• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > t613.blog.auto.cz  > Sklopte zrak! Přijíždí král! (3.)

  • Sklopte zrak! Přijíždí král! (3.)

    Publikováno: 14. 5. 2008

    logo

    Na meziválečném automobilovém světě byla půvabná možnost vybrat si vlastní karosárnu pokud mi z nějakého důvodu nevyhovovala karosérie navržená a vyráběná přímo výrobcem. Zatímco u nižších tříd toto bylo příjemným zpestřením, které bylo využíváno málokdy, u nejvyšší třídy byla tato varianta brána jako naprostá samozřejmost. Nejinak tomu bylo i u Bugatti Royale. A právě tomuto se budou následující díly věnovat.

    Osudy prvního podvozku – prototyp číslo 41 100

    Bugatti začal vyrábět první Royale, respektive jeho prototyp, v průběhu roku 1926, ale dokončil jej až v roce 1927. Od následujících „sériových“ vozů se lišil o málo větším rozvorem a motorem o vyšším objemu, který dosahoval hodnoty 14 726cm3. Na tomto podvozku bylo na něj postupně namontováno pět karosérií, plus ke konci života dostal „standardní “ motor o objemu 12 763cm3, a také mu byl zkrácen rozvor na standardní hodnotu.

    První karosérie

    První karosérií Royale byl velký kabriolet. Vlastně celá karosérie (samozřejmě s úpravami) pocházela z amerického Packardu. Z velkou pravděpodobností byla použita pro úsporu času, při pověstné Ettorově pýše asi jiné vysvětlení není.

    1

    1_2

    1_3

    1_4

    Druhá karosérie

    Díky Ettoreho pýše nepobyla karosérie „Packard“ na Royale příliš dlouho. Již následující rok , tedy 1928, dostala zbrusu novou karosérii navrženou Ettorem. Nová karosérie bylo dvoudvéřové třímístné kupé, tzv.fiakr.

    2

    2_2

    Třetí karosérie

    Další karosérie navržená Ettorem, která nahradila předchozí o několik měsíců později. Karosérie dostala název Berline de Voyage. Podobně jako předchozí karosérie byla fiakrového typu, ale s tím rozdílem, že nyní to byla čtyřdvéřová limuzína.

    3

    Čtvrtá karosérie

    Problémem předchozích dvou karosérií bylo jejich rychlé stárnutí. Lidé naladěni na nový rytmus swingu již nechtěli tradiční karosérie, a tak přišla na řadu v pořadí již čtvrtá karosérie. Ettore zadal zakázku na navržení a výrobu nové módní karosérie, pařížskému karosáři Charlesi Weymannovi. Ten navrhl líbivé čtyřdvéřové kupé. Tato krásná karosérie doslova přežila až do osudného roku 1931, kdy Ettore Bugatti spolu se svou manželkou v tomto voze havaroval, a doslova jej „zrušil“.

    4

    4_2

    4_3

    Pátá karosérie

    Po oné havárce byl Ettoreho osobní osobní Royale odtažen zpět do dílen, kde byl opraven. Jak již bylo výše zmíněno dostal nový menší dvanáctilitr, a o něco mu byl zkrácen rozvor. Návrh karosérie tentokráte dostal na starost jeho dvacetiletý syn Jean. Jean se nechal inspirovat americkými superluxusními vozy Duesenberg a navrhl velice elegantní limuzínu s otevřeným prostorem řidiče. Vznikl tak nejkrásnější a nezjnámější Royale „Coupe Napoleon“. Tímto vozem jezdil Ettore Bugatti až do své smrti v roce 1947. Po té se stal součástí rozsáhlé sbírky automobilů bratří Schlumpfových. Po konfiskaci jejich majetku se celá jejich sbírka stala součástí Musée national de l’automobile ve francouzském Mulhouse.

    5

    5_2

    5_3

    5_4

    5_5

    5_6

    Osudy druhého podvozku – číslo 41 111

    První karosérie

    Tento vůz byl prvním vyrobeným na zakázku (rok 1932), a to konkrétně pro velkotovárníka v oděvním průmyslu Armanda Esderse. Ten si objednal návrh karosérie typu roadster u Jeana Bugattiho. Jednou z jeho podmínek byla absence světlometů, neboť je dle svých slov nepotřeboval – nejezdil totiž v noci. Na fotografii je vedle vozu vyfocen jeho tvůrce Jean Bugatti.

    6

    Druhá karosérie

    Druhý majitel tohoto podvozku je obestřen tajemstvím. Podle jedné verze jej zakoupil král Karel II Rumunský, ale dříve než mohl být předán vypukla válka. V druhé verzi jej získala francouzská vláda, a ta zadala zakázku na novou karosérii. Ať platí první, či druhá verze faktem zůstává, že pařížský karosář Henri Binder postavil pro tento podvozek novou karosérii stejného typu jakou měl výše zmíněný Coupe Napoleon. Na rozdíl od něj ovšem postrádá onu lehkost a eleganci. Druhým rozdílem pak bylo, že zadní kabina byla opancéřovaná a skla byla neprůstřelná. V době vypuknutí války se nacházelo v Paříži a bylo schováno do zdejších kanálů, aby se nedostalo do ruk okupantům.
    Po válce se nacházelo, v roce 1949, v Anglii ve vlastnictví Fredericka Henryho. Později putovalo do Atlanty, kde byl jeho majitelem Mills Lane. Ten jej prodal do Harrahovi sbírky v roce 1964. Zde pobylo až do roku 1986, kdy se přestěhovalo do kalifornského Orange County k panu Williamu Lyonovi. V roce 1996 se jej tento pán pokusil prodat v aukci. Nejvyšší nabídka činila 11 mil.USD, ale majitel požadoval 15mil.USD, a tak obchod nebyl uzavřen. O tři roky později jej zakoupil Ferdinand Piëch (oho času prezident VW) za 8mil. německých marek, což bylo zhruba 4mil.USD.

    7

    7_2

    Osudy třetího podvozku – číslo 41 121

    Tento Royale byl vyroben v roce 1930 na zakázku chirurga Dr.Josefa Fuchse z Mnichova. Dr.Fuchs si objednal karosérii u mnichovského karosáře Ludwiga Weinbergera, který pro něj připravil kabriolet. Za karosérii a podvozek zaplatil Dr.Fuchs 43 000 USD, pokud se Vám tato částka zdá malá tak nezapomínejte, že se jedná o cenu z roku 1931! Dr.Fuchs uprchl po nástupu Adolfa Hitlera k moci z Německa do italského města Trieste, pak to vzal přes Šanghaj do New Yorku. Jeho vůz jel samozřejmě s ním. Během zimy 1937-1938 jej Dr.Fuchs zazimoval na dvorku svého domu na Long Island. V roce 1943 byl odvezen na vrakoviště odkud jej vykoupil za cenu 412USD (z toho 12USD činila daň) budoucí víceprezident General Motors Charles Chayne. Vůz byl zrenovován až po válce v roce 1947, během renovací bylo také lehce upraveno a přelakováno na bílo. V roce 1958 byl vůz darován muzeu Henryho Forda v Deanborn, státu Michigan. Zde je vystaven dodnes.

    8

    8_2

    8_3

    8_4

    8_5

    8_6

    Osudy čtvrtého podvozku – číslo 41 131

    Poslední prodaný Royale, zakoupený kapitánem C.W.Fosterem z Velké Británie v roce 1933. U Bugatti byl opět zakoupen pouze podvozek, který putoval k firmě Park Ward&Co Ltd., která jej „ošatila“ do podoby sedmimístné limuzíny. Tento vůz se stal jediným, který měl po bocích kapoty pár náhradních kol. Royale zůstal v majetku kpt.Fostera až do roku 1946, kdy jej prodal Jacku Lemonu Burtonovi. V roce 1956 se stal jeho majitelem John Shakespear z Illinois, USA. tento pán již vlastnil sbírku 30 bugattek, což byla druhá největší sbírka této značky. První byla sbírka bratří Schlumpfových, kteří také celou jeho sbírku skoupili v letech 1964 až 1966. Dnes je tento model vidění v Musée national de l’automobile.

    9

    9_2

    9_3

    9_4

    9_5

    9_6

    9_7

    Osudy pátého podvozku – číslo 41 141

    Povzbuzen prodejem Royale pánům Esdersovi a Fuchsovi, rozhodl se Ettore „zaútočit“ na prestižní britskou půdu. Z tohoto důvodu oslovil jedno z nejlepších karosářů, Kellnera, pro zhotovení nové karosérie. Tento karosář měl obrovské zkušenosti s výrobou karosérií pro superluxusní vozy jako byly Hispano-Suiza, či Duesenberg. Jako takový se rozhodl zhotovit dvoudvéřový sedan, který byl představen na londýnské Olympijské výstavě. S cenou

Sklopte zrak! Přijíždí král! (4.) Sklopte zrak! Přijíždí král! (2.)

18 Responses to Sklopte zrak! Přijíždí král! (3.)

  • [1]

    14. 5. 2008 v 23:46GTI

    Fantastický, Tatro, to jsi tedy zaválel. A krása auta dokonale odzbrojuje.

  • [2]

    14. 5. 2008 v 23:48T613

    díky moc, abych řekl pravdu už mám Royale plné zuby :-)))
    Jinak problémy s fotkama a textem už jsem snad již definitivně odstranil. Bohužel v náhledu to vypadalo jinak než ve verzi pro veřejnost :-/
    Dalším lidem doporučuji, aby nedávali fotky vedle sebe, dělá to bordel.

  • [3]

    14. 5. 2008 v 23:50T613

    Taky jsem opravil ve dvojce počet prodaných kusů ze čtyř na tři. Píši to postupně, a podle jednoho zdroje byly prodány čtyři, ale dnes ať jsem počítal jak jsem počítal, tak byly prodány pouze tři..

  • [4]

    15. 5. 2008 v 0:00Navtech

    Tatro, ty si kanón! Tři, nebo čtyři, to máš fuk, já to nebyl… Nedávno se mi zase postavil na Smíchově u Atlanticu a to si pak řekneš, proč vůbec dělaj ty viágry a podobný kraviny.

  • [5]

    15. 5. 2008 v 6:17prekladys

    Dobré ráno! Vidím, že máš pro velkou bugatku slabost. Připoměla mi dobu, kdy jsem informace ještě získával z knížek a časopisů. V článku mě zaujala zmínka u třetího podvozku o jeho záchraně z vrakoviště. Nepochybuji o tom, že Chayne neprolézal vrakoviště, ale docela rád bych znal cestu, jak se zmínka o bugatce mezi šrotem dostala až k němu. Nevíš o tom víc?

    Díky.

  • [6]

    15. 5. 2008 v 7:04Perun

    Šmarjá. to je paráda.. Tatro, ty jsi automobilový gerontofil v nejlepším smyslu slova! Potrpím si na detaily, takže s fotografií přístrojovky (čtvrtá odspodu) se zavřu v koupelně 😀

  • [7]

    15. 5. 2008 v 7:38T613

    (4,6) díky. Gerontofilem jsem rád :-))
    (5) Více o tom nevím. Možné je, že chtěl nějakou koupit a jeho „slídilové“ mu dali echo o výskytu jedné v New Yorku u Dr.Fuchse. A možná je to celé ztraceno v překladu.. O:-)

  • [8]

    15. 5. 2008 v 7:43T613

    (4) Atlantic jsem viděl osobně v Ostravě na Kuřím rynku, kde byl připraven na startu veteránské rallye. Je to opravdu nádherný stroj, který rozhodně nezaostával za Porsche 911RS, předválečnými Cady a Rollsy,které se rovněž účastnily oné rallye. Škoda, že se mi podařilo zničit cedlo s jejich fotkami :-/

  • [9]

    15. 5. 2008 v 8:44Navtech

    8…JJ, je to maso! Tady byla ale snad nějaká kopie, nebo co to kolem řešili. Mě by to bylo celkem fuk, jak starej je ten plech. Ty tvary jsou nenapodobitelný.

  • [10]

    15. 5. 2008 v 16:54AG

    Výborný,obzvlášť coupé Napoleon je nepochopitelně dokonalý dílo,slovo auto bych nahradil slovem skvost.Už se zase těším na Zbraslav-Jíloviště,až se zase pokochám aristokratickou noblesou.

  • [11]

    15. 5. 2008 v 17:16T613

    AG: díky

  • [12]

    15. 5. 2008 v 17:26tudydudy

    Nu což…nemužu jinak…PARAÁÁÁDAÁÁÁ

  • [13]

    15. 5. 2008 v 18:43T613

    (12) díky

  • [14]

    15. 5. 2008 v 23:58Jenyk

    Skvělé, díky. Není co dodat.

  • [15]

    16. 5. 2008 v 0:06Jenyk

    K té osudnosti – já někde četl, že Ettore se právě v Royale na cestě do Paříže nachladil, dostal zápal plic a na ten zemřel. Teď k tomu ale také nic nenacházím, možná je to jen báchorka.

  • [16]

    16. 5. 2008 v 21:01507

    to co su za hlupe vraky? :-((( Octavia je Octavia !

  • [17]

    16. 5. 2008 v 22:55T613

    Jenyk: Díky. O tom jestli v Royale dostal zápal plic jsem neslyšel ani nečetl, tudíž nevylučuji ani nepotvrzuji 😉
    507: kdyby to napsal kdokoliv jiný tak bych věděl, že je to ironie, ale u tebe by mě vůbec nepřekvapilo kdyby sis to fakt myslel :-/

  • [18]

    24. 7. 2008 v 12:46marty321

    všichni co se zajímáte o auta a chcete vedět něco více pak určitě zkuste kliknout na web

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

t613.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Červen 20111 Příspěvek
  • Únor 20111 Příspěvek
  • Září 20102 Posts
  • Červen 20102 Posts
  • Květen 20101 Příspěvek
  • Leden 20102 Posts
  • Březen 20091 Příspěvek
  • Únor 20091 Příspěvek
  • Listopad 20082 Posts
  • Říjen 20081 Příspěvek
  • Srpen 20084 Posts
  • Červenec 200810 Posts
  • Červen 20085 Posts
  • Květen 20089 Posts
  • Duben 20082 Posts
  • Březen 20081 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura