-
Sklopte zrak! Přijíždí král! (1.)
Co se Vám vybaví, když se Vás zeptám na nezpochybnitelnou automobilovou ikonu? A co vlastně ikonu, to je příliš znevažující! Co se Vám vybaví, když se Vás zeptám: „Který vůz je nezpochybnitelnou modlou opravdového fanouška aut?“. Slyším McLaren F1? Mercedes SSK? Bugatti Veyron? Fabii?? A co takhle klenot všech automobilových klenotů Bugatti Royale?
Legenda o vášni započala 15.září 1881 v Miláně, kdy se malíři, sochaři, architektovi, výrobci nábytku, hudebních nástrojů a módnímu návrháři Carlu Bugattimu narodil syn, jenž byl pokřtěn jako Ettore Bugatti. Ačkoliv mladý Ettore začal studovat školu uměleckého směru, nakonec v něm převážila touha po strojařině a nastoupil jako učeň do továrny na výrobu bicyklů a tricyklů Prinetti & Stucchi. Zde také postavil svůj první motorem poháněný výtvor, a tím byl dvoumotorový tricykl.
Svůj první automobil navrhl již jako devatenáctiletý jinoch a představil jej v roce 1901 na mezinárodním obchodním veletrhu v Miláně. Zde za tento svůj výtvor získal ocenění, a co víc odkoupil jej Baron de Dietrich z Niederbronnu. Baronu de Dietrichovi se mladý konstruktér natolik zalíbil, že jej zaměstnal ve své automobilce. A tak se mladý Ettore přestěhoval z Milána do Niederbronnu v Alsasku, aby v baronově automobilce zaujal pozici technického ředitele. Zajímavé je, že jakožto neplnoletý musel za něj smlouvu podepsat jeho otec, a to 2.července 1902. Během této spolupráce vznikla série vozů vstoupivších ve známost jako de Dietrichovy Bugatti.
Spolupráci s de Dietrichem ukončil v roce 1904. Od tohoto roku začíná spolupracovat s firmou Mathis.Velice důležitým se pro něj stal rok 1907, kdy se oženil se svou snoubenkou Barbarou Marií Giuseppinou Mascherpou, která mu posléze porodila dva syny a dvě dcery. V témže roce také nastupuje jako hlavní inženýr do továrny na plynové motory Deutz v Kolíně. Tuto spolupráci předčasně ukončil v roce 1909, aby si založil vlastní firmu v Molsheimu v Alsasku. Zcela úmyslně přeskočím jeho profesní úspěchy a neúspěchy a přeskočím až do roku 1936, kdy se rozhodl předat vedení své firmy do ruk svému synovi Gianobertu Mariu Carlu Bugattimu, zvanému „Jean“. Jakožto novopečený „důchodce“ odešel na odpočinek do Paříže. Zde pobyl do vypuknutí druhé světové války, kdy se přestěhoval do Bordeaux. Onen rok byl pro něj obzvláště smutný, neboť se během něj zabil při automobilové nehodě jeho syn Jean. Po pádu Francie jej donutili Němci automobilku Bugatti odprodat.Další ranou osudu bylo úmrtí jeho ženy Barbary. Zármutek překonal za pomocí své druhé ženy Geneviéve Marguerite Delcuze, se kterou měl syna a dceru. Ettore Bugatti zemřel 21.srpna 1947.
A jaký tento Pan konstruktér byl? Pro svou tvrdohlavost, zálibu v ženách a koních je často srovnáván s Enzo Ferrarim. Nikdy nepodléhal módním vlivům a řídil se pouze vlastním úsudkem. Ač velký konstruktér nikdy nedostudoval, údajně o tom říkal, že na to nemá čas. K návrhům karoserií přistupoval uměleckým přístupem. Dělal náčrty na papír, a pak tyto myšlenky nechal rozpracovat jiné. Také proto jej nikdo neviděl za rýsovacím prknem. Ať tak či onak, tento muž byl předním konstruktérem automobilů, leteckých motorů, motorových vlaků a závodních člunů. Byl to jeden z mužů, kteří se navždy zapsali do dějin techniky zlatým písmem.pokračování příště…
Sklopte zrak! Přijíždí král! (2.) Tajemství proutěného košíku
18 Responses to Sklopte zrak! Přijíždí král! (1.)
[1]
12. 5. 2008 v 23:43pingi
Pěkný článek,thumbs up:-) přiznám se,že jsem vůbec neznal bugatti royal,musel jsem zagúglovat a nelituji toho,dík
[2]
12. 5. 2008 v 23:48T613
(2) Král teprve přijde! Přijde toto jsou jen fanfáry 😉
[3]
12. 5. 2008 v 23:53da_b0mb
Je to klasa…ale osobne me vic pritahuje 57SC Atlantic 😉
[4]
12. 5. 2008 v 23:54da_b0mb
[2] Kral prijde? Prijede ne? v MTX 😉
[5]
13. 5. 2008 v 13:07507
Nie nie nie. Zlý začiatok. Hovoríš o tom, že každý má svojho favorita. Já mám favorita Land Rover. Ale McLaren F1 uznávam aj tak ako naj. Vieš vôbec niečo o nových autách? Veď si uvedom čo je to za auto.
Inak je to článok pekný. Fakt dobrý.
[6]
13. 5. 2008 v 15:01Jenyk
Viděl jsem nejdřív jen bombastický titulek, pomyslel „někdo nezná Bugatti Royale a blbne“ a hleďme – on zná Bugatti Royale a neblbne. To potěší, pěkný článek, díky a těším se na pokračování.
Jinak vřele doporučuji návštěvu muzea bratří Schlumpfů v Mulhouse, tam pár kusů Royale je: http://www.collection-schlumpf.com/en/schlumpf/.
[7]
13. 5. 2008 v 15:55gld
[5] napíš nám o tom vlastný blog daniel, som si istý že by bol podnetný, dám ti aj typ na názov-„Ako získať patent na rozum“
[8]
13. 5. 2008 v 17:57T613
(6) Díky, ale nechval dne před večerem! Aby to nedopadlo pěkně blbě :-))
(7) aspoň tu si dejte pokoj, sím
[9]
13. 5. 2008 v 18:00T613
(5) no vidíš a třeba pro mne F1 nemá stejně jako Veyron šmrnc. Uznávám jeho nesporné kvality, ale to je tak vše. Asi to bude tím, že jsem v době McF1 slintal nad MB CLK-GTR. Ale přes to všechno je pro mne modlou jen jedno auto, a to Bugatti Royale. Předtím to autem blednou skoro všechny auta.. (toto je názor T613 a automobilová veřejnost se od něj distancuje :-D)
[10]
13. 5. 2008 v 18:03gld
[9] a čo takto tatra 80?
[11]
13. 5. 2008 v 18:19T613
(10) je super, je fajn, ale Royale to není 😉
[12]
13. 5. 2008 v 20:22Alessio
Já v žádném nejel, takže můžu soudit jen zvnějšku a…dobrý :-). Pěkný článek!
[13]
14. 5. 2008 v 10:05T613
(12) Díky! Popisům Tater se budu pokud možno vyhýbat, protože mám pro ně hooodně velkou slabost (a možná ještě větší), tak bych jim to nemohl udělat. Doufám, že někdo někdy Tatru 80 zpracuje.
[14]
14. 5. 2008 v 10:44da_b0mb
http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html
[15]
14. 5. 2008 v 11:31T613
(14) Jak říkáme mi Francouzi: „Danke“ 🙂
[16]
14. 5. 2008 v 17:23da_b0mb
Il n’y a pas de quoi (konecne jsem uplatnil 9 let studia franc. jazyka) ;-D
[17]
14. 5. 2008 v 17:46Sleeper
Jo pánové, nedávno byla ve Vídni v technickém muzeu výstava. Byly tam obě. Jak jedna z Roaylů, tak 57 SC Atlantic…. Royale je možné vidět v Mulhouse, ale Atlantic dosud mé oko nespatřilo…. až tam. Díky za oba dva díly článku….
[18]
14. 5. 2008 v 17:54T613
(17) díky, ještě nějaké přibudou.
(16) ta tvoje fránina by se mi hodila, protože jsem našel dobré fórum jen o bugattkách, a jak jinak ve fránině.. no aspoň fotky tam mají dobré :-)))
Komentáře nejsou povoleny.