-
Zločin a trest
Ten den nezačal pro pana Eugena S. vůbec dobře. Právě se pohádal s obchodním partnerem o to, kdo daruje větší sumu domovu důchodců v Hnojné nad Břečkou. Nikdo nemínil ustoupit a tak se finanční dary obou byznysmenů šplhaly do zázračných výšin. Navíc cestu jeho Mercedesu S zastoupili dva uniformovaní strážci veřejného blaha. Ano, poznával je už z dálky. Jeho bývalí spolužáci Marian a Dorian, ve škole se moc neučili a tak si vybíjeli zlost pomocí paragrafů. Minule Eugena pokutovali za to, že neměl SPZ přišroubované k autu. Ten týden to totiž zrovna bylo povinné. Co budou chtít dnes? Eugene S. zkusil zabrzdit, ale laciný BlueTooth korejské výroby se v jeho uchu rozlomil na dva díly z nichž jeden spadl přímo pod brzdový pedál mercedesu. Poslední, co viděl před soudním procesem, byl marianův udivený výraz.
Dostal tři roky natvrdo. Ve vězení Eugene zhubl o patnáct kilogramů. Zkazily se mu zuby. Ušlý zisk počítal odhadem na pět milionů. Než se dostal na denní světlo, opustila ho manželka, umřel mu nejlepší kamarád a jeho syn studující UK prohrál veškeré otcovo jmění v casinu. Proč to všechno? Chtěl mu snad osud naznačit, že má propříště raději řídit s mobilem v ruce nebo byl potrestán proto, že Marian s Dorianem neuměli dost rychle běhat?
Pan Milan Š. bydlel v Karviné. Tedy on zrovna nebydlel od té doby, co ho manželka vyhodila na ulici. Milan volil minule komunisty ale letos slyšel, že bývalí sládkovci založili stranu pracujících. Jako nepracujícímu mu to hrozně zaimponovalo a rozhodl se, že půjde k volbám a pořádně zavaří cikánům i zednářům a vůbec všem, kdo se spikli, aby mu zruinovali život. Den předtím se ale ožral jako doga levným pivem a přes noc mu pomočené kalhoty přimrzly k dlažebním kostkám. Zůstal tedy ležet až do oblevy. Na jaře se rozhodl šlohnout auto invalidní důchodkyni. Nakonec musel zabít nejenom tu starou ale i jejího agilního vnuka, který si chtěl hrát na hrdinu. Milan Š dostal tři roky natvrdo.
Ve vězení přibral osm kilo. Luxus vytápěného objektu a závětří zdarma užíval tři následující zimy. Co bylo ale zdaleka nejlepší, že našel dva kamarády s podobným životním příběhem. Taky se s nimi rozvedly zlé manželky a zakázaly jim stýkat se s potomstvem. A taky byli oba neprávem uvěznění. Život je pes, ale příště se pan Milan Š. nenechá z vězení vyštvat tak brzo.
Z toho vidíme, že nejenom neprogresivní systém pokut je v naší zemi nespravedlivý a kazí lidem životy. Dokonce i systém odebírání osobní svobody je diskriminující a porušuje lidská práva. Každý by si měl svůj trest uložit sám. Podle toho, co ví, že ho poškodí přiměřeně zločinu. Věříme, že všichni občané budou přísní ale zároveň poctiví.
Kdo měl být potrestán víc?
Prodeje Cadillacu a Lincolnu za rok 2007 Cadillac CTS je autem roku 2008
223 Responses to Zločin a trest
[1]
20. 12. 2007 v 12:17okristan
Lonesi, já tady řvu smíchy!!!!!! Geniální :-)))))
[2]
20. 12. 2007 v 12:23Lonestarstate
Okristan: Díky 🙂 Přidal jsem ještě anketu.
