, ale největším přeborníkem je Buick. Takový Buick Milan, který snad přímo sjel z linky na výrobu Cordob, nebo poněkud komicky vypadající velké SUV stejné značky, které má přední grill a světla snad identická s Octavií. Potom další Bujčík (omlouvám se, jména si nepamatuju) nespecifikované třídy, který je něco mezi nafouklou Deltou a Roomsterem a v neposlední řadě ještě jeden kousek, který zezadu obšil Touarega.
Místní japonci na tom často nejsou lépe. Lexus si hraje na BMW a i některé velké limuzíny Toyoty jsou ze zadu velmi obšité po vzoru BMW7. Dále si ještě vybavuji starou Corrolu, kterou postavili dle obrázku Forda Orion.
Velkou pochvalu dávám značce Pontiac. Jeho modely jsou originální a mezi značkami bezkonkurenčně nejhezčí. Především G6, G8 a neznámý malý sporťáček vypadají opravdu dobře. Stříbrnou hvězdu si zaslouží Acura. Malé a střední limuzíny mají sportovní švih a povedený design, který by se u nás rozhodně neztratil.
Z těch ostatních už zmíněný Ford Taurus (výborný, mnohem lepší než Mondeo), potom americká Mazda 6 a celkem mě zaujalo kupátko Honda Civic GT.
Ze sportovního náčiní je to prakticky výhradně famózní Camaro a standartně i Corvette. Mustang taky neurazí, ale jeho četnost je tak vysoká, že po pár hodinách se už téměř okouká 😉
Největší průšvih jsou auta od Saturnu. Všechny jsou nějak pokřiveny, nejčastěji šilhají a celkově zkrátka vypadají hrozně… ruku v ruce s našim dobrým známým SsangYongem 🙂Silnice:
Placené dálnice jsou jsou pěkné a udržované, je to sice všechno hlučná betonka, ale co bychom za ně dali. Neplacené už jsou o něco horší ale pořád je to český sen mít takové silnice. Placené HighWay jsou i na naše poměry levné, po 200 mílích po Floridě jsme platili asi 6 dolarů.
Takhle růžové to ale není všude. Neplacené části u NewYorku nebo Washintonu jsou opravdu děsivé. Silnice jsou rozbitý, občas se objeví neskutečná díra, která je i pro zvyklého čecha šokující. Jediná výhoda je ta, že podobný extrémy jsou na úsecích kde je neustálý traffic, takže rychlost provozu je max 20 za hodinu.
Trochu problém jsme měli s odbočováním doprava na semaforech. Někde se smí jet doprava na červenou, někde ne…. způsob značení je nejistý, přijde mi, že ani sami američané neví kdy mohou jet.
Další stupidita je nefunkčnost pravidla pravé ruky.Všichni dorazí na křížovatku a dále pokračují dle náhody resp. kdo dřív piřjde, ten dřív mele.Doprava:
Byl jsem obeznámen, že místní jezdí opatrně, pomalu a všichni zhruba stejně. Realita je ale trochu odlišná. Jezdí rychle, chaosově přejíždí z pruhu do pruhu, plynulost dopravy je mizerná. Pocit klidnější jízdy je snad dán je tím, že se všude jede max. 110km/h ale často na dálnici i 55MPH což je nějakých 85km/h.
Nejvíce mě dožírali jejich bez prominutí dementní rychlostní změny (v době kdy mají všichni zaplý tempomat absolutně nepochopitelný). Chvilku jedou 50, chvilku 80, předjedou vás jak Fitipaldi a pak zpomalí. Předjížděcí manévr započínají půl kilometru před „překážkou“ nebo dojedou až na nárazník a začnou panicky brzdit. Něco jako parkování, to je úplná óda na moje nervy -> průměrný američan zkrátka řidit neumí a nikdo mě nepřesvědčí, že je tomu jinak.
Američani také neustále něco tahají jak u nás za totality. Mají auta velká jak Avia, a přesto mají kufry tašky před autem, za autem, a střeše. Neustále někam vláčí vozíky, rampy, karavany, a v neposlední řadě úplný úlet v podobě obrovských obytných vozů, které za sebou tachají „na tyči“ osobní automobil. (samozřejmě bez řidiče… princip uchycení moc dobře nechápu, ale funguje to)
Na silnici nenajdete snad jediné auto, které by bylo ve 100% stavu. Každý má alespoň škráblý nárazník nebo promáčklé dveře. Opakem jsou extrémy kdy ani nechápete, že to drží pohromadě.
Drtivá většina aut by taktéž u nás neprošla technickou kontrolou. Téměř všechna americká SUV v noci neuvěřitelně oslňují a to ani nemluvim o tom, kolik kutilů si tu instaluje xenonové sady. Zbytek co neoslňuje má alespoň utrhlá světla nebo paraboly, takže celou cestu poblikávají. Hrůza hrůz.
Další věc, která mi začla poměrně vadit, je přílišný hluk a smrad na ulici. Pokud člověk pomine extrémní provoz vždy a všude, tak jsou tamní auta zkrátka hlučná a i přes mizivý podíl naftáků i velmi nevonící. Ono je asi opravdu lepší čuchat 5 litrů nafty než 25 benzínu.
Kapitola sama o sobě jsou kamiony, které překročují snad všechny hlukové normy co můžou existovat. Stará Líza je proti tomu ševelící elektromobil.Na druhou stranu se musí nechat, že motorové osazenstvo v místních strojích je působivé. Především mnohoválcové stroje staršího data americké výroby se příjemné poslouchají. Nejeden je teda značně potuněn, což většinou obsahuje monstózní kola a monstrózní výfuk. Tim bych možná nakročil k tématu tuzing, které je zde bohužel taktéž velmi rozšířen. Některé kreace jsou opravdu odporné. Laminátové řvoucí zrůdy vyrobené ze Civicu léta páně 1990 nebo pseudo-lowriderové ameriky s gigantickými výfuky, černými okny, mnoha chromovými doplňky a dlouze se táhnoucí hudbou ořetězovaných máchačů rukou.
Určitě jsem na mnohé zapomněl, takže to případně průběžně opravím nebo doplním.
Fotky nejsou nic moc, protože jsou přeposlaný meilem. Až budou originály a další fotky z ostatních fotaku, tak to nějak napravim. (Fotek a videí máme asi 60GB 😀 )
Nový starý FoFo Dodge Caliber – 4000mil s američanem
24 Responses to Tak zas po dovolené II. – USA 2010
[1]
27. 4. 2010 v 9:03GeekStar
Infiniti, Infiniti, Infiniti… nikoli -InfinitY-. Infiniti, Infiniti, Infiniti, ti, ti, ti.
Jinak pěkný report (palec).
[2]
27. 4. 2010 v 12:12Ricardo
Tak ta „Cordoba“ je dobrá 😀
[3]
27. 4. 2010 v 12:19kuko
Hezký článeček, takový ze života 🙂
Koukám, že se za 10 let co jsem byl v US toho moc nezměnilo. Z EU mainstreamu tam jde prakticky potkat jen VW (jestli teda nepočítáme globální modely Forda a japonců).
Viděl jsem tam akorát jednoho Pažouta, nějaký velký sedan tipnul bych začátek 80tých let. Ale nevím jestli byl pojízdný.
Volvo docela hodně, Saab docela málo, Bawo docela hodně, Meďáky docela hodně, Audi míň.
Mně osobně se líbí velké hranaté ameriky ze 70tých a první poloviny 80tých (třeba ten Cadillac na první fotce, to je podle mého gusta), těch v té době bylo ještě docela dost k vidění.
Nejvíc se mě osobně nelíbíli malé modely US automobilek. Měli jsem půjčený nějaký malý sedan Pontiac, něco velikostně mezi Fabii Sedan a Otkávkou a nic moc.
Apropos Pontiac – nechtěl ho GM zrušit?
SUV, pick-upy a velké dodávky upravené na osobní tam byly docela fenomén. Jízda z mého pohledu relativně pomalá a plynulá, znalosti dopravních předpisů/řidičské schopnosti daleko za evropou. Směrovky se téměř nepoužívají. Naštěstí všude jsou široké silnice, STOPky a hafo značení (kterého si stejně nevšímají…)
Na dálnicích byly pro mně fenomén kamiony. Při +/- dodržování rychlostních limitů nás předbíhal jeden za druhým :). Dálnice mi připadali slušné, chvíli trvalo pochopit logiku označování směrů (východ/západ), pak to ale dávalo smysl a bylo to velice smart.
Jinak většina amíků je docela v pohodě, rádi pokecají. Když zjistí, že jste z Evropy, skoro každý vytáhne nějaké vzdáleného příbuzné x-generací dozadu, který přijel taky někde z Evropy. Když nám na dálnici kiksla nějaká hadice u chladiče a začali jsem kouřit, ještě než jsme zastavili u krajnice, už u nás zastavoval maník (nějaký dobrovolný hasič) a volal nám odtahovku.
[4]
27. 4. 2010 v 12:37Petrko
Zdravím. Proč jsi čekal ve státech Mondeo, je to evropský model pro ameriku je ten Fusion co se ti tak líbil.
[5]
27. 4. 2010 v 12:41RS
[3] Je pravda, že nejrychlejší na silnici jsou stále kamiony a autobusy.
Docela mi vyhovoval systém jízdy v jakémkoliv pruhu, bez nutnosti jízdy vpravo… i když musím říct, že když mě z obou stran předjížděl obří dunící truck, zrovna příjemně mi nebylo. Obzvlášt, když mě před měsícem jeden smetl ze silnice 🙂
Starých hranatých amerik je už pomálu. Všechny je nahradili nové kulaté Toyoty 🙂
[6]
27. 4. 2010 v 12:53RS
[4] Jak jsem psal, o americký trh se nezajímám a ani se v něm moc nevyznám. Mondeo by tam ale celkem zapadlo a hezčí Taurus mohli poslat k nám 😉 Fusion ja taky zajímavý, ale už tolik nenadchne.
[7]
27. 4. 2010 v 14:05da_b0mb
Ferrari 356?
[8]
27. 4. 2010 v 15:40RS
[7] detailisto 😀 samozřejmě F348 a zapomněl jsem ještě na 430ky 🙂
[9]
27. 4. 2010 v 20:16da_b0mb
[8] 😉 jinak pěknej výpis…a super fotky
[10]
28. 4. 2010 v 9:24Ondore
Sakra, som myslel, že ideš na dovolenku a nie celú cestu robiť čiarky, koľko akých značiek si videl, sorry, ten výpočet som preskočil 🙂
Len pár dodatkov:
– odbočenie doprava na červenú – je to zakázané v New Yorku, inak v podstate všade môžeš, našiel som Ti na to link http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red, často býva napísané na tabuliach že môžeš odbočiť, len treba čítať a to nebýva jednoduché, ak nestíhaš sledovať nové neznáme okolie 🙂
– pravidlo pravej ruky – neviem konkrétnu situáciu, ale je pravda, že sú tam časté + (rovnocenné) križovatky, kde je stopka z každej strany. A tam platí, že ak prídu autá z viacerých strán, všetky na stopke zastavia a prvé odchádza to, ktoré prišlo na križovatku ako prvé 🙂
– jamy by som povedal majú iný charakter, také veľké lavóry, ale mäkké amícke pruženie Ťa len pekne zhúpne, žiadne spadnutie kolesa do diery s ranou do kabíny som nezažil 🙂
– cesty sú hlavne úžasne široké, miesta na rozdávanie a aj keď autá zastavia kde chcú, stále je kopec miesta na ich obídenie bez toho, aby si ohrozil niekoho v protismere…
Píšeš, ako desne sa tam jazdí a aký majú strašný stav áut na ceste, na to môžem povedať jediné, skús nabudúce mrknúť do Arábie 😉
A otázka na záver – prešiel si viac ako 6.000km, čo je cca 15x cez ČR – koľko si videl na ceste havárií? Ja tuším ani jednu…
[11]
28. 4. 2010 v 13:11RS
[10] Jeli jsme ve třech, takže někdy se taky sedělo vzadu a tupě čumělo do sterilní krajiny 🙂 Čárky jsem si nedělal, ale když v té zaplavě uniaut uvidíš známý vůz, všichmeš si ho. 🙂
– odbočení doprava na červenou jsme nepochopili a pro jistotu radši čekali na znamení. Za potíže s všudypřítomnou policií těch pár vteřin nestálo
– třeba na Floridě nebo u Washingtonu byly stopky skoro všude. Auta tak nějak náhodně popojížděla do středu křižovatky dokud jeden nezastaví 😀
– no s dírama teda moc nesouhlasim, občas jsme chytli takovej výkop, že nám to div nezpůsobilo vnitřní zranění. Pravda, že jejich podvozky jsou asi na to stavěné. Luxusní jsou taky mostní závěry, které trochu připomínají jízdu po schodech 🙂
– šířka silnic je dobrá, hlavně se mi líbilo jak si každou chvíli někdo sjede z dálnice několik metrů na trávník aby se třeba nasvačil nebo jen tak protáhl. Chvílemi vypadaly trávníky okolo dálnic jak parkoviště.
Co se týče nehod, viděli jsme pouze jednu na dálnici v NewYorku,. Na to jak mají všichni pobitý kastle, až podezřele málo 🙂
[12]
28. 4. 2010 v 14:04Navtech
Tak za odbočení v NYC mě chytil polda. Už jsem měl po US něco „najeto“ a tohle mi zaskočilo. Zachránil mě náš mezinárodní řidičák, který otevřevřel současně s otázkou od kud jsem, na stránce v čínštině. Chudák si málem ukroutil hlavu údivem a poslal mě dál. Ty stopky na křižovatkách mi jsou záhadou, jak jednoduše fungujou.
[13]
28. 4. 2010 v 15:04Ondore
[11] S čiarkami som si robil srandu, neber si to tak, len tú pasáž som skrátka nemal sily čítať 😉
– polícia – to tam je iná sranda, kopec vecí u nás neobvyklých. Napríklad keď Ťa zastavia, nech Ti ani nenapadne vystúpiť, pekne zostaň sedieť a obe ruky položené na volante, inak hrozí prúser, tí chlapci hneď strieľajú, v lepšom prípade paralyzérom… Keď som tam bol druhý raz, tak sa práve prepieralo v médiách, že sundali nejakého japonca, ktorému kázali „freeze“ a on – keďže nerozumel, tak šiel neozbrojený k nim… A nie je problém vidieť, ako niekoho pri kontrole dokladov vytiahnu z auta a polozia tvárou na asfalt, no kopec srandy. A zabudol som peknú pikošku – kolega na sedadle spolujazdca pil pivo pocas jazdy, to je samozrejme tiež zakázané, výsledkom bolo obklopenie 4 policajnými autami so sirénou a napokon len dohovor 🙂
– Na diery som také šťastie nemal, musel som si priviesť vlastné ;-D
– Parkovanie na trávniku – ich paranoja (opodstatnená, je tam kriminalita ako hrom) velí, že nesmieš nikoho kontaktovať povedzme na parkovisku na diaľnici, pretože sa tam sústreďujú takí, čo Ťa oberú pokojne aj so zbraňou v ruke…
[12] New York, 8 mil. ľudí a zober si, ako krásne a jednoducho sa tam cestuje, kvoli ich systémom červených to síce trvá večnosť (nemajú zelenú vlnu), ale nezablúdiš ani keby si chcel, skús niečo také v našom mestečku nad 30.000 obyvateľov 🙂 Pikoška odtiaľ, kamarát domorodec tam dostal pokutu, že prešiel na červenú ako chodec, je asi jediný na svete s touto skúsenosťou 🙂
[14]
28. 4. 2010 v 15:23RS
[13] tak na zelenou resp. na bílou jsem snad přes přechod nešel ani jednou. Lidi jsou tam tak otupělý, že vlezou i před rozjetej náklaďák. O to zajímavější je, že to chodce vůbec nevzrušuje a ani řidič nenadává… taková normálka 😀
[15]
28. 4. 2010 v 15:36sturlo
Chcel som sa spytat, ci nedas neskor aj nejaky link povedzme na rajce, kedze hovoris ze mas niekolko desiatok GB fotiek? Neskoncia niekde na webe?
Inak super clanok – dobre sa cital 🙂
[16]
28. 4. 2010 v 18:39Navtech
[13] Ondore… NY je naprosto v pohodě, samej východ západ, nahoru, dolu. Zácpy nijak nevadí, snad jen fronty před tunelama na Manhatan. Největší problém je parkování. Bydlel jsem 14 dní na 47/lexing a musel jsem mít prostě auto. Půjčení mě stálo míň, než parkování a dvě pokuty za ně. Jinak po centru taxi za hubičku a metro jede všude.
