-
Motory v historii značky Maserati (díl 1)
text je převzat z mých webových stránek www.maserati-club.cz
Tento text je sice stručným, ale přesto fascinujícím průvodcem mapujícím agregáty využívané během celé historie automobilky Maserati. Zjistíte v něm, že během prvních desetiletí modenská značka stavěla výhradně závodní agregáty – a když už přešla do segmentu sportovních vozů pro běžné použití, technická řešení a postupy z formule 1 nebo závodů silničních vozů vždy přenesla pod kapotu sériově vyráběných aut s trojzubcem ve znaku.
TIPO 26
Doba produkce: 1926-1932
Řadový 8-válec 1492.9 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 60mm zdvih 66mm
Kompresní poměr 5.8:1
Nejvyšší výkon 120bhp @ 5300 rpm
Roots kompresor
2 Memini karburátory.
První motor značky Maserati navrh a zkonstruoval legendární Alfieri Maserati v roce 1926 pod označením Tipo 26. Pro tehdejší dekádu typicky řadový motor se v průběhu let samozřejmě ještě vyvíjel:1928 Tipo 26 MM 1492.9 cc – 128bhp @ 6000 rpm
1928 Tipo 26R 1690.7 cc – 140bhp @ 6500 rpm
1929-30 Tipo 26C 1078.6 cc – 95/105bhp @ 5000/6000 rpm
1930-32 Tipo 26M 2495.4 cc – 185bhp @ 5600 rpmTIPO 26B
Doba produkce: 1927-1930
Řadový 8-válec 1980.5 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 62mm zdvih 82mm
Kompresní poměr 5.6:1
Nejvyšší výkon 155bhp @ 5300 rpm
Roots kompresor
Memini Super karburátor
Toto byla zvětšená verze původního motoru Tipo 26.TIPO V4
Doba produkce: 1929-1931
V16 @ 35° 3961 ccm
4 OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 62mm zdvih 82mm
Kompresní poměr 5.5:1
Nejvyšší výkon 280/305 bhp @ 5500 rpm
2 Roots kompresory
2 Weber DO karburátory.
V4 (V jako uspořádání válců, 4 jako zdvihový objem) motor byl navrhnut a zkonstruován Alfieri Maseratim a Pierem Visentinim. Agregát poháněl model Maserati Tipo V4 (1929). Jednotka vešla ve známost jako „Sedici Cilindri“ – tento 16-válec byl tvořen dvěma řadovými motory Tipo 26B uloženými vedle sebe. Měl 2 klikové hřídele, 16 ojnic a pístů, 32 ventilů, 4 vačkové hřídele, dva kompresory, 4 olejové a 2 vodní pumpy.
V červnu roku 1929 pak Maserati V4 pilotované Borzacchinim dosáhlo rychlosti 152.9 mph na italském circuit Cremona a jezdec tak společně s Maserati stanovil tehdy rekordní rychlost dosažený závodním vozem. Během italské Grand Prix 1929 Alfieri Maserati zajel s V4 kolo rychlostí 124.2 mph a tento rekord nebyl překonán až do roku 1954. V4 byl nahrazen v roce 1932 pětilitrovým motorem V5, který produkoval nejvyšší výkon 330-360 bhp @ 5200 rpm.TIPO 4CM
Doba produkce: 1932-1937
Řadový 4-válec 1088.4 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 65mm zdvih 82mm
Kompresní poměr 5.0:1/6.0:1
Nejvyšší výkon 140bhp @ 6800 rpm
Roots kompresor
Weber 55ASI karburátor
28. listopadu 1934 byl tento 4CM (4 Cylinder Monoposto) motor namontován do aerodynamické verze Tipo 4CM, vlastněné a pilotované inženýrem Giuseppem Furmanikem, a překonalo světový rekord v letmém kilometru ve třídě 1100 ccm díky průměrné rychlosti 222,6 kmh!. Starý rekord (207,5 kmh) držela automobilka MG.TIPO 6CM
Doba produkce: 1936-1939
Řadový 6-válec 1493.2 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 65mm zdvih 75mm
Kompresní poměr 6.0:1
Nejvyšší výkon 155/175bhp at 6200/6600 rpm
Roots kompresor
Weber 55ASI (55CDO/45DCO).
Tento motor byl dalším mistrovským dílem firmy Maserati. Objevil se v jednosedadlové aerodynamické verzi 6CM schopné vyvinout rychlost 230 km/h! Zní to (stejně jako u předchozího 4CM) neuvěřitelně, vždyť zdvihový objem byl pouhých 1,5 litru… Maserati pak dominovalo celé Evropě ve třídě „Voiturette“ ( 1500 ccm) mezi roky 1936 a 1939.TIPO 8CL
Doba produkce: 1940-1946
Řadový 8-válec 2981.7 ccm
DOHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 78mm zdvih 78mm
Kompresní poměr 6.5:1
Nejvyšší výkon 415/430bhp @ 6400/6800 rpm
2 Roots kompresory
2 Memini karburátory
Tento motor je odvozen z 4CM, označení 8CL znamena 8 Cylinder Lineale (řadový osmiválec) a byl složen ze dvou řadových čtyřválců umístěných za sebou, se společnou klikovou skříní. Navrhnut byl mezi roky 1939 and 1940 a byl téměř shodný se závodním 8CTF (8 Cylinder Testa Fissa) motorem, který v těch samých letech (1939 and 1940) vítězil v závodě 500 mil Indianopolis (řídil Wilbur Shaw). Tento tehdy velmi moderní přeplňovaný motor se čtyřventilovou technikou a shodným rozměrem vrtání a zdvihu byl zastaven ve svém vítězném tažení naplno vypuknuvší 2. světovou válkou.. Poválečné forumulové Grand Prix prošly změnami a 8CL, který již nebyl akceptovatelný novými pravidly tak dožil svou sportovní historii za oceánem. S ním pod kapotou závodili v Indianopolis například Luigi Villoresi (1946) nebo Fred Agahashian (1949).TIPO A6
Doba produkce: 1946-1950
Řadový 6-válec 1488.2 ccm
SOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 66mm zdvih 72,5mm
Kompresní poměr 7.25:1
Nejvyšší výkon 65bhp @ 4700 rpm
Weber 36 DCR karburátor
Motor A6 (Alfieri 6 válců) byl prvním motorem značky, který byl primárně postaven pro běžné sportovní GT a ne pro závodní účely. Poprvé byl navržen už v roce 1941, ale kvůli válce nebyl tehdy vývoj dokončen. Tento řadový šestiválec s jedním karburátorem se pak objevil v modelu Maserati A6 navrženém PininFarinou. Nejvyšší rychlost modelu dosahovala 150 km/h komerčně byl rozhodně úspěšný. Prodalo se celkem 61 exemplářů (2 v 1946, 3 v 1947, 9 v 1948, 25 v 1949 a 22 v roce 1949). Dnešní optikou jsou to směšná čísla, ale uvědomme si, že poválečná chudoba a krize se s luxusním GT opravdu mnoho nerýmují.TIPO 4CF2
Doba produkce: 1952-1953
Řadový 4-válec 1994.9 ccm
DOHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 88mm zdvih 82mm
Kompresní poměr 12.0:1/13.5:1
Nejvyšší výkon 182/195bhp @ 7000/7500 rpm
2 Weber DBO karburátory, později řízené vstřikování
Tipo 4CF2 (4 Cylinder Formula 2) byl prototypem motoru později navrženém pro dvoulitrovou Formuli (6-válec A6GCM). Již v roce 1953 na něm inženýr Maserati Giulio Alfieri testoval přímé vstřikování dodávané Boschem, ale s rozporuplnými výsledky.TIPO 250F
Doba produkce: 1954-1958
Řadový 6-válec 2493.8 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 84mm zdvih 75mm
Kompresní poměr 12.0:1
Nejvyšší výkon 240/270bhp @ 7200/8000 rpm
3 Weber 42 DCO3-45 DC03 karburátory (v r.1953 vstřikování).
Tento motor poháněl formulovou legendu firmy Maserati, model 250F, se kterým Juan Manuel Fangio vyhrál v roce 1957 světový šampionát. 250F se dočkal úspěšné kariéry na závodních tratích (1954 – 1960) než jej nové regule o omezení zdvihového objemu motorů formulí odsunuly do historie.TIPO 3500 GT
Doba produkce: 1957-1964
Řadový 6-válec 3485.3 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 86mm zdvih 100mm
Kompresní poměr 8.5:1
Nejvyšší výkon 220bhp @ 5500 rpm
3 Weber 42 DCOE karburátory.
Maserati využilo úspěchů v závodech sportovních vozů (350S) a všechny tehdejší zkušenosti a poznatky přeneslo do vývoje tohoto motoru, který byl použit jako základ pro všechny vozy GT produkované od roku 1957 až do raných 60. let. Agregát se objevil v 3500GT, Sebringu, 3500 Vignale Spider a Mistralech. Prodělal pak ještě evoluci – se vstřikováním Lucas měl v letech 1961-1964 nejvyšší výkon 235bhp @ 5800 rpm.TIPO 60
Doba produkce: 1959-1960
Řadový 4-válec 1990.2 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 93.8mm zdvih 72mm
Kompresní poměr 9.8:1
Nejvyšší výkon 200bhp @ 7800 rpm
2 Weber 45 DC03 karburátory.
Agregát Tipo 60 montovaný do Tipo 60 Birdcage byl vyvinut z motoru pohánějícího Maserati 200S. Nízké težiště a vynikající aerodynamika vozu umožnovaly umístění motoru v šasi pod úhlem 45°. Proto úpravami prošla hlava válců odlitá ze slitiny Electron, kdy sací a výfuková strana byly obráceny a navrhnuta byla též speciální trojúhelníková olejová vana. Motor prošel evolucí v roce 1959 a vykazoval potom výkon 250bhp @ 6800 rpmTIPO 5000 GT
Doba produkce: 1960-1964
V8 @ 90° 4941.1 ccm
4OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 94mm zdvih 89mm
Kompresní poměr 8.5:1
Nejvyšší výkon 340bhp @ 5800 rpm
Lucas vstřikování.
Motor 5000 GT měl původně 4 Weber 45IDM karburátory a od roku 1960 využíval řízené vstřikování Lucas, tehdy už standardní také pro model 3500GT.TIPO 6400
Doba produkce: 1962-1965
V8 @ 90° 6458 ccm
4OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 110mm zdvih 85mm
Kompresní poměr 10.6:1
Nejvyšší výkon 580bhp @ 6000 rpm
4 48 IDM karburátory.
Tipo 6400 vychází z 5-litrového motoru v Maserati 450S a ve svých zvětšených objemových veruích (5,600ccm – 6,400ccm), byl tento vidlicový osmiválec využíván k pohonu závodních člunů KD. Maserati (Lino Spagnoli, Flavio, Giorgio Guidotti) zvítězilo třikrát po sobě v letech 1959 – 1961 ve třídě 800 kg a Ermano Marchisio, Liborio Guidotti and Gian Luigi Crivelli zvítězili osmkrát (1962 – 1969) v kategorii 900 kg.TIPO 8
Doba produkce: 1963
V12 @ 60° 1493.3 ccm
4OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 52.2mm zdvih 52mm
Kompresní poměr 12.0:1
Nejvyšší výkon 200bhp @ 12000 rpm
Lucas vstřikování
Když v roce 1961 Formule 1 zredukovala zdvihový objem motorů na 1500 ccm, Giulio Alfieri si začal pohrávat s myšlenkou montovaného vzadu napříč. Výsledkem tohoto nápadu byl motor navrhnutý a zkonstruovaný v roce 1963. 60° vidlicový 12válec byl opravdu navrhnutý pro příčnou zástavbu a to bylo řešení v té době opravdu nevídané. Příprava k nasazení do závodů trvala dlouho, poprvé byl agregát testován až v roce 1963 a o rok později bohužel upadl v zapomění, protože pro sezónu 1964 se představila nová, 3.0 litrová F1. Nicméně tuto technologii později využili pro své F1 vozy firmy Honda a Lamborghini pro model Miura...pokračování přístě 🙂
Motory v historii značky Maserati (díl 2)
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.