-
JAGUAR XJ Series III (1979-1986)
Pokud chtějí filmaři zničit v automobilové honičce luxusní auto, často zvolí poslední sérii Jaguaru XJ. Netýká se to jen hollywoodských filmů, rekordmanem v počtu zničených XJ je nejspíš německý seriál Kobra 11.
Důvod je jednoduchý – nízká finanční i historická hodnota. Ve skutečnosti však není tento Jaguar jen snadno a levně zničitelnou limuzínou. V okamžiku, kdy koncem března 1979 vyjel první vůz určený zákazníkům, svět spatřil posledního Jaguara klasických tvarů. Na návrh karosérie už nedohlížel zakladatel automobilky Sir William Lyons a tyto práce dokonce neprobíhaly v Británii. Decentní změny tvarů, které bychom dnes nazvali faceliftem, totiž vznikly ve studiu Pininfarina. Přední partie byly významně přepracovány, zcela nový byl i tvar zadních světel. Prosklená plocha byl poměrně výrazně zvětšena a linie střechy se dočkaly zvýraznění hran. Nové nárazníky už vyhovovaly novým požadavkům na bezpečnost a nemusely být pro americký trh výrazněji upravovány.
Základní motor – řadový šestiválec XK s objemem 3.4 litru – byl převzat bez jakýchkoliv úprav z předchozí série. O distribuci paliva se stále starala dvojice karburátorů SU. Větší šestiválec 4.2 dostal vstřikování Bosch D-Jetronic vyráběné firmou Lucas a dosahoval 200 koní. Dvanáctiválcový 5.3 v XJ12 byl už od konce předchozí série vybaven stejně. V roce 1982 ho však vystřídal modernější 5.3 HE. Ten disponoval vstřikováním P-Jetronic, opět vyráběným firmou Lucas, později Magneti Marelli. Nová hlava motoru znamenala mimo jiné zvýšení kompresního poměru na neobvykle vysokých 11,0-12,5:1 (v závislosti na emisních normách). Charakteristky tohoto motoru zůstaly nezměněny (285 koní a 400 Nm), ale spotřeba podle marketingových materiálů klesla v některých jízdích režimech až o polovinu (ve skutečnosti z 22 na 17 litrů).
Nabídka různých verzí byl tradičně široká, kromě běžné XJ6 a XJ12 existovaly samozřejmě i lépe vybavené ekvivalenty pod značkou Daimler – Sovereign a Double Six. Vrcholný model se opět honosil kromě značky Daimler i označením Vanden Plas. To znamenalo ručně šitá sedadla z kůže Connolly a ručně vyřezávané díly v interiéru z toho nejkvalitnějšího dřeva. Motor 3.4 z pochopitelných důvodů v USA v nabídce nebyl. Roku 1982 došlo ke změnám. Modelům XJ6 a XJ12 sekudnovala verze Jaguar Sovereign respektive Sovereign HE. Pro nejluxusnější XJ12 bylo zvoleno jméno Jaguar Vanden Plas. Manuální převodovka získala pátý stupeň, automat byl stále třístupňový. Zároveň byl lehce modernizován interiér a seznam standardní výbavy byl rozšířen například o střešní okno, tempomat, automatickou klimatizaci nebo nádhrená litá kola vzor „Pepperpot“.
XJ se loučil na dvakrát. Poprvé to bylo v říjnu 1986, kdy byla XJ6 nahrazena modelem řady XJ40. Tento vůz měl nový svěží design a zcela nové řadové šestiválce. Dvanáctiválec ale dále pokračoval v původní podobě a to až do roku 1992. V březnu vyjel poslední Jaguar s tímto motorem, Daimler se vyráběl ještě do října. Dvacet čtyři let dlouhá životní pouť původní XJ byla zakončena jedním Jaguarem a jedním Daimlerem, které putovaly přímo z výrobní linky do muzea. Skončil tak vůz, který se mohl pyšnit hesly „the best Jaguar ever build“ nebo „evolution of a great classic car“.
Porsche v Hodkovicích Aston Martin – shooting brake
56 Responses to JAGUAR XJ Series III (1979-1986)
[1]
30. 3. 2007 v 23:06ivo
AHoj Ricardo, potrbuji poradit, kdo by byl v Chomutove ci okoli schopen venovat se oprave meho vozu Jaguar.
Porouchal se mi kompletne zrenovovany Jaguar XJS V12, rv 1986, pred 3 lety GO motoru u Jaguar Brno, pri jizde ‚bouchl‘ motor.
Dle technika z Pyramidy Pruhonice, ktery provedl obhlidku vozidla a motoru, je zavada nasledujici:
Na motoru vypadlo ventilové sedlo a ventil se zaklepával do hlavy.Po delším zaklepávání se vačka potkala se zdvihátkem a ventilem.Hlava je ventilem poškozena a chybí v ní ventilové vodítko.
Hledam nekoho (mechanika ci firmu) kdo by opravil motor, vozidlo uvedl do puvodniho stavu, na case nezalezi, ovsem za ceny priznivejsi nez napr. Nabidka Pyramidy Pruhonice, kteri opravu resi vymenou dilu za nove (ne opravou), orig Jaguar (napr hlava 150.000 kc) coz je samozrejme ke stari a cene vozu absolutne neprimerene.
S pozdravem
Ivo
[2]
17. 7. 2007 v 15:52Jaguar
Doporučuji:
http://xj12.wz.cz
Na prodej v super stavu za 200tis. Kč
XJ12 Vanden Plas H.E. Series III
Má veteránské SPZ = 1/12 poviného ruční
tomas.heres@seznam.cz
[3]
24. 8. 2007 v 15:02jurios
Jsem z Jaguárů na sračku již od mala ,a když vidím tu grácii běhá mi mráz po zádech.Dnes mi je 45 let a konečně si některého pořídím,ale opravdu nevím kterého.Co se týče spolehlivosti a výdrže nemám úplně jasno jen podotýkám,že spotřeba mne netíží.Zvuk 12-ti válce je nádhera,ale opravdu nevím.Poraďte prosím splnit sen. Díky
[4]
26. 8. 2007 v 16:32AJ-V6
Jurios: tazko radit, ked nenaznacis, aky velky mesec mas na splnenie snov. Ak je ten mesec poriadne velky, doporucil by som poslednu generaciu XJ, t.j. X350. Karoseria postavena z hliniku s pouzitim technologii z letectva, vzduchove aktivne perovanie, celkom prijatelna spotreba dokonca aj u benzinovych motorov (bezne okolo 10-11 l/100km ked sa mu aj trosku vytne), jazda zvlast s XJR doslova berie dych. Ale netreba sa bat ani 3-litroveho 6valca, bohate postacuje svojimi vykonmi. Tie vozy su postavene aby vydrzali velmi dlho. A poctiva rucna remeselna praca je v nich dokonca aj v dnesnej dobe! Na jednom z „Drive Events“ v Gaydone som osobne hovoril s ludmi z dielne, kde siju kozene sedacky a lestia drevene oblozenie. Prve kusky z roku 2003 uz su za celkom prijatelne ceny a este som nevidel XJ, o ktore by sa majitel nestaral. Ak je ten mesec mensi, tak aj predchadzajuca generacia XJ, t.j. rada X308 nie je zla volba. Jazda je to ako na lietajucom koberci, ale zaroven vyborne jazdne vlastnosti aj v zakrutach. Prajem stastnu ruku pri vybere!
Anglican: Ukazal som tvoj prispevok o Roveri 75 mojej zene a ta len zvolala: To je moj clovek! Je naozaj smutne, ako Rover dopadol. Suvisi to ale s dnesnou podnikatelskou kulturou. V minulosti kvalitne firmy zakladali a viedli inzinieri, ludia s technickou erudiciou. Dnes to vedu rychlo kvaseni „manazeri“ s nejakym MBA s cielom rychlej navratnosti kapitalu. O technike nemaju ani paru. Denne sa s tym clovek stretava na kazdom kroku a nielen v automobilovom priemysle. Preto vseobecne kvalita vsetkeho klesa. Vyrobky s poctivym remeselnym prevedenim sa dostavaju na okraj a kupuju si ich excentrici. Kupit kvalitu je dnes naozaj tazke a vyzaduje trpezlive hladanie faktov v kope dezinformacii a marketingoveho sumu. Ludi myslenie boli, a preto radsej slepo prijmu to, co sa im naserviruje v reklamach a co pocuju ako vseobecne uznavane fakty, napriklad o tzv. nemeckej kvalite. A taketo trzne prostredie je zivnou podou pre vyrobcov smejdov z Azie a rychlo kvasenych manazerov, ktorych jedina mantra je znizovanie nakladov.
Ricardo, vdaka za tvoj blog. To cierne XJ z profilu chyti za srdce svojou nadcasovou eleganciou!
[5]
25. 1. 2008 v 8:43tarzan007
no neviem či je ten jaguár z roku 1986 tak lacný,keď na stránke DE niektoré stoja 19 až 40tis éček…hm inak článok super
[6]
12. 6. 2008 v 21:47marty321
všichni co mají rádi auta by měli kliknout na web, protože se tím dovíte cenné informace
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.