-
ROVER P6 (1963-1977)
Představení tohoto vozu byla velká událost. Znamenal totiž zásadní odklon od toho, co Rover dosud vyráběl. Všechny díly byly vyvinuté speciálně pro něj, po stránce vzhledové nebylo s předchůdci nic společného. Byla pro něj dokonce postavena úplně nová továrna. K tomu všemu nový Rover získal titul Auto roku 1964, takže o zájem veřejnosti bylo postaráno.
Celý projekt P6 byl výsledkem nového přístupu k navrhování vozů, který se u Roveru začal projevovat v 50. letech. Původní záměr vyvinout nástupce modelu P4 byl sebevědomě změněn na nástupce většího P5. Nakonec bylo rozhodnuto, že P6 bude částečným nástupcem P4 s důrazem na moderní pojetí. Vývoj byl oficiálně zahájen roku 1956 a již o dva roky později vznikl model, na kterém můžeme nalézt spoustu prvků z konečného návrhu. Uvažovalo se nad velkým množstvím zajínavých i vyloženě ztřeštěných kostrukčních řešení. Řada z nich přetrvala až do sériové výroby – například zadní náprava typu de Dion nebo konstrukce monokok, kdy jednotlivé karosářské díly byly navařeny na kostru.
Netradičně pojatá karoserie kombinovala oblé hrany a velké plochy. Designéři upustili od tradiční vysoké masky chladiče a dvojice hlavních kruhových světlometů, stejně jako od vyvážených konzervativních tvarů. Okraje dveří byly přesně rovné. Po celé délce boku se v polovině táhl zlom, který opticky zjemňoval velikost bočních panelů. Hojně bylo použito chromu a vozy s vinylovou střechou působily velmi elegantně. Obrysová světla umístěná v předních rozích byla viditelná i z místa řidiče. Neobvyklé tvary byly doplněny zajímavou nabídkou pastelových barev – kromě bílé to byla třeba světle žlutá, modrá, zelená nebo hnědá.
Motor byl zcela nový, řadový čtyřválec OHC s objemem 1.978 ccm, z čehož byl odvozen i obchodní název Rover 2000. Výkon 67 kW nebyl u 4,5 metru dlouhého vozu nijak oslnivá hodnota. Paradoxně to byla zásadní novinka – Rover 2000 totiž společně s novým Triumphem 2000 znamenaly revoluci mezi vozy střední třídy. Dokázaly, že lze úspěšně prodávat dvoulitrové auto velikostí, výbavou a pohodlím srovnatelné s třílitrovými sedany. Konkurence musela bleskově reagovat a začít montovat do svých modelů i menší motory.
V roce 1966 dochází k prvnímu rozšíření nabídky. Původní motor byl naladěn na dvě různé výkonkvé varianty. Model 2000 byl nahrazen prakticky stejným 2000 SC vybaveným jedním karburátorem SU. Díky drobným úpravám vzrostl výkon na 76 kW. Druhá možnost nesla název 2000 TC a měla dva karburátory SU, díky kterým dosahoval výkon již mnohem přijatelnějších 91 kW.
Zdrcující rána konkurenci přisla v roce 1968, kdy byl představen model P6B, obchodním názvem Rover 3500. Pod kapotou se nacházel legendární motor Rover V8, což byl náležitě upravený motor původem od Buicku. Z objemu 3.526 ccm produkoval 106 kW při 5.000 otáčkách a 265 Nm. Standardem byla automatická převodovka. Vznikla tak jedna z největších automobilových ikon 60. let, v policejní verzi postrach všech bankovních lupičů unikajících v rychlých vozech.
Rover se dlouho pokoušel vyvinout adekvátního nástupce. Už v roce 1962 byl spuštěn program P7, který měl za cíl vyzkoušet nové technologie, například řadové pěti- a šestiválcové motory. Některé poznatky potom byly postupně využity v projektu P8 (1963-1971), který byl zastaven až v poslední fázi. Dalším pokusem byl projekt P10, na jehož základě byl v letech 1970 až 1976 vyvinut skutečný nástupce SD1. Místo generační obměny tak přišel v roce 1970 lehký facelift. Chromovaná maska byla nahrazena plastovou a modely 2000 TC a 3500 získaly modernější interiér. Nabídka byla rozšířena o model 3500 S o výkonu 112 kW a s manuální převodovkou. To dodalo nový impuls k růstu prodejích čísel, protože design ještě zdaleka nebyl zastaralý.
Posledním krokem k oživení nabídky bylo nahrazení dvoulitru motorem o objemu 2.205 ccm. Vznikly tak verze 2200 SC a 2200 TC (86 a 99 kW), opět s jedním nebo dvěma karburátory SU. Takto zůstal P6 v nabídce až do roku 1977. Poslední kus byl vyroben 19. března 1977, jednalo se o Rover 3500 zelené barvy. Celkem během 14 let výroby vzniklo necelých 330 tisíc vozů, což byl pro Rover jednoznačný úspěch. Dnes je tento neobvyklý vůz velmi nedoceňován, a tak se dá v Británii pořídit za cenu v řádu desítek až stovek liber, velmi zachovalý exemplář potom kolem tisíce liber.
model ccm kW Nm km/h 0-100 ks 2000/2000 SC 1.978 67/76 153 162 12,0 121.072 2000 TC 1.976 91 171 170 87.803 2200 SC 2.205 86 15.442 2200 TC 2.205 99 183 173 11,5 16.928 3500 3.526 106 267 187 10,8 64.042 3500 S 3.526 112 273 197 9,2 17.015
BENTLEY 4 MASERATI QUATTROPORTE (1963-1969)
19 Responses to ROVER P6 (1963-1977)
[1]
20. 10. 2006 v 10:31prekladys
díky za připomenutí tohoto elegána. osobně mám slabost právě pro zmiňovaný celohliníkový krátkozdvihový třiapůllitr V8, který buick roveru prodal „i s vrátným před motorárnou“. v první verzi bylo na motoru minimum úprav, postupně se objevil v ve všech silnějších autech značek rover a mg, převrtaný, vstřikový či s turbem byl v land roverech donedávna, nový svět jej (dokonce i v karburační verzi) používá dodnes do motorových člunů. co ztrácel na výkonu oproti pěti- a vícelitrovým litinovým těžkotonážníkům, to nahrazoval točivostí a pružností. točit přes 6t. s v základním provedení s obyčejným dvoukomorovým karburátorem a kompresí 9:1 nedokázal počátkem šedesátých let žádný jiný americký motor
[2]
20. 10. 2006 v 14:40Vektor
Hezké, robustní auto v té době určitě i pohodlné. Aspoň víme, po čem
toužili naši otcové v 60. létech. Zajímalo by mě, jestli se byť pár kousků dovezlo i do Československa.
P.S. Ten špinavý mudžahedín je výborný.
[3]
20. 10. 2006 v 18:25Ricardo
Prekladys: ano, Rover V8 byl velmi univerzální a používaný motor. V SD1 Vitesse byl dokonce naladěn na 190 koní a v Range Roveru se používal v objemových variantách 4,0 a 4,5 litru až do roku 2001.
[4]
20. 10. 2006 v 18:29Ricardo
Vektor: Nevím, SD1 jsem už několik u nás viděl, P6 zatím ne. Ten mudžahedín stojí před svým jednopokojovým domem P6 🙂 Foto je údajně z Kábulu.
[5]
20. 10. 2006 v 19:58traktorista STS Chvojkovice - Brod
Ne P6, ale Rover P5 jsem viděl v ulici Na Poříčí, nádherný udržovaný kousek, postavený na původních bolševických SPZ. Chvilku jsem kolem něho zevloval, ale potom mi to bylo hloupé, tak jsem odkráčel. Ještě nyní toho lituji, že jsem si s tím pánem nepopovídal.
