-
Spotřeba vs. potřeba I.
Rychle a zběsile.. filmová ikona Testosteroňáka s kšiltovkou otočenou dozadu a s levým loktem vystrčeným z bočního okénka. Vyhlíží samičku, která si ho všimne a proto usilovně žvýká a snaží se vytvářet nenucený dojem drsného muže připraveného k akci. Už vyšla zpoza rohu, dáma jeho srdce! Má zvláštní chůzi, jako by šla na popraviště… pružné tělo, hrdě vztyčená hlava s vlajícími vlasy. Testosteron je také vztyčený a touží jí dokázat, že hravě zvládne z nuly na sto pod deset vteřin. Spojka, za jedna a mladoboleslavská střela („vypůjčená“ od táty) s sebou trhne a vyrazí jako na plejstešnu. Svou žíznivou pouť ukončí ani ne po dvaceti metrech kousek od dámy s hrdou chůzí a jízlivým úsměškem… Došel benzín, došly náboje… na bradě začal svědit další vřídek a v hlavě je jako v úle.. Tyvoe, jak to? Dyť tam bylo ještě dost!
Dobrá, trochu dětinský úvod, vím. Ale celá ta fraška měla za cíl upozornit na to, že hodně lidí nemá potřebu dívat se na údaje palubního počítače jinak, než na občasnou zajímavou informaci, která ale není tak důležitá, jako jejich čas a potřeba vydráždit nadledvinky k větším porcím adrenalinových tripů.
Jenže jezdit ekonomicky vůbec neznamená jezdit ze zásady pomalu a brzdit nervózní kolonu traktoristů a kombajnérů.. Jezdit ekonomicky totiž znamená jezdit hlavou. Ne snad, že byste museli držet volant mezi zuby a nástavcem na bradě tlačit plyn k zemi. Ekonomická jízda může být i slušný adrenalinový zážitek, předpokladem je však dobrá znalost provozních charakteristik vozu a především vyrovnaná mysl.
Začneme s několika základními pojmy:
Motor: Je lhostejné, jde-li o vznětový či zážehový motor, obě koncepce se při správném zacházení dokáží odvděčit velmi příznivými parametry
Vůz: Není zase tak důležité, je-li hmotnost vozu při ustálené jízdě 1200, nebo 1500 kg. Hmotnost má zásadní vliv na spotřebu pohonných hmot jen tam, kde dochází k časté potřebě akcelerace a decelerace. Tedy v obcích a v závodech do vrchu. Jinde ne.
Dopravní situace: Čím méně vozů vás míjí, nebo je míjíte Vy, tím spíše pojedete plynule a umožníte motoru pracovat efektivně.
Rychlost: Zdánlivě důležitá veličina. Ale jen do té doby, pokud hovoříme o extrémech. Rychlost není zdaleka tak důležitá, jako plynulost. Samozřejmě nemluvím o limitech hraničících s výletem do škarpy po předchozím efektním driftu přes svodidla.
Je dobré vědět, že u současných motorů NENÍ MOŽNÉ dosáhnout stejně příznivých parametrů spotřeby, jako u motorů před cca 10ti roky. Toto platí stejnou měrou pro benzínové i dieselové motory, které jsou samozřejmě mnohem vyspělejší a obvykle i podstatně výkonnější, leč mají ruce i nohy svázány velice přísnými emisními limity, které dříve de-facto nikoho moc nezajímaly. Sada celé řady restriktorů ve výfukovém potrubí i mimo něj celkově snižuje účinnost motorů a ty pak spalují o něco více pohonných hmot, aby vykonaly stejné množství práce, co jejich předchůdci. Je to sice lehce kontraproduktivní, leč množství splodin vzniklých spalováním fosilních paliv je dnes u všech motorů velice výrazně nižší, než tomu bylo minulosti. Výrobci se snaží eliminovat tento handicap nižší celkové účinnosti přesnějším a sofistikovanějším způsobem dávkování paliva, „inteligentními“ řídícími jednotkami a nižším koeficientem čelního odporu vzduchu, ale v důsledku jsme to MY ŘIDIČI, kteří máme v rukách volant a tankovací pistoli u čerpací stanice. S pohledem na nehorázně rychlý pohyb číslic na panelu pak dostává podobné povídání docela jiný impuls, že? 😉
I s moderními pohonnými jednotkami se ale dají dělat věci nevídané a o tom, JAK NA TO budu psát ve druhém dílu.
Spotřeba vs. potřeba II. David a Goliáš
3 848 Responses to Spotřeba vs. potřeba I.
[1]
20. 5. 2007 v 11:10Ricardo
Už se těším 🙂
[2]
20. 5. 2007 v 14:54Perun
Dám si záležet, díky 😉
[3]
23. 5. 2007 v 12:00Jozki.
Tak len do toho. Vyzera to na zaujimave clanky a potom aj zaujimavu diskusiu.
[4]
23. 5. 2007 v 17:19coriander
hmmm…a co nám ještě povíš zajímavýho….
[5]
23. 5. 2007 v 17:46Perun
Jozki: Ok 😉
coriander: nepovím nic, napíšu JAK NA TO…
Komentáře nejsou povoleny.