-
Nižší střední třída: Ford Focus
FORD FOCUS CELEBRATION 1,6 Duratec
Lída byla výjimečná žena… Nebyla přímo hezká, někomu by se na fotografiích dokonce mohla zdát i ošklivá, ale měla zvláštní kouzlo a popravdě měla každého chlapa, na kterého ukázala. Když tehdy ukázala na mě, ztratil jsem na pár měsíců hlavu, než mi jí vrátila zpět spolu s novými kopačkami.
Přestože chodila jako chlap, byla to žena do morku kostí a pod rolákem a kalhotami bylo všechno tak, jak má být… nebo ještě lépe…Přesto (nebo právě proto?) jen nerada dávala najevo, že je to citlivá a inteligentní Žena a celá ranní koupelnová procedura tak spočívala v nedbalém rozmazání řasenky a ještě nedbalejšímu učesání krátkých vlasů levou rukou.. Tu pravou zaměstnávala zuřivým mrskáním kartáčku v puse.
A také dobře vařila, uměla jezdit na koni (a jak!), v raném mládí koncertovala s vlastním klavírním recitálem a vyučovala akrobatické lyžování. Také plynně hovořila čtyřmi jazyky, výtečně jezdila autem i obecně ( 😉 ) a spoluvlastnila několik nemovitostí v Praze..
Její problém byl, že jisté fyzické projevy citů měla výrazně raději, než ty ostatní a mužům kolem sebe tak bez ustání lámala jejich srdce v honbě za novým dobrodružstvím.. Dnes už je obyčejnou šťastnou mámou, ale doma bych jí nechtěl ani náhodou! 😀
Svou dokonalou univerzálností, rozhledem a raketovým tempem života mi připomíná Focus. Stejně jako poněkud fádním a někdy i nevkusným zevnějškem, kterým snad záměrně chtěla zakrýt to, co odkrývala jen někomu… Ovšem zato často 😉
Lídin šatník
Když přišel Ford před pár lety s novým Focusem na trh, vyčítali mu někteří přílišnou usedlost a odklon od vydařeného designu jeho předchůdce. Pamatuji si, že jsem si při pohledu na fotku v časopisu říkal – „hm, takový robustní, ale docela pěkný..a ten interiér už konečně vypadá jako v autě… jen takovej nějakej divnej zadek to má…“ Ale člověk si časem nějak zvykne… Jenže pak přišel Ford s faceliftem a neutrálně univerzální příď dostala v duchu „kinetického designu“ (blábol nad bláboly) výraz hysterky. Spodní nárazník byl „citlivě“ osazen nevkusným, obrovitým nasávacím otvorem se vstupem k chladiči motoru. Pokud totiž někomu připadá nárazník současných Peugeotů jako nepřijatelný a zároveň slastně vzdychá při pohledu na současný Focus, trpí zvláštním druhem schizofrenie, což zejména u profesionálních novinářů budí rozpaky.. Zkrátka, nárazník evokující řev hladového kojence je slabinou jinak povedeného a vyváženého designu vozu, který má díky originálnímu tvaru celé své zadní části i nezaměnitelnou boční siluetu bez rušivých elementů v podobě příliš velkých převisů.
Líbí se mi vysoký ponton karoserie, kdy dveře vypadají masivnější, než ve skutečnosti jsou a líbí se mi pořádné „chlapské“ kliky od dveří.
Líbí se mi také přístup do zavazadlového prostoru s objemem nadprůměrných 385 litrů, který je s výjimkou nevyužitých míst kolem podběhů dobře přístupný, skladný a praktický. Tak si představuji praktika v nižší střední.
Nelíbí se mi základní 15″ kola a jejich design.. 195/65/R15 – to je rozměr, kterým by udělal dojem možná tak Fanouš se svým Žigulíkem před hospodou.. Ale Ford Focus? Tedy já bych volil 16″ z lehkých slitin. Cokoliv víc nemá až tak zásadní smysl (později prozradím proč), cokoliv méně prozradí vítr v kapse. Přesto nejsou základní kola utopená v karoserii tak, jak by člověk čekal Jde to 😉
Zatímco víko pátých dveří dopadlo s tichým bouchnutím zpět, už se sápu k levým předním dveřím.
Uvnitř…
Dveře tiše dosednou.. Uhm.. Usedám do sedadel s potahy, co vypadají jako vězeňský mundůr, ale dodávají jinak celkem obyčejnému interiéru trochu originality a života. Jsou optimálně tuhá a nikde netlačí, sedák je ale trochu krátký a přední část už stehnům příliš nepomáhá. Opěrák je dobrý a šikovně tvarovaný s nevelkým, ale funkčním bočním vedením. Co zamrzelo byla hlavová opěrka, která ode mne nedostala ani bod – je příliš vzdálená od hlavy, takže opření za jízdy jsem dopředu vyloučil. Navíc nešla ani nastavit.
Škoda, že Ford tak zarputile šetří na materiálech v interiéru, protože být tam jiné, než stříbřenkové ovladače a podklady ciferníků, označil bych celou palubní desku za uklidňující a harmonickou. Pěkné jsou i eliptické výdechy topné soustavy, které tam tak nějak elegantně neruší, jako třeba v 308. Palubní deska je z šedého plastu je povinně změkčilá, ale žádná trampolína to tedy není a konkurence má v této třídě obvykle příjemnější materiály.
Po chvilce studia celkem snadno (narozdíl od Mondea!) přicházím na to, kde se co nachází a kterak se ovládá… U Lídy jsem to také nemusel studovat příliš dlouho, i ona byla „user friendly“ a tomu musím vždy zatleskat, protože jen velmi nerad chodím do auta s návodem k obsluze, takže tady palec vzhůru!
Kde ale chválit nemohu, to je zvuk rádia, které jsem si na zkoušku zapnul. I přes nastavení výšek, hloubek a prostorového efektu je jeho zvuk mdlý a vychází jakoby ze sklepa od sousedů, kde zrovna frčí ABBA a Kája. Ale takovou drobnost mohu odpustit, protože Ford umí nabídnout příplatkové audio Sony s osmi reproduktory za zanedbatelných šest tisíc.
Co je naopak bez příplatku, to je řazení, které se u testovaného kousku v podstatě vyrovnalo tomu v A3 (činnost synchronů jsem důkladně vyzkoušet nestihl, ale chod byl fantasticky precizní a bez vůlí) a krátká řadící páka se navíc velmi dobře držela. Na ja, německý původ Focus nezapře a i u něj platí, že řazení je za odměnu. Trochu to kontrastuje s mou cca roční zkušeností z jiného Focusu, kde bylo řazení nepřesné, při přechodech z jednotlivých stupňů občas neochotně opouštělo neutrální polohu a s vůlí v kulise bylo kamarád jako jeho kolega v PSA. Testovaný kousek ničím podobným ale netrpěl ani zdaleka.
A tak si tam sedím, dívám se pobaveně tu na ovládání světel jako z jednoho koncernu s logem vzorku pneumatiky zemědělské mechanizace, tu zase na ovládání autorádia pod volantem jako z Méganu a taky na zamykání centrálu na vnitřní klice dveří, jak to mají rádi na dálném východě.. Ale všechno to tak nějak ladí dohromady, všechno to funguje a víceméně pasuje…
Když tu mi padne zrak na přístrojovou desku.. Chvíli jen tak smutně koukám a ztěžka oddychuju.. „Tohle ne“, říkám si, „tohle fakt ne“. Kolotočář Eda zaplesá radostí, ale mě se ta láce protiví čím dál víc. Už na pohled levné plastikové ručičky v jinak přehledných budících smutně ukazují k nulám.. Nula bodů za tu šedou plastikovou misku s vyříznutými otvory pro palivoměr, teploměr vody v chladiči a zeleně blikající směrové šipky.. Ze všeho nejvíc ta středová část vypadá jako ufon s velkýma očima a čísly místo zubů. Hrůza, Forde, hrůza!
Přesednu dozadu za sebe přes rozměrné dveře a zjišťuji, že na kolena, nárty a i ramena je místa dost. Rozhodně nestrádám. Ale rozhodně se také nenarovnám, protože se se svými 185 cm opírám o strop a leštím řídnoucí temeno šedou potahovou látkou.. Nemám ten pocit, že by se karoserie nějak dramaticky svažovala a nevím, čím to může být, ale na výšku se dozadu prostě nevejdu… A tak se koukám dolů na loketní opěrku a vidím, že pokud dobře vybavené auto stojí 385 tisíc, tak to někde prostě musí být znát 😉
Ford Podvozcus
Otočení klíčku přinese slabé škubnutí a ručička otáčkoměru bez módního teatrálního protočení nalezne svou volnoběžnou hranici. Focus se zařazenou jedničkou měkce a zvolna opouští parkoviště a já začínám sbírat „data“. Tak především, volant se dobře drží a díky celkem drsnému povrchu se s ním dobře ručkuje – neklouže. Nemá sice bůhvíjaký průměr věnce, přesto je s ním příjemná práce. Na marketingové řečičky o „upovídaném“ řízení a komunikaci kol s rukama rychle zapomeňte, je to zas jen blábol, ale řízení je příjemně tuhé a úplně prosté zpětné vazby také není. Řekl bych, že je o řád lepší, než ve větším a dražším Mondeu, včetně některých dalších střednětřídních aut.
Focus se teprve rozjíždí, tak ještě netrápím studený motor a zkouším nastavit zobrazení palubního počítače – ovladač nalézám prakticky ihned na levé páčce pod volantem, zato se mi vůbec nepodařilo objevit způsob, jak ztlumit jas přístrojové desky, která mi protivně červeně zářila do očí. Nic nevrže a neskřípe, auto je ale ještě docela nové (2 400 km).
Ale co, Focus je prý o podvozku (tak to aspoň všude píšou a zejména anglické časopisy se pro jistotu prodávají i s houbičkou na utření stránek.. nejen od slin.. Jsem rozhodnutý Focusu naložit, zároveň ale vím, že pltí nejen ty silniční zákony, ale zejména ty fyzikální, takže začínám trochu obezřetně a hledám, kam až můžu zajít, než se začne projevovat nedotáčivost, nebo než ztratím adhezi na jedné z náprav a standardně montované ESP vyřeší mé neumětelství.
Štěstí mi přeje, silnice je prázdná a její tvar už začínám mýt vrytý do paměti. S každou zatáčkou o něco víc šlapu na plyn, ale Focus drží jak židovská víra. Svírám volant, podřadím na trojku a najíždím do zatáčky s horizontem… dole jí utahuju… nic než čitelné centimetrové posuny mimo ideální poloměr… A to jedu na základních patnáctipalcových kolech! Motor už víc nezvládne, těžce dře, ale jeho skromných sto koníků je dnes nazíráno coby výkon z třetihor a za schopnostmi podvozku skutečně smutně zaostává. Z pohledu motorizace není základní rozměr pneumatik špatnou volbou, protože dostat Focus do úzkých je pro běžného řidiče celkem nesnadná věc. Jakýkoliv silnější, nebo těžší motor (TDCi..) už by ale znamenal ztrátu přilnavosti na přední nápravě a tam se širší kola hodí. Focus v zatáčkách jel téměř stejně rychle, jako třeba 308. Ale ta obouvala kola na ráfcích o dva palce vyšší a o tři centimetry širší, což velmi pomáhalo na jistotě a gripu. Rovinka by pro Focus byla trpkým kopancem padesáti turbokoní THP, ale hlučná a dýchavičná jednašestka není jediným motorem v nabídce, žeano 😉
Jenže kdo z vás chce pořád závodit a hledat své hranice, kdo každý den touží ukázat „soupeřům“ záda? Takových naštěstí není většina, takže ti ostatní budou mít radost z jiné, pro mě třeba daleko důležitější věci. Podvozek Focusu je velmi pohodlný. Samozřejmě svou roli sehrála značná profilová výška, ale na stejné vyjížděl třeba Peugeot 307 a ten se utlumením rázů a komfortem Focusu nevyrovná ani náhodou. Zkrátka, když si zrovna nevšimnete nějaké té díry na vozovce (já vím, jsou vzácné) nebo vyhřezlého víka pražské kanalizace, nic se neděje. Nejspíš to ani nepoznáte a za to ode mne putuje Focusu více bodů, než za utažené vracečky a boční přetížení.
Z Focusu je také docela dobře vidět do všech stran – snad vyjma pohledu šikmo vpřed, ale tam jsou na tom díky masivním „A“ sloupkům všichni podobně. Zpětná zrcátka jsou také tak akorát velká a šikovně umístěná.
S úsměvem a v dobré náladě se vracím zpátky na parkoviště a vypínám zapalování. Teprve ticho, které na mě křičí ze všech stran mi připomíná, jak je fordova „jednašestka“ hlučná.
Zhodnocení
Ford v modelu Focus nabízí poctivé auto na každodenní ježdění, které vás bude rozmazlovat nečekaným komfortem a přitom podrží na cestách i v ošemetných situacích.
Kupodivu za něj nechce tak mnoho a v akci je k dostání za velmi slušné peníze.
Jeho cena je ale vykoupena lehce podprůměrnou kvalitou materiálů a místy trochu nešťastným přístupem k „plastestetice“
Focus nabízí vynikající řazení a kvalitní řízení, slušné sedačky a neslušné místo nad hlavou zadních cestujících.
Focus vám za vaše peníze propůjčí obraz hysterky ve zpětném zrcátku auta před vámi, ale také podvozek, který je o třídu výš, než nabízí běžný mainstreamová produkce v nižší střední třídě.
Jen neberte tuhle stokoňovou jednašestku. Má nemocné plíce a hodně kašle.
Pocta rytířovi nebes Nižší střední třída: Fiat Bravo
5 669 Responses to Nižší střední třída: Ford Focus
[1]
6. 11. 2008 v 8:35T613
No prostě v C6 válí jen samí cool lidé, a prémie jen looseři! Howgh domluvil jsem! 😀
[2]
6. 11. 2008 v 8:49Pierro
Skuteční znalci sedlaj poctivej zadohrab s točivým silným čtyřválcem… Ale nebudu se opakovat. Ty víš tatro o čem je řeč… 🙂
[3]
6. 11. 2008 v 9:09T613
to tvoje auto pro pracující plebs? 😀
[4]
6. 11. 2008 v 9:22Pierro
ne měl jsem na mysli stodvaciášek. Ikonický démon tvých snů o kterém se ti každou noc zdá… 🙂
[5]
6. 11. 2008 v 9:49Perun
Pierro: Ne ne, Abreit :-))
[6]
6. 11. 2008 v 9:53Navtech
[98] Kam sem se jako měl ozvat? Méli jste mi zavolat, když mam číslo v profilu. Já předpokládal, že je to out.
[7]
6. 11. 2008 v 10:10Pierro
106: jak my mohli vědět že číslo v tvém profilu je skutečně tvoje?? Nechtěl bych se dovolat Davídkovi do Liďáku… 😀
[8]
6. 11. 2008 v 10:11Pierro
105: Perune máš toho hodně v tej robotě?? Já mám dneska celkem pohodovj den… 🙂
[9]
6. 11. 2008 v 10:12Perun
[106] Navtech: To by bylo to poslední číslo, kam bych volal, čéče 😀
Tůt, tůt.. „Bohnice, příjem pacientů, prosim“
„Aha, pardon, asi mám špatný číslo“
„A koho hledáte?“
„Hm, to nic, Navtecha…“
„Vydržte, přepojím…“ 😀 😀 😀
[10]
6. 11. 2008 v 10:13Perun
[108] Pierro: I když se flákám u monitoru, tak toho mám dnes fakt dost.. Ale nějak to stíhám 🙂
[11]
6. 11. 2008 v 10:20Emper
recenze slušná..ale napsat : „…její tvar už začínám mýt vrytý do paměti…“ to už je fakt síla…překlep?
[12]
6. 11. 2008 v 10:21Perun
[111] Emper: Ne. Síla
[13]
6. 11. 2008 v 10:23Pierro
Perune co bude příští představené auto?? Astra??
[14]
6. 11. 2008 v 10:26Perun
Kia Ceed 🙂
[15]
6. 11. 2008 v 10:29Pierro
tak na cedníka jsem docela zvědavej… 🙂
[16]
6. 11. 2008 v 17:01Culdaraztriptaco
(94) Jasný, kolik dělaj zatím ty honoráře? 🙂
[17]
6. 11. 2008 v 17:42Perun
:*) Průměrně tak šest hodin soukromého času…. 😉
[18]
6. 11. 2008 v 18:45Navtech
[117] Hlavně mu to neproflákni, nebo ho máte zejtra v redakci! 🙂
[19]
6. 11. 2008 v 21:27Emel
Jo, Ceed… taky jsem zvědavý. Něco málo jsem s 1,6CRDi najel a vpodstatě mě mrzela hlavně absence 6stupně, resp. krátká pětka. Sedmiletá záruka byl geniální marketingový tah, Kia přitáhla pozornost… tak uvidíme, jak to bude za takových 5 let vypadat.
[20]
6. 11. 2008 v 21:56ladlen
Tak to som zvedavý, ako dopadne ceed, auto, ktoré mám, či sa aspoň v niečom zhodneme. Práve dnes som si bol overiť miesto vzadu na Fiate Bravo a robil som to tak seriózne, ako Perun tieto testy. Bohužiaľ, nemýlil som sa, Bravo má vzadu za mnou naozaj veľmi málo miesta ešte pre jedného takého, ako ja. Nohy som mal zaborené do už vykrojenej sedačky, veru nechcel by som takto cestovať na väčšiu vzdialenosť. To aj Grande Punto je v tomto ukazovateli na tom o čosi lepšie. Ale na druhej strane musím uznať, že pre vodiča je to tam naozaj pekne usporiadané, radosť sedieť a zrejme i šoférovať.
[21]
6. 11. 2008 v 22:06Navtech
[120] Já doufám, že blbě! 🙂 To víš, my škodofkáři, co vyhazujeme prachy za zbytečnosti, neradi slyšíme spokojené recenze… 🙂 Každopádně pokud by to bylo příliš optimistický, tak dáme u nás v redakci Perunovi zlatýho padáka 🙂 🙂 🙂
[22]
6. 11. 2008 v 22:52ladlen
(121) Zlaté padáky asi teraz lietajú po investičných fondoch a niektorých bankách, ale Perunovi dávať ho teraz je ešte predčasné. Ešte musí porovnať nový Mégane a Golf VI, potom možno sám pochopí, že to nezvládol správne a dá si zlatý padák sám.
[23]
6. 11. 2008 v 23:06Navtech
[122] Koukám, že ty za toho svýho „oře“ budeš bojovat do morku kostí! 🙂 🙂 ..ale od toho to tady je…
[24]
6. 11. 2008 v 23:25ladlen
(123) Ale nebudem, pokiaľ to zhodnotí tak, ako predošlé autá, tak aspoň budem vedieť, či sa zhodneme, alebo nie, a aké auto v porovnaní s ostatnými mám. Určite nebude najhoršie, o tom som presvedčený.
[25]
7. 11. 2008 v 9:53Emel
ladlen: mno, pokud bychom nebrali ohled na cenu, tak by Ceeda zřejmě zachránil pouze ten motor.
[26]
7. 11. 2008 v 10:13ladlen
(125) Motor je určite to najlepšie, čo má ceed oproti konkurencii, ale aj vnútorný priestor vpredu, vzadu a iné veci má lepšie oproti mnohým z testu, ale nechcem ovplyvňovať budúcu diskusiu, počkajme na test a potom môžme o ceede hovoriť viac.
[27]
7. 11. 2008 v 10:20Perun
[115] Pierro: Aha, tak abecedně je to HODNA CIVIC – Ceed až po ní… Ups 🙂
[28]
7. 11. 2008 v 10:22Perun
[118] Navtech: Tyva, to by byla squadra 🙂 Větší směska už je jen nějakej ten vořech 😛
[29]
7. 11. 2008 v 10:25Perun
[120] ladlen: Když ty jseš taky dlouhej jako týden před výplatou.. 😉
[30]
7. 11. 2008 v 10:26Perun
[121] Navtech: Odkdy personál vyhazuje šéfa??? 😀
[31]
7. 11. 2008 v 10:27Perun
[122] ladlen: Tak G6 mám slíbenýho na přespříští týden… 100% to není, ale snad to vyjde a s Pierrem mu dáme co proto 😛
[32]
7. 11. 2008 v 10:52ladlen
(131) Ja na Tvojom mieste by som najprv ohodnotil nový Mégane, a až potom GolfaVI, aby si ten „zlatý padák“ nedostal predčasne. Ale to som zvedavý, včera v B.Bystrici som bol aj vo VW, nového Golfa ešte ani nevideli. Ale posadil som sa do Passatu CC, no bože, tak to by som nechcel, taký nízky posed a dozadu nevojde ani dlhonohá blondínka, lebo si bude hlavu o plafón búchať sediac takmer na podlahe. To už Tiguan ma príjemne prekvapil, ten by som chcel.
[33]
7. 11. 2008 v 11:00babo
(132) a sedel si v tigi? no teda tam to v zadu s nohami nebude uzasne… t sa eset ta dlhonoha blondina do CC posadi, lebo dlhonohe zeny maju kratky trup vacsinou 🙂 . A ten otvor do kufra u TIGI-ho… no zleeeee
Pasat CC to ma v popise prace, ze v zadu to bude horsie, podobne ako CLS…
[34]
7. 11. 2008 v 17:59Emel
Perun: že bych se dal na novou víru s G6? Kdy testujete?
Ladlen: ano, motor je výborný, zejména v kontextu ceny. Souhlasím, uvidíme.
[35]
7. 11. 2008 v 18:58ladlen
(133) Sedel som aj vpredu a po nastavení aj vzadu a miesta tam bolo dosť aj na nohy, aj na hlavu v pohode. A pretože kamarát má Quasquai, tak som mohol porovnať vnútorný priestor a tu je Tiguan na tom o niečo lepšie, hlavne vodič to cíti. Otvoril som aj kufor, nič moc, ale ani nič, čo by mi tam vadilo,nepostrehol som, že by tam bolo úzko, ja toho v kufri aj tak väčšinou moc nevozím, momentálne najviac psa k veterinárovi po operácii zlomeniny nohy.
[36]
7. 11. 2008 v 22:06babo
(135) no ja som to prave sledoval na autosalone (to je idealne) a bol som prekvapeny, ze snad aj kufor vyzeral v QQ preistornejsi a dostupnejsi, ale teda miesto v zadu by som povedal, ze QQ fakt znacne lepsie. Ako jasne, v predu je to u VW ina liga, ale… za tie prachy, no ja neviem (aj ked teraz zlacnel).
[37]
29. 12. 2008 v 20:40Test: Ford Focus 1,6 Ti-VCT - Předurčen pro úspěch
http://magazin.auto.cz/testy/ford-focus-1-6-ti-vct-predurcen-pro-uspech.html
„Chci nové auto,“ svěřil se mi Honza. „Ok, chceš poradit? Nejdřív mi musíš říct, co od auta očekáváš, jestli budeš jezdit hlavně ve městě nebo…“ Honza mi skočil do řeči. „Ne, nechci poradit,“ okřikl mě s výrazem člověka odhodlaného vyskočit z letadla čtyři kilometry nad zemí. Mám dávno vybráno, chci Ford Focus. „Hmm, dobrá volba, i když stále bych docela rád věděl, jak budeš Focus využívat. Možná bychom pro tebe našli i lepší auto,“ řekl jsem už raději polohlasem. „Ne, vážně, na tomhle se nedá nic změnit, chci Focuse.“
Test: Ford Focus 1,6 Ti-VCT – Předurčen pro úspěch
Toto není smyšlený příběh, tato debata se slovo od slova odehrála mezi mnou a mým známým asi tak před měsícem. Zábavné na tom je, že asi týden po naší rozpravě mi básnil o Focusu další člověk a po něm další a další. Focus, Focus, Focus, všichni chtějí Focus. Vlastně ani nezáleží na tom, zdali jedničku nebo dvojku, zdali benzin nebo naftu, zdali model před nebo po faceliftu. Fordu se s Focusem podařilo něco, o čem většina manažerů automobilek v noci jen tajně sní. Fantastická prodejní čísla, plácání po ramenou, metály, diplomy, úcta kolegů a konkurentů.
[38]
29. 12. 2008 v 20:43Test: Ford Focus 1,6 Ti-VCT - Předurčen pro úspěch
I když však bude pod kapotou bublat například mnou testovaná zážehová šestnáctistovka, na které není vůbec nic špatného, pokud se budete pohybovat zejména ve městě a jeho okolí, řízení Focusu si užijete. Nejen kvůli vynikající stabilitě v zatáčkách, minimálním náklonům a přilnavosti, ale také kvůli komunikativnímu řízení. Zeptejte se volantu, na co chcete a on vám na to odpoví. Není otázka, na kterou by neznal odpověď.
Komentáře nejsou povoleny.