[6]
22. 10. 2006 v 18:01Ricardo
Traktorista STS…: ano P5, další ze skvostů :yes:
[7]
22. 10. 2006 v 19:03GTI
Krásnej článek o krásnejch autech. Bravo, Ricardo.
[8]
22. 10. 2006 v 21:53Ricardo
GTI takové pochvaly od tebe si vážím snad stejně jako kdyby ji napsal sám Spen King (vedoucí vývoje P6 ;-). Opravdu díky.
[9]
5. 11. 2006 v 9:25Rudiger Wicke
Rover P6 information
[10]
7. 11. 2006 v 20:14Ricardo
Danke, Rüdiger. Deine Homepage finde ich toll. Dort gibt’s viele interessante Informationen.
[11]
11. 11. 2006 v 19:41Angličan
Buď zdráv, Ricardo. Skláním se před krásným a překvapivě zasvěceným článkem o autě, o kterém většina lidí ani neví, že existovalo. V republice vím o dvou – a já mám jedno z nich. 🙂 Zbývá pokázat na souvislosti! P6 z roku 1966 mělo ze dvou litrů 91kW – čtyři koutoučové brzdy! Najděte si někde BMW z té doby… to jen tak pro srovnání.
🙂 A škoda, že neumím vložit na stránku obrázek. P6 měla relativně často rezervní kolo vzadu na víku kufru… s otevřenou dutinou – a stala se tak oblíbeným zdrojem vtípků… 🙂
[12]
14. 11. 2006 v 21:27Ricardo
Nazdar Angličane, díky za pochvalu. P6 je vyjímečné auto, já jsem ho bohužel nikdy na vlastní oči neviděl. Ale od doby kdy jsem ho viděl v seriálu Profesionálové mě nepřestává fascinovat. Jinak gratuluji k pěnkému autu 😉 !
[13]
16. 11. 2006 v 18:47Angličan
Pošli mi majl na soukr adresu, a já Ti pošlu ty vtípky… 🙂 A až to budu mít hotový, tak Tě pozvu na nějakej sraz Roverů – a svezu Tě.
🙂 Ne, nezlob se… řídit Tě nenechám… :-)))
[14]
18. 11. 2006 v 18:10Ricardo
No co se dá dělat 🙁 už tu adresu posílám 😉
[15]
22. 3. 2007 v 21:45Tonda
Ahoj Ricardo. Máš tu krásný povídaní o P6, jsem rad že se o staré Rovery taky někdo zajímá.Vlastním Rovera 2000 TC už 20 let a stále sním jezdím, divím se, že si mě nikde neviděl???!!! Z jedním stále jezdím a 4mám na náhradní díli vše koupeno za KOMUNISTŮ.
[16]
30. 3. 2007 v 12:19Ricardo
Tondo, tak to gratuluju! P6 jsem u nás ještě opravdu neviděl, vím jen o dvou SD1 v žalostném stavu 🙁
[17]
3. 4. 2007 v 16:21Tonda
Ricardo,jestli máš zájem vidět mého Rovera tak mi pošli e-mail, můj už je na odkazu.Zrovna 1.4. jsme dělali nové koberce ty staré byli už hrozné!!!! A ještě jsem se chtěl zeptat jestli máš taky Rovera???
[18]
24. 12. 2007 v 19:59noro
Ahoj,taky mám P6 2000 TC a taky sním hodně jezdím.Ale chtěl bych vědět,jestli nemáš něco k seřízení karburátoru.Nějak se mi hádají a u nás to nikdo neumí…
[19]
1. 1. 2008 v 14:50Norbert
Ahoj
Píšeš,že máš 4 ks rovru P6 na náhradní díly?Já márně zháním 2 zrcátka,nemám totiž originály.Jestli by byly,rád bych je koupil.Dej prosím vědět.Mám na autě takové náhražky.
Díky Norbert
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.