-
Malý princ
Antoine de Saint-Exupéry by snad prominul zápůjčku názvu jeho pro většinu lidí nejznámějšího literárního díla. Postavení RR Evoque v rámci modelovýho portfolia Range Roveru plně hlavičce blogu odpovídá.
Měl jsem k dispozici předmodernizovaný provedení s výbavou Dynamic, tedy ještě s 6°ZF automatem a nejsilnější naftou o výkonu 190 koní. Co napsat o vzhledu? Neznám jiný běžný auto, který by se tak blížilo konceptu určenýmu pro show světových autosalonech. Pořád působí až absurdně moderně a neokoukaně, pořád si v něm může extrovert užívat pohledy lidí, kdekoliv se objeví. Tedy spíš něžnější části populace…chtěl bych tu psát o tom, jak se v zásadě každá dívka či žena otáčela za mnou, ale to i přes svojí namyšlenost udělat nemůžu 🙂 . Středobodem byl malý Range, který dokáže uchvátit pohledy téměř všech, ale ty žádoucnější vždy v ženách. Současně jsem nicméně neměl pocit jako bych řídil růžovýho Brouka nebo Cinquecento s kytičkovými ornamenty na kastli. Prostě jiná liga. Pokaždý jsem s radostí k autu přicházel a naopak se při zamknutí ještě otočil.
Kdo by čekal navoněnou bídu musí být po otevření dveří překvapenej. Jemná dvoubarevná perforovaná kůže, obšitá palubka, všechny ovládací prvky chodí přesně a jsou příjemný na omak. Každý si všimne rozdílu v kalibraci páček oproti Jagu, ačkoliv jsou stejný, přesto zmizelo jejich posouvání téměř myšlenkou, jednoduše musíte jemně přitlačit. Moc se mi líbil tenhle rozdíl.
Sedačky svou velikostí odpovídají lidem, který nesedí každej tejden u dietologa se žádostí o podvázání žaludku a když kupují místenku na vlak, musí si koupit vždy dvě.
Testovaný model měl jejich plně elektrický ovládání s pamětí pro řidiče, což je fajn a v téhle cenový kategorii i povinnost. Volant má optimální průměr a věnec adekvátní úchop. Na trochu víc ovládacích prvků jsem si zvykl poměrně rychle, jen fungování tempomatu bych změnil. To jde jednodušeji a líp…i v rámci JLR. Volič jízdních režimů á la knoflík od sporáku je věc individuální a já s ním problém nemám, ale řádný elektronický joystick jako v RRS mám stejně radši.
Co se obecně místa týká, jde spíš o dostatečnou garsonku než velký mezonetový byt. Pokud Malýho prince postavíš vedle většiny hatchů nižší střední, bude mu nějaký ten centimetr na délku chybět. Takže…sám za sebou OK, pokud vozíš basketbalovou repre i vzadu tak zapomeň. Kufr adekvátní, bez schránky pod podlahou ho šacuju na 400litrů dobře tvarovanýho prostoru pro tašky.
Přes nevýhodu čtyřválcovýho dýzlu pod relativně dlouhou kapotou jsou vibrace a hluk na volnoběh velmi dobře utlumený a do sedaček se nepřenáší nic, co by budoucím uživatelkám mohlo přinášet jinou rozkoš než tu, že mají právě Evoqua. Naprosto mě dostala úroveň zvukový aparatury Meridian…OST Dark Knight zněl tak, jako bych seděl přímo v orchestřišti. Tady už by ty sedačky od subwooferu příjemně zavibrovat mohly ;-). Když bych byl hodně šťouravý, pak bych se přimluvil za silnější vyznění výšek, ale to píšu v zásadě jen proto, abych něco vytknul.
A co jízda? Motor poskytuje dostatek výkonu do cca 160km/h, pak už je to horší, většinu předjížděcích manévrů dává s příjemnou nenuceností, ale samozřejmě to není dvoulitrovej turbobenzín. Přesto z hlediska síly nebudou negativní body. O slušný kultivovanosti jsem se zmínil a víc k ní ještě v části, kde se Malý princ postavil prvnímu malýmu bavorskýmu SUV. Převodovka ZF v šestikvaltu kdysi patřila k tomu nejlepšímu. Dnes stále dokáže fungovat hladce, ale její o dva stupně novější brácha to dokáže ještě jemněji a hlavně při potřebě většího zrychlení naléhavěji i rychleji. Už při dálniční stotřicítce se dostáváte nad 2000rpm a to samosebou žene nahoru spotřebu. Na zbrusu novej 9-ti stupeň jsem zvědavý. To je snad jediný, co se dá z hlediska techniky vytknout.
Co zaujme je komfort a jeho sladění s požadovanou a zároveň poskytovanou jistotou. U trojzubce asi neradi uslyší, že malý gazík je nad 150km/h výrazně tišší než jejich Ghibli a dokonce i vyšší střední v rozmezí od 30 do 180-tky není o moc akusticky dál. Když k tomu přičtete působivou stabilitu, schopnost jet hladce i na 19″ kolech (profil 55), dá se s touhle stylovou SUVkou fungovat kdekoliv a kdykoliv.
Ještě před srovnáním s Mariachiho mazlem z Mnichova mi to nedalo a zkusil jsem projet stavbou po právě prováděných hrubých terénních úpravách. Zkusmo jsem namačkal offroad režim (nevím co to má všechno dělat, ale funguje to)…Malý princ zkusil hrubším hlasem napodobit tvrdýho dospěláka a odvětil „mám to v krvi“. Nebýt na stavbě plno, asi bych drandil sem a tam a zkoušel limity co to jde, takhle jsem se párkrát zařehnil a za všeobecnýho očumování se ujistil, že umí :-).
Ke srovnávačce… K porovnání použitá X1 mi nikdy nepřipadla velká, ale zároveň bych dosud neřekl, že je o tolik víc přikrčená a blíž k silnici. Pořád to auto má něco v sobě, trčící nosdry ledvinek dodávají agresivní výraz. Prostorově zhruba to samý, motor 18d, xDrive a ta samá ZF. Měníme auta, poslušně se řadím na konec dvoučlennýho konvoje a vyrážíme vstříc místům, kde jsou vidle v ruce častěji než příbor.
Většina lidí hned pozná nejlíp udělaný řízení ve třídě. Posilovač BMW se ani nesnaží skrýt nerovnosti a i drobný pohyby předních kol, silnice jsou rozbitý, ale 17″ „iksjedničky“ to dokážou i s RFT pneu slušně odfiltrovat, přesto je mírně tvrdší než Evoque. Motor se dostane blíž k limitům, pak se RRE vpředu už vzdaluje, zároveň by snesl upgrade akustickýho utlumení. Dosahovaný rychlosti nebudu komentovat, ale byl to reprezentativní vzorek jízdy, která by se dala nazvat „skoronadřeň“. Ve vracečkách je na limitu X1 o malinko jistější, větší preference zapojení zadních kol pomáhá vykružovat na zvýšený kombík zatáčky velmi pěkně. Rychlý zatáčky už tak ne…problém není v BMW, ale v mnou „zbožnovaných“ Pirellkách. Žvejkají se jako by byly upuštěný, nechají auto rozvlnit a chybí jim jistota vedení. Nesmírná škoda, protože podvozek na to má a díky pěkně citlivýmu řízení by se dalo jet úplně jinak.
Zbytek auta srovnávat nemá smysl, tady by povedenýmu mnichovskýmu modelu zbytečně přidávala leta nějaký ten mínus, to si nezaslouží.
Bezprostřední návrat do Evoqua pak identifikuje nižší hlučnost, vyšší komfort a víc neutrálně nastavený podvozek. Nedalo mi to a vzal jsem ho ještě na Hukvaldy. Pěkně dokáže přenášet váhu zprava doleva bez nejistoty, až když vypneš mozek, nevidíš nikoho široko daleko a rveš ho nesmyslně vpřed, ukáže na brzdách přechod z neutrality do jemný nedotáčivosti a naopak při ataku plynu v koberečku lehkou přetáčivost.
Malý princ se umí dostat pod kůži…všeobecná kvalita všeho je působivá, kabina lepší než obývák většiny z nás, ale taky nadmíru slušně zaplacená. Vzhled je subjektivní otázkou, u mě zodpovězenou kladně, jízda je nejen na gazíka pěkně vyvážená, řízení druhý nejlepší ve třídě (nebo spíš mezi dvěma třídami…bez započtení novýho Macanu), motor na úrovni ostatních podobných čtyřválců. Pak i neoprávněně namachrovaný pilot zapomene na vyšší spotřebu, kterou asi pořeší nová převodovka a cenu, jež ačkoliv není v kategorii, kde se na ní už ze slušnosti neptá…je…pravděpodobně adekvátní poptávce.
Dávám 4* z pěti možných a děkuju Malýmu princi :-).