[3]
20. 12. 2007 v 12:46okristan
Lonesi, Ty mě zničíš!!! :-)))))))
[4]
20. 12. 2007 v 12:48GTI
:-)))))) jak to jen napsat… že jsem spad´smíchy dvakrát ze židle :-)))) Lonesi, jo, tohle tu chybělo. Tohle jen starej dobrej a výbornej Lones 🙂 BRAVO BRAVO BRAVO – palce nahoru. P.S. dobrá anketa :-))
[5]
20. 12. 2007 v 13:07da_b0mb
Ooooo jeeee to budou Vanoce :-)))
[6]
20. 12. 2007 v 15:46Vektor
:-))), skvělé, málem jsem si natrhl koutky. Palce nahoru, i u nohou. Myslím, že jakýsi náš kolega podstoupí ještě dnes dobrovolný aqua-diving v žumpě.
[7]
20. 12. 2007 v 15:51Radek
:)) krásné .. nejlepší možná odpověď na mariánkovo zvracení páchnoucí závistí …
[8]
20. 12. 2007 v 16:16Dinar
GTI promine, při všem, co tu letos napsal, ale tenhle Lonesův geniální text, si, vzhledem k situaci, která tu vznikla kolem trapných „socio-ekonomických studií“ jednoho pilota Range Roverů s nudlí u nosu, dovolím označit jako Trefu roku.
Lonesi, velké, ale opravdu velké, BRAVO!!!! :-)))))
[9]
20. 12. 2007 v 16:18t613
Dobře napsáno! A samozřejmě, že Karviňák si zaslouží větší pálku. Ostravští řidiči mi rozumějí ;o)
Ale vážněji.. Opravdu si myslíte, že onen „finský“ model je založen na závisti? Nejsem jeho zastáncem, ale rozhodně si to nemyslím
[10]
20. 12. 2007 v 17:27Lonestarstate
Všem díky 🙂 t613: V bohatém Finsku a Švédsku asi ne. Ale o motivaci českých zastánců tohoto systému si iluze nedělám.
[11]
20. 12. 2007 v 17:33GTI
Dinar: Souhlas. Lones umí. Jo, TREFA ROKU je na světě. 🙂 Tohle je článek fakt na komoru.
[12]
20. 12. 2007 v 18:02t613
Lones: nedělám si iluze o tom, že by se to v našem parlamentě zvrhlo a bylo by uzákoněno, že lidem s minimální mzdou by se uložila částka z toho co vydělají za deset dnů, a lidem s vysokými příjmy za dvanáct měsíců, a to za stejný přestupek. Nedělám si iluze o české malosti a jaká byla krásná společnost za První republiky. Jenže nikdo s touto malostí nechce nic dělat, což je škoda. Fuj to sem vážněj :o)
[13]
20. 12. 2007 v 18:02t613
pardon vážnej :o))
[14]
20. 12. 2007 v 18:13element5
Lonesi, pobavil jsem se. Dokonce jsem i hlasoval, samozřejmě pro Karviňáka, už jenom kvůli té strašné písničce.
A finský model? Ideální a spravedlivý není, já sám jsem pro to řezat každému stejným metrem, Petra K. se koneckonců mohla lépe učit, ale hodný zatracení také není. Jen to mariánek špatně podal.
[15]
20. 12. 2007 v 18:36lowkick
tak to sedí….koulím vočima 🙂
[16]
20. 12. 2007 v 20:59Falco
Liberalismus je podle mne skoro dokonalý režim, který zajišťuje, že se mají všichni lépe, než by se měli za socialismu. Bohužel je skoro dokonalý, nedokáže překonat lidskou závist! I v liberalistické společnosti se chudí mají lépe, než by se měli za socialismu, ale mají se mnohem hůře než bohatí.. a tady je problém! V socialismu se všichni mají stejně hůře, chudákovi ovšem nezáleží na tom slově „hůře“, ale na slově „stejně“, a potom se mu stýská. Chce, aby se i ostatní měli stejně mizerně, jako on..V liberalismu jsou rozdíly mnohem větší a závist také, liberalismus je klíčem k bohatství, ale také vyvolává v řadách lidí nenávist, chuť bojovat proti chlebodárci a když nakonec chudina nad bohatými vyhraje, zjistí že není schopna sama přežít..
Ač je finský systém pokut méně bolestivý, než např. milionářská daň, pořád je to podle mne diskriminující zákon, který nemá v jednadvacátém století co dělat.
Proč by bohatí měli platit větší daně a pokuty než chudí?
[17]
20. 12. 2007 v 21:44Ricardo
Krást se nemá a Eugen zabíjel „jen“ z nedbalosti…
V USA by byl za smrt policajta zodpovědný primárně korejský výrobce, který by rodině Mariana vyplatil $10mio a Eugenovi $5mio. Z federální evidence přestupků by se zjistilo, že Eugen dříve jezdil bez SZP, což by posloužilo jako přitěžující okolnost. Na konec by mu ale jeho charitativní činnost a nezávislé posudky tří psychoterapeutů zajistily podmínku a finanční odškodnění za čas strávený ve vazební věznici.
Milan by byl obviněn z pokusu o krádež, vstoupení na cizí pozemek a dvojnásobné vraždy. Navíc opakovaně provozoval veřejné opilstvní, což je ve státě Pennsylvania zakázáno. Po deseti letech v cele smrti by mu byl trest zmírněn na doživotí s možností propuštění po 20 letech.
[18]
20. 12. 2007 v 21:52t613
falco: nejsem určitě závistivý člověk, a ani nejsem zastánce „finského“ systému. Pouze uvažuji nahlas. Sám jsem zastáncem rovné daně, ale je chybou se dívat na pokuty jako na daň. Pokuta je přeci trest za blbost, že překročím určitou hranici. U toho systému se nemůžeš dívat na to, že zastaví Ferdu ve sto dvacítce a Pepu ve Ferrari, přičemž oba spáchají stejný přestupek. Samo vypadá divně že Ferda zaplatí deset tisíc, zatímco Pepa zaplatí sto tisíc. Takhle to nemůžeš brát, prostě oběma dvěma vezmou, řekněme 30% platu (dávám to případ, doufám že to tu nikdo nebude přepočítávat). Není to nic o třídní nenávisti ani závisti. Je to prostě trest za blbost. Ale rozhodně ne za bohatství nebo inteligenci.
Já osobně svým šéfům jejich úspěch přeji, protože s tím jak oni se mají dobře, tím se mám líp i já :o)
[19]
20. 12. 2007 v 21:57GTI
Falco: Trefa, přímo na komoru.
Nejspravedlivější by bylo, kdybychom platil niminální rovnou daň z příjmu. Dejme tomu, každá hlava s daňovou povinností 10 tisíc ročně. To neprojde. Tak potom je spravedlivé, abychom platili všichni stejnou sazbu daně – dejme tomu 15 % z příjmů. Ale aby se sazby daně ještě zvyšovaly s rostoucím výdělkem, to je nebetyčná zhůvěřilost. Proč by měl člověk s příjmem 100 tisíc ročně zaplatit na daních řekněme 15 tisíc a ten co vydělá milión nikoli 150 tisíc (jak velí rozum) nýbrž skoro 500 tisíc?
P.S. Ve středověku (učili jsme se ve škole) byly prý šílené daně… církvi se například musel platit desátek. Ano, to je šílených 10 %
Dnes nikoho neznervozňuje, že do poloviny června makáme jen na veřejné statky… a to je strašné. Strašné.
[20]
20. 12. 2007 v 22:13t613
Na té dani se rozhodně shodneme. Letos, a jako každý rok, šéfové dali svým zaměstnancům třinácté platy. A i ti nejradikálnější levičáci jen šokovaně zírali kolik, že jim uzmul stát z hrubé mzdy na daních. Vlastně všem odešel jeden celý plat jen na ty daně
[21]
20. 12. 2007 v 22:14GTI
t613: Pozor na vzory z Finska, nic proti Finsku, ale historicko právní kořeny bych nepřeceňoval. Totiž, tento princip je prvním krokem do pekel. Principem sankce za přestupek je postihnout (řekněme finančně) netolerovatelné jednání. Ovšem jednání které dosahuje malé intenzity společenské nebezpečnosti. Proto se například u přestupků nevyžaduje úmysl. Je to vybudováno na objektivní odpovědnosti – porušíš a platíš. Tedy to, jestli se ti zasekl podpatek v koberečku není důvodem zproštění odpovědnosti. Tomuto hledisku potom musí korespondovat i výše sankce. Není prostě možné, aby multimilionář zaplatil za 65 v obci tři milióny pokutu a nezaměstnanej spodní minimum, dvacet korun. Neb oba dva spáchali jeden totožný přestupek a za ten musí (a je to tak správné) následovat cca stejný trest. To cca jsem napsal úmyslně, neb jsou přestupky, u nichž je stanoveno rozpětí možné pokuty (klasicky třeba pokuty od české obchodní inspekce atd) a tedy záleží na uvážení správního orgánu jakou výši pokuty uloží. Ovšem hledisko majetkového postavení je podružné. Prioritní je, jak razantně byl porušen zákon.
Základní problém finského modelu spočívá v tom, že jakoby nastoluje spravedlnost… ovšem to je právě dokonalé farizejství. U přestupku za rychlost jde jen o to, zda a o kolik jsem překročil zákon. jestli jsem současně legionář či rentiér, do toho nikomu nic není. A ani nemůže být. Vyšetřuje se totiž přestupek, nikoli majetkové postavení přestupce.
Konečně, stále zůstává otázka, jak to může tedy fungovat v tak rozvinuté zemi, jako je Finsko… no… prostě tam prošla právní prasečinka… tak jako zde například prošlo (a stále prochází) to, že zaměstnanec může dát výpověď z pracovního poměru bez udání důvodu a zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď jen z důvodů precizovaných zákonem. Prostě… právní prasečina.
[22]
20. 12. 2007 v 22:22milic
GTI [19]: hledat v daních spravedlnost je dosti naivní. Když je řeč o daních, většinou se řeší procenta, rovná daň atd., tedy to, kolik do státního rozpočtu přispěješ. Jenže ty pouze nepřispíváš, ty z něj také čerpáš. A každý samozřejmě čerpá různě. Komplexní systém, který by byl spravedlivý, dosud nalezen nebyl a obávám se, že ani nebude. Spíše jde o hledání co nejmenší nespravedlnosti :-))).
[23]
20. 12. 2007 v 22:28GTI
Milic: Jistě, s tím se dá jen souhlasit. Ale zrovna tak by se mohla ta progresivní sazba obrátit a nejvyšší procento by pplatili ti s nejnižšími přijmy, ne? Vždyť přece to, kdo kolik čerpá nemá souvislost s tím kdo jak dává. Ostatně nejvíce čerpají ti, co již nic dávat nemohou (důchodci). Souhlasím ovšem, že jde o hledání „nejmenší nespravdlnosti“, to je trefnej příměr 🙂 Za tu reálnou nejmenší nespravedlnost považuji tedy rovnou sazbu daně z příjmu.
[24]
20. 12. 2007 v 22:33t613
GTI v zásadě se shodujeme. Já nepovažuji finský model za svatý grál, prostě jen uvažuji nahlas. Za další jej převádím ve svých úvahách do ideální společnosti, což je samozřejmě naprostý nesmysl. Jednak by to tam vypadalo jako ve filmu Demolition man, a nebo jako ve Star Treku :o))
Samozřejmě, že pokud bych převedl „finský“ model k nám tak by z toho vylezl naprostý paskvil, a navíc si dokážu představit doslova hony městských darmošlapů na auta dražších sedmi set tisíc. Navíc jsem bral jako samozřejmost, že za stejný přestupek by přišel stejný trest, respektive aby všechny bolel stejně (například si dokážu představit, jak by se to dozvěděla manželka a honila je s pánvičkou v ruce). A tím si to zapamatovali. Trestné body jsou fajn, ale jsou příliš imaginární a vzdálené. Konec konců kdo bral vážně na základních školách černé puntíky :o) Trest má být podle mne okamžitý a tvrdý, a pokud je dotyčný jedinec natolik nepoučitelný přišel by díky bodům o papíry. Dále se asi shodneme, že levice by u toho prožívala orgasmy, liberálové by řekli je to v pořádku, a konzervativci by byli rudí vzteky.
[25]
20. 12. 2007 v 22:41milic
GTI [23] Já osobně považuji zdaňování příjmu za v podstatě nemravnou záležitost. Domnívám se, že „zdaňována“ by měla být spotřeba. Jezdíš po silnici nebo dálnici ? Zaplať mýtné. Chceš dát děti do školy ? Zaplať školné. Nakupuješ zboží a služby ? Zaplať DPH a spotřební daň. Chceš mít čistou ulici a vyvezenou popelnici ? Zaplať své obci komunální daň … atd. Byl by to asi dosti administrativně náročný systém, ale umožňoval by dle mého názoru mnohem lepší veřejnou kontrolu. Když víš, kolik na co platíš, můžeš kontrolovat jak je s tvými penězi naloženo. Pokud to ale, tak jako dnes, končí vše v jednom velkém balíku, tak je to velmi neprůhledné.
[26]
20. 12. 2007 v 22:43GTI
Milic: souhlas.
[27]
20. 12. 2007 v 22:54t613
tak ono by se to dalo určitě zprůhlednit, ale pak si pustím na Čt2 seriál Jistě, pane ministře a mám po iluzích o změně :o)
[28]
20. 12. 2007 v 22:57Falco
GTI [21] Pravda pravdoucí a jsem rád, že si to nemyslím sám!
[29]
20. 12. 2007 v 23:00milic
t613: jistě, realita je nevábná. Nemusím se ani dívat na Jistě, pane ministře, stačí, když se podívám na radní mého města.
[30]
20. 12. 2007 v 23:07t613
Člověk si hlavně musí zachovat smysl pro humor nebo by si pak mohl ze zoufalství koupit francouzské auto :o)
[31]
20. 12. 2007 v 23:16milic
Rychle se běž zabarikádovat, Vel Satis, Švihák a Avantime nikdy nespí :-). Dobrou, jdu na kutě.
[32]
21. 12. 2007 v 0:05klik_klak
I ty jeden,takhle mě rozchechtat o půlnoci,to dlouho neusnu…Ale jinak trefa,fakt dobrý!!!
[33]
21. 12. 2007 v 0:26Falco
JJ… kdo chce ztratit veškeré iluze o politickém dění, ať se podívá na Jistě pane ministře. Někdy pochybuju o tom, jestli je to opravdu ještě vtipné, protože situace v seriálu jsou až moc podobné každodenní politické kultuře u nás..
Jinak pochvala za článek Lonesi, moc pěkné čtení :))
[34]
21. 12. 2007 v 2:41da_b0mb
A kdy zacnem resit zdravotnictvi? To by me bavilo vic 😉
[35]
21. 12. 2007 v 9:16DR
Taky koukám. marianek to začal, a teď je to tady samý odborník na trestní právo, sociální prolebmematiku, makroekonomiku … a dokonce hned v několika státech současně. Chlapci, vás je pro tuhle diskuzi škoda, vy patříte na hrad.
[36]
21. 12. 2007 v 11:48lowkick
je legracni, ze vetsina tady resi dane…z prijmu…tedy primou dan, ale stroj na penize do statni kasy se nazyva „DPH“ a ta je, stejne jako treba spotrebni dane, dani neprimou…takovou neviditelnou. A kdo tedy plati setsakra nejvyssi castky na danich do statni kasy? Ano spravne, lide s nejvyssi spotrebou (vydaji), nejen na stavbe sveho domu, koupi auta, ale i na nafte, benzinu, Chivas regalu 🙂 atp. Takze konecne budeme mit alespon rovnou dan z prijmu, protoze i tak naplni statni kasu podnikatel (v pravem smyslu toho slova) podstatne vice nez rebelant z vratnice. Preji na vanoce opet plne voziky jidla vsem „chudackum“, ktere pravicova vlada „zruinovala“ 🙂
[37]
21. 12. 2007 v 12:53Lonestarstate
Milic[25]: Já osobně považuji za nejnemorálnější daň tzv. zdravotní a důchodové pojištění. Platí tam v 90% případů nepřímá úměra: ti co nejmíň čerpají, nejvíc platí. Důchodové (sociální atp) pojištění má v sobě navíc prvek tzv. Ponziho podvodu nebo chcete-li pyramidové hry. (Je třeba hledat stále nové oběti, aby původní účastníci hry dostali své peníze) Což v kombinaci s prudkým poklesem porodnosti původního obyvatelstva v Evropě nevypadá vůbec růžově :-/ DR[36]: Na přednesení vlastního názoru snad, probůh, nemusí být povinně každý odborník. Nebo snad mají volit jenom politologové?
[38]
21. 12. 2007 v 12:56t613
Nejvíc legrační je fakt, že u pokut vůbec někdo řeší daně. K těm tvým chudáčkům. Podařilo se mi žít ve vyšší střední třídě, v té nejchudší třídě, a teď jsem se dostal zpátky do té střední. Takže vím moc dobře jak se žije „boháčům“ ale i chuďasům. Jako středoškolák bylo fajn rozhazovat tatínkovi tisíce. Jenže jednoho dne přišel zlom a otcův společník zmizel. Nepopírám, že to byla i otcova blbost, ale co naplat. Není nic příjemného, když ti oblepují majetek. Není nic příjemného když zjistíš, že tví přátelé tě najednou neznají. Ale pamatuji si také na to co řekla otcovi (který se stal nezaměstnaným) pracovnice ze sociálky: „Ano nedosahujete životního minima, ale já vám nic nedám měl jste si nakrást!“. Také si pamatuji otcův výraz, když ode mne každý měsíc přebíral peníze, aby neskončil pod mostem. V té době mi z mého platu po zaplacení všech rodinných dluhů a právníků zbyla pouhá pětistovka, někdy i méně.
Naštěstí tohle vše je za mnou. Z této doby jsem si odnesl pár věcí, ale tebe bude lowkicku zajímat asi jen jedna svět není ani rudý ani modrý. Jeho barva je divná, někdy je ke zvracení a někdy je úžasná. Doufám, že ti ta modrá zůstane co nejdéle..
[39]
21. 12. 2007 v 16:44lowkick
t613:pockej…nedelej ze mne kapitalistickeho nelidu…kor ted pred vanocema 🙂 Ja vyrostl v hoodne skromnych pomerech. Vyznavam jednu zasadu: kdyz jsi zdravy(dusevne i fyzicky) tak se o sebe postarej sam. Na ty ostatni musime myslet my vsichni, ja neco malo pro charitu kazdy rok udelam. Duhovy svet je krasny, pokud to neni z LSD… 🙂
[40]
21. 12. 2007 v 17:03marianek
[39] lowkick: Konecne jsi napsal neco, s cim se da i souhlasit.
[41]
21. 12. 2007 v 17:10t613
lowkick [39] dělal jsi ho ze sebe sám ;o) v té zásadě se shodneme, kdybychom brečeli tak jsme asi pod mostem. člověk by se měl vykašlat na ideologie a hlavně používat selský rozum. Ale někdy se mi zdá, že ho spíše ubývá než přibývá :o(
[42]
21. 12. 2007 v 18:06lowkick
Takze pro vsechny trochu vazne hudby pod stromecek k zamysleni… 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=-h-MLA8Kmbo
[43]
21. 12. 2007 v 18:17t613
krásná skladba :o)
[44]
21. 12. 2007 v 23:48bingo.
[37] Lonestarstate: Tobe prijde system solidarniho zdravotniho pojisteni, kdy lide v produktivnim veku plati zdravotni peci prevazne duchodcum, jako nemoralni? Mozna si jen nerozumime, ale takhle to vypada, ze tvoje vnimani moralky zacina a konci u srajtofle.
[45]
23. 12. 2007 v 17:52ur
Napinave:-D
Komentáře nejsou povoleny.