-
MEGANE vs. GOLF – jak to vidím já
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška (Car Design Cafe Club) – www.cardesignclub.7x.cz…
V současné době je velmi zajímavě sledovat dění v nižší střední třídě. Její, momentálně hlavní představitelé, Volkswagen Golf a Renault Megane (ano, nově již s krátkým E) přijeli v nových generacích, s elegantními designy, kvalitním zpracováním špičkových materiálů a moderní aurou. Poslední slovo se nechystá přednést ani sportovní krasavec Fiat Bravo, kvalitativně velmi vyrovnaný a řidičsky příznivý Ford Focus, dynamický a stále svěží Seat Leon (svého času jistě nejstylovější a vizuálně nejdynamičtější kompakt maistreamové světové třídy) nebo futuristická Honda Civic. Kdežto Opel Astra nebo Mazda 3 se k nám v nových generací teprvě chystají…
…Teď se chvíli věnujme prvně zmíněné dvojici, která se jistě bude prát o stupně vítězů v prodejních statistikách. Ovšem, kdybychom si měly jednoznačně říci, který z nich je lepší, bylo by to na dlouhé rozhodování. A jelikož jsme na stránkách automobilového designu, podrobněji si rozebereme zejména designovou stránku věci.
…Volkswagen Golf, jehož třída, ve které dlouhá léta úspěšně figuruje, je občas přezdívána jako „Golf – classe“ je bezesporu reprezentativní automobil, jehož design si vzal do parády mistr Walter de Silva. Ten se pokusil navázat na sic elegantní a vyváženou, ale velmi strohou a nevýraznou pátou generaci, kterou navrhoval (pro zakázku, ve které byl po stránce estetické nápaditosti velmi „spoutaný“) král designu, Giorgetto Giugiaro. De Silva se očividně snažil konzervativnímu Golfu vtisknout kapku temperamentu a dynamiky, kterou Golf už řadu let potřeboval jako sůl. A musím říci, že i přes to, že je pan designer Silva schopen navrhnout automobil božského designu a chladné německé prostředí jeho talentu rozhodně neprospívá (nakonec si ale tým inženýrů přeci jen chválí), dá se jeho práce označit za velmi zdařilou. VW Golf nové generace je i přes klasické (a velmi příznivé) proporce pohledný, vizuálně dynamický automobil, kterému nelze upřít určitou porci prémiového odéru. Tyto aspekty jsou patrné zejména ve vybraných metalických barvách. I přes pochvalná slova se ale stále jedná o konzervativní, ničím nevybočující automobil, jehož hlavním úkolem je neurazit a současná, šestá generace spíše působí jako cizelování páté řady modelu (avšak tenkým, horizontálním stylem masky chladiče odkazuje na čtvrtou generaci…)Interiér by se dal ve vyšších verzích dal s klidem označit za prémiový. Jsou zde perfektní materiály, velmi schopná ergonomie a koneckonců i vyvážený a elegantní design. Líbí se mi doplňky z Passatu CC, jako například stylový volant a úpravy stžředové konzole. Celkový dojem je tedy příznivý. Nezapomeňte, že jsem popisoval vyšší verze automobilu. U základu by byla má slova pozitivní o něco méně, přesto jsem zde ale zaznamenal ve srovnání s minulou generací, na které se i po technické stránce šetřilo, velký pokrok.…
První generace si pro svůj přivětivý a milý design získala přezdívku „vajíčko“, druhé se říkali „MiniAvantime“ (někteří motorističtí novináří mu pošklebně říkali „ten s hrbem“). A jak je vidět v poslední generaci „francouzského Golfu“, se výrobce vrátil ke klasickým tvarům a veřejnost se pravděpodobně bude vracet k „vajíčku“. Nemuže to být nikdo jiný, než Renault Megane.…
Renault je v kompaktní třídě velmi významným hráčem na evropském trhu. Jeho modely R11, R19, či Mégane si lidé oblíbili téměř ve všech končinách starého kontinentu. Avšak ve druhé generaci se designérský tým Renaultu, jmenovitě Patrick le Quément, rozhodli zbořit veškeré designové mantinely a navrhly model, v nižších třídách dosud nevýdaného designu.
