• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > nextright.blog.auto.cz  > Lekce 34: Přidej a zmiz

  • Lekce 34: Přidej a zmiz

    Publikováno: 1. 3. 2011

    Dnes se vrátíme opět na silnice, do víru plného provozu a prakticky si procvičíme jeden z úkolů dobrého řidiče – najíždění z vedlejší. Tématu jsme se již několikrát věnovali, nicméně jsme ještě neprobrali fázi, kdy se na tu hlavní konečně dostaneme. A jak se zdá, čeští řidiči o tuto lekci svým chováním na silnicích doslova škemrají.

    Už jsme se v jedné z lekcí naučili, že když chceme najet na hlavní a odbočit vlevo, není nutné vždy hned odbočit vlevo. Dejme tomu, že už máte tuto techniku zažitou, respektive, že v tomto případě používáte mozek. Nicméně, co dělat, když už na té hlavní jsme? Zdá se, že hlavní mantra některých řidičů je: „To stihnu.“ A když už to stihnou, tedy auto na hlavní do nich nenarazí, přestane je náhle zajímat, co se za nimi děje. V případě těsného „vítězství“ se trenky doma vyperou, hlavně že jsme tam.

    Srovnej rychlost
    Obvykle se tedy setkáme se situací, kdy aut z vedlejší na tu hlavní vjede, stihne to a pak… A pak nic. Veeeelmi zvooolna zvyšuje rychlost na těch obvyklých devadesát. Pokud jedete za ním, a horko těžko jste to jeho stihnutí dobrzdili, máte chuť hodit po něm všechny svoje body.
    Podívejme se na jeden případ, který je velmi extrémní rozdílem rychlosti, takže doufám, že se nikomu z vás nestane. V době, kdy z mého řidičáku ještě kapal inkoust z razítka a nekryl nám záda všemocný bodový systém, jsem v nějaké soutěži vyhrál zapůjčení tehdy zbrusu nového produktu francouzského socialismu – Peugeotu 307. Mým přibližovadlem byl tehdy favorit (podotkněme, že po notných investicích v perfektním stavu), takže jistě pochopíte, jaký to byl životní skok, alespoň na ten víkend. Inu, odjel jsem na Moravu na výlet za krásami Lednicko-valtického areálu (OK, byla za tím ženská). Při cestě zpátky jsem projížděl D1, kde tehdy byly u Prahy nevím proč dva pruhy, asi kvůli výstavbě nějakých protihlukových stěn. Benzínový motor 1.6 tehdy sváděl k vyzkoušen hranic. Kdo taky ve dvaceti nezkouší hranice všeho možného, že? A tak jsem zkoušel maximálku pežota.
    Kvůli uzavření třetího pruhu na D1 se auta, na dálnici najíždějící, rozjížděla ze stopky přímo pod kola kamionů. Tentokrát jsem byl v pravém pruhu já, na tachometru 205 a vyšla na mě škodovka 105. To číslo není její rychlost, ta v době rozjíždění byla asi tak desetinová. V levém se mnou už delší dobu závodil nějaký germán tuším v passatu druhé generace (ale v perfektním stavu, podle laku). Uhnout tedy nebylo kam. Škůdka se blížila první kosmickou rychlostí. Ke mě. Brzdy dostaly zabrat, ale zvládli jsme to. Á propos, pamatujete na lekci o rychlosti, kde jsme psali, že dodržování povolené rychlosti je důležité i pro ostatní, aby měli nějakou konstantu pro rozhodnutí, jestli vjet nebo nevjet? Já to tehdy nevěděl. No, nicméně, škodovka, hnaná brutálním výkonem litrového motoru, se nějak neměla k tomu, aby se dostala na běžnou dálniční rychlost.

    O tom to je
    A právě to je kámen úrazu. Když už to teda stihnete, musíte se okamžitě přizpůsobit okolnímu provozu. Ne vjet na hlavní a ležérně si to rozjet na šedesátku. Místo věty „To stihnu.“ si neustále opakujte „Zrychli, vole.“ Protože to, že přinutíte toho, před kterým jste to stihli, zpomalit, je na přesdržku. Samozřejmě se dnešní lekce netýká vozu s HTP motory (ne ve stěračích, ale pod kapotou), věřím, že jejich piloti dělají, co mohou. Ale překvapivé je, že se obvykle to samé děje i u mnohem silnějších aut, pro něž by pružné zrychlení z 20 na 90 mělo být otázkou okamžiku.
    Pro snažší orientaci jsem připravil tabulku, ve které si jistě najdete srovnatelné auto, abyste věděli, s jakou jednotkou času máte zhruba počítat.