Jaguáří řev Maserati Ghibli (+zvuk)
22 Responses to Malý princ
[1]
3. 3. 2014 v 16.54GTI
Moc pěknej textík. Auto je taky moc pěkné. Asi půjdu k dietologovi… 😀
[2]
3. 3. 2014 v 17.06Ronault.
Jako vždy pájo, příjemné počtení… jako bych v tom autě jel 🙂 Jen teda pořád si neumým zvyknout na text psyný obecnou čestinou, to mi hrozně tahá za oči a musím se soustředit na samotné čtení než na prožívání čtení.
(1) GTI: Bacha na to, mozek je samý tuk, hlavně ty pochvy… tak ať pak nejsi bez pochvy, meylinový, samozřejmě 😀
[3]
3. 3. 2014 v 17.48MariAchi
Pěknej textík, jako je tu už vlastně standartem, pajo 🙂
Co se mně týká, čekal jsem na malýho prince docela rozechvělej, je to další z aut (po X1), na které ukázal prstíček mé nejmilejší a tak mně zajímalo, co jí o něm budu moct poreferovat. Vzhled je jasnej – exteriér jasně není pro introverty, ale ten šok z interiéru po přesednutí z BMW mně málem stál heart attack 🙂 Jako z Loganu do Mercedesu, a to si nedělám srandu. Je fakt, že X1 je pro BMW budget model a je fakt, že ta moje šla při konfiguraci cestou techniky a ne výbavy, ale i kdybych X1 nabouchal výbavou a stylem tak, že by cenou atakovala, či překonala, RRE, nikdy by nevypadala v interiéru tak neskutečně parádně. Je to radost jen si tak sedět a kochat se rozvržením, linkami a barvami v RRE, poslouchat k tomu opravdu hodně příjemně znějící audio Meridian a jen tak, pro potěchu oka, listovat v menu palubního počítače. Voní kvalitní kůží a filtrovaným vzduchem a kromě statické podívané umí i nějakou dynamickou. Třeba hru ručiček a displejů po nastartování a spolu s tím i vyjetí toho „knoflíku od sporáku“ – minimálně na první rok je to hezkej ritulálek 🙂
No nic – startuju a vyjíždím.
Volant, vykachlíkovanej tlačítky (což nemusím…ne – já to nesnáším, fakt jich tam musí bejt tak moc?!) má jemnější kůži, než je baworácká hovězina, ale proti BMW mi přijde jaksi…těžší. Tdy u BMW mi obvod volantu přijde lehčí, u RRE naopak a když k tomu připočtu vyšší účinek posilovače v RRE, občas mi připadá, že musím volant v rukách při zatáčení „brzdit“. Upozorňuju případné kritiky, že jde o odstíny šedi, v žádném případě ne o výtku.
Automat Range je naladěnej líp, než u X1 – rychleji se rozjíždí, není tam ta protivná startovní prodleva, rychleji tam kope vyšší kvalty a drží pravou ručičku pod dvojkou. Zkouším sportovní režim, ale je jako všude – vytočí motor a pak ten dýzl drží zcela zbytečně někde u pěti tisíc, kde neprodukuje nic jiného, než kravál. Jenže u RR na to asi mysleli, a tak má malej princ pádla pod volantem – a těmi je možné kdykoliv podřadit, nebo přeřadit, čímž sport režim tak nějak ztrácí smysl. To už ale jedeme z kopečka a já opatrně zkouším, co si nechá tenhle anglán líbit. Sedí mu dobrej asfalt a rychlejší, přehledné zatáčky. Sedí mu to tak dobře, že kdyby mně nebrzdila pomalejší auta – tuhle Roomster, támhle zase šedivá RX-8 😀 – asi bych se pajovi i na moment ztratil. RRE se naklání jen minimálně, spoléhá na ukotvení kvalitních pružin a tlumičů do skeletu, který je snad vytesán ze stejných šutráků jako Stonehenge, a nechává tak všechnu dřinu na kvalitách podvozku. Dodává tak řidiči nejen jistotu, ale i odvahu, přitom je auto i přes velikost svou a velikost kol dobře čitelné a dlouho hezky neutrální – pod plynem až absurdně dlouho. Brzdy mi přišly akorátní (pro dlouhodobé hledání limitů slabší), byť na X1 nemám emkové čtyřpístky, označil bych brzdy BMW za lepší, lépe dávkovatelné díky tvrdšímu pedálu (v RRE stejně jako u řízení je účinnější posilovač i na brzdách), s delší výdrží, limitem BMW jsou opět a zase pajou zmiňované pirellky. V krátkých vracečkách mi zase trochu vadil ten účinnější posilovač řízení, ale jinak je obálka manévrů, které RRE spolkne jak malinu podstatně větší, než ochota zájemců o podobný vůz je zkoušet.
190 koní je každopádně dostatečná hodnota pro auto, jako je tohle, umí být svižné i relaxované, pohodlné i sportovní (samozřejmě v rámci třídy) a přitom vypadá sakra dobře!
Bodovat nebudu, kromě X1 a RRE mám najetýho ještě Tiguana a to je proti těmto dvěma, holt, až druhá liga.
Vystupuju, ještě zkouším (a nepokrytě závidím) elektrická vrata vzadu, a pak sedám zpátky do Logana….eehm…sorry do X1 a mířím domů plnej dojmů.
Dík, pajo, že ses stavil, doufám, že se zase někdy protáhnem krajem, kde jsou vidle v ruce častěji, než příbor 😀
[4]
3. 3. 2014 v 17.58Spacir
zajímavý počteníčko 🙂
[5]
3. 3. 2014 v 18.11webpaja
(1) Víš, že většiny chlapů se pozadí rozměru budovy Pentagonu netýká 🙂 Myslím, že s tímhle by problém nebyl, horší je to s posezem s kolenama jako na koni s širokou šíjí…to by bylo vo chlup.
(2) V kanceláři samej chachar, se snažím držet vzpomínky na to odkud jsem 😉 Nicméně to zkusím příště víc uhlídat…
(3) Děkuju za výbornej nebo spíš fantastickej epilog! Doufám, že co nejdřív dáme rychlý hatche, musíme zapojit Ponykára 😀 Hlavní devizou přibrat někoho je diverzifikace rizika, že hodnocení upadne do protekčního pindání.
(4) Jsem poctěn, Spacire! 🙂
[6]
3. 3. 2014 v 19.04MariAchi
[5]
No, moc rychlý ty hatche nebudou, i když zkusím ukecat trojku se 121kW, minimálně 88, do 1,5 nejdu.
A na to, co přiveze pan Poník jsem docela zvědavej 😀
[7]
3. 3. 2014 v 20.00T613
RRE je pro ženy jako řecká Siréna.. když jsem nechal přečíst tvůj blog své kamarádce, tak napsala „já to auto miluju, já chci svéééést“ 😀
[8]
3. 3. 2014 v 20.49MariAchi
Tak svéZt ji zvládnem, ale se sváděním už na tom nejsme jak zamlada 😀
[9]
3. 3. 2014 v 21.10T613
tak pokud nebude v dosahu RRE, tak Vaše pozice bude obtížnější 😀
[10]
3. 3. 2014 v 21.42loydl
Chlapi, vedeli by ste porovnat RRE podvozok k novému Foresteru?
Teda Webpaja, Mariachi sa už priznal len k Tiguanu.
Boli sme v piatok na kratučkej predvádzacej jazde s 2.0 D a padla mi sánka čo ten podvozok zvládol na asfalte, na šotoline a aj na tráve. Tá istota a komfort ma totálne prekvapili, dokonca aj to ticho pri 130km/h. Interiér je obyčajný, sedadlá nič moc, ale ten podvozok!!!
[11]
4. 3. 2014 v 5.53webpaja
(7) Svést? To asi ne 🙂
[12]
4. 3. 2014 v 7.20T613
srabové! já si dal na obličej fotku RR a bylo to raz dva 😀
[13]
4. 3. 2014 v 8.59Dinar
webpaja: pěkný svěží testík, působí stejně jako to auto. 😉
Evoque pořád vypadá jako novinka, s tímhle trendy designem to Range Roveru vychází na jedničku. Update techniky přichází včas, devět kvaltů je možná už moc, ale uvidíme, každopádně trochu srazit spotřebu je záhodno, osobně bych se ještě přimlouval za implantaci šaltru ze Sporta.
