-
GLOBALIZACE – v souladu s designem.
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designera Pavla Huška – www.cardesignclub.7x.cz
…
Jedním z hlavních faktorů, které negativně ovlivňují design a celkový styl automobilů, je globalizace. Tím mám na mysli hlavně úzké kooperace výrobců při vývoji automobilů, což je sice velmi výhodný a výnosný tah, ale po stránce osobitosti to ne vždy dobře dopadne. Za poslední léta je to hlavně spolupráce koncernu PSA s Mitsubishi na výrobě SUV. Jak už bylo řečeno, Francouzi ušetřili moře peněz, které by jinak investovali do vývoje zcela svébytných vozidel a Mitsubishi z toho také dokáže jistě něco dobrého vytěžit. Jestliže by se ale automobily nepovedly designově, japonskému výrobci to zase až tak vadit nebude. Těžká ujma bude spíše na straně Francouzů, u kterých jsou designové excesy velmi těžko odpustitelné…
Dvojčata od PSA obdržela od Japonců styl zádě, kterou si ale nepatrně upravila k obrazu svému určitými prvky. Peugeot výraznější chromovanou lištou na víku zavazadelníku nad státní poznávací značkou a oba modely svou optikou světlometů. Zatímco záď nebudí dojem francouzského šarmu, přídě jsou vyvedeny zcela osobitě a přesně podle rodinných receptů každé automobilky. Osobně bych dal přednost dvojitého šípu…
…
Pro puristy a zastánce klasických hodnot byla (ještě před nedávnem) zasazena další krutá rána – Porsche Cayenne TDi. Osobně mám značku Porsche rád, pro jejich symbol nadčasového designu a osobitou auru modelů, která se prakticky od dob založení výrazně nemění a do nových designových jazyků nikdy nebylo potřeba výrazněji zasahovat. Ale zaslouží si sportovní klasik pod kapotu TDi? Nezlobte se na mě, ale spojení těchto dvou produktů se mi zdá podobné, jako kdyby se k The Rolling Stones připojil Michal David…
V tomto případě je v sedmém nebi rozum (neboť velké SUV a turbodiesel je ideální kombinace), srdce však tiše pláče…
Doufejme, že se stejným směrem nevydá král automobilového nebe – Ferrari.
…
O další typický příklad chytrých finančních úspor za vývoj nového modelu se postaral Seat s modelem Exeo. Do role „dárce orgánů“ se dostala předchozí generace Audi A4. Po technické stránce se jedná o dobrý nápad, neboť A4 je velmi kvalitní a za léta výroby vyzrálý automobil. Také v oblasti spolehlivosti nemám námitky. Vůz se dokázal i po letech díky svému elegantnímu designu líbit…
Model Exeo se po stránce designu nedá srovnávat se svými soukmenovci ze stáje Seatu, ve které doposud figurují stylové modely Altea, originální Toledo a temperamentní Leon, stejně tak jako Ibiza s puncem novinky. Obzvláště za mou náklonnost k Toledu jsem byl nemalým počtem lidí zkritizován, ale já si nemohu pomoci. Sice by jistě mnozí z Vás mohli narážet na až příliš zřetelnou návaznost na Alteu, přezdívat mu „Altea s batohem“ a kritizovat jeho nepoměr, který může vyvolat přítomnost originální zádě s délkou vozu. V tomto případě vám rozumím, ale mé sympatie k modelu neutuchají. V tom je kouzlo subjektivity designu.