    Škoda Fabia/Roomster 1.2HTP/1.4TDi – týden
    Ford Focus 1.8TDCi – 5 vteřin
    Audi A6 3.0 TDi – 2,5 vteřiny
    Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Boeing 737 – 250 litrů benzínu

Lekce 35: Nebezpečí, které snad nezakážou Lekce 33: Prémiová polemika

16 Responses to Lekce 34: Přidej a zmiz

  • [1]

    1. 3. 2011 v 10:08Horst Fuchs

    Přinutit někoho na hlavní zpomalit samozřejmě není „přestupek jako kráva“, on totiž není přestupek vůbec. Auto na hlavní můžu omezit, nesmím ho ohrozit. I když ve tvé storce se jednalo spíš o druhou variantu, neb jsi byl nucen NÁHLE změnit směr či rychlost jízdy.
    Což neznamená, že bych nebyl … roztrpčen, když se těsně přede mne nějaký obdobný produkt řízeného socialistického hospodářství nacpe. Notebene, když je za mnou kilometr volno.
    Lepší oříšek ale je, když auto přijíždí zleva po hlavní, bliká doprava, nicméně kupodivu pokračuje křižovatkou rovně. Stalo se to asi každému, jednou jsem takhle málem sejmul předváděčku Mondeo. Chlapík měl asi jiné starosti, než si kontrolovat zapnutý blinkr. Podle všeho bych byl ale viníkem jednoznačně já, protože musím dát přednost autům na hlavní.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    1. 3. 2011 v 10:10blowik

    foto blowik

    S tímhle článkem nejde nesouhlasit… thumbs up!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    1. 3. 2011 v 10:11nextright

    (1) S tím přestupkem máš samozřejmě pravdu, v textu jsem to decentně upravil…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    1. 3. 2011 v 10:12blowik

    foto blowik

    [1] ona ta hranice mezi omezením a ohrožením je často až nepříjemně vetchá…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    1. 3. 2011 v 10:12Cara Binieri

    [1]
    A proto mám kameru na čelním skle. Proti videozáznamu se argumentuje těžko.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    1. 3. 2011 v 10:16GTI

    Tohle je velmi nosné a realistické téma. V duchu aktuálních diskuzí si napišme, že jsou nájezdy z vedlejší… prémiové, mainstreamové a lowendové.

    Roli hrají dva aspekty – zkušenost šoféra a auto, které řídí. Zkušenost znamená vědět, jak mi auto zrychluje a jak to jede tomu, co se blíží po hlavní. Vezmeme-li v úvahu šoféra zkušeného, je u aut kolem 300 koní zařazení možné v podstatě kdykoliv. U pomalejších vozů holt to vyžaduje daleko větší obezřetnost.

    Co si však musíme napsat, v zákoně na tyto a obdobné „vřazovačky“ dopadají termíny – ohrozit, omezit. Někdy nesmíš ohrozit, někdy nesmíš ani omezit. Vedle těchto právních pojmů však s houstnoucím provozem logicky předbíhá morálka právo a vygenerovává termíny nové, jedním z nich je „naprasit“ jiným zase „elegantní vnucovačka“.

    To naprasení je jasné, nedosahuje intenzity ohrožení ani omezení, avšak svým šmrdolením se jedná o amatérský projev. Nejsou za něho černé body, maximálně facka na dalších semaforech.

    Elegantní vnucovačka je termín z absolutní jízdy většinou nadtřistakoňových prémiových jezdců, kteří vnucovačku umí s milimetrovou přesností. Ta je podpořena automatickým jemným zpomalením jezdce jedoucího po hlavní. Míra zpomalení je daná víceméně stupněm respektu, který „elegán“ na silnicích obecně požívá, však to znáš, prémiový člověk, prémiové (silné) auto…

    Asi nejrizikovější kategorie vjížděčů jsou kloboukoví lowenďáci, kteří mají rytmus vjíždění zažitý ještě z dob F.L.Věka. a kteří výkon svých aut nepočítají v koních nýbrž ve volech…

    V posledně uvedené souvislosti však nezapomínejme na to, že status silničního „prasmena“, „elegána“ a „silničního volka“ je v mnoha případech natolik vratký, že jedeš-li po hlavní, počítej spíše s tím, že z vedlejší ti tam vjíždí šofér tvých kvalit, tedy ten volek. Budeš aspoň vědět jak si pak v nemocnici trefně nadávat…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    1. 3. 2011 v 10:32blowik

    foto blowik

    [6] F.L. Věk a volové u mě zabodovali… ale bohužel smát se během smrtelně vážnýho cvičení neni žádnej šlágr

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    1. 3. 2011 v 10:46Emel

    foto Emel

    nextright: beru to jako ilustrační případ… myslím, že by se asi dalo přibrzdit na 170 a zařadit se za Passata, pokud tedy za ním nejel ve vláčku Fiat 500…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    1. 3. 2011 v 10:50nextright

    (8) Myslím, že tak nějak to ve skutečnosti bylo. Mám pocit, že pašík trochu zrychlil, já hodně zpomalil, a nějak se to vyřešilo…:-)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    1. 3. 2011 v 11:05Horst Fuchs

    Ono je ta hranice někdy ošidná. Každý den vjíždím na hlavní ve vesnici, kde je vpravo zatáčka a není do ní vidět. Pokud jede auto po hlavní tak 50-60, ani ho neomezím. Většinou jedou kolem 70 a to pak musejí trochu ubrat plyn. Problémem jsou kamióny, které jsou rozjeté z kopečka a nechce se jim kvůli pár set metrům vesnice brzdit. Takže vjedu na hlavní a najednou si vezu na kouli rozzuřený kamión… Z jeho pohledu musím být naprostý dement.
    Jinak při jízdě po německých dálnicích dochází občas k zajímavým momentům, když jedeš něco pod dvě kila a nějaký kamión se najednou rozhodne předjet o 2 km/h pomalejšího kolegu.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    1. 3. 2011 v 11:32parezzbablu

    Jo já jsem jednoho v supermejnstríímu musel včera vytroubit.
    Jedu si po silnici ve vesnici (někde okolo Dolní rožínky). Silnice mirně skopečka, padesátka se moc udržet nedá. Přijíždím ke křižovatce, kde hlavní (po které jedu já) mírně zatáčí doleva. Vidím z vedlejší přijíždět pašíka (tuším 4. generace, zatmavený okna, nabstlený ledky na předním nárazníku…), říkám si mám sice přednost, ale když na to on šlápne tak se tam v pohodě dostane. Taky že jo šlápnul na to v pohodě se tam dostal. ALE! 15m!!! za křižovatkou zabrdil až skoro do zastavení a jal se odbočovat doleva na dvorek k nějakýmu domu.
    Opravdu nebyl daleko od toho abych vystoupil a zkusil bych mu tu přednost vysvětlit ručními argumenty…Ale pak jsem si řekl, že si ho jednou najde naložená SCANIA se 30 tunama dřeva a pak bude mít dost času na přemýšlení jak to je s tou předností

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    1. 3. 2011 v 12:23kuko

    Ještě než na Tebe spadne nějaký mrtvý výtah, rychle si oprav tu hrubku – Focus je buď 1.6TDCI nebo 1.8 TDCI nebo 2.0TDCI, ale v žádném případě 1.9TDCI 🙂

    Jinak souhlas – sám mám slabší auta, proto často když vidím, že bych to sice mohl stihnout, ale ten rozjetý ďábel by musel brzdit (a je jedno jestli dodržuje/nedodržuje předepsanou rychlost), tak si raději počkám. A když se teda už zařazuji do provozu, tak tu svojí 1.4 pořádně rozběsním 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    1. 3. 2011 v 12:44Emel

    foto Emel

    GTI: i s těmi 300k se musí opatrně… jednak se to při zabočení a prudkém přidání rádo smekne, jednak může staršího účastníka trefit šlak když mu tam na poslední chvíli s řevem a plameny vlétne jiné auto.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    1. 3. 2011 v 13:20nextright

    (12) Díky za upozornění, původně jsem tam chtěl dát golfa a nějak se mi to vymklo…:-)

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    1. 3. 2011 v 14:10kuko

    [14]

    Golfa místo Focuse! Chlape, na tvým místě bych raději minimálně měsíc chodil je po schodech 🙂

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    1. 3. 2011 v 14:12nextright

    (15) Nezlob, nebo tam hodím C4!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

nextright.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Červen 20121 Příspěvek
  • Únor 20121 Příspěvek
  • Leden 20121 Příspěvek
  • Říjen 20112 Posts
  • Září 20111 Příspěvek
  • Červen 20111 Příspěvek
  • Březen 20111 Příspěvek
  • Únor 20111 Příspěvek
  • Leden 20111 Příspěvek
  • Prosinec 20101 Příspěvek
  • Srpen 20101 Příspěvek
  • Červenec 20101 Příspěvek
  • Červen 20103 Posts
  • Říjen 20091 Příspěvek
  • Září 20092 Posts
  • Duben 20092 Posts
  • Listopad 20081 Příspěvek
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Květen 20081 Příspěvek
  • Leden 20083 Posts
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Září 20071 Příspěvek
  • Červenec 20072 Posts
  • Duben 20075 Posts
  • Březen 20074 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura