-
Aston Martin – shooting brake
V tomto článku se zaměřím na vozy Aston Martin s karosérii shooting brake, jinými slovy sportovní kombi. Většinou nebyly vyrobeny samotnou automobilkou ale karosářskými firmami.
Předem se omlouvám za stručnost textu, ale je obtížné získat k těmto autům vůbec nějaké informace. Některé údaje uvedené u vozů označených hvězdičkou jsou sdělení lidí pracujících ve firmě Aston Martin, volně dostupná na internetu (www.astonmartins.com), která nemůžu doložit tiskovou zprávou ani pomocí jiného zdroje.
DB5 SHOOTING BRAKE
David Brown, majitel automobilky Aston Martin rád jezdil svým DB5. Když se v něm ale vydal na hon, zjistil, že to není ideální řešení. Neměl moc prostoru kam dát své vybavení a jeho lovecký pes během cesty prokousal kožené čalounění sedadel. Řešení bylo jednoduché – zadal do výroby jeden kus DB5 s prodlouženým zadním převisem a výklopnou zádí. Problém ale nastal, když tento vůz vzbudil zájem mezi bohatou klientelou. Hned se objevilo několik objednávek, a tak vytížená továrna musela objednat výrobu shooting brake u firmy Harold Radford. Tam putovaly hotové DB5, které byly následně přestavěny. Celkem takto bylo vyrobeno 13 vozů.DB6 SHOOTING BRAKE
Po ukončení výroby typu DB5 poptávka po shooting brake stále pokračovala. Harold Radford proto postavil dalších sedm vozů na bázi nového DB6. Firma FLM Panelcraft nezávisle na tom vyrobila další tři exempláře, takže dohormady vzniklo 10 kusů DB6 Shooting Brake.DBS SHOOTING BRAKE
Jediné shooting brake vycházející z modelu DBS byl vyroben na základě standardní objednávky. Ta byla uskutečněna prostřednictvím dealera HR Owena, který vůz také předal a následně použil ke své propagaci. Ve firemních materiálech pak uváděl, že se jedná o verzi nového DBS V8, ale ve skutečnosti se jedná o vůz s šestiválcovým motorem.LAGONDA SHOOTING BRAKE
Tento vůz vznikl pouze jako propagační koncept. V zimě 2000 ho dokončila ve spolupráci s automobilkou firma Roos Engineering. Za základ posloužil vůz ze třetí série vyrobený roku 1987.VIRAGE SHOOTING BRAKE*
Ženevský autosalon roku 1992 znamenal premiéru prvního sportovního kombi postaveného výhradně v továrnách Aston Martin. S cenou Ł 165.000 byl do té doby nejdražším Astonem. Ve voze mohly pohodlně cestovat čtyři dospělé osoby. Exteriér působil velmi vyváženým a elegantním dojmem. Do roku 2002 byly s největší pravděpodobností vyrobeny čytři exempláře, z nich jeden vínově červený a ostatní v tmavé zelené.LAGONDA 5DOOR SHOOTING BRAKE*
V roce 1994 vznikly ve vývojovém oddělení automobilky dva experimentální vozy – čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi upravené z modelu Virage. Jedno kombi bylo osazeno osmiválcovým motorem 6,3 litru a mělo sedm míst, dvě zadní byly umístěny proti směru jízdy a byly určené pro děti. Pravděpodobně existují nejméně dva kusy, jeden se znakem Lagonda a jeden se znakem Aston Martin. Jeden kus byl údajně prodán příslušníkovi některé z asijských vládnoucích dynastií.V8 SHOOTING BRAKE*
Na základě vozu V8 Coupé byl v roce 1997 vyroben jeden vůz s karoserií shooting brake. Účel tohoto vozu je zcela nejasný, údajně nefiguruje ani v záznamech o výrobě. Byl vyroben s levostranným řízením a byl prodán na aukci ve Francii. Poté byl zřejmě nabízen k prodeji na výstavě Techno Classica v roce 2000 za cenu 1,5 milionu německých marek.V8 VANTAGE SHOOTING BRAKE
Švýcarská firma Roos Engineering specializující se na restaurování a úpravy vozů Aston Martin vytvořila v létě 1999 tento vůz. Jako základ byla použita specifikace V600 modelu V8 Vantage, zadání objednávky znělo: nerychlejší a nejsilnější kombi na světě.V8 LWB SHOOTING BRAKE
Poslední počin firmy Roos Engineering na tomto poli je vůz z roku 2005, na prodloužené platformě standardního V8 Coupé. Byl postaven speciálně pro Švýcarské muzeum dopravy v Lucernu.BERTONE JET 2
Tato studie představená v roce 2004 na autosalonu v Ženevě. Jedná se o V12 Vanquish prodloužený o 210 mm. Ve stylistickém návrhu se projevuje odkaz na Bertoneho verzi DB4GT z roku 1961. Vůz má čtyři plnohodnotná místa a vzhledem k množství dílů shodných s V12 Vanquish je jeho výroba realizovatelná.Co dodat na závěr? Doufejme, že nás Aston Martin zase brzy překvapí nějkým shooting brake a nenechá si to pro sebe.
