-
Sklopte zrak! Přijíždí král! (2.)
Konec dvacátých let dvacátého století se nesl v rytmu swingu, na který tancovaly dámy s cigaretovými špičkami, Charles Lindberg právě přeletěl Atlantik, USA jsou stále na „suchu“ a Cosa Nostra dělá vše proto, aby Američané neumřeli žízní. A všichni dohromady byli plní optimismu, že již nikdy nemůže být hůře. Přesně do této doby se hodily superluxusní automobily, u kterých bylo neslušné ptát se na jejich cenu, a jejichž budoucí majitelé rozhodovali o každém detailu karosérie a výbavy.Jedním z těchto vozů byl i Bugatti Royale.
Podle legendy za existenci tohoto vozu může jedna neznámá lady, která Ettoremu Bugattimu řekla : „Je sice hezké, že vyrábíte rychlá a krásná auta, ale když chci to nejlepší tak koupím Rolls Royce!“ To se samozřejmě tak hrdému muži nelíbilo a započal se zaobírat myšlenkou výroby luxusního automobilu, který by deklasoval onen Rolls Royce ve všech ohledech (mimochodem nepřipomíná Vám tato legenda vzdáleně jinou legendu o vzniku Lamborghini?).Ať je tato legenda pravdivá, či ne, Ettore Bugatti přišel s myšlenkou vyrábět superluxusní a supervýkonný automobil, který by byl vyroben v pouhopouhém počtu 25 kusů.Před Bugattim stála těžká otázka, kterak postavit luxusní automobil, ze kterého by poklesl v kolenou i onen pověstný anglický lord? Ettoreho hlavní zbraní se stal motor! Oprášil konstrukci svého leteckého šestnáctiválce a doslova jej rozpůlil. Díky tomu vznikl řadový osmiválec s rozvodem OHC s třemi ventily na válec (dva sací a jeden výfukový), jehož rozměry jsou vskutku ohromující. Délka 1420mm a váha 380kg hovoří samy za sebe. Jen samotná kliková hřídel váží 137,5kg! Ke svému bez problémovému chodu potřeboval 23litrů mazacího oleje a k chlazení 48 litrů vody. Na každých sto kilometrů si z nádrže vzal 40 až 50 litrů benzínu. Jako protihodnotu nabízel výkon 275 až 300 koní při 1700ot/min! Zdají se Vám tyto čísla trochu nadsazená? Tak co řeknete na objem? Ten byl pouhých 12 753cm3, respektive 14 726cm3 u prototypu a pozdější osobní limuzíny E.Bugattiho. Další perličkou byla údržba tohoto motoru. Aby totiž automechanik získal přístup k ventilům musel demontovat celý motor, neboť hlava s blokem válců tvořila jeden celek. Již výše zmíněný klikový hřídel byl usazen v devíti vodou chlazených hlavních ložiscích.
Motor přenášel svůj výkon na zadní nápravu skrze suchou jednokotoučovou spojku a třístupňovou převodovku. První rychlostní stupeň sloužil pouze k rozjetí a k jízdě do strmého kopce. Druhý rychlostní stupeň mohl být díky síle motoru použit až do rychlosti 150km/h. Maximální rychlost mohla být až 200km/h, ovšem podle toho jak jste si nechali „ušít“ karosérii. Motor spolu s převodovkou umožňovala důstojně zrychlovat z nuly na stovku za 13 vteřin. Nabízí se myšlenka,za kolik by dal Royale stovku při nedůstojném zrychlování?
