-
Lekce 37: Komplex 3.0dci
Dostatečně silný motor je to, co bysme asi všichni od svého vozu chtěli. Někteří z nás se k němu dopracují i v kombinaci se skvělým podvozkem, nevadnoucími brzdami a přesným řízením, jiní ne, a spokojí se s něčím menším (pořád mluvíme o autech). A pak je tu třetí skupina.
Přiznejte si to. Motor vašeho auta je prostě subjektivně slabý asi tak čtrnáct dní potom, co si tu nabušenou káru koupíte. Stejně jako kufr je moc malý, máte moc málo čudlíků a tak. Jiné to však je, když auťák vyfasujete v práci. To už něco autu odpustíte, a na závodění po D1 se pak hodí i hátépé. Ale už dost oklik, dneska budeme mluvit o jevu, který je starý snad jak D1 samotná. O stealth jezdcích s opravdu silnými motory pod kapotou. Motory, který ale musí táhnout čtyři tuny v něčem, co tvarem a aerodynamikou připomíná pračku. V Transitech, Crafterech, Sprinterech a Trafficách. Tedy v tom, co se vám při 140 lepí na kufr, abyste tomu v prvním kopci stále tou stejnou stočtyřicítkou ujeli.
Mám silný motor, ale…
Moc nedokážu pochopit myšlenkový pochod pilota dodávky. Jako chápu, že rychle se kazící paleta papíru musí být v Jaroměři pokud možno včera. Cihle z Bohúšovo cihelňě taky nepočkají a tak je nutné trochu pod třílitrovým dýzlem zatopit. Trochu si představuju diskuzi v jejich přirozeném prostředí, tedy v hospodě v Písečné lhotě poté, co všechno to zboží dovezou. „Já teď mám toho třílitra fdýzlu (copyright D-Fens), to lítá jak kráva. Vole, šestikvalt s tím cvičí.“
Ano, třílitrový dýzl s šestikvaltem je výkonný motor, ale ne v naložené třítunové dodávce, ale třeba v Audi A6.Mobilní paralela
Trochu bych v hledání příčin tohoto jevu poodskočil do méně silníčních vod, i když u slova mobilita stále zůstaneme. Baví mě mobily, obvykle čtu informace o jablečném produktu, který jsem si pořídil proto, že se mi jeho design líbil (opět, vidíte tu paralelu se světem aut?). Jakákoliv diskuze u podobného článku se obvykle zvrhne ve flame, jestli je lepší iOS nebo Android [rýp]navíc naprosto zbytečný flame, všichni víme, jak to je…:D[/rýp]. Slovy vcelku mentálně vyrovnaného čtenáře mám trochu pocit, že jedinci nedostatečně sebevědomí se snaží svůj životní neúspěch projektovat do úspěchu jiných, a tím se ohánět jako úspěchem svým. Tedy, „Android má líp umístěné vypínání zvuku, to jsem ti to nandal, iOvce!“ A opačně, samozřejmě. A frustrát je spokojen, že vyhrál. To samé pozorujeme třeba u sportu („My jsme vyhráli. My jsme dali góla. Našim ublížil rozhodčí“)
A stejné je to s těmi auty. Renault narval do traffica třílitrový dýzl, já s tím jezdím, takže já jsem king of the road.Máte jinou teorii vzniku tohoto jevu? Podělte se v diskuzi.
Lekce 38: Nelze nekomunikovat Lekce 36: Denní (nejen) mlhovkáři
16 Responses to Lekce 37: Komplex 3.0dci
[1]
18. 10. 2011 v 11:16Magistr
Přidám jen poznámku: nejsou jen naložené třítunové dodávky, ale taky prázdné třítunové dodávky… Nedávno jsem kvůli jedné takové, lepící se mi na kufr, musel přidat na víc než 170, abych jí zmizel. Takže ono to sebevědomí řidičů dodávek může být i opodstatněné, bohužel jen co se týče zrychlení a maximálky, méně již brzdění, o zatáčkách ani nemluvě.
A druhá věc: některá velká SUV už se hmotností ani čelní plochou od těch dodávek zase tak moc neliší 😉 Ale moderní SUV obvykle alespoň slušně brzdí.
[2]
18. 10. 2011 v 12:24Emel
Nevím, jestli si takový jev zaslouží svou vlastní teorii… prostě řidič služebního auta se silným motorem nemá žádnou zvláštní motivaci šetřit auto nebo palivo, rychlí piloti všeobecně platí spíše za borce než za blbce a dřívější příjezd do cíle znamená také rychlejší příchod do hospody. Aerodynamika i kratší převodovka nefandí opravdu vysokým rychlostem, ale třeba těch 140 se obvykle dá s třílitrem jet bez ohledu na nějaké kopce.
[3]
18. 10. 2011 v 13:00prekladys
neboj, oni se zklidní věkem, třílitr netřílitr… že ne? těch co se chtěli pustit do křížku s přírodou, jsem už viděl víc… klidných. dokonale. definitivně: o sloup, pilíř mostu, cizí plechy…
mobil… ten musí hlavně telefonovat, furt se to jmenuje telefon. a ano, osobní projekce a identifikace s kde čím je odvěký stádní fenomén. v dobách předelektronických to byla třeba špinka či levisky. jak já trpěl, že mi rodiče tvrdošijně pořizovali menšestráky… 😉
[4]
18. 10. 2011 v 13:44super7
dneska s tebou souhlasím doslova 😉 a ta kombinace s telefonem se nabízí ještě v jedné rovině – ten mladík s kšiltovkou na zátylku, co to smaží v UNI-červené nebo -bílé dodávce na šedesátce „kilo dvacet woe“, tak řídí jenom lokty a v jedné ruce má zapalovač a v té druhé nějakou „tatranku“ ;-/
[5]
18. 10. 2011 v 15:12kuko
Jednou jsem jel stopem ze školy domů na víkend a vzal mě právě takovýto ďábel, akorát na Mercedesu, tom největším (nevím jak se už jmenoval, je to skoro 10let). Byl fakt obrovský – dlouhý i vysoký. Jeli jsme po okreskách a drtil to teda brutálně, provoz v pátek odpoledne na hlavním tahu bych popsal jako souvislá kolona. Když mě po hoďce vysadil doma (já tu trasu jezdím tak 1.5hoďky +/- podle předpisů….), byl jsem rád že žiju.
Osobně za tím žádnou teorii nespatřuji – jestli ten dotyčný neabsolvoval lobotomii (žádné jizvy nebyly vidět), tak pak už prostě byl jen prase a neměl pud sebezáchovy. Na druhou stranu vypadal, že to má pevně v rukou a je vyježděný, protože nikoho přímo neohrozil (pokud teda nepočítám to lepení), jen prostě zbytečně tlačil na pilu v už tak dost nervózním pátečním hustém provozu. Já bych se prostě nespoléhal na to, že v té záplavě aut nebude nějaký začátečník, chaotik, telefonující a zároveň kouřící debil, nebo prostě kdokoliv kdo zaskratuje při náhlem objevení velké dodávky….
[6]
19. 10. 2011 v 11:10da_b0mb
Android!
[7]
19. 10. 2011 v 11:39iudex
Ale objektívne si povedzme, že títo borci v dodávkach to jazdenie nemajú ako väčšina z nás, t.j. radosť alebo príjemnú nevyhnutnosť, ale ako každodennú osemhodinovú frustrujúcu realitu. To po čase jazdenie prestane baviť aj Schumachera a má preto tendenciu tlačiť na pedál, nech mu to rýchlejšie odsýpa (aj keď svojich 8 hodín aj tak musí odjazdiť). Plus tlak zamestnávateľa, aby stihol za tých 8 hodín nakládku v Ostrave, vykládku v Chebe a naspäť na firmu do Prahy. A objektívne tieto trojlitrové dodávky dokážu skutočne šlapať, do diaľničného limitu, kým ich neodstaví aerodynamika, sú skutočne dynamické a pružné (ak nie sú plne naložené). Nejaká Octavia 1,6 MPI je pre nich skutočne leňochod. To slabšie povahy môže skutočne zvádzať k rallye-štýlu.
Ale pre vyváženosť: sú aj takí, ktorí človeka pustia z bočnej uličky na hlavnú.
[8]
19. 10. 2011 v 16:43Ronault.
[5] Kukino: Po lobotomii nejsou vidět jizvy, tedy nebyly, dnes se už nedělá. Tehdy, ve třicátých, se to dělalo tak, že se za oko strčila taková „lžička“ a kus mozku se fiklo. Pak se z dotyčného stala chodící loutka – viz konec Přeletu nad kukaččím hnízdem.
Takže sumary: Těch lobotomovaných chodí po světě víc, než na první pohled poznáš 😀
[9]
19. 10. 2011 v 17:48PavelK
A on „Renault narval do traffica třílitrový dýzl“?
[10]
19. 10. 2011 v 19:58LERAK
[7] Souhlasil bych s Ludexem. Řidič dodávky má často těžký život. Za zády fůru balíků, třeba 70 stopů denně (PPL, UPS, GPL a podobní). Aby rozvezli, musí tlačit na pilu. Důsledek? Jezdí jako prasata – jedou na D1 kilo pade, točí se ve městě na semaforech, neváhají ti to na dálnici píchnout před čumák i když jedeš evidentně rychleji v levém pruhu, předjíždějí přes plnou apod. Ale kdo za to může? My sami. To my chceme svoje zásilky mít na místě určení druhý den a za co nejméně peněz. Pro kamiony platí víceméně totéž, snad kromě dynamiky jízdy.
Ale Ludexi, 1.6 MPI v Octavii nejdee tak zle. Mám služebního Toura a jako brzdu provozu bych tohle auto neoznačil. Pravda, motor je trochu živelnější (myslím tím hrubý chod a vehementní zvuk) ale stran pružného zrychlení nemám nejmenší problém.
Dobrý den a děkuji Nextrightovi za příspěvek.
[11]
20. 10. 2011 v 8:37jmurjr (H22A7)
Dobre, napisem nieco, kedze jazdim s dodavkou. Moje spektrum obsahuje Jumper 2.0HDi (lenochod) a sviznejsie Jumper 2,8HDi a Crafter 120 kW. A jazdim rychlo aj ja. Na dialnici sa obcas dostanem na 150. Ale. Na jumperi mam lepsie brzdy. S tym som sa raz na autobahne dostal na rovinke na 180 s prazdnym. Plne z bezpecnostnych dovodov neskusam nad 140.
A preco tak rychlo?
1. Zamestnavatel. Tlak zvrchu pri vacsine sefov nedovoluje nestihat.
2. Rodina. Kazdy predsa chce byt o tretej/stvrtej/piatej doma, hlavne, ak ma nadcasy chabo zaplatene. Kazda minuta dobra.
3. Vykon. Ide to, tak preco by sa to nemalo vyuzit. Samozrejme v rozumnej miere.
4. NUDA! Kazdemu, co toto kritizuje zelam za tyzden najazdit aspon 1200 kilometrov po dialniciach s dodavkou. Je to neskutocna nuda. Zabavnejsie je z tohoto pohladu dokonca aj Audi A4 2.0TDI eco. A to uz je sakra co povedat.
Osobne teraz ale na dialniciach jazdim do 120 kvoli spotrebe. Na co sa ale vzdy tesim su horske prechody. Na jumperi 2,8 kedykolvek, pretoze okrem upgradnutych brzd a najsilnejsieho motora, co sa vtedy montoval ma spevneny a pritvrdeny podvozok.
Druha strana je napriklad sturec na crafteri. Ten sice viac plava, ale staci dofuknut mechy na 4 atmo a drzi jak hluchy dvere. Naviac, ked je trochu poprsane, tak sa lahko da dostat do mierneho driftu (samo ked nic nejde v okoli).