JAGUAR XJ Series III (1979-1986) BENTLEY 4
28 Responses to Aston Martin – shooting brake
[1]
3. 11. 2006 v 16:57GTI
Tedy, to jsem si početl a pohleděl… 🙂 paráda, Ricardo…
[2]
3. 11. 2006 v 17:07Science
Smekám svůj imaginární klobouk 🙂 díky Ricardo…
[3]
3. 11. 2006 v 17:07Ricardo
GTI díky
[4]
3. 11. 2006 v 17:08Ricardo
Science taky děkuju 🙂
[5]
3. 11. 2006 v 17:09Ricardo
Opravil jsem název. Za chybějící T se omlouvám, snad je to jediný překlep 🙂
[6]
3. 11. 2006 v 18:07Lonestarstate
Nemůžu si pomoct…mému oku ty karoserie moc nelahodí. Naproti tomu na kupé od A-M můžu oči nechat. Povedený přehled, Ricardo.
[7]
3. 11. 2006 v 19:11Ricardo
Lonesi díky. Jsou to auta s obrovskou historickou hodnotou, pravda esteticky většinou zaostávají. PS: Nepřipomíná ti ten DBS „coke bottle corvette“?
[8]
4. 11. 2006 v 0:19Ondore
Netušil som, že A-M má aj takúto podobu! Ricardo pekná práca, ešte chvíľu a presvedčíš ma, že články na blogoch (obecne) majú svoje opodstatnenie 😉 Ešte raz dík!
[9]
4. 11. 2006 v 11:16Ricardo
Ondore, díky za pochvalu. Blogy na auto.cz mají opodstatnění, protože ta doména je tématicky vymezuje. Takže tady se vždycky něco dozvíš a na relax a pro zábavu si potom můžeš přečíst něco od GTI 😉
[10]
4. 11. 2006 v 14:09Lonestarstate
Připomíná…ale dooost vzdáleně 🙂
[11]
4. 11. 2006 v 17:01Ricardo
Vzdáleně, to ano. Ale americké rysy se v tom designu dají najít a tvar boků je jasný. Tím ovšem nechci naznačit že by AM někoho kopíroval 🙂
[12]
4. 11. 2006 v 23:46Kyslik
Aloha Ricardo 🙂 vdaka za rozsirenie obzorov – o kombiku od AM som doteraz nepocul – info o nich ma vsak velmi potesilo – a hlavne fotky – mnam 🙂
[13]
5. 11. 2006 v 12:31Ricardo
Kyslik: díky 🙂
[14]
5. 11. 2006 v 17:26Science
Sorry Ricardo…já nerad..
Musím se s Vámi podělit co s člověkem udělá ošklivá nálada
Měl jsem bouračku-nebouračku. Stydím se za to co jsem udělal. Nikdy jindy by se to asi nestalo.
Byla sobota a celý ten den byl asi tak na dvě věci. Přítelkyně mi odjela za příbuznými na Slovensko a já chtěl strávit klidný víkend. Bohužel se vyskytly problémy ve firmě a já jsem slíbil, že v sobotu přijedu mimořádně do práce.
Ráno jsem se ale probudil už v půl čtvrtý a nemohl už usnout. Pomyslel jsem si „Tak co tak vstanu“ a šel si dát brzkou snídani. Měl jsem horký zelený čaj a gumové rohlíky. Stalo se mi to co se stane člověku, když neopatrně nese horký čaj, opařil jsem se. To už se na mé náladě podepsalo.byl jsem dožraný. Ruku jsem si ochladil a namazal. Bylo to v pořádku. Potřeboval jsem ještě zajet pro díl do Formana. Bez něj je skoro nepoužitelný (je to neuvěřitelné někdo mi v noci na parkovišti odmontoval přední díl výfuku tzv. parohy, nevím na co těm lidem bude zrezlý přední díl výfuku..chtěl jsem ho také měnit).
Vzal jsem tedy své firemní přibližovadlo (mercedes E-klasse kombi) a vyrazil do práce a do servisu, který mám po cestě. Bohužel servis neměl potřebný díl a já se to dozvěděl až po dlouhém přemlouvání. Začínal jsem pěnit.
Dojel jsem do práce a teprve tam se dozvěděl tu ošklivou věc. Nepřiznali nám dotace. Super! Milion, o kterém nám říkali, že ho máme v kapse a my s ním počítali, najednou nebyl. Začínal jsem být dožraný a unavený. Nějak jsme to v práci vymysleli a já mohl vyrazit domů…
Bylo odpoledne a já se zasekl v malé koloně. Pro uklidnění jsem si pustil AC-DC a poskakoval kupředu asi po dvou metrech. CD skončilo a já vypnul radio. Najednou se za mnou začalo ozývat troubení. Mladík (mladík? mohl být tak o pět let mladší) ve Peugeotu za mnou očividně troubil na kamaráda v Cordobě, který jel ve vedlejším pruhu na mé úrovni. Přestal jsem si toho všímat.
Auto přede mnou se pohnulo já zařadil za jedna a posunul se pomalu vpřed. Pomalu zabrzdil stoupnul si na brzdu a „KŘACH“. Mladík v Peugeotu do mě narazil.
„Ach jo proč zrovna já a dneska“ pomyslel jsem si. Ještě dvě vteřiny jsem v klidu seděl a stál na brzdě. Potom jsem zatáhl ruční brzdu, vypnul motor a zvedl svých naštvaných 196cm a 85kg ze sedačky.
Venku pršelo a mladík z Peugeotu vylézal ven z auta oknem. Mával na mne a říkal mi „sory woe já troubil na kámoše a nevšim sem si tě“. Tím „woe“ mne absolutně dožral a já procedil skrz zuby „jestli tam bude jedinej škrábanec rozbiju ti hubu!“. Lehce zbledl ale stále se ke mne blížil. Přiblížil se úplně dal mi ruku na rameno a pronesl „Ale brácho..“. Dál se nedostal.
Za to co jsem udělal se hluboce stydím. Velmi nerad se s někým peru, ale tohohle dne toho na mne bylo trochu moc. Po těch dvou slovech dostal ode mne úder na solar. Zaúpěl prohnul se a mojí druhou ranou šel k zemi.
Teprve po tomto jsem se šel podívat dozadu na auto. Jediné moje štěstí je moje lenost. Dva dny předtím jsem táhl vozík s materiálem a na autě nechal přidělanou „kouli“, Právě tato koule „schytala“ veškerý zásah. Na firemním autě nebyla vůbec žádná škoda. Mladíkovi jsem urazil SPZku a promáčkl plast. Oddechl jsem si podíval jsem se na mladíka. Očividně se snažil dostat z mého dosahu. Pouze jsem si pohrdlivě odfrkl, nasedl do auta a s klidem odjel domu…
Už nikdy nechci takový den zažít. Nejšťastnější jsem byl, když jsem si doma lehnul a mohl spát. V neděli ráno jsem dostal studený polibek. Přítelkyně se vrátila. Udělali jsme si hezké ráno a já začínal věřit, že se můj život se začíná vracet do normálních kolejí …
[15]
5. 11. 2006 v 17:46xtreme
to: Science – Ja tomu rikam den pi*a …
[16]
5. 11. 2006 v 20:20Science
xtreme:To je celkem vystizne pojmenovani…
[17]
5. 11. 2006 v 21:27Ricardo
Science: nezlobím se. Pěkně jsi to napsal, palec nahoru. A určitě bych nechtěl do tebe nabourat… PS: ta koule sice Mercedesu asi moc nesluší ale zachránila ti duševní zdraví 🙂
[18]
5. 11. 2006 v 22:15Science
Když by jsi do mne naboural v jiný den tak bych byl vstřícný a milý 🙂
Máš pravdu, že to na tom Mercedesu vypadá hrozně (celé je to jen pracovní nástroj) notabene je to i protizákonné mít ji tam, když je „odendavací“…
[19]
5. 11. 2006 v 22:26Ricardo
No slyšel jsem že se to snad zase smí vozit (jeden pán povídal… 😉 ale já stejně radši tu kouli sundávám. Kdybych při parkování zapomněl že ji tam vezu… brrr. Vstřícný a milý po bouračce – hm, síla pozitivního myšlení co?
[20]
6. 11. 2006 v 21:57rexton666
Science:hele tak tenhle den Ti vubec nezavidim…cely zivot jsem jezdil po cestach na kole a dneska jsem pri sve prvni jizde v autoskole poznal ze nekteri jezdi jako hovada…treba i borecci o pul roku starsi nez ja…kdyby do me nejaky takovy floutek najel tak zvednu svych 190 centimetru a 90kg a asi bych ho sel zabit..kazdopadne mas moje uznani ze jsi to pri tak blbym dnu neudelal:)Mej se!
[21]
6. 11. 2006 v 22:11Ricardo
Rexton: tak hodně štěstí – u zkoušky a hlavně po ní.
[22]
7. 11. 2006 v 16:16rexton666
Ricardo:Dekuju!!
[23]
7. 11. 2006 v 19:45Science
rexton666: Jo na silnici clovek zazije docela dost novych veci…a vetsinou jsou pouze negativni…
Taktez preju aby se autoskola vydarila… Mas dobry to, ze mas ty novy testy… preci jen 25 otazek u kterych je pouze jedna odpoved, tot absolutni luxus oproti nam, kteri jsme museli otazku cist nejmene tricetkrat, abychom pochopili na co se vubec ptaji… 🙂
[24]
7. 11. 2006 v 20:07Ricardo
Zažil jsem oboje – auto po staru a motorku už novým systémem. Zatímco předtím byla úspěšnost asi 20%, teď neprošel jen jeden. A to byl zvláštní případ, u otázek na techniku nebyl schopen vyjmenovat základní kontrolky u auta. Jinak Rextone, jízda autem to není jen boj v zácpě který teď asi poznáváš. Projížďka po klikaté cestě mimo město dokáže pořádně vyčistit hlavu 😉
[25]
7. 11. 2006 v 21:52rexton666
Ricardo:Ja nejsem z velkomesta:)))spis z takoveho mensiho mestecka..no proste 10000 obyvatel:)))Jizdy budu mit vetsinou mezi nasim mestem a mestem kde mam skolu..jsou asi 15 kilometru vzdalene a zatim jsem zadnou kolonu nepotkal:))doufam ze tayk nepotkam..jinak klikate cesticky v zapadu slunce me fascinovaly uz na kole a moc se na to tesim…prijemna hudba,prijemna slecna vedle sebe a hlavne zadne starosti!!:)))
[26]
7. 11. 2006 v 22:10Ricardo
Kolony… chce to jistou dávku drzosti a nenechat se překvapit nebo rozčílit manévry některých řidičů. Hlavně ať to dobře dopadne a máš pak čím jezdit 😉
[27]
8. 11. 2006 v 15:53RS
Velmi zajimave
[28]
8. 11. 2006 v 17:21Ricardo
RS: pokud se to týká textu tak velké díky, pokud diskuse tak děkuju diskutujícím 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.