-
Ford Fiesta 1,25 Titanium (44 kW)
Takže, kde jsme to přestali… Aha, už vím, Fiesta! No tak jo…
Fiestu a vlastně i téměř všechny nové i trochu starší Fordy provází jakási bublina aureoly nekompromisních, téměř supersportovních letadel, která ale nevznikla jen tak sama od sebe. Fordy zkrátka dobře jezdí, ne všem se ale také nutně musejí líbit a ne každý (rozuměj jen málokdo…) je natolik otrlý, aby prohlásil jejich interiéry za kvalitní a útulné… S touto směsicí pocitů se s otřesným klíčkem v ruce blížím k testovanému autu, které krátce zabliká a přivítá mě s vytřeštěným hmyzím pohledem.
Masivní klika z Focusu cvakne, nasednu dovnitř, několikrát třísknu dveřmi, neže se mi je podaří zavřít a i když na sebe nevidím, nepochybuji, že se můj obličej nepříjemně podobá tomu z Fiesty.. to se jen tak nevidí… Otáčím klíčkem a motor s bizarním obsahem 1,25 hlučně naskočí s kovovou fistulí. Jedeme na pár metrů vzdálené přehlídkové molo.
Insect in sekt
Chvíli hledám, kde se otevírá kapota motoru, než si konečně vzpomenu, že každá ze značek má své speciality a tou fordí je právě nepochopitelně složitý mechanismus otevírání zámku skrze odkryté přední logo.. klíčkem od vozu, tedy s vypnutým motorem… Zřejmě výrobce myslel na ženy s dlouhými vlasy, které se běžně sklání nad běžícím motorem, nebo na automechaniky s máničkou, kterým by klínový řemen mohl šikovně nahradit kulmu na vlasy… s mou vojensky střiženou délkou se jen ironicky šklebím. Tuhle hru s Fordem hrát nebudu, nechám motor běžet a vytopit interiér, než se mi jinovatka na vousech změní na rampouchy (v létě celkem osvěžující vzpomínka..) a vyrážím s Nikonem na obhlídku malé Fiesty.
O tichém ševelení motoru v Citroënu si u Fordu mohou nechat leda tak zdát a Duratec v pravidelných intervalech vydává zvuky ne nepodobné slušnému industriálnímu metalu.. Ovšem, je zima a motor je studený jako úsměv středočeského hejtmana.
Fiesta zepředu svým rozzlobeným výrazem trochu připomíná C3, je ale tak nějak… hladší. Každopádně její „tlama“ je výrazně agresivnější a světla připomínají zúžené oči. Inu, móda velí vypadat jako streetfighter, třebaže vám pod kapotou klape jen 44 kW 😉 Celkově ale příď působí (na mě) z celého vozu nejlepším a nejpovedenějším dojmem, tedy takovým, který pro mnohé ženy (buďme upřímní) může rozhodnout. Z mého pohledu, co se estetiky týče, je to ale víceméně vše. Snad jen drobný postřeh k paralele s Peugeotem, který s protáhlými světlomety začal jako první a nejen z řad majitelů Fordů to za ně také pěkně schytal. Posměváčkům došel dech a slova, Peugeot totiž zřetelně nastolil designový směr, kterým se mnozí vydávají po něm… tentokrát ale bez hlasité kritiky 😎
Boční pohled ukazuje přerostlý a trochu neforemný zadek, který je daní za co nejlepší užitné parametry v podobě místa na zadních sedadlech a zavazadelníku. V prvním případě se zadařilo velmi dobře, v případě druhém už méně, nicméně vysoký a těžký ponton taktak zachraňuje výrazný boční prolis a chromovaný lem spodní linky oken. Někomu může připadat boční profil malého Fordu roztomile boubelatý, jinému poněkud těžkopádný. A nevelká kola opticky mnoho nezachrání, což vynikne zejména u masivní zádi.
Opatrně se blížím k zádi Fiesty, která zajímavě kombinuje oblé hrany kinetického designu (kdo ten výraz proboha vymyslel?). I zezadu vypadá Fiesta tak trochu jako nějaký gigantický hmyz (napadá mě třeba kudlanka…) , nicméně příď a záď jsou spolu tak nějak v designovém souznění a jako celek dávají smysl. Třebaže se mi taková kompozice příliš nezamlouvá, nemám než subjektivní výhrady. Objektivně to špatné určitě není.
Otevírám zavazadlový prostor a jízlivě se křením daleko nejlacinějšímu provedení mezi testovanými vozy.. plechová zadní stěna sedadel, která po sklopení vytvoří výrazný schod vypadá jako ze sedmdesátých let a dovnitř výrazně zasahující podběhy ubírají cenné místo zavazadla nebo kočárek.. Fiesta rozhodně není žádný stěhovák a taková Fabia ji v tomto ohledu poráží rozdílem třídy.
Víko hlasitě bouchne a v předtuše nových zážitků už spěchám za volant..
Nokianid ftalátový
Poučen předchozí zkušeností, svižně třísknu dveřmi malé Fiesty, která mi za to kovově vynadá a rozhlížím se kolem sebe…
Odolávám pokušení zajít ve své jízlivosti dál, než by bylo místním fandům modrého oválu po chuti, ale Ford zkrátka interiéry neumí. Posledním celkem pěkným a víceméně kvalitním interiérem byl ten v předchozím Mondeu.. poté už to za mnoho nestojí a nejlepším možným důkazem toho je Fiesta.
Styl je otázkou individuálního vkusu, mě osobně ale třicetkrát zvětšená klávesnice ze starších Nokií atraktivní nepřipadá.. Na druhou stranu jedním dechem dodávám, že ergonomicky je vše téměř bez připomínek.. tedy snad až na rysku teplotního ovladače, která prostě z místa řidiče není vidět.
Téměř všechny použité materiály jsou na omak levné a při zlovolném tlaku ryky ochotně skřípou. Malinká schránka před spolujezdcem hlasitě klapne a já se rozhlížím, co bych mohl, pro změnu, pochválit.
Ale to bych si musel jaksi… vidět pod zadek, protože ten si hoví na nadprůměrně dimenzované a příjemně tuhé sedačce, ve které se dobře cítím. Není nijak opticky nápaditá, svou funkci ale odvádí dobře.
Pohled přímo před sebe nejdříve upoutá zajímavě tvarovaný volant, který se znamenitě drží díky příjemnému potahu z kůže výraznému tvarování věnce v místě optimálního uchopení. Na své levé straně obsahuje prvky ovládání audiosoustavy nevalného přednesu.
Skrze volant se ovšem dívám přímo do očí kudlanky nábožné a není to moc pěkný pohled. Jestliže staré Káčko připomíná švába (za trefný výraz děkuji své ženě), pak nová Fiesta uvnitř navozuje dojem telefonující kudlanky… Navíc téměř nic pořádně nelícuje.. Forde Forde..
Přesouvám se dozadu a zjišťuji, že se za sebou docela pohodlně usadím. V ramenou tak akorát, sedím trochu utopený, ale místa mám dost a to se jednoznačně počítá. Ne že by to u malých aut segmentu „B“ byla nějaká priorita, není, ale je to významné plus pro někoho, kdo vozí dospělé i vzadu.. Otázka je, proč na to nepořídí něco většího, nicméně ve Fiestě cestující vzadu nijak nestrádají.
Sedím zpět vepředu, dveře ještě mírně rezonují a všímám si, že odkládacích míst není na rozdávání.. o bočních kapsičkách nemluvě… Takže konec slov, jde se na věc.
Kudlanka v tretrách, aneb klobouk dolů
Z Fiesty není dobře vidět a výhled šikmo vpřed je spíš o odhadu díky masivnímu rámování „A“ sloupku, zato pohled do na „stopkách“ dobře umístěných zpětných zrcátek je o poznání lepší. Seřizuji na mou výšku, zapínám pás a řadím zpátečku…
Lup! Krásné, přesné, mechanické loupnutí.. pokračuji za jedna a za chvíli výš.. Řazení malého Fordu je určitě z těch nejlepších, které můžete v této třídě očekávat.. Páka navíc padne příjemně do ruky.. kdyby se tohle naučili soudruzi z Paříže, ubylo by oprávněných výtek.. První body pro Fiestu.
Blížím se k podjezdu, kde se prudce láme trasa „z kopce – do kopce“, Fiesta se jen lehce zhoupne a nevydá téměř žádný protest, dojedu na Téčko a noha na brzdě bezpečně kontroluje situaci bez známek nervozity (jak truchlivé je srovnání s i20..).
Popoháním dýchavičný duratec ke klusu a zkouším přitom řízení v prvním krátkém slalomu. Je docela pěkně vyvážené, nepůsobí úplně odtažitě a i když není po nějaké mechanické vazbě ani památky, rozhodně je výborné.. řekněme jako u Seatu.. Standardní kola s rozměrem 195/50/R15 ani nehvízdnou a svým způsobem mám pocit, že o vítězovi v disciplíně jízda je rozhodnuto.
Ale ještě nekončím, otáčím auto a s nohou zaraženou do asfaltu pod Fordíkem se snažím vyvinout alespoň nepředpisovou rychlost. Duratec kvílí jako Meluzína, Fiesta nicméně postupně zrychluje a když se blížím k ostré levotočivé zatáčce, dupnu na brzdu, podřadím za dvě a nechám všechny tři koně, aby ukázali, co v nich je.
Kudlanka letí v naprosto čisté dráze přesně tam, kam jsem jí také poslal a zlovolný pohyb volantem mi odpouští čitelným a snadno řiditelným pohybem směrem ke krajnici, který můžu přerušit kdykoliv se mi zachce… Hýkám blahem a jsem na chvíli ochoten odpustit Fordu úchylný design interiéru, nekvalitní materiály a zoufalé slícování… Malá „rodinná“ auta zcela jistě nejsou ve svém civilním provedení a se základními motorizacemi primárně zdrojem radosti za volantem a není to ani jejich účel.. Jistě, s výjimkou Fiesty 😉
Ani se nepouštím na rychlostní komunikaci (na to nemám nervy) a jen tak si proplouvám okolní krajinou za kovového doprovodu motoru a hukotu od podběhů z ne právě ideálně zvukově izolovaného podvozku… Ve výkonnější motorizaci musí být Fiesta docela slušná pila.. málokterá majitelka to ale skutečně ocení a pokud ano, roste jí pod nosem knír a jmenuje se Karel 🙂
Cesta téměř končí a tak si ještě užívám slalomu mezi kanály, kde se kudlanka bravurně proplétá.. Ford podvozky prostě umí. Škoda že tak kašle na to ostatní.
Parkuji a vypínám motor.. a teprve teď vnímám to ohlušující ticho.
Co s ní…?
Fiesta je auto, které v rámci své třídy a cenové kategorie znamenitě jezdí. Výborně řadí a řídí a nabízí nadprůměrná sedadla. Pro některé by za touto větou mohla být tečka… ale není.
Uvnitř nestojí vyjma překvapivé porce místa na zadních sedadlech (tady ovšem bezpečně kraluje i20) a velmi slušně ergonomii, které je téměř tak dobrá, jako u Pola nebo Fabie, za mnoho..
Materiálově i zpracováním může tenhle globální Američan s německým pasem Cétrojce nebo Polu jen tiše závidět a v zavazadlovém prostoru toho také moc nenabídne..
Čím to, že se tedy tak dobře prodává…?
Asi se svým majitelům a majitelkám prostě líbí.. Jsem rád, že jsem chlap.
Renault Clio Expression 1,5 DCi (63 kW) Citroën C3 1,6 VTi Exclusive (88 kW)
7 096 Responses to Ford Fiesta 1,25 Titanium (44 kW)
[1]
2. 8. 2010 v 12:10Iudex
(48): Dovolím si zareagovat za autora: opakovane píse, ze toto nie je ziadny profi test a on nie je automobilový novinár, takze nejaké subjektívne pocity nie sú prekázkou, naopak sú velmi ziadúce. A keby si si precítal Perunove iné série, na údajnú neobjektivitu by si sa nemohol stazovat.
[2]
2. 8. 2010 v 12:35poznámka
Ono ta subjektivita vstupuje do každého hodnocení, ono to asi opravdu jinak nejde, ale je nutno uvádět farka korektně, takže např. poznámka o otvírání kapoty klíčem to je poměrně dost amatérská(vzhledem k tomu, že to tak není). Je to prostě nekonečný příběh, vzít základní motorizaci a potom řešit, že to není úplně ono a tak by se dalo pokračovat, spíš jsem chtěl poukázat na to, že míra subjektivní neobjektivity je vyšší, než by měla.
[3]
2. 8. 2010 v 13:29Iudex
(52) Neviem, co je zle na popise otvárania kapoty. Najprv musím odklopit logo Ford, súcasne vsunút klúc, otocit dolava a vzápatí doprava a potom nadvihnút kapotu. Zamestná to obe ruky, na prvýkrát to nie je úplne hracka, nehovoriac o zaspinení oboch rúk namiesto jednej. Jednoducho otváranie kapoty Fordov je podla mojej osobnej skúsenosti blbost.
[4]
2. 8. 2010 v 13:40Perun
[47] otvírání kapoty: Kapotu jsem právě neotvíral… a hezky zůstal v teple uvnitř.. U nějakého staršího Forda jsem to (tuším) kdysi viděl, tak jsem to automaticky přisoudil i Fiestě. Jinak by totiž takové složité opatření jaksi postrádalo zbytek smyslu.
K tomu zavazadelníku… Zřejmě jsi, Chosé, už dlouhou dobu neřešil reálné problémy s kočárkem a nákupem.. 31 litrů je přesně ta hranice, která ti na parkovišti před Tescem buďto pořádně hne žlučí, nebo ti prostě pomůže naložit kočárek a do zbylých mezer naskládat tři idelitky jedno balení kojenecký vody… V rodině máme dvě auta, přičemž to malé má mírně přes tři sta litrů. Cokoliv pod = problém.. I když už dnes kočárek nepoužíváme. Takže ano, rozdíl třídy, protože Fabie bez plnohodnotné rezervy přesahuje 310 litrů a dejme tomu taková C4 jich nabídne… 315 😉
U každého testu a vlastně i u většiny textů je vždy prostor pro zlepšení.. v tomto ohledu jednoznačně souhlasím, ale jedním dechem dodávám, že nemám ambice dosáhnout komplexnosti a profesionality skutečných moto-novinářů. Nabízím spíš velmi individuální pohled na věc z trochu jiných úhlů, než je obvyklé… Míru „emocionálních výlevů a jiných motivací“, o té si tu jako autor blogu jaksi… rozhodnu sám. Líbí? Ok. Nelíbí? Taky ok 😉
[5]
2. 8. 2010 v 13:41Perun
[49]: Ano, to musí být pecka !!! 😉
[6]
2. 8. 2010 v 13:44Perun
[51] Iudex: Děkuji 😉
A k těm interiérům.. já mám zatím zkušenosti jen s Mondeem, Fiestou, Fusionem (to je teprve něco), Transitem a Galaxy (ta dopadla jediná velmi dobře.. jezdí s ní tchán a dobře se o ni stará).
Třeba bude Kuga na mnohem vyšší úrovni.. proč ne 😉
[7]
2. 8. 2010 v 14:45Iudex
(56): No ved to by bolo prekvapujúce, aby Kuga bola na tom podstatne lepšie, ako tolko kritizovaný Focus (aj Tebou v sérii blogov o nižšej strednej), ak sa pozrieš na prístrojovku Kugy a C-Maxu/Focusu, zistíš, že je to +/- to isté. Tak sú dve riešenia: buď sa pri Kuge extra vynasnažili a pri rovnakom dizajne použili oveľa kvalitnejšie materiály a vymakali vypracovanie, alebo proste platí: sto ľudí, sto chutí.
[8]
2. 8. 2010 v 15:30poznámka
Neboj já žiju v reálném světě a taky máme doma 2vozidla(mimochodem jedno z toho Fiestu :-)) spíš šlo o upozornění na chybu (otvírání kapoty) jak už jsem psal, dělám s auty docela dlouho a můžu tě ujisti, že většina vlastníků Fiesty se ten kočár do kufru ani nepokouší dát, prostě proto, že tam nevejde. Ostatně moderní kočárky jsou docela pěkné bestie .-) Ale ten člověk je si toho vědom už při nákupu, to není překvápko, které na něj najednou vykoukne.
Perune je to tvé svaté právo a tvůj blog . . . nic osobního v tom není 🙂 ale člověk musí počítat i s názory, které jsou prostě jiné 🙂 v každém případě ti přeji mnoho štěstí. O auta se zajímám opravdu dlouho a to nejem pracovně a pokud máš přehled(jako, že ho určitě máš) tak víš co se na webech objevuje :-), ale s tím ambice nic dělat namám. Ostatně ani nevím, co mě donutilo psát tyto řádky .-) a věř mi je to poprve co mě něco vyprovokovalo, takže vlastně to co děláš smysl rozhodně má. Měj se Chose.
[9]
2. 8. 2010 v 18:46Emel
Fiesta 1,6 Ti-VCT: vidíš, byl bych vsadil krk, že ještě tak před… nevím, pár měsíci… byl nedůstojný vrchol ta 1,4. S 1,6 to musí být fajn :-).
[10]
3. 8. 2010 v 6:39Perun
[57] Iudex: Je to obvykle někde na půli cesty. Ford se zřejmě začal více snažit a někteří jedinci si berou na průzkum interiéru příliš silnou lupu. Jako potencionální zákazníci na to ovšem mají nárok 😉
Tu Kugu musím někde prohlédnout.. s mikroskopem 😛
[11]
3. 8. 2010 v 6:47Perun
[58] poznámka: Většina vlastníků Fiesty… každé zevšeobecnění kulhá. Troufám si říct, že by mnoho vlastníků Fiesty se slzou v oku vděčně zašeptalo své díky za zavazadlový prostor Fabie nebo C3. Každodenní život s autem by se jim najednou o dost zjednodušil… Myslím to vážně.
S těmi moderními kočárky to máš recht, ale tříkolečková skládačka už je ok, ta by se snad vešla i do té Fiesty 😛
Hele, Chosé, já naopak vítám protinázory… nemusím mít absolutní pravdu a také jí nemám, takže jen tak dál, jsem rád, že jsem tě přiměl k akci…
[12]
4. 8. 2010 v 14:27Sorry, ale...
… tvoje znalosti ohledně aut jsou trochu slabší, což vypovídá, že jsi ani nenašel otevírání kapoty motoru, které je zevnitř, ale na to už tě někdo zde i upozornil. Chtít po Fiestě, potažmo Fabii a jiných aut tohoto segmentu, aby to byl stěhovák je čirý nesmysl a tak bych mohl pokračovat. Tvá recenze na mě budí dojem, že jsi vlastně nikdy pořádné auto neřídil. Osobně jsem měl možnost se několikrát v tomto autě svézt a na segment, který představuje, patří co se týče zpracování, slícování, prostoru a pohodlí spíše na vrchol. Vzhled uvnitř i zvenku je vždy otázkou vkusu a co Fordu nelze upřít je originalita, do který se jiní výrobci nemají odvahu pustit. Jediné v čem s tebou v tvé recenzi souhlasím je hodnocení jízdních vlastností podvozku, to Ford umí.
[13]
4. 8. 2010 v 17:04Navtech
Taky si myslím, že pořádné auto neřídil, je to taky fiesta. A ty ostatní blogy si v podstatě všechny vymyslel…
[14]
4. 8. 2010 v 20:37Perun
[62]: V autosvětě tápu jako slepejš ve sklepě.. Naštěstí jsou tu ale znalci a králové silnic, kteří ty moje dezinformace uvedou na pravou míru, viď 😉
Navtech: 😛
[15]
5. 8. 2010 v 0:30Navtech
No opatrně, to C5 fakt neni to TOP na světě 🙂
[16]
5. 8. 2010 v 7:20Perun
[65] Navtech: Jo ták! 😛
Dám sem do příštího blogu anketu WTF (World Top Five, nebo taky „What the f.ck“) a když to zdejší odborná porota nepotvrdí, tak to snad i odvolám… Zatím je ale vítězství C5 nezvratitelný, na tom se určitě shodneme 😉
[17]
5. 8. 2010 v 10:04Emel
Perun: maximálně top ve střední třídě… 😉
[18]
5. 8. 2010 v 10:25Perun
[67] Emel: C5 překonává i Logana a ten už je hodně velikej.. Myslím, že může mířit ještě výš 😎
[19]
5. 8. 2010 v 10:29Perun
P.S. Dokonce i ten Ford, když už ho mám na paškálu v blogu, umí odvětrávaná křesla a adaptivní tempomat.. a nebo třeba větší míru individualizace vnitřku atp.. Frantíky ještě čeká dlouhá a trnitá cesta. Tuším ale čerstvý vítr u 508. Ne snad nějaký suchý a teplý pasát, stačí svěží bríza 😉
[20]
5. 8. 2010 v 11:36Emel
Perun: adaptivní tempomat vzal čert, co mě u Fordu zajímá jsou nové turbobenzíny… nemáš čistě náhodou nějaký v plánu projet?
508 mě naštve pokud přijde o 3.0HDI.
[21]
5. 8. 2010 v 11:57Perun
[70] Emel: Adaptivní tempomat je prima, jde ale spíš o princip… že na to soudruzi z Paříže rezignovali vypovídá o nevyužitém a důsledně nevyužívaném potenciálu skupiny. Turbobenzíny u PSA budou v rámci 1,6 THP – stejný výkon jako u dvoulitrů od Fordu a VW. Dvoulitr už se nějakou dobu chystá, ale dělají okolo toho mlhu co to dá.. Možná i ten šestiválec z konceptu Metropolis. Spíše tedy určitě, než možná.
Jestli je pravda o chystaných 163 kW u 2,2 HDI, pak nejspíš 508 o šestiválec přijde. Za vším hledej emise a úsporu nákladů na „administrativních“ výdajích do Bruselu v rámci překračovaných průměrných emisích. Faktem ale zůstává, že V6 u C5 zůstává, takže by se s něčím podobným u 508 mohlo počítat taky.. Ale to je samá spekulace, nic konkrétního.
V dohledné době s žádným testem nepočítám, na podzim ale budu mít možnost projet opět celou nižší střední… 😉
[22]
6. 8. 2010 v 11:26Iudex
(71) Perune, tú porovnávačku úprimne závidím. Dúfam, že z toho vyvodíš nejaké závery na blog (viem, že opakovať sériu, ktorú si robil minulý rok je asi nadbytočné, ale nejakú zhrňovačku v štýle: “ čo sa medzičasom zmenilo v NST“ by som ocenil.
[23]
6. 8. 2010 v 11:41Emel
Perun: joj, to bude zajímavé.. že by včetně nové plastické trhaviny? 🙂
[24]
6. 8. 2010 v 18:21Perun
[72] Iudex: Shrnutí být může, to bude prima.. opakování už bych ale nedal 😀
[25]
6. 8. 2010 v 18:22Perun
[73] Emel: Chytrý Emel 😉
[26]
7. 8. 2010 v 11:52buy online vigamox
Genetic cheap tramadol cod saturday delivery is durable if you have a ether history of periventricular adrenal hyperplasia.
Komentáře nejsou povoleny.