Ale zpět k Exeu. Zde je pojem globalizace patrný na první pohled. Profil je zcela identický s A4, stejně tak jako stroze elegantní palubní deska s kvalitními materiály. Kdybych měl design Exea zhodnotit v kostce, vypadalo by to následovně – na profil A4 byla naroubována příď s tvaroroslovím Seatu a záď, kterou bezpečně poznají majitelé starého Seatu Cordoba. Nicméně v zadní části jsem našel jistou eleganci, nikoli však inovátorské prvky. Zkrátka další typický příklad globalizace…
…
Jsem rád, že i v těžkých dobách globalizace je zde k nalezení ostrůvek, na kterém je vždy něco k nalezení. Mám tím na mysli Itálii a Francii, země špičkového designu, neutuchajících nápadů a originálních řešení…
RENAULT AVANTIME – nepochopená krása. Pocta Chrisi Banglovi
79 Responses to GLOBALIZACE – v souladu s designem.
[1]
16. 2. 2009 v 21:49GTI
[49] A co jako považuješ za tak designově ikonozního? Ty jedny dveře? Nebo snad ta naivní zadní světla, či snad zadní šílené okno, které pak dodalo ránu méganu 2?
[2]
16. 2. 2009 v 21:58dCi
[49] Klaudius: Jako Avantima beru na rozdíl od GTIho jako skutečnou vizuální ikonu, ale zase nemá cenu si vymýšlet pohádky. Interiér se na sériové auto podobá, hodně vycházel z interiéru Espace III (bohužel Avantime sériově vyjel před „karetní revolucí“ Laguny II, má tedy klíček i ten nic moc volant právě z Espace III). Křesla souhlas, bezpečnost jsem na pochybách. Nepamatuji se, že by auto prošlo EuroNCAP (pokud ano, jedině dobře), nicméně auto mělo díky absenci B-sloupku prachbídnou tuhost, což si myslím, že by udělalo své. Dveře na dvou pantech jsou sice fajn nápad, ale sami u Renaultu přiznali, že jsou nuceni pustit je do výroby spíše coby nedodělek, výsledkem je mizivý úhel jejich otevírání, což při jejich délce, nečiní nastupování komfortním, jak píšeš. Podvozek, já mám měkkost a plavnost rád, takže bez výtky.
Každopádně Avantime je perla, rozhodně ne taková marnost, jak tu GTI prezentuje, v žádném případě. Ale je to spíše koncept, který vyjel na silnice. Zkouška toho, co na trhu ještě projde. Pro coupé-MPV v současné době holt není na trhu místo.
[3]
16. 2. 2009 v 22:23Emel
GTI: ne, ne, ne… všechno špatně, čti a uč se ;-). XM i 605 tu byli mnohem dříve a Renault jim ve vyšší střední vcelku úspěšně konkuroval modely 25 a Safrane. Ani Safrane ale nebyl nosným modelem značky, tím byla tehdy 19 a Clio, to Renault velmi dobře věděl a ví. Přesto se Renault pustil do výroby omezené série Safrane Biturbo, který s pohonem 4×4 a výkonem 200kw nabízel zajímavou alternativu k německé produkci. I tady byla hlavním důvodem image.
Avantime vznikal paralelně s Vel Satisem až o hodně později. Zatímco Vel Satis měl být velkoprostorovým nástupcem Safranu (podobně jako Signum u Opelu), Avantime byl zcela novým modelem v portfoliu.
[4]
16. 2. 2009 v 22:29dCi
[53] Emel: Tak Biturbo je zhmotnělý sen. 4×4, 193kW, vzduchový podvozek a vnitřek Baccara. Takový speciál tě povozí v komfortu na úrovni dnešních limuzín, natož vyšších středních. Na druhou stranu se říká, že poruchovější vůz prostě neexistuje. Ačkoliv, u snů je to fuk. Biturbo řadím na jeden ze svých pomyslných vrcholů.
[5]
16. 2. 2009 v 22:50GTI
[51] Jo, v tom máš pravdu, já si neuvědomil toho Vel Satise. Nic to ovšem nemění na tom, že Avantime byl neskutečnej designovej úlet. Ve všem.
[6]
16. 2. 2009 v 22:59T613
jen extrémy sunou naši představivost dále a dělají z věcí futuristických věci obyčejné až se stanou nakonec věcí nudnou a zastaralou. Kolik aut, konceptů a studií mělo léta páně 1999 ostré křivky? A kolik jich má dnes …
[7]
16. 2. 2009 v 23:56farbnb
rpiyahocgarovfvlmjckodnhfslpqn
[8]
17. 2. 2009 v 8:13Klaudius
Avantime – úlet v dizajne, aj v technike (neber mu túto prednosť, GTI). Avantime je priekopníkom moderného dizajnu, a nič s tým nenarobíš. Proste sa ti nepáči – o.k., ale to jeho hodnotu nijak neznižuje. Degradovať čokoľvek len na základe vlastného subjektívneho pohľadu je trochu z cesty. Alebo že by oplátka za to, že tvoja obľúbená značka podobnú ikonu nemá?
Mimochodom, keď už píšeme o dizajnových úletoch, čo vravíš napríklad na taký Ford Anglia (60.roky) – šlo o neobyčajne obľúbené a úspešné auto, napriek „uletenému“ dizajnu – alebo že by aj s jeho prispením?
http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/37/Ford_Anglia_1959-67_30.jpg
http://www.classicfordmag.co.uk/resources/classicfordmag/CLF134.anglia.jpg
[9]
17. 2. 2009 v 10:14Culdaraztriptaco
(49) Klaudie, díky za komentář. Vzkutku krásný popis Avantimu, který je bezpochyby klenot a jak je vidět, GTI ho nikdy neviděl živě, natož aby v něm někdy seděl, projel se v něm…nebo se mýlím, GTI?
Tak článek o Avantimu je už hotový, jen čekám na pátek, kdy se na CDCC objeví. Tímto článkem bych rád zahájil nový, nepravidelný seriál, věnovaný právě autům, která znamenala něco víc, než ostatní, která prolomila ledy, to je však mnohdy stálo život…
[10]
17. 2. 2009 v 10:17Culdaraztriptaco
(51) GTI, to, co ty považuješ za „šílené“, je naprosto originální, neokoukané a futuristické zadní okno, které je na Méganu II. právě to nejlepší. Postav vedle něj usedlý Golf a při pohledu zezadu lekneš se rozdílu, jak je Mégane II. jiný. A o to jde. Ukázat světu, že se to dá dělat i jinak. Originálně. Opustit zaběhnuté, okoukané prvky…
[11]
17. 2. 2009 v 10:23Culdaraztriptaco
(58) Asi tak. To, že se nějaký vůz někomu nelíbí, to ještě neznamená, že nemá ikonický design a auru designové perly…
[12]
17. 2. 2009 v 10:24AG
Neviděl bych problém v tom,stvořit zcela odlišný originální design,který všem kolemjdoucím vyrazí dech.Problém ovšem je vytvořit originální a jedinečný design,který bude plně skloubený s funkčností a především bude lidské populaci blízký natolik,že za něj budou ochotni utratit své peníze.Nebudeme si přece nalhávat,že pokud design není podpořen prodeji,jedná se o selhání,tedy myšleno na půdě automobilového průmyslu.
Tato „blízká setkání třetího druhu“ by se měla odehrávat na půdě umění,architektury a ne v komerčním sektoru.Tedy,pokud z nich není čerpáno pro další rozvoj,což myslím u Avantimu nenastalo.
Globalizace je zde ve své celé kráse a pokud se z ní podaří vytěžit co nejvíce v dobrém slova smyslu,tak palec nahoru.Již nyní fungují spojení,dříve zdánlivě neslučitelná,a to ku prospěchu všech zúčastněných.Globalizaci se nebraňme,naopak snažme se ji na 120% využít.
[13]
17. 2. 2009 v 12:23Klaudius
AG, v tomto asi bola taká malá kliatba Avantimu – príťažlivý dizajn nebola jediná vec, ktorú ponúkal. Ponúkal oveľa viac, ako mohol bežný motorista schopný vstrebať a ochotný akceptovať. Nezameniteľný kabát skrýval podobne futuristickú a primerane drahú techniku, čo aj jeho cenu vynieslo do výšok. Neúspech Avantimu jednoznačne nemožno pripisovať dizajnu, alebo iba dizajnu. Doplatil najmä na svoju dokonalosť a exkluzivitu.
Na druhú stranu som si istý, že vytvorenie a výrobu Avantimu Renault neľutuje, napriek tomu, že to stálo pekný balík. Avantime významne upevnil image značky ako priekopníka a predátora medzi značkami. Za to mu patrí uznanie, nie kritika, že sa nepredával. Tento model bol od začiatku uvádzaný do života ako niečo iné a exotické (dokonca ho vyrábala Matra, nie Renault samotný), a zisk (finančný) nebol nutný.
No tak ja vplyv globalizácie v tomto prípade až tak optimisticky nevidím. Okrem toho, že jedno auto môžem kúpiť pod rôznymi značkami mi je praktický dopad akosi utajený. Čo na tom, že ten istý diel pasuje do viacerých áut? Globálne vyvíjané autá sú zatiaľ pre spotrebiteľa rovnako drahé, ako tie vyvíjané sólo, podobne je to aj s cenami náhradných dielov – naopak, motorista dopláca. Dnešní servisáci už nie sú servisáci, ani opravári – sú to meniči celkov. Odíde ti nejaké malé ložisko ? Máš smolu. Vymeníš celé čerpadlo alebo komplet kladku. Homokinetický kĺb? Zabudni, iba komplet poloos. A tak by som mohol pokračovať. Globalizácia vo vývoji áut šetrí prostriedky iba výrobcom – ty ako užívateľ z toho profit vlastne ani nemáš, na ceny, alebo iný, užívateľom merateľný faktor, to viditeľný vplyv akosi nemá. Mýlim sa?
[14]
17. 2. 2009 v 12:36Klaudius
dCi – interiér Avantimu sa podobal maximálne na svojho brata Espace ako píšeš, prípadne interiér Espace sa podobal tomu v Avantime. je zrejmé, že oba pochádzali z toho istého pera. Vieš o nejakom inom aute z tej doby s podobnou palubkou? Priznám sa, že v tomto smere mám isté medzery.
[15]
17. 2. 2009 v 13:31jurajos
(64)No on sa ten interiér podobal na Espace hlavne preto že on z Espace aj bol.
[16]
17. 2. 2009 v 20:03Culdaraztriptaco
(63) Taky si myslím. Avantime dokázal přinést kromě stylu, také velmi komfortní, luxusní interiér, výhled, pocit z jízdy…nelze popsat slovy…
[17]
17. 2. 2009 v 20:05Culdaraztriptaco
Jen malý poznatek k interiéru Avantimu – horní, černý díl je z Espacu III. avšak stylem béžové, moderní části se patrně inspiroval (tehdy budoucí) Espace V.
[18]
18. 2. 2009 v 8:12Klaudius
Asi to tak bude, na druhú stranu ťažko povedať, či tá palubka vznikla pôvodne pre Espace alebo pre Avantime. Espace prišiel prv, u Avantimu sa zase dá predpokladať výrazne dlhšia doba vývoja. Každopádne, Renault Avantimom, ale aj Espacom predbehol dobu a dokonale preskočil všetku konkurenciu.
[19]
18. 2. 2009 v 20:29Culdaraztriptaco
S předběhnutím konkurence máš naprostou pravdu.
[20]
18. 2. 2009 v 20:35Avantime
Přečetl jsem si pár příspěvků o mé ikoně Renaultu Avantime. Někomu se líbí, někomu nelíbí, ale většina lidí ho zná jen z obrázků, malinko lidí ho vidělo, a jen jeden člověk s ním jezdil. Já…
Je mi jedno, jakej kdo má názor, ale neměla by se vynechávat fakta.
Továrna Matra, která pro Renault model Avantime vyráběla byla živa hlavně z modelu Espace. Když Renault přesunul výrobu nového Espace do své továrny, nemohla Matra na Avantimu přežívat.
A hlavně Avantime nebyl nikdy plánován jako velkosériový vůz, ale jako bonbónek, který si málokterá automobilka může dovolit.
Třeba v Německu byli prodejci školeni takto: Rodinka někde na ulici vidí Renault Avantime. Auto se jim líbí, a tak zajdou k prodejci Renaultu. Tam jim prodejce vůz ukáže, ale pak je přesvědčí, že mnohem lepší a praktičtější pro ně bude model Vel Satis nebo Espace- tohle vím od tří prodejců v Německu…
Já na Avantme stále nemůžu zapomenout, a štve mě, když ho pomlouvají lidé, kteří se v něm nikdy neměli možnost svézt. Žádné jiné auto vám nedokáže přinést tolik radosti z projížďky, žádné… Prostě žádné…
[21]
18. 2. 2009 v 20:36švihák lázeňský
…to jsem psal já, nějak jsem pomotal nick… 🙂
[22]
18. 2. 2009 v 20:37švihák lázeňský
…napsal jsem tak dlouhý příspěvek, a on se nezobrazil. Tak na to kašlu…
[23]
20. 2. 2009 v 20:44Culdaraztriptaco
Šviháku, ve všem naprostý souhlas 😉
Promiň, nastaly tu menší problémy s blogem. Teď je snad vše v pořádku…
[24]
24. 2. 2009 v 18:52Kubik
Renault Avantime…Vůz mimo kategorie. Pro někoho ošklivý, pro někoho originální. Ovšem ve světě, kde letí bavoráky (které si jsou navíc podobné jako vejce vejci) neměl se svým nesportovním charakterem šanci.
[25]
24. 2. 2009 v 19:01Kubik
Globalizace je příšernost. Dokázala pohřbít nepřekonatelné tradiční automobilky Rover, MG a málem i Jaguar, z Lancie udělala „načančaný Fiat“, z Alfy Romeo jenom stín bývalé slávy a pomohla na vrchol dříve „podřadnému“ Audi, VW a BMW. Bohužel, ostatní je musejí kopírovat aby přežili. Docela nepěkný paradox.
[26]
24. 2. 2009 v 19:13Kubik
Mimochodem, někdo na blogu srovnával Citroën DS s Avantimem. Nedávno „bohyně“ DS zvítězila v anketě o nej designové auto století a myslím si, že pánové jako M.Gandini (Countach, Quadroporte, Stratos, Miura), Micheloti (Maserati 5000GT), P.Braq (BMW Turbo, MB W114/115), G.Giugiaro(Golf I), P.Stevens(Lotus Espirit) a spol. vědí o čem mluví.
[27]
25. 2. 2009 v 18:40Culdaraztriptaco
Kubiku, Avantime nebyl příliš sportovní. Bylo to luxusní, pohodlné GT, které se těžko řadí do zavedených kategoríí. S BMW máš pravdu, tam se jedná o přílišný stereotyp, prakticky jednotný designový jazyk, avšak jsou zde i odlyšnosti.
K té skupince vybraných designérů bych si ještě dovolil přidat Patricka le Quémenta, velký talent deisngové scény.
[28]
24. 3. 2009 v 21:39507
70: Nemám proti tomu autu NIČ. Ale revolučný? A čím?
[29]
24. 3. 2009 v 22:43Culdaraztriptaco
(78) Odpovídám, i když nereaguješ na příspěvek můj, ale Švihákův.
Avantime je hlavně o originální karosérii. Ta je skutečně revoluční. Stejně tak jako mechanismus otvírání dveří, který kdyby se doladil a propracoval, byl by skvělý a přínosný. To však není všechno…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.