• Blesk.cz
  • AutoRevue.cz
  • Živě.cz
  • MobilMania.cz
  • AVmania.cz
  • DIGIarena.cz
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Reflex.cz
  • Doupě.cz
  • Info.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AHA!
    • Blesk pro ženy
    • Dáma.cz
    • FinExpert.cz
    • FITweb.cz
    • Horoskopy
    • Maminka.cz
    • Mojezdravi.cz
    • Orgion.cz
    • SportRevue.cz
    • Recepty.cz
    • Ženy.cz
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2021
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
    • Autofun archiv
  • Veterán
    • Veterán archív

Blog.auto.cz  > perun.blog.auto.cz  > Spotřeba vs. potřeba II.

  • Spotřeba vs. potřeba II.

    Publikováno: 23. 5. 2007

    V minulém dílu jsem se snažil o vysvětlení základních pojmů, které se vztahují k fenoménu „ekonomické jízdy“. Tedy upřímně, chodil jsem kolem horké kaše, protože to důležité jsem si nechal až na druhou a třetí část. Jenže bez teoretické průpravy by to jaksi nebylo ono, že ano? J

    Abych se vyhnul případným osobním invektivám ze strany potenciálních rejpalů a škarohlídů, předkládám doslovný přepis rozhovoru dvou předních odborníků na danou problematiku, kterými jsou pánové:

    Doc. Dr. Vševěd, DrSc. (dále jen Vševěd) v roli mentora a univerzálního rádce & Dr. Ing. Rejpal, Csc. (dále jen Rejpal) v roli oponenta a bývalého aktivního Testosteroňáka. Upozorňuji, že následující dialog nemusí nutně odrážet můj osobní názor ;-)

    Vševěd: Tedy pane kolego, na úvod bychom měli začít s tzv. „předletovou přípravou“, to znamená, že ještě než otočíme klíčkem v zapalování, měli bychom si být víceméně jistí, že náš vůz je k jízdě připravený alespoň tak dobře, jako my sami. Z toho, co má vliv na spotřebu vozu lze vyjmenovat především tlak v pneumatikách a stav provozních náplní a pohonných hmot zvláště. Je jasné, že každý okamžik, který strávíme ve stojícím voze s běžícím motorem nám pomalu a velmi záludně ubírá cenné mililitry z nádrže, takže všechny tyto „předletové“ úkony je dobré provést s vozem se stojícím motorem. Je také jednoduché spočítat si, kolik pohonných hmot motor spotřebuje na udržení volnoběžných otáček za 10 minut, protože pokud budeme vycházet z cca 800 ot./min-1 u dieselového motoru se zapnutou klimatizací, pak nám v tom nejméně příznivém srovnání při jízdě teoreticky ustálenou rychlostí 90 km/hod. se zařazeným nejvyšším rychlostním stupněm vyjde jízda trvající cca 1 minutu. V praxi to mimo laboratorní podmínky není snadné empiricky dokázat, ale dá se vycházet z rozdílu mezi údajem palubního počítače při jízdě „na neutrál“ a při konstantní jízdě se zařazenou rychlostí. Při této rychlosti je rozdíl zhruba osmi až desetinásobný…

    Rejpal: Pane kolego, chcete mi snad naznačit, že pár desetinek rozdílu v tlaku pneumatik hraje nějakou roli ve spotřebě? A ještě k tomu chodu na volnoběh… To mám na každé křižovatce vypínat motor, abych ušetřil pár deci u nádrže? Promiňte pane doktore, ale to je v praxi nerealizovatelné, není-liž pravda?

    Vševěd: Ano pane kolego, tlak v pneumatikách má na spotřebu dosti podstatný vliv, protože vedle čelního odporu vzduchu, gravitační a setrvační síle a třecím ztrátám v pohybujících se částech podvozku je to také valivý odpor, který je přímo úměrný ploše, kterou se pneumatika vozu (4x!) dotýká země, po které se odvaluje. K tomuto valivému pohybu je třeba vykonat určitou práci a ta je úměrně vyšší při zvětšující se dotykové ploše podhuštěné pneumatiky. Jinak řečeno… ehm, trochu lidověji…, když máte správně nahuštěno, nejen že Vám auto lépe „sedí“, ale jeho pohyb po vozovce je hladší a méně pracný. Inu, k tomu vypínání motoru na každé křižovatce… ono by to šlo, jistě, ale ne vždy je to účelné, pane kolego. Někdy je přestávka mezi pohybem příliš krátká a výsledný efekt by mohl být spíš kontraproduktivní. Takže moje rada je: Vypínat zapalování tam, kde víte, že budete stát alespoň takových 30 vteřin a více. Zácpa s výhledem před vůz je dobrým příkladem, ale tam se již o ekonomické jízdě hovořit nedá, spíše o snížení celkově nutně vysoké spotřeby.

    Rejpal: Dobrá, mě už by ale zajímalo, jak je to s tou samotnou jízdou? Já osobně dávám přednost rychlému rozjedu, kdy dosáhnu požadované rychlosti co nejdříve a mohu pak déle udržovat motor v optimálních otáčkách! A navíc, jsem-li první na světlech, nikdo mě ve předu nebrzdí! Ne?

    Vševěd: Ne, ne, ne! Všechno špatně, kolego….

    ______________________________________

    Druhou část této akademické debaty uveřejním i bez souhlasu obou diskutujících ve třetí a poslední části tohoto blogu o metodách, kterak se nejen naučit jízdě ekonomické, ale také tak chtít začít jezdit J

Spotřeba vs. potřeba III. Spotřeba vs. potřeba I.

4 826 reakcí na Spotřeba vs. potřeba II.

  • [1]

    23. 5. 2007 v 22:20RS

    Dobrá práce, jsem obzvlášť zvědav na pokračování. Kolikrát koukám na budík a přemýšlím, jestli je lepší půl minuty zrychlovat při prům. spotřebě 9 litrů, nebo deset vtřeřin dřít za 15 litrů ;-)

  • [2]

    23. 5. 2007 v 23:17Perun

    RS: Dík.. tuto myšlenku (mimo jiné) tam ještě rozvedu trochu podrobněji ;-)

  • [3]

    24. 5. 2007 v 9:01136L

    Vypadá to slibně, zatím to odráží moje zkušenosti se snižováním spotřeby, těším se na další pokračování, třeba se něco přiučím.

  • [4]

    2. 5. 2008 v 16:14marty321

    jestli máte rádi auta, tak stopro musíte kliknout na web a pořádně ten shop prošmějdit

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

perun.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Duben 20121 Post
  • Září 20111 Post
  • Květen 20111 Post
  • Leden 20111 Post
  • Listopad 20103 Posts
  • Srpen 20101 Post
  • Červenec 20101 Post
  • Duben 20102 Posts
  • Březen 20101 Post
  • Únor 20103 Posts
  • Prosinec 20091 Post
  • Listopad 20093 Posts
  • Srpen 20091 Post
  • Červen 20091 Post
  • Leden 20091 Post
  • Prosinec 20082 Posts
  • Listopad 20083 Posts
  • Říjen 20084 Posts
  • Srpen 20081 Post
  • Červen 20081 Post
  • Květen 20087 Posts
  • Únor 20081 Post
  • Leden 20081 Post
  • Červenec 20072 Posts
  • Květen 20074 Posts

Výběr

Zprávy

Koronavirus
Důchody v ČR
Koronavirus - ekonomika
Koronavirus ONLINE: Vláda probere další rozvolnění. A očkování pro lid... ONLINE: Kauzu Vrbětice a zapojení ruských agentů probere vláda. Odtajn... Bitva o Kavčí hory: Dětinské hrátky politických klik
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Češi řádili za Boston: Krejčí dvakrát pálil, Pastrňák 0+3. Chytil má a... Život jako na obláčku: Cristano Ronaldo dopřává své milované obrovský ... Třesk ve Spartě: Končí TOP bek i řada útočníků. Řeší se posila z NHL
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
MS v biatlonu 2021
Psychicky nemocnému mladíkovi úřady odebraly brokovnici: Pořídil si dv... Ohlédnutí zdravotního bratra Tomáše za rokem s covidem: Tolik mrtvých ... Psychicky labilní učitelka a syn věčně na počítači, popsala máma peklo...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Hemangiom a oheň. Jak se léčí dva časté kožní problémy u kojenců? Rajčatové omáčky není nikdy dost! Tuhle variantu si zamilujete Objevte nejvýraznější koupelnové trendy roku. Vede mramor, technologie...
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Palou slaví první vítězství v IndyCar, Grosjean nejlepším nováčkem GP Emilia Romagna 2021: Nejrychlejší kola a strategie Fotogalerie: Velká cena Emilia Romagna 2021
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Audio-Technica ATH-AWAS: prémiová, audiofilská Hi-Fi sluchátka z Japon... Teac PD-301DAB-X: kompaktní CD přehrávač s DAB/FM tunerem pro konzerva... Stavíme asistenta Živáka. Dnes ho naučíme poslouchat a mluvit česky
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Zápisník Nguyen Thuong Ly: Staří kádři Poslanci budou řešit regulaci Airbnb. Krátkodobé pronájmy chtějí omezi... Rizikové bondy, včetně prašivých, se vracejí na výsluní. Jejich hodnot...
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Rychlá svíčková Asijské kuře na pánvi wok Celozrnná vánoční kolečka
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Ha Giang Loop: Kouzelný okruh po severním Vietnamu okořeněný pestrou š... Z Čerchova zmizí zchátralé stavby: Zůstane jen budova bývalé roty, bud... Exploze barev a vůní: Probouzející se příroda odhaluje kouzelnou tvář ...
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
Purkyňova 69, Lovosice Z holobytu je konečně domov! Jarka získala vysněnou kuchyni a útulný o... Trendy zahradám vládne letos beton!
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Rakovina prsu: 6 varovných příznaků, které nepřehlížejte. A bulka to n... Jak chránit zubní sklovinu a předcházet jejímu poškození Váhu ovlivňují i hormony. Co jíst, abyste udrželi jejich správnou hlad...
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Duchové pralesa: Lovci hlasů objevili nový druh Pustila jsem si porno Mass Effect: Legendary Edition nabídne i propracovaný fotorežim
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
"Necháváme tomu volný průběh," seriálový herec chce v padesáti dítě Lenka Kořínková v Prostřeno!: Co na to řeknou ostatní? TOP góly 27. kola: Ewertonův blafák nebo luxusní Ba Louův obstřel
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti Dětské autosedačky
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky Zahradní bazén Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky České podcasty Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura