-
ŽENEVA 2009 (2. díl) – originální trojka
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška – www.cardesignclub.7x.cz
Přicházím s druhým dílem našeho rychlopřehledu o novinkách ze svátku každého motoristy, ženevského autosalonu. A jak bylo řečeno v minulém dílu, hlavním tahounem dnešního rozboru budou studie.
Prvním kouskem budíž model, který se rozhodl přehodnotit dosavadní image bavorského výrobce sportovně – luxusních automobilů, které se zpravidla líbí co nejširšímu spektru zákazníků. U posledních kousků to však neplatí! Kouzelník Chris Bangle si s designem bavoráků pohrával natolik troufale, že zcela přehodnotil jejich tvarosloví a obecnou auru modelů BMW mírně či více dochutil svým vlastnoručním kořením, které se stalo terčem polemiky. To sem ale ani tak nepatří…
Avšak u BMW 5 GT to chlapíci u BMW s pověstným kořením krapet přehnali a vytvořily kreaci, o které se bude vášnivě diskutovat ještě dlouhá léta po ukončení výroby její desáté generace.
Kdybychom měli jasným způsobem definovat její karosářské poslání, nešli bychom daleko k čarovnému slůvku crossover. Je to vlastně hatchback z vyšší střední, kombinující to nejlepší z řad 7, X6 a přirozeně 5. Po stránce filosofie a praktičnosti se jedná o takřka ideální karosérii, která kombinuje skvělý přepych limuzín a praktičnost a obecnou všestrannost velkého, rodinného liftbacku. A jak se můžeme na vlastní oči přesvědčit, Škoda Superb byla autorkou skvělého patentu, který se už pomalu dostává i do prémiové ligy. Tím jest systém Twindoor, alias systém otvírání víka zavazadlového prostoru, kombinující vlastnosti sedanu a celoplošné otvírání liftbacku.
Co se týká mého pohledu na design této kombinačky, nejvíce na ní kritizuji záď, která mi svou nesourodostí chvílemi až podezřele připomínala design Ssangyongů. Celé auto je poněkud zmatené, výsledný dojem se snaží zachránit smyslná příď s tajemným výzorem a rafinovaným charakterem…
…
Nyní s podíváme, namlsání nezvyklou karosérií předobrazu zanedlouho sériového GT pětkové řady BMW, na tvarově nesmírně vyzívavé, nebojím se až říci lunární vozítko, dokonalé, organické dílo, Nissan Qazana.
Ano, při pohledu na jeho tvary si vzpomenu na jedinečná díla mistra Kaplického, která se nesla plně v duchu bio – designu. A stejně tak jako třeba na „chobotnici“ alias národní knihovně, ani zde, na Nissanu Qazana, nenaleznete takřka žádnou hranu.
Uchvátilo mě umístění předních kruhových světlometů. Ty doplňují další, umístěné „o patro výše“, ty však mají „klasičtější“ tvar.
Interiér své organické poslání plní dvojnásob. Stylisté se zde inspirovali svobodným tvarem komponentů z motocyklu, například v případě celku, který tvoří středová konzole, řadící páka a loketní opěrka, jež evokuje palivovou nádrž, společně se sedlem. Palubní deska je ladná, při jejím tvoření letělo pravítko s ryskou do koše…
Milým překvapením je fakt, že se tento koncept chystá do sériové výroby. Mělo by se jednat o doplnění modelové palety, přičemž by se vůz velikostně nacházel pod Quashqaiem. Avšak jeho snového designu se v sérii s největší pravděpodobností nedočkáme…
..
Jednou z největších pecek autosalonu byl koncept od značky, která vždy platila za licenčního producenta vysloužilých Renaultů a jejíž prioritou byla snaha o co nejlepší poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Tomu všemu se podřídil design, což bylo nejvíce patrné na projektu Logan. Přísné, „žiletkovité“ tvary, strohý a věcný interiér a aura automobilu za 5000 Eur. Mocné ruce strohosti se naštěstí částečně vymanilo subkompaktní Sandero. Nicméně, ani se nechce věřit, že je následující koncept od Dacie…
…ta se ale, po úplném přivlastnění Renaultem, stala producentem vcelku působivých koncepčních automobilů. Jistě si vzpomínáte na velmi atraktivní předzvěst Loganu MCV, model Logan Steppe.
Ale zpět ke konceptu Dacia Duster. Charakterově má poměrně blízko ke Škodě Joyster, jinak se jedná o zcela svébytný automobil, vyznávající dynamický, chvílemi až dramatický styl. Na karosérii mě zaujaly chvílemi velmi precizně stylizované detaily, které vkusně korespondují s atraktivními a tvarově velmi smělými klikami dveří. Vše je laděno do ostřejších tvarů. Toto tvrzení dokládají i zadní sdružené svítilny, které svým hravým tvarem vytváří krásné, nostalgické vzpomínky na dětská léta, kterým občasné hrátky s prakem nebyly cizí. Ale nezbývá nám nic jiného, než zamáčknout slzu v oku a pokračovat…
Zaujme bohaté prosklení efektního interiéru, který kombinuje velmi poutavé a zdravě futuristické tvary. Palubní deska je plynulá, svým tvarem připomíná pocit svobody a nespoutanosti…
Pochybnosti, že se tento koncept stane realitou, jsou neutuchající. Dacia je low – endový výrobce levných a spolehlivých automobilů, které za solidní peníz odvedou poctivý kus práce. A její poslání se pravděpodobně nezmění. Ve větším rozmachu jí totiž brání velmi nízká image značky…
…
Ani přes ostré drápky recese jsme letos nebyly ochuzeni o poutavé koncepty a smělé vize. Takovou jejich menší ochutnávku právě dočítáte…
ITALSKÉ TIRAMISU ŽENEVA 2009 (1.díl) – Krize nekrize.
58 Responses to ŽENEVA 2009 (2. díl) – originální trojka
[1]
23. 3. 2009 v 22:23Culdaraztriptaco
Tak 507, ty mi nemáš co radit. Nad odpovědí pro Tebe nehodlám amortizovat klávesnici, trubko…
[2]
23. 3. 2009 v 23:04Navtech
[40] Avantime… jen se bav, to je v pořádku, ale taky si zkus něco z těch pro tebe negativních reakcí vzít, nebo se nad tim aspoň zamysli. To ti jistě neublíží. Třeba z těch pěti let bude jenom rok.
[3]
24. 3. 2009 v 10:34Pierro
Avantime já se ti divim, že tomu malýmu sprostýmu sráčovi (matelkovi) neblokneš přístup na svůj bolg. Já bych se pod svým článkem od tohoto drzého smráděte takhle urážet nenechal…
[4]
24. 3. 2009 v 14:19507
Inak, k tomu, že Avvantime nepozná výrazy slov. „Avantime je revolučnejší než DS“. Revolučné je to, čo spôsobilo revolúciu. Avatnime zostal sám.
[5]
24. 3. 2009 v 14:20507
53: Sráč posratý si ty.
[6]
24. 3. 2009 v 14:24Avantime
Pierro, taky jsem nad tím uvažoval. Za ta slova si to 507 zaslouží. Ještě jedna vulgární urážka a 507 se rozloučí s jakýmkoli komentářem na můj blog!
Neumí se chovat a dokonale si překrucuje cizí poznatky.
Naposledy opakuji – řekl jsem, že je Avantime revolučnější než DS v oblasti designu, nikoli techniky.
[7]
24. 3. 2009 v 14:28507
Ako môže byť revolučný, keď zostal jediný. Vieš čo to je revolučné?
[8]
24. 3. 2009 v 18:53T613
(57) ve škole jste se , v hodinách dějepisu, neučili, že ne všechny revoluce končí úspěchem? 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.