-
FIAT MULTIPLA – polarizátor č.1
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška (Car Design Cafe Club) – www.cardesignclub.7x.czFiat Multipla – pro mnohé hrdina, pro jiné obludné stvoření. Jedni si ji pro svůj nezaměnitelný „kukuč“ zamilovali, vytvořili četné funcluby, s láskou o něj pečují a nemohou si její výzor a nadmíru originální působení vynachválit, jiní by si přáli, aby se tento unikát radši nikdy nenarodil. Inu, takový je život…
…Fiatův vyslanec do třídy MPV se oficiálně představil v roce 1999. O poprasku, který tehdy vyvolal, nemůže být pochyb, neboť nejen design, ale i konstrukce modelu je unikátní a neotřelá. Navazuje na svého předchůdceO exteriéru si každý udělá svou, subjektivní představu. Jsem si vědom toho, že se vůz převážné většině populace příliš nezamlouval, ale o to více přitahoval jiné. Patrně nejdiskutabilnějším prvkem vozu je jeho příď, která je jaksi „dvoupatrově“ řešena. Ta by svou kulatostí a tvarem mohla připomínat mořské živočichy. Zaujalo mne rozdělení světlometů. Jsem rád, že se Fiat vydal ryze originální cestou, ve které hlavní, tvarově malé světlomety, umístil do „prvního patra“ přídě, přičemž „druhé patro“ bylo nositelem mlhových světlometů. Celek působí velmi nekonvenčně, až tajemně. Nicméně, veřejnost byla neúprosná…Automobil nabídl zajímavý systém konfigurace sedadel 3+3 (podobně jako u předchůdce, který nabízel rovněž šest míst, avšak v rozdělení 2+2+2) což se později vyskytlo i u, charakterově nejbližšího konkurenta, Hondy FR – V, jejíž karosérie mi evokuje krabici, to vše s ostře řezanými rysy. Ale to odbočuji. Velký klad Multiply představuje prostornost a celková vzdušnost interiéru, s čímž koresponduje krásný výhled na všechny strany. A když už jsem uvnitř, zde se na chvíli zdržíme, neboť nás čeká opravdu zajímavá podívaná…
… tu tvoří architektura palubní desky. Ta vyniká členitostí a originálními prvky, například samostatně situovanou topnou soustavou ve tvaru jakési „kopule“. Přístrojová deska jako celek je velmi originální, kombinuje plast a barevné, látkové čalounění. Pocit prostornosti dokresluje i absence středového panelu.
…Multipla by mohla připomínat slavného Quasimoda od Victora Huga , který byl sice ošklivý, ale laskavý a plný lidského tepla. Já bych u ní viděl zcela výstižné přirovnání k ošklivému káčátku, které je natolik nevšední (nebo chcete – li rovnou ošklivé), až je krásné…O tolikrát zmíněnou originalitu vůz přišel při faceliftu, uskutečněném v roce 2004, kdy se příď stala o poznání konvenčnějším celkem, než tomu bylo dříve. Filosofie karosérie však zůstala věrná původnímu návrhu, který se dodnes nezměnil. Vůz je sice elegantní a líbivý, nicméně klasicky tvarovaná příď má tendenci působit naroubovaně. Zkrátka se k originálnímu zbytku příliš nehodí……
Tak co s ní? Máme ji obdivovat, nebo zavrhnout? Co si o tom myslíte? Multipla je typickým příkladem rozpolcení populace – buďto se zalíbí, nebo zprotiví. Nic mezi tím. Já si na Multiple cením originality, nevšedního rozmístění sedadel 3+3 a skvělé prostornosti interiéru.
A nyní trocha historie…
MEGANE vs. GOLF – jak to vidím já RENAULT AVANTIME – nepochopená krása.
111 Responses to FIAT MULTIPLA – polarizátor č.1
[1]
8. 3. 2009 v 15:19Culdaraztriptaco
(97) Sice nejsem bůhvíjaký znalec militaristiky, ale tak trochu se o ni zajímám. Dík za zajímavé video 🙂
[2]
8. 3. 2009 v 15:39T613
Kolmare to video jsem neviděl driftování s tankem ano. Shodou okolností taky s Leopardem 2, ale švédskou verzí Strdv 122
http://www.youtube.com/watch?v=xhbBWNcV5dA na utube najdeš i driftující polskou T-55, či ruskou T-90 😉
[3]
8. 3. 2009 v 18:04GTI
[99] Vycházíš z loňských čísel? Doplň prosím pořadí o jednotlivé značky a k nim přiřaď čísla, ať to máme na stole… Astra coupe byla Astra coupe. Calibra pokračovatele neměla.
[4]
8. 3. 2009 v 18:06GTI
[100] Odborníci v muzeu designu by ti měli vysvětlit, proč tam ta Multipla je 😀 Proč bych měl mít z fiata kopřivku? Je to vozidlo, které bych si nikdy nemohl pořídit. Jako jedno z mála… Tím dalším je Rolls-Royce. Toho ovšem z úplně jiných důvodů 😀
[5]
8. 3. 2009 v 19:09kolmar
(102) GTI Astra Coupe mala vo vyrobnom programe nahradit uspesnu Calibru, cize je to jeho nastupca (v portfoliu znacky). To ze nebola taka uspesna je uz druha vec
[6]
8. 3. 2009 v 20:48h0n7a
Multipla se mi dřív vůbec nelíbyla, ani ze předu a ani ze zadu, opravdu mi to přípomínalo ošklivé káčátko. Když jí ale táta přivez asi před rokem v béžové barvě na 15´ a dieslu kolech tak jsem si to auto zamiloval. Najednou mi to auto připadalo jako skvělej nápad, design který se neokouká, interiér prostorný a takový veselý prostě funny, ne jako VW nebo francouz. Pohodlný sitze narozdíl od Espacu. To auto je opravdu skvělý, ale můsí ho člověk pochopit, jinak mu bude připadat ošklivý.
[7]
8. 3. 2009 v 20:49Culdaraztriptaco
(104) Neboj, v muzeu na to mají své důvody, proč tam Multipla je.
[8]
8. 3. 2009 v 21:15Culdaraztriptaco
(106) Přesně, jak píšeš – člověk ho musí pochopit. Jakimle se s ním sblíží, zamiluje si ho jak po provozní stránce, tak po obecné.
[9]
9. 3. 2009 v 8:59Beaumont
[103] GTI: Milerád, zdroj http://www.acea.be, počet prodaných ks a podíly na trhu OA + LUV za rok 2008 a za tzv. „enlarged Europe“:
VW 1 788 326 10,4%
FORD 1 472 023 8,6%
RENAULT 1 432 636 8,3%
OPEL 1 294 456 7,5%
PEUGEOT 1 198 228 7,0%
FIAT 1 195 667 6,9%
CITROEN 1 064 878 6,2%
[10]
16. 3. 2009 v 20:38Multipla a vše kolem
Co jen napsat za komentář .. Kdo se nesvezl, nepochopí. Multipla se zakousne za nechty, ale jen těm, co odbourají hloupé řeči a svezou se. Multipla není jen auto, je to člen rodiny. Tato slova pochopí jen člověk se srdíčkem . Koukněte na http://www.multiplaklub.cz a možná pochopíte více.
[11]
16. 3. 2009 v 22:30Culdaraztriptaco
(110) Zdravím. Vím, o čem mluvíte. Mě stačil pohled na karosérii, abych si toto auto oblíbil. Vaše stránky znám. Máte dobrý vkus.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.