[3] mariachi: X1 potřebuje lepší výbavu, aby interier vypadal aspoň trochu premiově, po fl mu to celkem jde, ale je to poslední „éčková“ generace mezi modely bmw, a to už nezakryje. Každopádně vnitřek evoque umí působit honosněji. Na druhou stranu on musí, to auto se cenově nekryje s X1kou, ale s X3kou, a to jsme o patro výš. Co se jízdy týká, Evoque je velmi slušný na silnici, ale X1 je špičková, tak jako ona, žádný crossover nejezdí. Jiná věc je, že tyhle věci kamarádky T613, resp. ženy jako cílovka této třídy moc neocení. Příští X1 bude větší stylovka a horší řidičský nástroj, užívej freude am fahren, dokud je co. 😉
[2] Ronault: „neumým“, šmarja, Hujere, ve tvym věku?! 🙂 😉
[14]
4. 3. 2014 v 14.21MariAchi
[12]
Jasně, to vše mám na paměti, s o to větším podivem je jízda v X1 proti třeba tomu RRE, když X1 v podstatě stojí na základě auta z roku…2005 a k tomu má jen 17″ Sottozero RFT :-O Co se týká interiéru, už jsem to psal Sealthovi – mně osobně ta jakási „humpoláckost“ (myšleno v dobrém) sedí, je to bytelné a pevné auto a dává to najevo, já ty ťuťuňuňu detaily ála VW/Audi moc nemusím, takže spokojenost, jen konstatuju, že i kdybych X1 cenově nabouchal na 1,5M, stejně by interiér tak hezky nevyzněl. Na druhé straně je fakt, že RRE nemá verze za „cenu od“, základ všech základů je pořád přes mega, pokud má mít blinkry a stěrače, takže jak píšeš – cenově se s X1 moc nekryje. Možná i proto v X1 dieselový čtyřhrnek beru, v RR za 1,5M bych už asi raději V6 (výkon jakýkoliv, V6 v tomto nezklame) a to mám smolíka 🙂
[15]
5. 3. 2014 v 4.57vrkuboy
Text by si zasloužil být na titulní straně ACZ… no ale možná si jej nezaslouží ACZ 😀
[16]
5. 3. 2014 v 6.08webpaja
(2) Vyslyšel jsem úpěnlivý volání o jazykovou obrodu a mírně upravil 🙂
(14) Děkuju, výhoda je v tom, že nejsem svázanej jakýmikoli regulemi. Nikomu se nezodpovídám a nemusím si trápit snahou o objektivitu. To je jedinej rozdíl 😉
[17]
9. 3. 2014 v 15.12Emel
webpaja: Moc hezký text i auto, RR vypadá parádně. Na fotkách mě docela ruší ty šedostříbrné kusy čehosi vpředu i (hlavně) vzadu, naživo jsem to ale nikdy neregistroval… možná je to tou barvou, nebo úhlem záběru.
mariachi: gratuluju k hezkému svezení a velkomyslně ti promíjím tvou neuctivou zmínku o RX-8… já si dnes dal první větší projížďku po zimě a jak říká jeden známý… auto nemá nikdy tolik koní, jako když ho člověk po zimě poprvé vytáhne 🙂
[18]
10. 3. 2014 v 7.52MariAchi
[16]
Pravdu díš, taky jsem o víkendu vytáhl velkýho řvouna a šel ho trochu protáhnout, samozřejmě na letních pneu 🙂
Co se týká té RX-8, tak ta tam fakt byla, týpek to asi neměl zahřáté, tak to nehnal, ale jak jsme to s pajou viděli, hned jsme měli jasno, co napíšem 😀
[19]
10. 3. 2014 v 8.13webpaja
(17) no nehnal…na výjezdu z vesnice měl téměř dálniční rychlost…velmi dobře viděl LEDky za sebou se siluetou gazíku 🙂
[20]
11. 3. 2014 v 9.38Emel
Já jsem zjistil, že RX-8 stačí benzínovému RSu… a naopak, RSo stačí Mazdě 🙂
[21]
23. 3. 2014 v 14.07Ja Prvni 123
Hezky napsané.
🙂
Jel jsem v tom… a s tou estetickou složkou 100% souhlasím… ale pořád platí, že minimálně my, co až tak extrovertní nejsme dáme přednost Freelanderovi.
A jedeme nenápadněji, ale pohodlněji… a dojedeme dál – ve smylu, že projede i tam, kam už se malý princ nedostane.
Je ovšem fakt, že drtivé většina lidí nepotřebuje dojet ani tam, kam se princ dostane.
😉
[22]
24. 3. 2014 v 8.16webpaja
(20) Díky :-). Freelander po poslední modifikaci není vůbec špatný auto, ale je to na dnešní poměry ažb příliš „užitkáč“. Trendy jdou jinam a jeho nástupce Disco Sport bude mnohem blíž právě Princi.
Jako chatař, myslivec, stavař, lesník…pak samo radši Freelandera než tuhle leštěnku 🙂