A to se bezesporu podařilo. Tak originální záď dosud žádná kompaktní automobil neměl. Design neměl s klasickým dvouprostorovým modelem moc společného, neboť jeho zavazadlový prostor zdánlivě evokoval třetí, oddělený prostor. Architektura celku byla velmi futuristická, avšak daní za odvahu byl o něco menší zavazadlový prostor, než nabízela dobová konkurence. Nicméně i přes vyzívavý styl se vůz stal jedním z nejprodávanějších modelů, bez ohledu na segment a dodnes je velmi úspěšný i na trhu s ojetými vozy.
Ale ani v nové generaci si Renault nějaký ten originální prvek neodpustil. Jmenujme například sdruženou kapličku ukazatelů, která kombinuje analogové a digitální ukazatele či nově nastolený styl přídě, jehož zakadatelem je model Laguna a který se vyznačuje rozměrnou maskou pro přívod vzduchu, kterou doplňuje úzká lišta, umístěna nad poznávací značkou.
Interiér nového Meganu je zhmotněním elegance, jednoduchých, byť stylových linek a všudypřítomné harmonie a pohodlí. Líbí se mi decentní inspirace palubní atmosférou o třídu vyšší Laguny, jejímž interiérovým designem s dokonalou stylizací, která je jasně zřetelná svým vlnobitím elegance, se dodnes nemohu nabažit. Našel jsem zde daleko přívětivější atmosféru, než v Golfu, který je přeci jen o něco chladnější….…Takže takové malé srovnání na poli estetického působení bysme měli za sebou. Teď nám ještě zbývá verdikt. Přiznám se, že jsem se z počátku nemohl rozhodnout, jestli mám dát přednost jasně definovaným linkám Golfu nebo moderní eleganci v podání Meganu. Jelikož jsem zastáncem designové inovace a styl nynějšího Golfu tu již mnohokrát byl (což je ovšem pro hromadu lidí v pořádku) a má méně prvků, kterými by nějak výrazněji zaujal, se dnes přikláním k Meganu, který mě na první, i osobní pohled, dokázal oslovit o kapku více. A co teprve karosářská varianta Coupé, která zastává post třídveřového Meganu. Ta vypadá naprosto skvěle. Její dokonalá záď, která je věrna tradici Renaultu, jakožto značky, která ráda koketuje s inovativním stylem zádí, je neodolatelná…
ŽENEVA 2009 (1.díl) – Krize nekrize. FIAT MULTIPLA – polarizátor č.1
62 Responses to MEGANE vs. GOLF – jak to vidím já
[1]
9. 3. 2009 v 8:52Emel
Navtech: ještě k té převodovce… automat můžeš chtít po luxusním autě nebo SUV, ale pravověrný sporťák je nejlepší na manuálu. I u technologicky pokročilých aut (Ferrari F430 apod.) dávají odborníci velmi často přednost klasické manuální převodovce před sekvencí. Plný automat ve sporťáku by samozřejmě nikoho ani nenapadl…
[2]
9. 3. 2009 v 9:16Navtech
[51] Emel …v dnešní době těch všelijakých dvouspojek, co už jsou prokazatelně rychlejší, než kvedlačka, si nejsem tak jistej, co lidi volí, nebo by volili v takových autech. Rozhodně jsem nemyslel klasickej automat.
[3]
9. 3. 2009 v 9:46Emel
Navtech: no ano, ale třeba i u VW jsem velmi často slyšel názor že GTI raději na manuálu než na DSG, totéž u Ferrari F430, totéž u Porsche 911. Pokud chceš, klidně ti takové recenze dohledám. Neříkám že je manuál prokazatelně lepší volba, ale není ani prokazatelně horší…
[4]
9. 3. 2009 v 10:37re:
..neoznacuje se nahodou megane jako antigolf ?!
[5]
9. 3. 2009 v 11:43Capajevko
tak po vcerajsku… RENAULT NIKDY V ZIVOTE! ked som pocuval reci ze sa na nich kazi elektronika myslel som ze ide len o hlupe podpichovanie… ale! ked na 4 rocnom cliu pri prepnuti dialkovych svetiel padol vzdy cele elektronicky systen auta + sa vypol motor ZA JAZDY!!!!! tak som skoro onemel.
mozu byt krasne ako chcu.
[6]
9. 3. 2009 v 12:38Culdaraztriptaco
(49) Za chyby se velice omlouvám. Sypu si popel na hlavu…
[7]
9. 3. 2009 v 13:16507--
Ten GOLF je z tej fotky oveľa zauiímavejší a vzrušujúcejší. To si tam tak takú fotku dal na svoj posmech, že.
[8]
9. 3. 2009 v 14:51kolmar
Nemam vysnivanu znacku VW a ani Renault, tak objektivne:
Designovo 5d je Golf lepsi, no Coupe a Combi zase patri palec hore Renaultu.
(55) toho nazoru som aj ja … totiz tiez poznam ludi co maju neskutocne problemy s zhasinanim motora za jazdy, pochodili autorizovane servisi a aj tam su bezmocny… chce to auto predat, ma 2 tak na renaulte nejazdi. No ale clio mala byt vynimka a vraj bolo spolahlivostou inde nez zvysok…
[9]
9. 3. 2009 v 20:06Klaudius
Mégane je kus pekného auta. Najviac sa mi páči Grandtour. Mojim predstavám a potrebám ovšem najviac vyhovuje nový Grand Scénic, takže Mégane je až na druhom mieste. Spomínaný Golf (a spol.) mi nevyhovuje, pretože:
-nie som ešte taký starý, aby som konzervatívnym autom vzbudzoval nejaké falošné dojmy
-nemám rád neistotu, či po poldni na verejnom parkovisku ešte nájdem svoje auto alebo nie
-mám rád pohodlie, vytriasačky a tvrdé sedadlá rád prenechám ešte mladším ako som ja
-mám rád priestor a veľké okná, tu sa ani Touran na Scénica nechytá
-rád si nejaké peniaze v peňaženke ponechám, platiť za „image“ značky považujem za blbosť
Avantime, pekné porovnanie, vidíme to podobne. Golf rozhodne nie je zlé ani škaredé auto, ovšem moje myšlienky smerujú niekam inam. 🙂
(55) Capajevko, ty si inak zdravý? Keby sa podobná náhodná porucha stala na Mercedese, tiež budeš tak pľuť? Odporúčam ukľudniť sa, nadýchať čerstvého vzduchu a zistiť, čo sa stalo s riadiacou jednotkou. Ona tá technika sa totiž občas pokazí, s tým nič nenarobíš.
(57) Počuj, ty exot, keď už niečo chceš povedať, tak si aspoň utri ústa, aby to nesmrdelo. Keď už tvoj úbohý mozog nevie vyplodiť nič k veci, tak sa radšej zdrž. Nie je nutné nám všetkým neustále dokazovať podpriemernú úroveň tvojho IQ…
[10]
9. 3. 2009 v 20:14Culdaraztriptaco
(59) Souhlasím a dík. Proti Golfu nic osobního nemám, nicméně nejsem v důchodu, abych si ho pořídil. Stejně si myslím, že jednou, jako důchodce, sáhnu po něčem jiném…
[11]
9. 3. 2009 v 20:26T613
(60) jak říká moje babička : Myslet znamená hovno vědět .-)
[12]
9. 3. 2009 v 20:32Culdaraztriptaco
(61) Tak tohoto pořekadla jsme si bohatě užili na základce 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.