• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > raddik.blog.auto.cz  > Motory v historii značky Maserati (díl 1)

  • Motory v historii značky Maserati (díl 1)

    Publikováno: 12. 3. 2008

    text je převzat z mých webových stránek www.maserati-club.cz

    Tento text je sice stručným, ale přesto fascinujícím průvodcem mapujícím agregáty využívané během celé historie automobilky Maserati. Zjistíte v něm, že během prvních desetiletí modenská značka stavěla výhradně závodní agregáty – a když už přešla do segmentu sportovních vozů pro běžné použití, technická řešení a postupy z formule 1 nebo závodů silničních vozů vždy přenesla pod kapotu sériově vyráběných aut s trojzubcem ve znaku.

    TIPO 26

    Doba produkce: 1926-1932
    Řadový 8-válec 1492.9 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 60mm zdvih 66mm
    Kompresní poměr 5.8:1
    Nejvyšší výkon 120bhp @ 5300 rpm
    Roots kompresor
    2 Memini karburátory.


    První motor značky Maserati navrh a zkonstruoval legendární Alfieri Maserati v roce 1926 pod označením Tipo 26. Pro tehdejší dekádu typicky řadový motor se v průběhu let samozřejmě ještě vyvíjel:

    1928 Tipo 26 MM 1492.9 cc – 128bhp @ 6000 rpm
    1928 Tipo 26R 1690.7 cc – 140bhp @ 6500 rpm
    1929-30 Tipo 26C 1078.6 cc – 95/105bhp @ 5000/6000 rpm
    1930-32 Tipo 26M 2495.4 cc – 185bhp @ 5600 rpm

    TIPO 26B

    Doba produkce: 1927-1930
    Řadový 8-válec 1980.5 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 62mm zdvih 82mm
    Kompresní poměr 5.6:1
    Nejvyšší výkon 155bhp @ 5300 rpm
    Roots kompresor
    Memini Super karburátor


    Toto byla zvětšená verze původního motoru Tipo 26.

    TIPO V4

    Doba produkce: 1929-1931
    V16 @ 35° 3961 ccm
    4 OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 62mm zdvih 82mm
    Kompresní poměr 5.5:1
    Nejvyšší výkon 280/305 bhp @ 5500 rpm
    2 Roots kompresory
    2 Weber DO karburátory.


    V4 (V jako uspořádání válců, 4 jako zdvihový objem) motor byl navrhnut a zkonstruován Alfieri Maseratim a Pierem Visentinim. Agregát poháněl model Maserati Tipo V4 (1929). Jednotka vešla ve známost jako „Sedici Cilindri“ – tento 16-válec byl tvořen dvěma řadovými motory Tipo 26B uloženými vedle sebe. Měl 2 klikové hřídele, 16 ojnic a pístů, 32 ventilů, 4 vačkové hřídele, dva kompresory, 4 olejové a 2 vodní pumpy.
    V červnu roku 1929 pak Maserati V4 pilotované Borzacchinim dosáhlo rychlosti 152.9 mph na italském circuit Cremona a jezdec tak společně s Maserati stanovil tehdy rekordní rychlost dosažený závodním vozem. Během italské Grand Prix 1929 Alfieri Maserati zajel s V4 kolo rychlostí 124.2 mph a tento rekord nebyl překonán až do roku 1954. V4 byl nahrazen v roce 1932 pětilitrovým motorem V5, který produkoval nejvyšší výkon 330-360 bhp @ 5200 rpm.

    TIPO 4CM

    Doba produkce: 1932-1937
    Řadový 4-válec 1088.4 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 65mm zdvih 82mm
    Kompresní poměr 5.0:1/6.0:1
    Nejvyšší výkon 140bhp @ 6800 rpm
    Roots kompresor
    Weber 55ASI karburátor


    28. listopadu 1934 byl tento 4CM (4 Cylinder Monoposto) motor namontován do aerodynamické verze Tipo 4CM, vlastněné a pilotované inženýrem Giuseppem Furmanikem, a překonalo světový rekord v letmém kilometru ve třídě 1100 ccm díky průměrné rychlosti 222,6 kmh!. Starý rekord (207,5 kmh) držela automobilka MG.

    TIPO 6CM

    Doba produkce: 1936-1939
    Řadový 6-válec 1493.2 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 65mm zdvih 75mm
    Kompresní poměr 6.0:1
    Nejvyšší výkon 155/175bhp at 6200/6600 rpm
    Roots kompresor
    Weber 55ASI (55CDO/45DCO).


    Tento motor byl dalším mistrovským dílem firmy Maserati. Objevil se v jednosedadlové aerodynamické verzi 6CM schopné vyvinout rychlost 230 km/h! Zní to (stejně jako u předchozího 4CM) neuvěřitelně, vždyť zdvihový objem byl pouhých 1,5 litru… Maserati pak dominovalo celé Evropě ve třídě „Voiturette“ ( 1500 ccm) mezi roky 1936 a 1939.

    TIPO 8CL

    Doba produkce: 1940-1946
    Řadový 8-válec 2981.7 ccm
    DOHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 78mm zdvih 78mm
    Kompresní poměr 6.5:1
    Nejvyšší výkon 415/430bhp @ 6400/6800 rpm
    2 Roots kompresory
    2 Memini karburátory


    Tento motor je odvozen z 4CM, označení 8CL znamena 8 Cylinder Lineale (řadový osmiválec) a byl složen ze dvou řadových čtyřválců umístěných za sebou, se společnou klikovou skříní. Navrhnut byl mezi roky 1939 and 1940 a byl téměř shodný se závodním 8CTF (8 Cylinder Testa Fissa) motorem, který v těch samých letech (1939 and 1940) vítězil v závodě 500 mil Indianopolis (řídil Wilbur Shaw). Tento tehdy velmi moderní přeplňovaný motor se čtyřventilovou technikou a shodným rozměrem vrtání a zdvihu byl zastaven ve svém vítězném tažení naplno vypuknuvší 2. světovou válkou.. Poválečné forumulové Grand Prix prošly změnami a 8CL, který již nebyl akceptovatelný novými pravidly tak dožil svou sportovní historii za oceánem. S ním pod kapotou závodili v Indianopolis například Luigi Villoresi (1946) nebo Fred Agahashian (1949).

    TIPO A6

    Doba produkce: 1946-1950
    Řadový 6-válec 1488.2 ccm
    SOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 66mm zdvih 72,5mm
    Kompresní poměr 7.25:1
    Nejvyšší výkon 65bhp @ 4700 rpm
    Weber 36 DCR karburátor


    Motor A6 (Alfieri 6 válců) byl prvním motorem značky, který byl primárně postaven pro běžné sportovní GT a ne pro závodní účely. Poprvé byl navržen už v roce 1941, ale kvůli válce nebyl tehdy vývoj dokončen. Tento řadový šestiválec s jedním karburátorem se pak objevil v modelu Maserati A6 navrženém PininFarinou. Nejvyšší rychlost modelu dosahovala 150 km/h komerčně byl rozhodně úspěšný. Prodalo se celkem 61 exemplářů (2 v 1946, 3 v 1947, 9 v 1948, 25 v 1949 a 22 v roce 1949). Dnešní optikou jsou to směšná čísla, ale uvědomme si, že poválečná chudoba a krize se s luxusním GT opravdu mnoho nerýmují.

    TIPO 4CF2

    Doba produkce: 1952-1953
    Řadový 4-válec 1994.9 ccm
    DOHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 88mm zdvih 82mm
    Kompresní poměr 12.0:1/13.5:1
    Nejvyšší výkon 182/195bhp @ 7000/7500 rpm
    2 Weber DBO karburátory, později řízené vstřikování


    Tipo 4CF2 (4 Cylinder Formula 2) byl prototypem motoru později navrženém pro dvoulitrovou Formuli (6-válec A6GCM). Již v roce 1953 na něm inženýr Maserati Giulio Alfieri testoval přímé vstřikování dodávané Boschem, ale s rozporuplnými výsledky.

    TIPO 250F

    Doba produkce: 1954-1958
    Řadový 6-válec 2493.8 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 84mm zdvih 75mm
    Kompresní poměr 12.0:1
    Nejvyšší výkon 240/270bhp @ 7200/8000 rpm
    3 Weber 42 DCO3-45 DC03 karburátory (v r.1953 vstřikování).


    Tento motor poháněl formulovou legendu firmy Maserati, model 250F, se kterým Juan Manuel Fangio vyhrál v roce 1957 světový šampionát. 250F se dočkal úspěšné kariéry na závodních tratích (1954 – 1960) než jej nové regule o omezení zdvihového objemu motorů formulí odsunuly do historie.

    TIPO 3500 GT

    Doba produkce: 1957-1964
    Řadový 6-válec 3485.3 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 86mm zdvih 100mm
    Kompresní poměr 8.5:1
    Nejvyšší výkon 220bhp @ 5500 rpm
    3 Weber 42 DCOE karburátory.


    Maserati využilo úspěchů v závodech sportovních vozů (350S) a všechny tehdejší zkušenosti a poznatky přeneslo do vývoje tohoto motoru, který byl použit jako základ pro všechny vozy GT produkované od roku 1957 až do raných 60. let. Agregát se objevil v 3500GT, Sebringu, 3500 Vignale Spider a Mistralech. Prodělal pak ještě evoluci – se vstřikováním Lucas měl v letech 1961-1964 nejvyšší výkon 235bhp @ 5800 rpm.

    TIPO 60

    Doba produkce: 1959-1960
    Řadový 4-válec 1990.2 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 93.8mm zdvih 72mm
    Kompresní poměr 9.8:1
    Nejvyšší výkon 200bhp @ 7800 rpm
    2 Weber 45 DC03 karburátory.


    Agregát Tipo 60 montovaný do Tipo 60 Birdcage byl vyvinut z motoru pohánějícího Maserati 200S. Nízké težiště a vynikající aerodynamika vozu umožnovaly umístění motoru v šasi pod úhlem 45°. Proto úpravami prošla hlava válců odlitá ze slitiny Electron, kdy sací a výfuková strana byly obráceny a navrhnuta byla též speciální trojúhelníková olejová vana. Motor prošel evolucí v roce 1959 a vykazoval potom výkon 250bhp @ 6800 rpm

    TIPO 5000 GT

    Doba produkce: 1960-1964
    V8 @ 90° 4941.1 ccm
    4OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 94mm zdvih 89mm
    Kompresní poměr 8.5:1
    Nejvyšší výkon 340bhp @ 5800 rpm
    Lucas vstřikování.


    Motor 5000 GT měl původně 4 Weber 45IDM karburátory a od roku 1960 využíval řízené vstřikování Lucas, tehdy už standardní také pro model 3500GT.

    TIPO 6400

    Doba produkce: 1962-1965
    V8 @ 90° 6458 ccm
    4OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 110mm zdvih 85mm
    Kompresní poměr 10.6:1
    Nejvyšší výkon 580bhp @ 6000 rpm
    4 48 IDM karburátory.


    Tipo 6400 vychází z 5-litrového motoru v Maserati 450S a ve svých zvětšených objemových veruích (5,600ccm – 6,400ccm), byl tento vidlicový osmiválec využíván k pohonu závodních člunů KD. Maserati (Lino Spagnoli, Flavio, Giorgio Guidotti) zvítězilo třikrát po sobě v letech 1959 – 1961 ve třídě 800 kg a Ermano Marchisio, Liborio Guidotti and Gian Luigi Crivelli zvítězili osmkrát (1962 – 1969) v kategorii 900 kg.

    TIPO 8

    Doba produkce: 1963
    V12 @ 60° 1493.3 ccm
    4OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 52.2mm zdvih 52mm
    Kompresní poměr 12.0:1
    Nejvyšší výkon 200bhp @ 12000 rpm
    Lucas vstřikování


    Když v roce 1961 Formule 1 zredukovala zdvihový objem motorů na 1500 ccm, Giulio Alfieri si začal pohrávat s myšlenkou montovaného vzadu napříč. Výsledkem tohoto nápadu byl motor navrhnutý a zkonstruovaný v roce 1963. 60° vidlicový 12válec byl opravdu navrhnutý pro příčnou zástavbu a to bylo řešení v té době opravdu nevídané. Příprava k nasazení do závodů trvala dlouho, poprvé byl agregát testován až v roce 1963 a o rok později bohužel upadl v zapomění, protože pro sezónu 1964 se představila nová, 3.0 litrová F1. Nicméně tuto technologii později využili pro své F1 vozy firmy Honda a Lamborghini pro model Miura.

    ..pokračování přístě 🙂

    Raddik se představuje:

    Maserati, Nuvolari, Fangio, Senna
    Zobrazit všechny příspěvky, jejichž autorem je Raddik →

Motory v historii značky Maserati (díl 2)

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

raddik.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Listopad 20111 Příspěvek
  • Duben 20082 Posts
  • Březen 20082 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura