-
Racing is Life V.
Závodění je život…ale někdy bolí. Letos bolelo mockrát, poprvé se opravdu umím vcítit do duše velkých kluků, když se na ně dívám v televizi, jak odstupují ze závodu pro technické problémy.
Úvodník nebudu znít příliš pozitivně a bojovně, přesto jsem ho musel napsat. Proč poprvé píšu tento blog já a ne Dinar jako vždy, bude vysvětleno v následujících řádcích.Předposlední říjnová sobota, Automotodrom Brno 7:00
Přícházíme s Dinarem do boxů, vše vypadá jako obvykle. Hromada lidí, spousta aut, vůně kávy, párků, slaniny a vajíček. Pozdravy, natěšené tváře, vyjukanost některých nováčků, rutina zkušenějších, diskuze nad taktikou, kontrola aut, diskuze s mechaniky, seřízení a nastavení pro startujícího jezdce, povinný briefing, kombinéza, rukavice, helma a čekání na otevření výjezdu z pit lane.
Startuji, takže si pomalu vydávám na okruh, zajíždím brzdové destičky a před začátkem rovinky čekám na pokyn traťových maršálů pro najetí do startovacího místa.40 AUT NA STARTU!
Je slabý opar, ještě poměrně chladno, ale vypadá to na pěkný podzimní den. Chvíli času před zaváděcími koly před letmým startem využíváme s Dinarem na pozdrav Lyona a rychle zpátky do auta. Připevnit volant, utáhnout pásy, nastartovat a vyrážíme za Safety carem na dvě pomalá zahřívací kola. Během nich dochází ke kontrole fungování časomíry, tentokrát jsem to já, komu jako na potvoru nefunguje. Maršálové zastavují celé pole a krabička putuje na jiné místo, kde si bude moc povídat s elektronikou na věži. Současně zjišťuji, že jsem strašně utáhlý v oblasti mužského nářadí a speciálně v pravých vinglech mě to řeže způsobem, který ve mě vyvolává obavu, jestli dám celý stint. Rozepnout se nedá, do boxů nechci a úprava různým popotahováním nefunguje, co naplat.
Rozjíždíme se znovu, stále si opakuji naše hlavní motto pro poslední závod sezony.HLAVNĚ DOJET!
Při startu si nechávám v poslední pravé lehce ujet první a silnější auta, čekající na zelenou, abych mezeru proměnil v dřívější akceleraci a možnost se nejen udržet, ale i zabojovat o místo. Všechna auta se na tratí zmítají v občas marných pokusech udržení přilnavosti na prochladlé a špinavé trati. Pár chybek soupeřů přede mnou mě posouvají dopředu, po dvou kolech je cítit, že pneumatiky začaly fungovat, vše jde hladce, nacházím rytmus a kupodivu jezdím s lehkostí časy pod těmi z testování. Po pár kolech dojíždíme první vozy slabších divizí, dávám si extra pozor. Radical je nízký, snadno přehlédnutelný a v zápalu boje předjížděných aut nemusí být vidět. I přes velkou zdrženlivost při předjíždění se dotahuji na 911RSR a testuji si, kde by se dal předjet. Drží defenzivní stopu, nenechává moc místa a já si pořád opakuji heslo dne. I tak se držíme v TOP4, Radical nádherně stínuje mohutně zrychlující Porsche bez jakýchkoliv problémů, jen se mi občas zdá, že spojka při odřazování zůstává viset na vyšší rychlosti o trochu déle. Upravím tedy její vyšlapování na nejkratší možnou dobu a tím se to trochu eliminuje.
I přes předjíždění pomalejších aut mám radost z časů. Přestože neatakuji vnitřní ani vnější obrubníky se mi daří držet ve většině případů pod mým nejlepším časem z tréninku. Jak se trať otepluje, zkracuji brzdné body. Auto fantasticky drží, jen přejíždění mimo ideální stopu nabaluje kousky gumy a prachu zvlášť na přední kola. Ale celkové vyvážení je přímo skvostné, dovoluje bez jakékoliv krize nebo výrazně vyššího opotřebení gum volit jinou stopu v zatáčkách. Krásně se jede první pravá po cílové rovince, krátké brzdy, podřadit na 4° a tradá na vnitřek. Tak hezky se mi nejelo od prvních pár kol na SK Ringu v červnu, naprostá paráda. Auto poslouchá jako hodinky, přijde mi lehce přebržděný předek, ale neposílám to zatím dozadu, blíží se konec stintu a každý z nás to potřebuje jinak.
Chvíli po uplynutí první hodiny vyjíždí na trať Safety car, na výzvu jedu do boxů ze třetího místa v pořadí, Dinar se ptá, jestli dotankuji a ještě pojedu, ale pás řezající do rozkroku mě vyhání z auta.
Druhý řidič v pořadí je Honza, rychle mu sděluji stav tratě, upozorňuji na některá pomalejší auta a říkám ať si dává pozor na spojku.
S Dinarem sledujeme naší pozici a stále to vypadá velmi dobře. Pohyb mezi třetím a čtvrtým místem s nevelkou ztrátou na prvního je skvělý!
Pak už to začíná jít ráz naráz. Penalizace Honzy za předjíždění pod žlutou vlajkou (dostala ji snad třetina pole) a to ve chvíli kdy měl jít do kokpitu Dinar, čekání další kolo, příjezd Honzy a důležité info…spojka začíná viset už hodně dlouho. To je velký problém, nahoru se dá řadit bez ní, Dinar vyráží, tankuje a po objetí jediného kola se vrací do boxů. Spojka je mrtvá, při její výměně musí motor kousek ven a to je konec.Po třech hodinách se opět zastavujeme pro technický problém, přichází pocit zmaru, odevzdanosti a vzteku zároveň.
Přípravy, testování, snaha o zlepšení se, boj o vteřiny, desetiny…to vše je najednou pryč a jakoby zbytečné. Chvíli mi trvalo než jsem se odhodlal sepsat blog. Teď je však potřeba koukat dopředu, spolknout hořkou pilulku, zapít ji čistou vodou a soutředit se na příští rok. Víme co chceme a půjdeme za cílem dál.
Sezona 2018 je pryč, ať žije sezona 2019! 😉
P.S.: kamera nám odešla v prvním kole, tentokrát bez onboardu.
Nová X5 Prémiová definice 540i xDrive
24 Responses to Racing is Life V.
[1]
31. 10. 2018 v 14.30Dinar
Jo, jo, sezona 2018 se nám zapíše max. tak do análu… 🙂
Nezbývá než s nadějí hledět do sezony příští, akorát ta zima, ta bude dlouhá. 😉
[2]
31. 10. 2018 v 15.23lyon667
Pájo, díky za návštěvu na startovním roštu a hlavně za blog, protože vím, jak těžké je vracet se v myšlenkách k neúspěchu.
Dneska večer je shodou okolností premiéra TV reportáže na kanále Sport 5, tak třeba to přispěje k motivaci na příští rok. Dinar si to pak může pouštět furt dokola třeba celou zimu 😀
[3]
31. 10. 2018 v 19.01speedfred
Pekné čítanie aj keď nie moc veselé. Tak snáď budúci rok sa na lepšie obráti a budú aj nejaké foto z bedne.
Inak aké časy ste tam robili ?
[4]
31. 10. 2018 v 21.53lyon667
(3) Koukám na tabulku a vidím 2:16.5, což je sice pomalejší mezi Radicaly, ale méně, než 996. Bude zajímavé sledovat RS3 vs. 991 příští rok. Viz https://1url.cz/yMQ2g
Jinak obrazem i slovem TV reportáž:
https://sport5.cz/motor/9h-le-brno-ii-makpak-endurance-2018-vytrvalostni-zavod-cestovnich-vozu-na-okruzich-8708a88f.html
[5]
1. 11. 2018 v 5.46woody-alien
Skvěle, Pájo…tohle se čte na jeden zátah. To není plkání ze středočeských okresek na zimákách, to nejsou teorie o přínosu baterek hybridu při nájezdu na dálnici ani potírání Mustangů Supem 1.6 TDI v Jeremenkově ulici 😀 ….tohle je opravdový život.
Smůla se vám letos lepila na paty nehorázným způsobem, tak přeju tobě, Dinarovi a celému týmu pro příští sezónu, aby se Vám tam mrcha začala vyhýbat.
Mimochodem,k těm utaženým pásům. Četl jsem kdysi, že podobným způsobem motivoval Čingischán své souvěrce k větší bojovnosti před střetem s nepřítelem. Nemáte mezi mechaniky nějakého jeho fanouška ? 😉
[6]
1. 11. 2018 v 5.46webpaja
(2) Myslím, že ani jeden z nás to víc než jednou nezkoukne 🙂
(3) Fotky na bedně šly taky, jen bysme je museli udělat před závodem nebo po vyhlášení 😀
2:16-2:20, podle provozu 😉
[7]
1. 11. 2018 v 5.51webpaja
(4) Všechny tři popisy mě málem urvaly bránici 😀
Pásy mi z jedné strany utahoval Dinar, ze druhé mechanik a nakonec já sám. Ono je neskutečně pohodlné mít tělo napevno a zcela volné ruce i nohy bez zapírání. Bohužel jsem si nesrovnal kombinézu (po Hamiltonovsku, nebo jak to dělá před startem Vale Rossi) a nářadí nechal pod nakrabatěnou a nevyrovnanou kombinézu. Je to strašný vopruz celou dobu myslet na to jak se alespoň trochu nadlehčit v pravém vinglu, aby to tak neřezalo. Po stintu mi ruka jela okamžitě do rozkroku jako úchylovi 🙂
[8]
1. 11. 2018 v 5.58webpaja
(4) Těch 2:14 se dalo, hlavně mezi 5-10 kolem, kdy jsou gumy už zahřáté a přitom stále fresh. Snažil jsem se šetřit auto a jet tak, aby nám v pohodě vydržely dvě sady pneu. Narozdíl od kluků jsem nejezdil obrubníky a snažil se o co nejčistší stopu bez agresivity. Porsche je mnohem robustnější a může si dovolit jezdit až za ně, oba Radicaly tam byly taky. 😉
[9]
1. 11. 2018 v 5.58webpaja
(1) Přesně tam! 😀
[10]
1. 11. 2018 v 6.26webpaja
(4) Kousnul jsem se a podíval na reportáž, názor na kluky z Caterhamu jsem moc nezměnil, hodně riskovali a byli minimálně při mém stintu nebezpeční okolí. 911 se vyhla penalizace, kdy vím, že situace byla prapodivná a komisaři asi ne vše správně posoudili.
Jinak vaše OI maže jako po kolejích a Seat je taky moc hezky uklidněný a usazený v zatáčkách 😉
[11]
1. 11. 2018 v 8.184bytelnýkola
tak se jen připojuji a oroduji za klidně delší čtení, je to paráda:)) ty neúspěchy vás akorát vystřelí motivačně, příští sezona bude pekelný ježdění:)))
[12]
1. 11. 2018 v 9.43speedfred
Je fajn že sú tu chlapci ktorý sa s nami vedia podeliť o takéto zážitky. Palec hore.
[13]
1. 11. 2018 v 12.17Dinar
(10) Já jsem to ještě neviděl, a přiznám se, že ani nemám chuť se podívat, rejpat se znova v pocitu zmaru. Možná v zimě… 😉
[14]
1. 11. 2018 v 13.46Emel
Tak tedy… hodně úspěchů do 2019 🙂
[15]
1. 11. 2018 v 16.57praděda7
Pajo….chtěl bych se jen zeptat kolik závodních km měla ta spojka za sebou? Měníte spojku a další namáhané komponenty podle nějakého preventivního údržbového plánu? Díky!
Best of luck in 2019!
[16]
2. 11. 2018 v 5.48webpaja
(15) Minimálně 40h v závodním nebo tréninkovém provozu. Auto je Radicalu Praha, kteří ho připravují. Pokud máme nějakou urgenci, tak to hlásíme. Ale tohle auto delší dobu stálo a tento rok se to projevilo.
[17]
2. 11. 2018 v 7.54webpaja
(11) Ono by delší bylo, ale stint je cca 90min, Dinar se do kokpitu dostal na jedno kolo a nechtěl jsem trhat seriál, tak jsem sepsal, alespoň pár dojmů 😉
(12) Kdy jdeš na trénink a do závodu? 🙂
[18]
2. 11. 2018 v 8.04speedfred
(17) tak samozrejme na tréning by som prišiel skúsiť nejakú 1-2 jazdy pre pobavenie. Na pretekára asi nemám gény či ten prirodzený talent,a chcelo by to trénovať a trénovať.
Ďalšie jazdy budú asi až v r 2019 ?
[19]
2. 11. 2018 v 10.30lyon667
(18) Poslední závod bývá většinou uzavřením sezóny jak pro teamy, tak pro většinu autodromů. Nová sezóna startuje obvykle na přelomu března a dubna a předsezónní testování je tedy dost omezené – letos jsme byli společně s Radical teamem v Mostě a tak trochu nám sněžilo. 🙂 Asi nejlíp bude sledovat radikálí webshop, kdy se tam objeví konkrétní termíny na test, nebo si domluvit hlídacího psa. Pája s Dinárem se stejně budou celou zimu nudit, viďte kluci? 😀
[20]
2. 11. 2018 v 13.23praděda7
Pájo, díkec…..chci jen dodat, že když prakticky platíte i za přípravu auta, tak o to víc je potřeba, aby Radical dodržoval preventivní údržbovou disciplinu. Pak by se nemělo stávat, že vám v závodě odejde spojka a jeden z vás se ani nesveze. Já bych se Radical na tyto věci „nějak šikovně“ zeptal.
[21]
2. 11. 2018 v 14.42webpaja
(18) Jasná páka, od března. Mezitím se musíme realizovat jinak, sníh zřejmě jako loni v °Are a mohli bysme po roce opět Motobydlo, což? Pošlu ti termíny testování 😉
(19) Tak trochu jsem měl z testů v Mostě omrzlý nohy až po kolena ještě v červnu 😀 Moc nudy nepředpokládám, práce je dost a zábavu si snad taky někde užijeme.
(20) To vše víme, proto to nebylo nijak veselé posezonní loučení. Kluci se snaží, ale aut je v týmu hodně. Letos jsme si prostě vybrali černého Petra.
[22]
7. 11. 2018 v 10.39webpaja
Nejen zde diskutujícím jsem poslal pozvánku na Motobydlo, ať si pauzu trochu zkrátíme. Detaily jsou v SZ 😉
[23]
23. 11. 2018 v 18.04Richard
Krásný čtení, ostatně jako vždy. Přeju hodně štěstí do další sezony.
[24]
6. 1. 2020 v 13.17Jane
Díky za článek