A nova dodavka? Vzdy je jedno pravidlo. Ber to najvykonnejsie, co je v ponuke. Takze Mercedes Sprinter s trojlitrom a 140 kW, Crafter s novym 2.0BiTDI a 120 kW a Jumper s trojlitrom 3.0 HDi 130 kW. S najvykonnejsou variantou sa odsuva hranica potreby vyssieho vykonu o nieco dalej…
Takze, ked vas bude predbiehat biela dodavka, alebo nieco podobne, tak nemajte komplexy. Je za tym urcite nejaky dovod.
Na kufor sa nastastie nelepim a hore kopcom mi tie silnejsie 140 drzia v pohode.
[12]
20. 10. 2011 v 10:16murcix
Je to choroba 😀 Ja jazdim na dodavke, pozrite si v moje.auto.cz ale nema to ani dialnicnu znamku , lebo mimo Bratislavy to ide tak raz za rok. Ale tento syndrom som zatial nenachytal.
Ale pamatam si zazitok, pred necelymi 2 rokmi som siel do Brna, vtedy dost extremne nasnezilo a na D1 bolo tak 5 cm zamrznutych sraciek. Isiel som na 807 so vsetkymi elektornickymi pomocnikmi takych 80 km/h ,smrt v ociach, rozostup som dodrziaval takych dobrych 100 metrov. No a vtedy ma par krat ofukla nejaka dodavka co sla tych povolenych 130. Vtedy som pomerne dost dlho rozmyslal, ci im vcasne dorucenie stoji zato.
A s tym Androidom si ma dostal 😀 A nech sa ludia hadaju ako chcu, mam skusenosti s oboma ale Android sa na Iphone len pomalicky dotahuje. Mal som oba, ale nechal som si len Iphone a vsetky argumenty za Android u mna evokuju len myslienku , ze Iphone stoji raz tolko a preto si ludia radsej kupia android a budu si nahovarat , ze je lepsi. A ono ten Apple je vzdy nakoniec krok pred ostatnymi.
[13]
20. 10. 2011 v 11:12Cara Binieri
[11]
A já mám Windows Phone 7 a vy si můžete třeba trhnout 😀
Když se dva perou, třetí se směje, ne? A Android je bída.
[14]
20. 10. 2011 v 20:02JDM
On ten dýzl nemusí bejt třílitrovej , dneska si mladí kluci kupujou tédéesa BMW 15 let starý dýmovnice , myslím že je to nějaká civilizační choroba dnešní doby řídit TDičko za pár a mejt krouťák, levourukou držet volant pravou rukou vopřenej o loketku brejle a pořádnej komín ať tu prdel mám trošku vočuzenou , nejlepší je když na svojím leonu s černou prdelí mají nálepky cupra ,sport , GTI a na svejch béemvéčkách M-power. velký minimálně 18palcový límcáky.
[15]
21. 10. 2011 v 11:36Emel
iPhone pro mě nepřichází v úvahu kvůli přílišné uzavřenosti systému. Nepodporuje Flash ani Silverlight, má vlastní konektor místo standardního USB… aspoň že sluchátka už se k němu dají připojit :-).
[16]
28. 10. 2011 v 21:28d.a.m.
Jeden z mých švagrů se živí jako…řidič dodávky.
Traffica – modrého 🙂
A co jsem s ním podobné téma probíral, tak ta práce není žádná prča. Z tohoto pohledu se řidičům dodávek ani moc nedivím – musí toho většinou stihnout hodně.
Ale na druhou stranu – osobně s nimi většinou nemívám nejmenší problém. Jsou to střelci, ale taky (opět většinou) dobří řidiči, kteří za pár dní najezdí tolik, co mnoho smrtelníků za rok.
Agresívní styl (pokud vyloženě neprasí) mi nevadí a že jim to jede? Tak ať – klidně mu uhnu, však se nezblázním. Je to jeho práce.
je třeba si i uvědomit, že i přesto, že ač dodávkáři platí všeobecně za dobytek, většina bouraček a městských ťukanců na svědomí nemají (i s přihlédnutím na kilometrový nájezd, tedy statisticky).
Takže – dodávka pod plynem, kouřící jak sestřelený Messerschmitt (taktéž copyright D-Fens), řítící se k prdeli mého auta, ve mě schýzu nevyvolává…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.