• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > ricardo.blog.auto.cz  > MASERATI QUATTROPORTE (1963-1969)

  • MASERATI QUATTROPORTE (1963-1969)

    Kontinentální vozidla Publikováno: 14. 10. 2006

    „Comoditá ed eleganza, classe e sicurezza nella berline piú veloce del mondo.“ – Komfort a elegance, prestiž a bezpečí v nejrychlejším čtyřdveřovém voze světa.

    Původní Maserati Quattroporte patří bezesporu k nejnádhernějším autům vůbec. Vznikl v době, která podobným vozům přála, a dnes zákazníci opět objevují krásy luxusně-sportovních limuzín. I když název Quattroporte neodmyslitelně patří do nabídky Maserati, až současná – pátá – generace znamená návrat k původnímu konceptu.


    Logo Quattroporte

    Počátkem 60. let bylo Maserati na vrcholu sil. Když si Karim Aga Khan objednal speciálně upravené 5000 GT, byl to rozhodující implus pro výrobu velké cestovní limuzíny. Tento projekt byl označen Tipo 107, jako obchodní název pak bylo zvoleno jednoduché pojmenování Quattroporte, což v italštině znamená „čtyři dveře“.

    Maserati 5000 GT - Karim Aga Khan

    Nový model byl veřejnosti poprvé představen na turínském autosalonu 1963 a v listopadu téhož roku byl dodán první kus. Koncepce byla jednoduchá: rychlý a pohodlný cestovní vůz se čtyřmi dveřmi, to, co by se dnes dalo chápat jako čtyřdveřové kupé. V té době exsitovaly dvě další auta velmi podobného zaměření – francouzský Facel Vega a britská Lagonda Rapide. O návrh se postaral designér Pietro Frua, který vytvořil například Maserati Mistral nebo se podílel na Volvu P1800. Výsledkem jeho práce byla karosérie plná zajímavých prvků. Kapota byla nízká a dlouhá, uprostřed měla nasávací otvor. Chromovaná maska chladiče byla zasunuta hluboko v nízké přídi a před ní byl veliký kovový trojzubec. Přední světla obdélníkového tvaru v rozích přesahovala základní siluetu. Čelní okno bylo velmi široké a zaoblené, a proto zasahovalo i do boku. Střechu držely na každé straně tři úzké dozadu skloněné sloupky a zadní okno bylo podoné tomu čelnímu. Dlouhý zadní převis ukrýval dvě nádrže umístěné po stranách a velký zavazadlový prostor. Koncová světla byla umístěna podobně jako na jiných italských sedanech té doby.

    Tipo 107 - model z roku 1963

    O pohon se staral vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC o objemu 4.136 cc. Byl uložen podélně nad přední nápravou a přes pětistupňovou plně synchronizovanou manuální převodovku ZF nebo třístupňový automat Borg Warner poháněl zadní kola. U manuální převodovky se dalo vybírat ze čtyř různých koncových převodů od 3,31 do 4,09:1, standardní poměr byl 3,54:1. V nabídce také figuroval zadní diferenciál s omezenou svorností. Výsledkem byla nebývalá možnost individualizace pohonného ústrojí. Motor dosahoval nejvyššího výkonu 191 kW při zhruba 5.200 otáčkách. V praxi to znamenalo maximální rychlost 230 km/h, zyrchlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund, na 160 km/h 25 sekund a 1/4 míle s pevným startem za 16,4 s.

    Interiér

    Interiér obsahoval řadu prvků, se kterými se setkáme v dalších autech z té doby. Spínací skříňka byla nalevo od volantu jako u Porsche, na středovém panelu byly po vzoru britských aut nejrůznější páčky. Velký volant s tenkým věncem byl vyroben v kombinaci dřevo a kov. Kaplička s přístroji byla podobná na vozy Aston Martin, vše ale bylo tradičně popsané italsky. Rychloměr byl ocejchovaný do 300 km/h, otáčkoměr končil červeným pásmem od pěti do šesti tisíc, ačkoliv práve zde dosahoval motor maxima výkonu. Interiér byl čalouněný kůží Connoly. Standardní výbava zahrnovala např. elektrické stahování všech oken, přiobjednat se dalo AM rádio, posilovač řízení nebo klimatizace.

    Tipo 107/A - model z roku 1966

    Adolfo Orsi, majitel automobilky, chtěl představit Quattroporte i v USA, a proto byl typ 107 pro rok 1966 značně přepracován. Pod kapotu se dostal nový osmiválec z modelu Mexico – objem 4.719 ccm, výkon 220 kW při 5000 otáčkách. Díky tomu vzrostla maximální rychlost na 245 km/h. Touto hodnotou se již Quattroporte mohlo směle porovnávat s těmi nerychlejšími sportovními vozy své doby. Hlavní znatelnou změnou byla čtveřice předních kruhových světel místo původních dvou obdélníkových. Složitá zadní náprava převzatá ze závodních vozů ustoupila konvenčnějšímu řešení. Modernizace se projevila i uvnitř. Interiér byl upraven s ohledem na luxus – více kůže a hlavně spousta ořechového dřeva. Mnoho položek bylo přidáno do seznamu standardní výbavy, mimo jiné i klimatizace. Tehdy jediným vozem kromě Quattroporte, který mohl tímto chlubit, byl Rolls Royce. Výsledkem byl vůz Tipo 107/A, běžně označovaný jako druhá série.

