-
Royal Tucson
Hyundai vsadil na označování modelů dle prémiové terminologie. Jména jako Elantra, Getz, Sonata, Galloper či Accent tak korejci pro evropský trh pohřbili stejně dychtivě, jako pověst laciných korejských 차.
Ne však Santa Fe. Tento model vytvořil ve výrobním programu anomálii díky své oblibě a pověsti, kterou jak i korejci správně pochopili, není radno jen tak zahodit. Následoval Genesis. A nyní tu je Tucson…
První střetnutí s tímto vozem je … uhrančivé. Ano, žádné jiné slovo nevystihuje vnější vzhled vozu lépe. Pod designem podepsaný Peter Schreyer odvedl opět výtečnou práci. Možná dokonce jednu z nejlepších ve své kariéře. Koncern VW opravdu s jeho odchodem utrpěl značnou ztrátu, neboť zatímco Audi se křečovitě zmítá v designové křeči, korejci představují jednu perlu za druhou.
Vůz dokonale maskuje své rozměry, neboť se svojí délkou 4475 mm jde o typického zástupce kompaktních SUV. Podle vzhledu byste ale typovali minimálně o třídu navrch. Celkové proporce, možná i díky značné šířce 1850 mm a relativně skromné výšce 1645 mm v kontextu naprosté čistotě usazení jednotlivých linií vyznívají takřka prémiově. Ano, Tucson působí natolik čistě a přirozeně sebevědomě, že třeba Audi Q3 naprosto ztrácí půdu pod vlastními koly. S rozměrem pneu 245/45 R19, které obouvají vzhledově opět excelentně zvládnuté dvoubarevně lakované disky, pak vůz získává ten správně rozkročený pevný postoj silničního kovboje…
Přední maska ani zdaleka nevyznívá dojmem single-frame, naopak i přes svoji výraznost působí na přídi neuvěřitelně přirozeně. U Tucsonu zcela přestáváte vnímat karosářský slovník, slova jako maska chladiče, nárazník, kapota či přední blatníky přestávají ve vaší mysli existovat. Vnímáte jen jedno – velmi originální sebevědomou tvář automobilu, kde jedna linie přechází v druhou tak přirozeně, jako mořské vlnobití. Do stran protažené světlomety vyzařují pohled nejsmyslnější samice automobilového světa, optika světel je zvládnutá opět na výbornou, když jednotlivé linie prokreslují samotnou optiku.
Při bočním pohledu vynikne takřka kolmá maska. Decentně vyšší ponton karoserie však nepůsobí ani ve stříbrné nijak těžkopádně a spolu s dynamickou linií plastového lemu blatníků spol s výtečně zvládnutou ochranou prahu karoserie dávají vzhledu patřičnou dávku steroidů. Vůz zkrátka našel přesné těžiště mezi křehkostí a lehkostí na straně jedné, a mezi bytelností a seriózností na straně druhé. Nejde o maskulinní nebo feminní záležitost, Tucson je unisex v tom nejlepším slova smyslu.
Linie střechy je vedena v oblouku harmonickém jak prohnutí luku. C-sloupek pak představuje spolu s tvarem zadních 5. dveří vrchol designérského umu. Originalita na straně jedné, lehkost na straně druhé, a ničím neomezená praktičnost na straně třetí. Nic z toho nepřišlo na zmar. Zadní svítilny pak nedávají pochyb o tom, že před námi stojí Hyundai. Originální, přesto naprosto přirozeně dominantní prvek vnějšího designu. Zapomeňte na fluidní tvary. Hyundai je totiž povýšil na takřka prémiovou úroveň. Takřka píšu proto, že při pohledu na nové modely Audi by to pro tým Schreyera byla jen bohapustá urážka.
Co považuji za velmi podstatné zmínit – vnější vzhled vozu je nejen krásný na první pohled, ale je dotažený do každého detailu, od celkové linie až po tu nejspodnější odtrhovou hranu nárazníků. Zatímco třeba spodní hrana Scoutů nebo Yetiho působí jak výsledek stavebnice Lego City, Tucson má propracováno vše s maximální péčí. Zadní dvojitá koncovka výfuku není žádná faleš, spodní linie odtrhových hran a krytu prahů je stejně precizní jako přední gril nebo pečlivé řešení skrytých střešních ližin.
Techologické spáry a lícování jednotlivých dílů přitom nenechává oko zapochybovat. Tak precizní slícování až dosud předváděli v mainstreamové produkci pouze němci. Korajci však přidávají východoasijský cit pro jemnost detailu a začištění. Vůz bude velmi dobře chráněn odspodu proti prachu a špíně, napojení lemů, provedení nadkolí provedení zástěrek… Tohle působí o řád lepším dojmem než mainstreamová produkce Volkswagen. Obdobný pocit vyvolává třeba Lexus. Ano, tak vysoko Hyundai zamířil.
Zcela neskromně řečeno špičkový zevnějšek nového Tucsonu ale vyvolává otázky. Dokáže interiér a jízda obhájit nebezpečně vysoce nastavenou laťku?
První usednutí za volant vyvolává vyplavení endorfinů. Usedáte do takřka ortopedických křesel. Vůně přírodní usně jemné jak dětská prdelka příjemně působí na vaše čichové buňky. Pozice třičtvrtě na tři a zaujímáte na SUV příjemně řidičskou pozici.
Olizovači plastů budou spokojeni. Prst se boří do dílů desky jako do maršmelounů, možná i o chlup jemněji. Celková vůně interiéru pak tvrdí basu. Takhle až dosud korea v téhle třídě nevoněla.
Řadím jedna, 186 nešizených dýzlových kobyl tahá za otěže s očekávanou razancí. Stupně při řazení padají jak bowlingové kuželky o pátečním večeru… Jízdní komfort přitom dokonale maskuje 19-palcová kola v podbězích a dává alespoň z části zapomenout na stav českých silnic. Tohle se vážně povedlo. Stejně jako cit v řízení. Řízení reaguje tak bezprostředně, až se to jeví jako sen. Nebyl to snad opravdu jen sen?
Ne, tohle nebyl jen sen. Jsou to naprosto skutečná, vážně míněná očekávání, která ve vás dokáže tenhle model svým zevnějškem vyvolat. Odpověď, jestli je dokáže při jízdě obhájit, si však musím nechat na někdy jindy…
Nejsou to proklatě vlezlá hesla Vladimíra Vošického, co vás při setkání s Tucsonem dostanou. Tucson bojuje absolutně čistými zbraněmi. Nepotřebuje hloupá hesla jako A TEĎ TU VLÁDNU JÁ. Ano, Tucson opravdu (podle mě) přinejmenším vnějším designem vládne kompaktním SUV. Ale má zapotřebí pravý král hlásat lidu „Víte kdo já jsem? Jsem VÁŠ KRÁL!“? Ale odsuzovat vůz jen kvůli marketingu je přinejmenším stejně hloupé jako jej právě kvůli marketingu vynášet třeba do nové éry…
Vůbec se nedivím, že Hyundai dal nástupci ix-35 jméno. Zdá se totiž, že opravdové automobily u Hyundaie mají nejen výrobní označení, ale i pravé jméno. Ano, tohle není jen další laciné komerční SUV pro německé důchodce. Tohle není jen další řadový model s i-čkem doplněným svojí velikostí, nejde jen o další trekkingovou obuv velikosti pánská pětatřicet. Tucson je ryzí automobilová osobnost mířící setsakra vysoko. Až ji uvidíte, pochopíte sami. Hned z první. Aby to nebyl takový šok, tak já svoji povinnost splnil. Pamatujte, já Vás varoval…
Otázka na závěr by tu přesto byla. Dealeři mají Tucsony k dispozici. Čeští novináři se ale neustále vozí ve Fabiích a nově v Superbech… Hyundai jako by se z novinářského automobilového světa dobrovolně stáhl… Možná další prasečinka pana Vošického, možná válka mezi Hyundaiem a nejlepší Škoda-jízdou na webu… Kdo ví.
P.S. Foto mi nejdou vložit (upraveny pod 1MB)
Svoboda za volantem Tah kaktusem na C4
7 Responses to Royal Tucson
[1]
5. 7. 2015 v 12:54krul
souhlas, vypadá špičkově, teď to jen potvrdit jízdou, kvalitou a trvanlivostí – a to bude pro h. ořech
[2]
6. 7. 2015 v 05:18MariAchi
Rohypnole sorry, ale to se neda cist… Ja chapu, ze se ti novy Tucson libi, jsem na tom stejne,ale kdyz chces delat reklamni texty, zkus to trochu zkratit a zjednodusit. A zbavit hrubek, MS Word uz snad ma dneska kazdy, ne?
Jinak vzhled Tucsonu je opravdu jako zjeveni, jak uz jsem psal – proti zastaralemu Tiguanu napriklad je uplne jinde, a co bych obzvlast vyzvedl, je dotazenost i v detailech. Priklad: Hezky tvarovana, nerezova, koncovka vyfuku je v narazniku usazena i v tech nejlevnejsich verzich, zadne dve trubky, zahnute dolu, nekde hluboko pod podlahou kufru, ale poctive vypadajici koncovka… Detail, ktery potesi.
[3]
6. 7. 2015 v 09:17iudex
Výborný príklad, že kd dvaja robia to isté, nie je to to isté. Nedávno tu mal blog o Tuscone Mariachi a aj tomu sa nový Hyundai páčil a chválil ho. Ale kým jeho text je absolútne uveriteľný, Tvoj vyznieva ako platená reklama firmy Hyundai CZ. Plno superlatívov, vzletných prirovnaní, prirovnania k prémii a ťažko uveriteľné nadšenie robí blog absolútne nedôveryhodným. Notabene keď si človek spomenie na Tvoje vysoko kritické blogy o Škode, nemôže nedospieť k názoru, že si krajne zaujatý a bez štipky objektivity. Tuscon je iste vydarené auto, ale Ty sa správaš presne tak ako Vošický a jeho PR oddelenie, ktoré kritizuješ.
[4]
6. 7. 2015 v 11:06rohYpnol
[2] dotaženost v detailech… no a co je asi tak v textu…?
[5]
6. 7. 2015 v 11:11rohYpnol
[3] Věř si čemu chceš. Já napsal jen první pocity při setkání naživo. PRVNÍ POCITY. Ne první dojmy z jízdy. Aspoň ale vím, že je to je Tucson, nikoliv Tuscon…
[6]
6. 7. 2015 v 13:00MariAchi
[4]
Vzdyt ano, ja prece nepisu, ze to v textu nemas, ja jen pisu o tom, co me dostalo nejvice:
1. Srovvnani s odpornou iX35, proti ktere je novy Tucson krasavec a…
2. Dotazenost v detailech.
Jezdil jsem jak diesel, tak benzin (1,6 TGDI) oboji s automatem a osobne nevidim jediny duvod, proc uprednostnit diesel, ten turbobenzin je opravdu hodne povedeny a ve spojeni s automatem v podstate neprustrelny, jen spotrebu neumim po moji jizde moc ohodnotit. To jen na doplneni.
[7]
6. 7. 2015 v 13:27rohYpnol
[6] přečetl jsem tvé první dojmy a vidím, že vůz evidentně působí na nás stejně. Jen by to chtělo i jízdu, tak snad bude.
Komentáře nejsou povoleny.