-
Dieppe – Továrna na sny
Dnes budu psát o produktech, které pocházejí z nepříliš známého, pohádkového místá, ležícího v západní Francii, které se rozléhá v oblasti Horní Normandie. Leží v departmentu Seine – Maritime a je nejstarším francouzským lázeňským městem. Toto město prošlo v historii velmi významnou akcí, kterou bylo vylodění v Dieppe, konkrétně v přístavu v oblasti Jubilee. Tuto nepříliš podařenou historickou událost připomíná památník, umístěný zde na pláži.
To bylo pár informací na úvod. Důkladněji se budu věnovat továrně, díky které je toto malebné město známo i mezi ty, kterým je militaristika cizí. O továrně, ze které před časem vyjížděly legendy značky Alpine, které se svého času mohli měřit i s Porsche 911 a svou ovladatelností předčili tehdejší Lotusy. Věřím, že se do těchto končin kult modelu Alpine opět vrátí se zbrusu novým modelem. Nyní zde vznikají skutečné sportovní klenoty, které ve svých segmentech jen stěží hledají konkurenci. Jejich filosofie a charakter se nedají popsat slovy, proto dovolte, abych zde předložil stručné informace a foto s prozatimním majstrštykem, který z brány dílen věhlasné sportovní divize Renaultu, firmy RenaultSport vyjel poměrně nedávno a už se tučným písmem nesmazatelně zapsal do historie automobilového průmyslu jako nejostřejší hatchback všech dob. Jeho hrdý rukopis se také nachází v listinách severní smyčky, slavného okruhu Nürburgring, kde zajel vůbec nejrychlejší čas mezi předokolkami (8: 12 minut). Jen pro srovnání udejme hodnoty předokolek, které se umístili pod Méganem – Opel Astra OPC Nürburgring: 8: 35 minut, Mazda 6 MPS: 8: 39 minut). Tento model časově předčil i Porsche Cayman (8: 25 minut)…
…ano, je to tak. Tento model se stal nejostřejším hatchbackem v historii. Ve Velké Británii (která je mimochodem velkým obdivovatelem hot – hatchů, velké úspěchy zde slaví i celá divize RenaultSport) byl tento kousek k mání za (v přepočtu) 750 tisíc korun. Tento ultimativní hatch váží pouhých 1230 kg. Zkrátka, kapota zhotovená z karbonu, obě boční a zadní okno z polykarbonátu, absence zadních sedadel (jen na nich se uspořilo 32 kg), ale i takových věcí, jako je například airbag spolujezdce (konstruktéři tento krok zdůvudnili přítomností nových sedaček a šestibodových pásů), klimatizace (přinesla úsporu 20 kg) či sterea dělají s výslednou hmotností skutečné divy.A abyste si nemyslely, že se z mých úst jedná jen o lobbyismus, nabízím Vám k dispozici výroky redaktora slavného Britského časopisu Autocar, který se podílel na samotném vzniku tohoto modelu. Od spekulací o jménu až po finální jízdy na okruhu. Obecně Autocar se čistě řidičským záležitostem věnuje snad s největší pečlivostí (ne nadarmo nese heslo „Týdeník pro opravdové řidiče“):„Jako auto pro opravdové řidiče má jen málo rivalů. A tím nemyslím jen mezi ostrými hatchbacky, ale na jakékoli úrovni““ Na trati jako je Silverstone bude R26R o nějakých šest sekund rychlejší než už tak rychlé erko“Celkem se těchto skvostů v Diepee vyrobí 450 kusů, z toho většinu (230 kusů) získá Velké Británie. O zbytek se poperou obyvatelé Francie, Německa, Španělska, Itálie a východní Evropy. Jak kvality vozu napovídají, do České Republiky se oficiálně nedostane ani jeden. Jen kdyby se tohoto úkolu zhostil nějaký dovozce…
Jako další na řadu příjde nejmenší a zároveň nejlevnější ostrý malý ďáblík, Twingo RS. Tento model přišel ještě poměrně nedávno na Český trh s velmi příznivou cenou 349 900 korun, za kterou nabízí motor o objemu 1, 6 s výkonem 98 kw. Mnozí z Vás si možná řeknou, že tento počet kilowattů nabízí kdejaké malé supermini v záplavě tuctových modelů, ale 98 kw dokaže takto malý sporťák solidně rozhýbat…Twingo RS, automobil povedeněho, svalnatého designu, kterým jasně předčí konkurenci (s výjimkou nedočkavě očekávaného Abarthu 500…) se nabízi dvě varianty podvozku: RS a Cup. Druhý jmenovaný se od verze Sport odlyšuje sedmnáctipalcovými, antracitovými koly, namísto šestnáctipalcových u modelu Sport.Osobně jsem se s Twingem RS nedávno potkal a po estetické stránce si rozhodně nemohu stěžovat. Automobil zaujme rozšířenými blatníky, výraznými zrcátky a prahy, originálním zadním spojlerem či stylovými válečnými polepy karoserie. Celý exteriér je pojat v duchu skvělé studie z roku 2006 ve stylu high – tech.Interiér zdobí krásná hlavice řadící páky a ruční brzda. Oba tyto mechanismy hrdě nesou našité logo RenaultSportu. Tmavá sedadla mají výrazné oranžové prošívání a originální čtverečkovaný, horizintálně směřující pruh. Vše dokresluje sportovní otáčkoměr, rovněž s logem sportovní divize RenaultSport…Značka Renault se také blýskla kurzem sportovní jízdy, za který novopečení majitelé zaplatí pouze symbolické 1 Euro. Pro ostatní majitele modelů RenaultSportu je kurz k mání za 500 Euro. Kurz se skládá z teoretických hodin a praktických tréninků na závodní dráze. Vede ho Romain Grossjean, který závodí ve Formuli Renault a je testovacím jezdcem týmu ING Renault F1. Pro motoristické fandy je velká čest se tohoto kurzu zůčastnit…
To je pro dnešek vše. V následujícím dílu se dostaneme ke špičkovým modelů Clio RS, Clio Cup či Laguna GT/Coupé a zabrousíme tak trochu i do historie. Již brzy…
THE BEST CARS DESIGN 2008 (1. díl) DEFINICE DESIGNU (1.) – Vzlety a pády evropského designového mainstreamu
24 Responses to Dieppe – Továrna na sny
[1]
24. 11. 2008 v 22:56Emel
I když si nemyslím, že by F1 byla pro automobilku nějakým zásadním přínosem z pohledu zavádění technologií do sériové produkce, patří sportovní image jednoznačně k velkým devizám Renaultu. F1 je hra pro velké kluky a ani velké peníze Toyoty, Hondy nebo Fordu nejsou zárukou úspěchu. O to více stojí za zaznamenání úspěchy Renaultu, který ve svém novodobém působení patří vždy minimálně do top 4 (spolu s McLaren Mercedes, Ferrari a BMW Sauber – vybraná společnost, že?).
Je škoda, že se Renault nepouští do něčeho skutečně sportovního a drží se pouze „ladění“ běžných modelů, pokud by se třeba ve spolupráci s Nissanem pustil do skutečného sportovního auta (rozuměj kupé s pohonem zadních kol), mohlo by to být opravdu zajímavé. Hot-hatch je možná fajn, pro běžné použití je to v podání Renaultu ale přece jen poněkud ostré a na okurh bych zase chtěl zásadně zadokolku.
[2]
24. 11. 2008 v 23:05Culdaraztriptaco
(1) Renault se od svých úspěchů ve F1 pravidelně umisťuje maximálně po čtvrté místo mezi skutečně vybranou společnost. Vzpomínám si i na doby, kdy Ferrari škemralo u Renaultu o motory…
Je velmi pravděpodobné, že se Renault zanedlouho pustí do sportovního modelu – nástupce kultu Alpine. Renault ho chtěl představit už letos v Ženevě, tudíž já jeho premiéru odhaduji na Paříž 2009. Dosavadní impulsy jsou velmi věrohodné pro sériovou výrobu:
– Renault získal od PSA veškerá zbylá práva na používání jména Alpine.
– Vývoj soprtovního vozu je v plánu Renault Contrat 2009
Vypadá to na model s motorem uprostřed a technickým základem z Clia Sport (podvozek a motor). Koncepce sportovního modelu na základě supermini se již v minulosti osvědčila (viz MG). Jestli se bude jednat o zadokolku, zatím není jisté. Ale myslím si, že půjde o předokolku…
[3]
24. 11. 2008 v 23:51Ricardo
Je to radost číst. Skvělá práce a vybroušený styl!
[4]
25. 11. 2008 v 8:59Pierro
Mě poslední dobou zaujaly předválečné tanky zn. Renault… Moc pěkné kousky. Jinak hoši frankofilní, jak má vypadat nástupce Vel Satisu??… 🙂
[5]
25. 11. 2008 v 9:31Emel
Pierro: Nástupce Vel Satisu? Mno, tenhle segment není pro Renault v jeho současné situaci klíčový ani příliš dobře dostupný. Renault má sice historickou (myslím až prehistorickou) tradici ve výrobě velkých vozů, po úspěchu R25 ale Safrane již nebyl tak prodejně úspěšný a Vel Satis díky přílišné extravaganci ještě méně.
Renault může jít cestou nejmenšího odporu a postavit klasickou konzervativní limuzínu, pro posílení image nabídnout automat a motory 3,0d / 3,5V6, aplikovat řízení zadní nápravy a udělat nějaký marketing s Fernandem. Tím by se zařadil zhruba po bok 608 (bude-li jaká). Nebo může znovu zariskovat a pustit se do nějaké velkoprostorové extravagance… tady se ale v poslední době dvakrát spálil, takže tomu moc nevěřím. No a také může jít cestou žádného odporu a pro nejbližší dobu na tento segment rezignovat… ostatně, z mainstreamových značek má ve vyšší střední svého zástupce mimo Francii už jen málokdo.
Pokud se ale ptáš, jak má vypadat a ne jak asi bude vypadat… pak tedy velký liftback, v nabídce 4×4 nebo natáčení zadní nápravy, již zmíněné motory 3,0d a 3,5V6 (i v nějaké ostré verzi), avantgardní design třeba ve stylu Renault Initiale (http://www.renaultclub.cz/1995_-_initiale.htm), ideálně s prvky Laguna kupé…
[6]
25. 11. 2008 v 9:33Emel
[2] Avantime: předokolka s motorem uprostřed nedává smysl… pokud bude motor uprostřed, bude to jistě zadokolka.
[7]
25. 11. 2008 v 9:57Pierro
Emele, že ty mi mažeš med kolem huby?? Ty bys nechtěl velkého rendla postaveného dejme tomu na podvozku Nissana Maximy či Infinity M?? mě ta myšlenka nepřijde až tak zcestná. Frantíci mají tradici v sedanech ve vyšší střední. Hochu, říká ti něco Safrane Baccara či Biturbo??.. 🙂
[8]
25. 11. 2008 v 10:30Emel
Pierro: nemažu a chtěl… říkám, že že by se mi líbil velký liftback a také jaké varianty vidím jako reálné.
Safrana v 4×4 biturbo jsem viděl, bohužel neřídil… a s civilním Safranem pár tisíc km naježděných mám, víceméně spokojených.
[9]
25. 11. 2008 v 10:32Pierro
Já sice šafránka neřídil ale v Rendlu 25 V6 Baccara jsem se svez a věz že to pro mně tenkrát byl zážiteček jako hrom. Úžasně pohodlný auto s neskutečnejma koženejma křeslama… 🙂
[10]
25. 11. 2008 v 10:37Kuko
Trošku jsem v tom ztracený. Můžete mi prosím popsat ostré a ostřejší verze Meganu 2. Sport, RS, R26…. Dík
[11]
25. 11. 2008 v 11:21GeekStar
[9]: V tomhle se orientuje málokdo 🙂 Pokud se ovšem nemýlím, tak úplně první byl Renaultsport Mégane 225 – ten stál prý za starou bačkoru – nevím, neřídil jsem.
Pak přišlo volitelné šasi „Trophy“ (v roce 2004 volitelně – od r. 2005 se dávalo standartně do všech Méganů RS), které jej posunulo mezi nejlepší hot hatche. Obsahovalo tuším zcela jinou přední nápravu, výrazné úpravy v řízení, jiné naladění podvozku, brzdy, atp. Těch je dnes dá se říct většina a jsou to takové ty „obyčejné“ Mégany RS.
Následně se objevila odlehčená a přiostřená verze Mégane RS F1 Team – to byla limitovaná edice. V každém modelu je deska s pořadovým číslem.
A nakonec přišel skvělý vrcholný Megoš s nezapamatovatelným názvem Renaultsport Mégane F1 Team R26. Hlavní novinkou je tady použití špéry, neboli samosvorného diferenciálu, na přední nápravě. Tohle je právě ten Mégane, který vyhrál v Autocaru titul „hot hatch roku“ a porazil tak Golf GTI, Focus ST, Clio Sport, Civic Type-R a další klasiky v týhle kategorii – kupodivu i skvělé Audi S3.
No a na závěr přišel bombónek v podobě radikálního odlehčení a výrazně okruhové specifikace jménem R26.R. O tom jsem nedávno psal v blogu.
Lovím to všechno z paměti, takže možná něco píšu špatně – kdyžtak mě opravte.
[12]
25. 11. 2008 v 12:13Kuko
díky Donovane, hned je to přehlednější 🙂
[13]
25. 11. 2008 v 15:34Culdaraztriptaco
(4) Pierro, druhá generace Vel Satisu bude mít stejný konstrukční základ s budoucí, pátou generací Espacu. Konstrukční (nikoliv designový) základ bude odkazovat na studii Ondelios. Z toho vyplívá, že se bude jednat o velký crossover. U Espacu bude nadále hlavní preferencí maximální modularita, u Vel Satisu zase špičkový luxus.
Tím pádem definitivně padly spekulace o tom, že by měl mít nástupce Vel Satisu karoserii shodnou se Samsungem QM5.
(6) Kéž by zadokolka…
(10) Mégane RS je sportovní hatchback, většinou dvoulitrovým dCi. Je taky jízdně kvalitní a zábavný. R26 vznikl původně na počest titulu ve F1, nakonec se z něj stal (také díky samosvonému diferenciálu) suverénně nejlepší hot – hatch současnosti. Byl poměřován i s Porsche 911 GT3, se kterou si v některých ohledech poradil (zejména v oblasti trakce a stability, také v poměru cena/výkon, zábava).
Kdyby se mýlil, napište;-)
[14]
25. 11. 2008 v 15:36Culdaraztriptaco
(3) Díky, Ricardo. Promiň, zapoměl jsem zveřejnit příspěvky, takže odepisuju až teď.
[15]
25. 11. 2008 v 20:09GTI
Dobrá práce, palce nahoru, Avantime.
[16]
25. 11. 2008 v 20:50Culdaraztriptaco
(15) Díky, GTI.
[17]
28. 11. 2008 v 21:21re: viva la dieppe (-:
nazdar kucii, dneska jsem mel tu cest se projet tim vasim meganem 2.0T po brno-lesna. – panecku, to sem mel kukacky takhle (-8
nazval jsem to „kolejovy vozidlo“ ((-:
ps: taky jsem jel v twingu GT, ale to byla jen takova rozpustila kolobezka
[18]
1. 12. 2008 v 20:43Culdaraztriptaco
(17) Tak počkej, až se svezeš Lagunou GT/Coupé – to je kolejový vozidlo doslova 😉
[19]
1. 12. 2008 v 22:23Navtech
[18] Jak to víš?
[20]
2. 12. 2008 v 10:29Emel
Navtech: čte, vzdělává se… 😉
[21]
2. 12. 2008 v 12:05Navtech
Tak to je asi skvělý svezení a zkušenost.
[22]
2. 12. 2008 v 17:12Culdaraztriptaco
(21) Stačí pečlivě studovat testy. Navíc, díval jsi se někdy na můj profil? Víš, kolik mi je let?
Ale neboj, za rok odstartuji testovací ofenzívu 😉
[23]
4. 12. 2008 v 14:30Navtech
[22] Vím kolik ti je, proto jsem si myslel, že si proběhl zatáčku s knihou, nebo časopisem v ruce. Já bych se jen do takových tezí nepouštěl, pokud jsem to nezažil.
[24]
5. 12. 2008 v 13:09Culdaraztriptaco
(23) Poukázal jsem pouze na fakta, která kolují každým testem tohoto vozu…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.