[17]
29. 4. 2010 v 13:36RS
[15] na webu určitě ne, ale možná že to tady časem trošku zaktualizuji 😉
[18]
30. 4. 2010 v 8:07tino800
Celkom pekny clanok, diky RS, oprasilo to aj moje spomienky 🙂
K tym policajnym kontrolam poviem perlicku, jeden pribeh ale ocami Americana, ktory tu na SK niekolko mesiacov jazdil. Licil mi, ako ho policajti zastavili na beznu cestnu kontrolu, on mal papiere v skrinke pred spolujazdcom. No a pri tej kontrole sa kludne mohol naciahnut k skrinke, otvorit ju a podat doklady policajtom, policajti vraj len kludne postavali pri aute, on cakal, ze budu na neho mierit zbranou… vraj nepochopitelne, tupci, ha-ha-ha, v Statoch by ich postrielali…
No, radsej to nebudem komentovat 🙂
[19]
30. 4. 2010 v 23:11martinkrata
Jen pro info, co se týče parkování v NY, od 71. ulice výš se může parkovat skoro kdekoliv a zadarmo. Jen je potřeba pozorně číst dodatkové tabulky, kde je napsáno v jaké dny a v jaký čas se na daném místě parkovat nesmí, myslím, že snad kvůli odvozu odpadků.
[20]
1. 5. 2010 v 11:47RS
[19] od 71. ulice výš ale už nemáš jistotu, že po návratu budeš mít kola a okna 😀
[21]
3. 5. 2010 v 13:51Skyline
Kopirovani:
Ta mala Acura, co udajne kopiruje Q5, je RDX a vznikla davno pred Audi. Takze pokud mas pocit, ze tu nekdo kopiruje, je to prave Audi.
K ceste:
– pravidlo prave ruky v USA neni, vsude jsou bud znacky (casto stopka ze vsech smeru) nebo skutecne plati, ze kdo driv prijde, ten driv mele (tj. JE to pravidlo) – takze to neni stupidita, pouze tvoje nechapavost a neznalost;
– na semaforech se doprava na cervenou muze vsude – s vyjimkou mist, kde je jasne napsane „no right turn on red“, neni tedy duvod chovat se zmatene, nikdy jsem s tim problem nemel;
Ke smradu:
Ve srovnatelnych podminkach je smrad v USA minimalni, prave diky absenci hnusu jmenem nafta – pokud „jedes“ v zacpe na I-95 na okraji Miami a stoji tam vsech 10 pruhu ve 40 stupnich, je to samozrejme humus, nicmene stejny smrad u nas zvlada pruhu polovina – nedavno jsem stal hodinu v Turine na dvou pruzich (v protismeru normalni provoz), ten smrad byl az neskutecny, kazdy tam ma ropnou plecku typu Punto nebo Bravo, ktera cudi, cudi a cudi.
Tuzing:
Tady naopak souhlasim plne. Je to stejne, jako u nas – cim starsi plecka, tim silenejsi kreace. Nejvic me vzdycky pobavily ty „wannabe gangsta“ kary – 15-20 let stary Lexus nebo Mercedes v cerne, okynka cerna jak uhel, 20-22″ chromova kola a dunici stereo.
[22]
3. 5. 2010 v 15:31RS
[21] Acuru neznám, takže máš asi pravdu. Nemám takový přehled 😉
Odbočení do prava – Ondore nahoře píše trochu něco jinýho než ty, navíc sami amiričani zmatkují při odbočení. Neví kdy jet a kdy ne. Neexistující pravidlo pravé ruky je hloupé a na tom si trvám. Se smradem je to taktéž. 😉
[23]
3. 5. 2010 v 16:43Skyline
RS: OK, mozna je to zakazane v NY, tam jsem neridil, takze nemuzu soudit. Nikde jsem s tim ale problem nemel, navic znacku, ze by se to mohlo, jsem snad nikdy nepotkal – vzdy byla zakladni situace „dovoleno“ a specifikovany byl tedy pouze opak. Ani zmatkuji Amici se nekonali. Asi je v tomto NY specificky, mozna proto, ze vsude jinde se muze a turiste se tedy chovaji zmatene (ridil jsem ve Virginii, v Severni/Jizni Karoline, na Floride, v Lousianne, v DC, ve Washingtonu, v Utahu, Arizone, Nevade, Coloradu…).
Pravidlo je „kdo prvni prijde, prvni mele“. Napr. Amikum prijde debilni nase pravidlo prave ruky, protoze jsou zvykly, ze proste vsichni zastavi – u nas s tim maji problem, protoze defaultne necekaji, ze auto projede bez zastaveni. Jiny kraj, jiny mrav.
Se smradem se zjevne neshodneme, nicmene ja si na svem taky trvam. Radsi 15 litru benzinu nez 5 litru nafty.
[24]
3. 5. 2010 v 21:29RS
[23] 🙂 … víš jak, nafta patří do auta, benzin do lampy 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.