Karosérie byla umístěna na žebřinovém rámu, vpředu byla tuhá náprava s půleliptickými pružinami, vzadu pak tuhá náprava s čtvrteliptickými pružinami směřujícími dopředu. Řízení bylo šnekové a vůz pak umožňovaly zastavit bubnové brzdy. V případě defektu jste museli zápasit s 24″ ráfky a pneumatikami Rapson 6,75×36 (celkový průměr kol 970mm). Na benzínové pumpě jste zase pro změnu mohli natankovat plných 190litrů benzínu. Málem bych zapomněl na rozměry podvozku. Nuže rozvor činil 4320mm a rozchod obou náprav byl 1600mm a vážil 3200kg. Celková délka pak byla až 6,5 metru, ale lišila se podle karosérie.Jak již jsem napsal v úvodu Bugatti plánoval vyrobit a prodat dvacet pět těchto automobilů, leč hospodářská krize způsobená krachem newyorské burzy těmto plánům učinila přítrž. Světlo světa spatřila pouze šestice vozů, z toho pouze tři byly prodány. Cena byla příliš vysoká…
pokračování příště..
Sklopte zrak! Přijíždí král! (3.) Sklopte zrak! Přijíždí král! (1.)
12 Responses to Sklopte zrak! Přijíždí král! (2.)
[1]
13. 5. 2008 v 21:14GTI
Hezké, hezké a poučné.
[2]
13. 5. 2008 v 21:40da_b0mb
Jsem si vzpomnel – nedavno na CT2 bezel porad (dokument) o znacce Bugatti…od sameho vzniku, pres uspesnou eru na zavodnich tratich, vyrobu vlakovych souprav az po samotny upadek, EB110…a Veyron. Obzvlast ta vzdalenejsi minulost byla zajimava. Ettore byl palicak, ale predevsim machr. Kazdopadne opet diky za clanek
[3]
13. 5. 2008 v 21:49T613
(1,2) díky moc. Ještě bude následovat popis oněch vyrobených vozů a malý epilog.
P.S.: doplnil jsem zrychlení z O na 100km/h – při důstojné jízdě ji udělal za 13vteřin.
[4]
13. 5. 2008 v 21:53Special-line
Jo jo Royalle takový impozantní auto. To byla tehdá doba, vybral sis u nějaký automobilky podvozek, přivezls to do karosárny a už sis diktoval co kde chceš jak mít a z jakýho materiálu, prostě bomba. P.S. Velké jmění nutné.
Jinak až teď sme si vzpoměl že ten dokument jsem viděl taky, díky za připomenutí, ale díval ksem jen tak po očku, takže si obsah přesně nepamatuju.
[5]
13. 5. 2008 v 21:54T613
(4) tobě díky za to zrychlení a konzultace 😉
[6]
13. 5. 2008 v 23:02em.tom
Myslím, že i dnes je možné si u superprémiových a superluxusních aut objednat naprosto cokoliv. Auta jako např. Maybach si jejich zámožní majitelé taky postavili přesně podle toho, jak se líbily jim a ne podle nějakých unifikovaných vzorníků. A pak. Pokud by byly na obzoru opravdu velké úpravy auta, tak ladičské firmy dnes dokážou velké věci. Tohle se nikdy nezmění. Pokud bude poptávka, tak nabídka nikdy chbět nebude.
[7]
14. 5. 2008 v 9:09gld
[6]no myslím že karosériu presne na zakázku si už dneská neobjednáš ani do maybachu..proste iná doba
[8]
14. 5. 2008 v 13:34Jenyk
Dozvíme se, že Ettoremu byl Royale osudný?
[9]
14. 5. 2008 v 13:50T613
(8) A čím? Nikde jsem nic o tom nevyčetl ani neslyšel…
[10]
14. 5. 2008 v 17:43Sleeper
Taky by mě to zajímalo. Ettore Bugatti zemřel v roce 1947 naprosto přirozenou smrtí…. Zabil se jeho syn Jean, ale rozhodně to nebylo v Royalu…
[11]
14. 5. 2008 v 21:29da_b0mb
Ja si myslim, ze tady to bylo mysleno jako osudny pro firmu Bugatti…coz sice take primo nebyl, ale rozhodne firme nepomohl
[12]
14. 5. 2008 v 21:30T613
(11) Bugatti šla do úpadku v roce 1936 díky stávce jeho dělníků. V témže roce šel Ettore do důchodu. Tolik historie firmy na ofic.stránkách Bugatti
Komentáře nejsou povoleny.