    Maserati Quattroporte Serie 2Quattroporte měřilo na délku 5 metrů, šířka byla 1720 mm a výška 1360 mm. V první sérii (1963-1966) vzniklo asi 260 kusů, ve druhé (1966-1969) zhruba 500. Celkem vzniklo 759 vozů, včetně na základě individuální objednávky dodatečně vyrobených v letech 1970 a 1971. Je příznačné, že tak jako s počátkem je Karim Aga Khan spojen i s koncem Quattroporte – poslední vyrobené bylo totiž určené pro něj a bylo speciálně osazené motorem 4,9 L z modelu Indy.

    Maserati Quattroporte patří řada prvenství – nejrychlejší čtyřdveřový vůz na světě nebo nejluxusnější italský automobil. Mezi jeho majitele patřily největší celebrity 60. let – herci Anthony Quinn, Stewart Granger a Marcello Mastroianni nebo monacký princ a pozdější kníže Rainier III. Peter Ustinov měl dokonce dva exempláře. Fakt, že současné Quattroporte se tomu původnímu v mnoha ohledech podobá, je důkazem nadčasovosti původního vozu a poctou jeho tvůrcům.

ROVER P6 (1963-1977) OLD GENTLEMAN & HIS BENTLEY

18 Responses to MASERATI QUATTROPORTE (1963-1969)

  • [1]

    14. 10. 2006 v 11:43GTI

    Bravo. Tohle rozbuší srdce 🙂 Pěknej článek, Ricardo. Koukám na snímky a potěj se mi dlaně…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    14. 10. 2006 v 14:41Ricardo

    GTI: Tak to věřím. Quattroporte bylo v plánu už delší dobu. Časem se určitě dostane i na druhou generaci nebo na Lagondu, jen to nebude tak rychle jako u Mariho 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    14. 10. 2006 v 21:16Enzo

    Super prace a jeste lepsi technika v ty dobe naprosto dokonala. Diky ti za to info. Mas muj palec…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    15. 10. 2006 v 0:17rr147gta

    perfetto!!!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    15. 10. 2006 v 10:20Ricardo

    Enzo: Rádo se stalo 😉 Ty jízdní výkony jsou i dnes solidní.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    15. 10. 2006 v 10:26Ricardo

    rr147gta: tante grazie! Marcello Mastroianni sa che cosa comprare 😉

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    15. 10. 2006 v 10:29mari

    Moc dobrý článek, Ricardo. Quattroporte je krásný vůz, v mnoha ohledech mi připomíná třeba Facel Vega HK500.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    15. 10. 2006 v 11:30Ricardo

    Mari: Díky. Ano Facel Vega byly také zajímavá auta, i když podle mě narozdíl od Quattroporte víc sázely na extravaganci a americké pojetí.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [9]

    15. 10. 2006 v 14:20Vektor

    Dík za článek, zvlášť si cením té fotky do otevřených dveří. Tolik armatur bych ani u Maserati nečekal a červená kůžička…chrocht, chrocht.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [10]

    15. 10. 2006 v 16:18Ricardo

    Vektor: Rádo se stalo. Interiér se podle mě inspiruje (v pozitivním slova smyslu) u jiných luxusních aut a díky tomu má nečekanou eleganci.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [11]

    15. 10. 2006 v 16:37Ricardo

    Ještě k tomu interiéru – zaujalo mě zapracování řadicí páky. Pěkné je i čalounění sedadel, naopak výplně dvří jsou slabší, ale to se změnilo s příchodem druhé série.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [12]

    15. 10. 2006 v 17:13UJX

    kdyby měl někdo zájem, tak tady ho mají v dobrým stavu za 25. tis € 🙂
    http://www.mobile.de/SID-vIBaoqb6154umadd39ufg-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1160928226A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C145%81L-t-vCaMiMkQuSeUnVb_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100B20E16600BGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=19&id=11111111216976103&

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [13]

    15. 10. 2006 v 19:06Ricardo

    UJX: No nevím, vypadá to podezřele. Když je to z Norska tak to asi muselo v tom podnebí docela trpět. Podle toho co píšou je za těch €25tis. nejzachovalejší kousek na světě, přitom zrestaurovaný stojí €70tis. Od toho radši ruce pryč.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [14]

    15. 10. 2006 v 19:11Ricardo

    Kdo se chce podívat na nový interiér tak je na http://i22.ebayimg.com/03/m/07/f1/c0/ae_24.JPG Palubní deska je ze dřeva, jiný volant, propracovanější výplně dveří.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [15]

    16. 10. 2006 v 21:24Hrbi

    Pěkná mašinka 🙂 Kolik to frčí?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [16]

    16. 10. 2006 v 21:38Ricardo

    Hrbi: Dobrá otázka. Mělo by 230, ale byly modely s různými manuálními převodovkami nebo s automatem, takže bych tu hodnotu bral jako orientační.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [17]

    18. 10. 2006 v 14:01prekladys

    http://www.maserati-indy.co.uk/alfieri65.htm

    a což takhle „Glaserati“ alias Glas V8 z pera téhož mistra?

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [18]

    20. 10. 2006 v 7:21Ricardo

    Prekladys: Ano, jeden z mých zdrojů informací (a hlavně obrázků). Ad Glas V8: časem může taky být…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

ricardo.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Srpen 20083 Posts
  • Červenec 20081 Příspěvek
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Leden 20081 Příspěvek
  • Prosinec 20072 Posts
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Říjen 20072 Posts
  • Srpen 20073 Posts
  • Červenec 20071 Příspěvek
  • Červen 20071 Příspěvek
  • Květen 20073 Posts
  • Duben 20074 Posts
  • Březen 20073 Posts
  • Únor 20075 Posts
  • Leden 20075 Posts
  • Prosinec 20067 Posts
  • Listopad 20064 Posts
  • Říjen 20066 Posts
  • Září 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura