-
i20 aneb první zklamání, zákazníka vyhání
Hyundai nasadil do frontálního útoku na základy českého motorismu. Na pokrevního nástupce řady 1000/100/105/120/125/Favorit/Felicia/Fabia/FabiaII. Ano, Hyundai si v reklamě bere do úst samotnou novinku z Mladé Boleslavi – Fabii III. Proto jsem neváhal a zamířil do autosalonu Hyundai, který zřejmě nejvěrněji kopíruje síť prodejen Škoda…
Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše. Moje očekávání byla vysoká, koneckonců proč bych taky měl mít po shlédnutí veleambiciozní reklamy skromné požadavky, že? Dnes budu stručný, nicméně rovnou se mi v hlavě vybarvuje myšlenka, jak zavádějící jsou články automobilových novinářů. Času na seznámení nebylo mnoho, jízda zatím s i20 neproběhla. I tak ve mě první setkání zanechalo znatelný šrám, koneckonců proto tento článek vznikl.
Vzhled
Z fotek vypadal design velmi slibně a musím uznat, že se i naživo velmi vydařil. Mírné obavy o kýčovitost zadního klavírního černého laku na C-sloupcích byly ihned rozcupovány. Pozitivní také je, že vozu sluší více barev a nevyžaduje konkrétní odstíny. Jinak řečeno, v prodejně jich měli natlačeno požehnaně, evidentně očekávají u Hyundaie výrazný odbyt…V porovnání s Fabií je design výrazně umírněnější, a nebojím se jej označit za mnohem nadčasovější. Fabia se zkrátka řádně vyhranila, což zdaleka ne každému sedne. Především ale Fabia v základních verzích vypadá opravdu jak suchý rohlík, nutně potřebuje určité odstíny a velikosti kol. Nová i20 přitom funguje esteticky i v naprostém základu. Boky vozu nejsou (resp. nepůsobí) zdaleka tak ploše, přední část má i v základu velmi vkusná světla a zadní část považuji za extrémně vydařenou.
Navíc design vozu funguje ve kterémkoliv úhlu pohledu. Na voze vás nic neruší, nemáte pocit, že něco mělo být jinak. Ve srovnání s předchůdcem je to velký krok kupředu, korejská nuda skončila. Přitom i ti, kterým se jen z pomyšlení na fluidní design tvořily uherské pupínky, mohou zůstat v klidu. Fluidní design jako by přebral kus harmonie z Ingolstadtu (která tam teď schází…). Zkrátka nová i20 působí dospěle, má vydařené proporce, jasně čitelnou osobitost a umně dotažené detaily. Za vzhled jednoznačně chválím.
vzhled i20 vs. Fabia – 1 : 0
Interiér
Interiér byl v mých očích žhavým želízkem v ohni i20. Fabia nahrála na smeč, protože kvalitou ve smyslu použitých materiálů šla dolů. Využila i20 své šance? Jak se to vezme… Pokud se podívám na relativně základní verzi, nemám v zásadě námitek a vůbec nepůsobí i20 nepatřičně chudě. Zpracování a slícování je výtečné, snad lepší než ve Fabii. Hrany jsou začištěné, chod jednotlivých ovládacích prvků jasně vymezený, ergonomie výborná. Pochválit musím třeba páčky pod volantem. Nemají takový ten jalový chod jako koncernové, páčka je zkrátka tuhá a nepropruží. Dveřní výplně nepůsobí jako z jiného vozu, vše k sobě sedne výtečně. Jenže…Pozice za volantem není pro vyšší postavy ideální a přirovnal bych ji k Fabii II. Volant je o něco více skloněný než by si řidič přál, podélné nastavování neumožní bezprostřední pozici za volantem vyšším postavám, řadicí páka je o nějaký ten milimetr blíž přístrojovce než byste chtěli. Že tu plkám nesmysly, neboť i20 není žádný sporťák? Ano, ale Fabia zde udělala krok správným směrem, i20 nikoliv.
Sedadlo řidiče působí pocitově snad jako převzaté z Fabie II. Úzký sedák a relativně úzká opěradla, v ramenní části zcela bez opory, sedák nikaj extra neopdpírá stehna… Opět tedy – nejde o tragedii, kvalita čalounění i prošití je naprosto v pořádku. Ale Fabia se s třetí generací posunula opět někam jinam. Hyundai i20 ne.
Volant samotný byl dost děsivý. Plast byl docela nepříjemný a snad ani odstínem věnce zrovna dvakrát neseděl… Ano, tohle by vyřešil kožený paket a je pravda, že ve Fabii bez koženého paketu jsem neseděl. Jak je ale možné, že dříve i zákadní plastový volant nepůsobil nepatřičně, zatímco dnes na zákazníka jasně křičí, že si měl připlatit, to mi není zcela jasné… Z druhé strany Fabia II na tom byla vlastně úplně stejně.
Na kolena je místa dost, pedály jsou rozmístěny docela daleko od sebe, prostornost vepředu víc než slušná. V příčném směru se mi dokonce přinejmenším pocitově nabízelo více místa než ve Fabii. Opět tu je ale ono slůvko JENŽE…
V podélném směru jsem si přední sedadlo, mimochodem nastavitelné v docela slušném výškovém rozsahu, nastavil na mých 185 cm a následoval přesun na zadní lavici. Otevřu zadní dveře v relativně velkém úhlu, ale není si kam sednout! Jak opařený horkou vodou tedy sedám zpět za volant, jestli jsem se na místě řidiče nějak marnotratně nerozhohnil, ale ne! Tak tedy následuje uskromnění a hledám další pozici sedadla blíže k přístrojové desce. První zádrhel zřejmě nacházím – sedadlo má relativně velké kroky podélného posuvu. Nicméně i bližší pozice je řekněme víc než akrceptovatelná, v zásadě ještě i pohodlná – volant totiž je konečně na kratší lokte, takže méně místa na nohy vlastně ani neřeším. Následuje opět přesun na zadní místa.
Konečně se vlezu, ale dá to dřinu. Podélně místa nula, nebýt vybrání v sedadle řidiče, nemám kam dát kolena. Z druhé strany je ale i na zadních místech třeba chválit. Zadní sedadlo je pohodlné, pohodlnější než ve Fabii. Máte pocit onoho docela příjemného zapadnutí do sedadla, opěradlo má naprosto ideální sklon a sedák plní svoji funkci na 100%. Opěrka hlavy nepůsobí jako pouze do počtu. Velmi jsem ocenil místo na chodidla. Nevím, jestli dokonce nějak nesnížili podlahu, ale v oblasti chodidel bylo místo i na pověstné kanady. Zadní strana předních sedadel je pak z koženky, takže špína půjde dobře vyčistit.
Ještě bych se zastavil u bezpečnostních pásů – ty přední postrádají výškové nastavování. Tohle se sice stává čím dál častěji i o třídu výš, ale za mě za tohle dávám žlutou kartu. Vždyť jaký má pak smysl veškeré to úsilí věnované pasivní bezpečnosti, když si nedokážu správně nastavit bezpečnostní pás??
Přední elektrické stahování oken je opět bez pojistky, takže na jednodotykové stahování nebo nedej bože dokonce vytahování zapomeňte. Zato zadní okna lze švihadlama zcela zapustit do dveřních výplní, které mimochodem nejsou tak plytké jako ve Fabii. Výhled z vozu je solidní, zrcátka mají dostatečný rozměr.
interiér i20 vs. Fabia – 0 : 1
Zavazadelník
Hned otevření kufru vzbuzuje silné rozpaky. Spínač kufru je totiž velmi malý a je dost tuhý. Resp. on až tak malý sám o sobě není, ale malá je část, na kterou je vymezen spínač samotný. Poprvé jsem měl pocit, že byl kufr snad nějak špatně dovřený, ale ne, funguje to takto běžně. I na vedlejším kusu… Na tohle se asi dá zvyknout, ale příliš tomu nerozumím. Co mě udeřilo po otevření kufru, se pak nedá popsat, to prostě musíte cítit. Ani si nepamatuji, kdy bych o novém voze řekl, že vyloženě smrdí. O zavazadelníku i20 to ale napsat musím, pach čínské tržnice tam prostě je. Nevím, co má věc na svědomí, jestli nějaká lepidla, nebo podivně vypadající krycí plato, nebo koberec… Takovéto faux pas se vám zkrátka u Škody nestane.Samotný zavazadelník má standartní tvar i objem, jen schod do něj je velmi vysoký. Zato je vše pečlivě zpracováno. Zadní víko se vyklápí dostatečně vysoko, o zámek se neudeříte, plynové vzpěry jsou skvěle vyváženy a víko lze otevírat i zavírat naprosto precizně. Pod podlahou je místo na myslím plnohodnotnou rezervu. Ještě bych se zastavil u hrdla víčka palivové nádrže – je ovládané táhlem z místa řidiče. Takže při tankování nemusíte šaškovat s klíčema. Tohle už také není úplně běžné.
zavazadelník i20 vs. Fabia – 1 : 1
Resumé prvního dojmu
Vůz udělal ve srovnání s předchůdcem výrazný skok. Velmi lacině působící interiér první i20 vzal zcela za své a je zde model, který svým vzhledem interiéru působí spíše jako vůz nižší střední třídy. Kvalitně zpracovaný, z výborných materiálů, s výbornou ergonomií. Pozice za volantem však u Fabie III dopadla líp, o takovém Cliu s ryze řidičskou pozicí za volantem se raději ani nebudu dál zmiňovat. Celkově zpracování působí velmi přesvědčivě, slícování a spasování všech dílů je rovnoměrné a čisté, konečně i hrany rámů oken v jejich svárech jsou precizně začištěny. Lak působí taktéž solidně… Nebojím se napsat, že i20 posunula standardy Hyundaie zase o kousek dál oproti i30, především co do kvality zpracování a sestavení.Už teď však vím, že v rozhodování mezi Fabií a i20 by i20 musela předvést v disciplíně jízda a cena/výbava opravdu zdrcující úder, abych ve výsledku upřednostnil právě i20. Ano, bezpochyby je takovýto verdikt subjektivní a je způsobený především podélnou prostorností. Kdo bude kupovat i20 s vědomím, že jde opravdu jen o malý vůz B-segmentu, nebude zklamán. Pokud ale očekáváte laťku nastolenou Fabií nebo předešlou i20, doporučuji důrazně přehodnotit očekávání. Za nepochybné zklamání v prostornsti si však přinejmenším z poloviny může Hyundai sám – vždyť on mi v reklamě stále troubí do hlavy, že jde o nejprostornější vůz třídy a že soused z Mladé Boleslavi bude závidět…
Vesměs povedený vůz pak jde v naprostém kontrastu s pachem linoucím se ze zavazadelníku, do kterého se navíc dostanete velmi mizerným mikrospínačem. Z jedné strany tedy nadšení, i20 opravdu výrazně dospěla. Ze strany druhé ale zmatení mysli zákazníka na základě zbytečných, ale opravdu úplně zbytečných přešlapů. V porovnání s Fabií pak nová i20 ztrácí především v kvalitě sezení za volantem. Fabia III se totiž dokázala zbavit neduhů její předchůdkyně, když citelně napravila pozici za volantem a kvalitu sedadel, zatímco i20 zůstala na úrovni Fabie II. Značné úsilí věnované i20 a pocit z provedení vozu přinejmenším o půl třídy výše než Fabia se tak v mých očích míjí v zásadě účinkem. Fabia totiž řidiče obejme, zatímco do i20 se prostě jen posadíte.
Od dealera jsem tedy neodešel s odpovědí, ale vlastně s otázkou. Má vůbec smysl jít i20 projet?
resumé i20 vs. Fabia – 2(-) : 2(+)
zdroj obrázků: www.auto.cz
Na závěr ale přidám otázku ještě jednu. Nová i20 je horkou novinkou na našem trhu ve velmi sledovaném segmentu. Nová i20 je víc než ambiciózní a kampaň je vyloženě směřována proti Fabii. Dealeři už i20ky mají naskladněny. PROČ TEDY JEŠTĚ NEPROBĚHL NA AUTO.CZ REDAKČNÍ TEST?? Se Škodovkou se můžou rozkrájet, hlavně že byly zveřjněny první dojmy ze Superbu. Ale test nové i20, která už je u dealerů, nikde… Náhoda? Na takovéto náhody JÁ nevěřím.
Tah kaktusem na C4 Hvězda nižší střední
26 Responses to i20 aneb první zklamání, zákazníka vyhání
[1]
22. 1. 2015 v 10:58MariAchi
Kecáš, její vnitřní prostor konkurence nezkousne a závistivci zezelanají, to ví i malé děcko.
Ale taky to omrknu.
BTW.: Proč se nekonala zkušební jízda?
[2]
22. 1. 2015 v 11:05wikinko
Super postrehy, motoristický novinári sa opäť pri čítaní blogu môžu červenať, či im to za tie chlebíčky stojí sa strápňovať.
Kde sa tá i20ka vyrába?
[3]
22. 1. 2015 v 11:11Joab
Já jsem nějakej zmatenej z toho bodování, nebo co. Jinak díkes za první dojmy.
[4]
22. 1. 2015 v 11:23swifter
Tak nevím, mě se sedí v i20 lépe než ve FIII (to mi spíš vyhovovala FII, ale zase ta šířka..), kvalita předích sedadel (které mí dle mě sedáky dlouhé dost) se dá posoudit až po stovkách kilometrů, takže nevím..vzhledem k tomu, žene jsem tak vysoký a mám rád opěradlo více vzpřímené, tak si za sebe sednu v pohodě (taky mi spíš vadí krátké a hluboké zadní sedáky v FIII). A jak bylo řečeno, i20 je lepší design, protože vypadá dobře i na plecháčích a ne jen v plné palbě, to odlišuje mistra od učedníka.
K interiéru i20 ani FIII nemám zásadní připomíny – skousnul bych oba.
S FIII jsem zatím nejel, i20 jen pár km: pohodlně odladěný podvozek, tichý a pružný motor pro civilní jízdu (1.2).
[5]
22. 1. 2015 v 11:59iudex
Ako fajn, ale hodnotenie čisto na základe posadenia sa do auta v salóne mi príde ako také polovičaté riešenie. Ako píše mariachi, chcelo by to aspoň krátku predvádzačku a jazdné dojmy.
[6]
22. 1. 2015 v 12:39webpaja
Jsem rád, že kromě novinářů sednul do auta, byť jen staticky reálnej zákazník. O pravdivosti bulvárně řešenýho TV spotu jsem pochyboval okamžitě a podezření jen zesílilo po shlédnutí billboardů s prohlášením o nej rodinném voze. Hyundai si sám dělá do vlastního hnízda…očekávání jsou vysoká, reálný vyhodnocení pak jedině nízký.
Jinak za první dojmy palec nahoru! 😉
[7]
22. 1. 2015 v 13:53iudex
(4) No to je na vašom trhu trochu špecifické, u nás Hyundai nijak agresívne nevystupuje (teda okrem cenovej politiky), kdežto u vás si sám píli konár prehnane siláckymi vyhláseniami a reklamami. Ale možno aj u nás v TV majú reklamy, neviem, TV nemám. 😉
Ja to beriem tak, že sadnúť si v salóne do auta môžeš kdekoľvek a kedykoľvek, na rozdiel od predvádzačky, ktorú si väčšinou musíš dohodnúť, preto jazdné dojmy majú vyšší kredit, ako len opis statických dojmov.
[8]
22. 1. 2015 v 13:55Stephen
Jestli Ti mohu poradit, tak zkušební jízdu ani neabsolvuj. Ušetříš si obrovské zklamání! Já jsem měl půjčenou tu silnější 1,2. Nejlépe její jízdní projev vystihnul můj kolega: „Ty bláho, to je vzpomínková jízda na mýho starýho Favorita, už dlouho jsem nemusel přemýšlet co zařadit pod kopcem….“.
Ano, částečnou vinu nesla nezajetost motoru (200 km), ale to „zabití“ motoru dlouhýma převodama (fakt mě ten Brusel s..e!!!) je děsivý.
Vnější vzhled, i design interiéru jsou hezký, výbava dobrá, záruka výborná. Ale když to nejede…..
[9]
22. 1. 2015 v 14:39MariAchi
[6]
To same bys rek o litrove Fabii, tohle kvalitu modelu overall nedela.
Kazde auto ma nejakou optimalni motorizaci, tady to asi 1,2 nebude.
[10]
22. 1. 2015 v 15:15Stephen
A jakou optimální motorizaci u i20 máš na mysli? Ještě slabší motor 1,2 s výkonem 55kW?
Nebo snad nafťáky, jejichž pořizovací cena je u vozu této velikosti poněkud nesmyslná (od 320.000 za tříválec 1,1)?
Ano, motor 1,4 s výkonem kulatých 100 koní zní dobře, cena u městského auta od 325.000,–, ale staví tento motor do poněkud jiného světla.
Záměrně jsem si vzal auto s motorizací u níž se díky poměru k ceně očekává největší podíl prodeje. A je to mrtvola!
[11]
22. 1. 2015 v 16:01iudex
(7) A čo by malo byť optimum, ak nie stredná motorizácia z troch? Z hľadiska pomeru výkon/cena je to vo väčšine prípadov niekotrá zo stredných motorizácií (základ je poväčšinou slabý a vrchol zase drahý). Pre Fabiu je všeobecne prijímané optimum 1,2TSI – 66 kW, tu to evidentne bude táto 62 kW 1,25ka. Potom má Stephen pravdu v tom, že keď takýto na prvý pohľad optimálny motor, ktorý bude zrejme najpredávanejší, nejde, je to zlé.
Ostatne už som viackrát hovoril, že i20 sa stane zaujímavejším až príchodom nového preplňovaného litra (príp. ďalších turbobenzínov), kde by problém z nedostatkom krútiaku atmosfér mal odpadnúť.
[12]
22. 1. 2015 v 16:55Stephen
Nikdy bych nevěřil, že to řeknu (jsem totiž zastánce atmosférických motorů až hrob – to že zrovna jezdím služebním turbodieselem na tom nic nemění), ale i20 potřebuje downsizovaný turbobenzín jako prase drbání!!!
[13]
22. 1. 2015 v 19:36rohYpnol
[1] úplně jednoduše – není čas. Původně jsem ani nic nechtěl psát, ale jak jsem uvedl, měl jsem nějaká očekávání a návštěva můj názor na i20 posunula do úplně jiné roviny. Tím spíš, že na předchozí verzi jsem měl slabost a vlastně jedinou chybou byl opravdu lacině působící interiér.
[14]
22. 1. 2015 v 19:39rohYpnol
[2] Nová generace modelu i20 bude sjíždět z výrobních linek Hyundaie v tureckém Izmitu.
Asi by měli zakázat dovoz, nejsem si jistej, jestli tam nějaký muslim na linkách nestrká semtex… To by možná vysvětlovalo ten zápach v zavazadelníku.
[15]
22. 1. 2015 v 19:41rohYpnol
[3] V každé kapitole jsem přidělil bod, na konci je výsledné.
[16]
22. 1. 2015 v 19:45rohYpnol
[5] vím, ale neměl jsem čas.
Celkově však opravdu nevím, jestli se ještě s i20 vůbec půjdu projet… Předchozí i20 byla dokonce bych řekl i prostornější než Fabia II, zkrátka výhoda vyššího sezení.
Novinka je čistokrevný B-segment na úrovni ostatních, tedy malý vůz se vším všudy. A v tomto světle vůbec nevím, proč si raději nevzít Clio, které nabízí takřka motokárový posez za volantem a pro mě přitažlivější design i zajímavější interiér.
[17]
22. 1. 2015 v 19:49rohYpnol
[9] ano, litrová Fabia se hodí pouze do města nebo na příměstský provoz. I základní motor i20 hůř než 1.0 MPI ve Fabii nepojede, na to vsadím klidně boty. TSI pak přirozeně těží z přeplňování.
A o tom to právě je. Fabia 1.2 TSI dobře vypadá, výborně jezdí a výtečně se v ní sedí. Lacinější interiér tedy vidím jako to nejmenší zlo.
[18]
23. 1. 2015 v 00:32XTad
Pro srovnani pridavam anglickou verzi reklamy: http://www.youtube.com/watch?v=JyYCno_s4gI (mlceti zlato) a jiz ukecanejsi, ovsem stale nebe a dudy, slovenskou: http://www.youtube.com/watch?v=3J8mV3bOGCg
[19]
23. 1. 2015 v 00:33XTad
A pokud snad nekdo nemel tu cestu, tak ta nase: http://www.youtube.com/watch?v=JS49KAo4u5c
[20]
23. 1. 2015 v 14:48rohYpnol
[18], [19]
Její obrovský interiér konkurence nezkousne … a o tom to právě je. Model i20 je vydařený, dokonce i zahraniční reklamy jsou vydařené.
Ale proč mi HYUNDAI ČR v té české prostě vyloženě LŽE?
[21]
23. 1. 2015 v 16:31Stephen
To se ptáš na špatné místě. Tento dotaz patří generálnímu řediteli HMCz Vladimíru Vošickému (vosicky.vladimir@hyundai.cz) potažmo vedoucímu PR oddělení Miloši Adámkovi (adamek.milos@hyundai.cz). Nicméně předpokládám, že odpovědi se nedočkáš. A když už, tak to budou nějaké PR slinty :-(.
[22]
24. 1. 2015 v 17:38Verny_2013
Tak jsem taky neodolal a navštívil showroom Hyundai v Plzni. A ejhle na jeho samém konci v záplavě i30, ix25 a 35 se krčila jedna nová I20. Slečna fakturantka která měla v sobotu službu mi nebyla schopná říct nic víc než že se jí auto líbí a ponechala mě díky bohu samotného což je ideální stav k prozkoumání auta. Musím potvrdit pravdivost většiny postřehů co píše RohYpnol. První dojem – design zvenku skvělý, uvnitř zajímavý ergonomický ale v jednobarevné černé vypadá dost fádně. Opticky i když je horní část palubky měkčená ale nevypadá líp než ve fábii. Ale sedadla, rozsah seřízení volantu, a celkový pocit za volantem o třídu horší než ve Fábii. Koleno naráží na roh panelu klimatizace. Naopak na zadních sedadlech se mi sedělo lépe než ve fábii – delší sedáky a přirozenější sklon opěradla. S místem vzadu jsem se svými 170 cm problém neměl. Ale ten všudypřítomný smrad ten je fakt odpuzující. Fabia – ta naopak voní novotou. Mohu přímo srovnávat oba autosalony dělí tak 300m od sebe. Staticky za mě určitě vyhrává Fábie. Pro zkušební jízdu auto nebylo k dispozici ale mám ji zabukovanou na 20.2. přes víkend tak do blogu hodím potom příspěvek.
[23]
24. 1. 2015 v 19:25rohYpnol
[22] s místem na pravou nohu řidiče jsem problém neměl, ale to třeba ani ve Fabii I, kde to bylo hodně kritizováno. Hold jsem vyšší postava a sedím od palubky dál.
Zvláštní, u nás byly v salónu hned tři i20ky plus jedna předváděčka… Asi náš dealer má dobré postavení 😉
[24]
25. 1. 2015 v 20:20Emel
Co se designu týče – souhlasím s dobrým hodnocením, ale pár detailů vidím trošku jinak. V mnoha testech se mluví o fluidním designu, ale z něj podle mě vůbec nic nezbylo. i20 je ukázkou čistých tvarů evropské školy. V důsledku toho si nejsem úplně jistý ani tou osobitostí… nebýt znáčku, asi bych měl problém i20 přiřadit ke správné automobilce. Ale ne že bych to chtěl přímo kritizovat, podle mě takový design k „té konzervativnější“ značce patří, tak uvidíme, jak na to naváže i30.
Dál úplně nerozumím kritice ovládacích páček u koncernových vozů… asi budu muset sednout do Hyundaie, abych to pochopil 🙂 .
Zbytek pro mě těžko soudit, tahle třída mě nějak zvlášť nezajímá… ve Fabii jsem zatím seděl jen na saloně a za mě dobré (ale byl to top s tmavou lištou a sportovníma sedačkama).
[25]
26. 1. 2015 v 21:28rohYpnol
[24] úplně jednoduše – páčky koncernu nají tenký krček a pozice páčky jsou takové… nemastné neslané. Páčky v Hyundaii měly zcela jasný a přesný chod. Obdobnou chválu pěji na páčky pod volantem u Renaultu. U Hyundai i20 mmj. má cyklovač skvělou regulaci, které se dá ovádat i v rukavicích.
[26]
27. 1. 2015 v 09:40Emel
Tak pokud je to stejné jako v Renaultu, tak si to klidně nechám ujít.
Komentáře nejsou povoleny.