-
Hummer opět porazil „ekology“
Není to tak dávno, co pařížská radnice zakázala vozům SUV vjezd do centra. Ovšem Hummer H1 má homologaci jako náklaďák. Zákaz, který úspěšně potírá kdejakou miniaturu, která se provinila jen trochu vyšší stavbou karoserie, se ho netýká. Navíc vlastně nikdy nikdo onen zákaz rozumně nezdůvodnil. SUV sice zabírající více místa na výšku, to ale pochopitelně ve městech nehraje vůbec žádnou roli (proč se asi taky staví výškové budovy?). A kdekterá limuzína vyšší střední třídy zabírá na délku a šířku víc místa než SUV.
Iniciativu „spasitele planety“ nyní přebrala Itálie. „Ekologové“ tam prosadili zvýšenou daň ….na auta, která více zněčišťují? Ale co Vás nemá. Samozřejmě, že ne. Zdanili více ty výkonnější. Každý kW nad 100 dostane extra penalizaci. Svou roli sice, pravda, hraje i kategorie Euro emisí, do které vozidlo spadá, ale v praxi spíše velmi podružnou. Na mušce opět byly zejména politicky nekorektní vozy. Jenže vojenská verze Hummeru H1 má výkon pouhých 112 kW!!! Tenhle „drobeček“ tak platí „ekologickou daň“ naprosto stejnou, jako kdekterý malý hatchback. Nejmodernější civilní verze H1 2006, která žere podstatně méně při výrazně větším výkonu ( 224 kW) a je tedy bezpochyby ekologičtější, platí tuto daň vyšší. Jakto, že každý evropský zákon o „ekologickém motorismu“ vyústí v takhle iracionální paskvil?
Odpovědní lidé v EU jsou totiž již dávno známí pod přezdívkou „melouni“. Zelení navrch, rudí uvnitř. Cílem podobných zákonů není čistší vzduch. To by se změřily a porovnaly emise a tečka. Bez ohledu na zdvihový objem, výkon, výšku, počet míst atd. Jenže podobný zákon by dopadl nejsilněji doopravdy na ty, kteří zasviňují tuhle planetu nejvíc. Na nejchudší vrstvy. Rozhašené škůdky, obstarožní dieselové fiátky, peugeoty, fauvéčka a prostě celé spektrum nemajetných. Podobný zákon by byl politickou sebevraždou pro každého zákonodárce a pro politika „melounového“ sebevraždou trojnásobnou, protože – odkud se asi rekrutují jeho voliči? Nehorázné pokrytectví, se kterým melouni podepsali Kyotský protokol, který vůbec nedodržují, o sobě dalo znovu vědět. Já jen s pobavením čekám, odkud na to půjdou soudruzi příště. Co třeba porovnávat průměr výfuku? :-)))
Chtěl bych mít Hummer
Chtěl bych mít Hummer v khaki laku,
chtěl bych s ním kroužit po Václaváku.
Vpředu by měl chromované nosníky,
shraboval bych s nima ekology, hipíky.
Využil bych ho v našem drsném podnebí,
brodil bych se ulicema při havárii potrubí.
V ulici Politických vězńů před ústředním výborem,
mával bych drze americkým praporem.
Chtěl bych ho pro jistotu s vodním dělem,
takový skvost se brání těžko holým tělem.
Na korbě bych vozil mnoho užitečné hmoty,
barely s kolou a ostnaté ploty.
General Motors – nejrychleji rostoucí prodeje Lelandův Lincoln, Lincolnův Town Car
255 Responses to Hummer opět porazil „ekology“
[1]
1. 11. 2006 v 18:57GTI
:-))) Dokonalé :-))) To víš, italové… za presidenta komouše… jednou prostě všechno zase srovnáme do lajny a každého vybavíme koloběžkou… to je náš cíl… všichni tyhle hlávkoví saláti greenpitschi a podobní chrobáci… to je jen touha zaujmout zdánlivě povznášející pózou, činěnou ovšem zpoza vystrašenejch brejlí a nenaplněnejch životních snů… P.S. Nevěděl jsem, že máš střevo. Teda básnické 🙂 Velká poklona, pane.
[2]
1. 11. 2006 v 19:11Lonestarstate
Taky tlustý, tenký i slepý. :-)) Díky.
[3]
1. 11. 2006 v 20:32GTI
Tahle neznám… ale to básnické je schopné 🙂
[4]
1. 11. 2006 v 21:45Ricardo
Nezbývá než souhlasit. Sice nejsem zrovna fanda H1 ale zastávám názor že SUV nejsou v ničem horší než klasika. A v mnoha věcech jsou naopak lepší. PS: báseň super. Už tady jednou byla, spojení „V ulici Politických vězńů před ústředním výborem // mával bych drze americkým praporem“ si dobře pamatuju 😉
[5]
1. 11. 2006 v 21:52Lonestarstate
Ricardo: Ano, byla kdysi v diskusi. Gratuluju k pamatováku. 🙂 Já jsem spíš „limuzíňák“ a off-road tedy taky není přesně moje krevní skupina, ale budu ho bránit do posledního dechu. 😉
[6]
2. 11. 2006 v 6:14Troll
…..nekorektní článek… Obecně platí , víc kw – větší spotřeba – větší emise . A k čemu vlastně , když jsou rychlostní limity….? K zábavě ? Na silnici? Asi ne! Dost lidí to už začíná chápat.
[7]
2. 11. 2006 v 9:26GTI
Trolle… platí taková přímá úměra… čím víc Hummerů na silnici, tím víc „chápavých“ u tyčí v metru… říká se tomu syndrom melounu… na vrchu zelenej, uvnitř rudej… morbidní světonázorová kombinace… Mimochodem… nevím o jaký fyzikální zákon se opíráš… ale s tou obecnou úměrou o provázanosti výkonu se spotřebou… tady bych byl velmi opatrný… zejména ve vztahu k emisím. Vím ovšem o jiné, nepřímé, úměře – čím víc hlávkovejch salátů, tím menší naděje pro lidstvo.
[8]
2. 11. 2006 v 9:35Lonestarstate
Ano…“obecně platí“. Přesně o takových osvícencích píšu. Obecně platí i to se širším výfukem 😀
[9]
2. 11. 2006 v 10:48Lancer
Co to ten Trollda trolli za kraviny?! Mimochodem, prave jsem se vratil z Londyna, kde jsem se doslechl, ze jedna ctvrt vybira poplatky (ted uz si nevzpominam, o co presne slo… parkovne? nevim) pro SUV 4x vyssi nez pro ostatni auta. Vyjimku ma pouze hybridni Lexus RX400h, coz je dalsi ekologicka rudo-zelena kampan, protoze spousta SUV jsou daleko ekologictejsi a ani to nemusi byt hybridy… Svet je divne misto, kde hloupost, zavist a rude smysleni bude mit vzdy velke zastopeni. Jeste, ze se najde par lidi, kteri maji ty spravne nazory. Bravo Lones, paradni a vystizny clanek a oda na H1 nema chybu!!!
[10]
2. 11. 2006 v 11:37Ricardo
Určitá skupina lidí nesnese pohled na SUV protože vidí že jeho majitel má dost peněz na to aby si místo Matize koupil pořádný auto. Obecně se toto dá vztáhnout i na limuzíny, jenže ty tolik navyčnívají z davu a navíc – čím by pak jezdili zelení politici? PS: „monster-SUV“ Qashqai má stát lehce přes půl miliónu a emise bude mít jako každé druhé auto z nižší střední.
[11]
2. 11. 2006 v 12:21GTI
Jasně
[12]
2. 11. 2006 v 16:13Lonestarstate
Lancer: Moc děkuji. A ta londýnská zvěst je děsivá…
[13]
2. 11. 2006 v 17:54Hovín
to je dobrře, velky auta do mesta nepoustet
[14]
2. 11. 2006 v 19:23Ricardo
Hovíne velký auta? Jako třeba S-Klasse, BMW 7er, A8? Nebo dodávku co vozí rohlíky do pekárny?
[15]
2. 11. 2006 v 20:53GTI
Jak definuješ pojem „město“… kudy by jezdili, když 99% průtahů vede obcemi a městy? A jak definuješ, Hovíne „velká auta“? To jsou ta větší, než máš ty, nebo ta menší? Nakonec… co takhle zakázat život… to, myslím, by vyřešilo úplně všechno…
[16]
2. 11. 2006 v 21:47Lancer
Hovnec s trolldou dnes davaji svym jmenum za pravdu :-))
[17]
3. 11. 2006 v 0:25Gary
Hezkej článek i básnička. Zákonodárci už bohužel dnes nejsou schopni přijímat jednoduchý, logický a účinný zákony. Čím to je? Na druhou stranu, svoboda jednotlivce se nedefinuje možností jezdit s Hummerem na Václaváku.
GTI a spol: člověk někdy tak podlehne opojnému pocitu početní převahy, že začne dělat voloviny, co? 1/ pojmem město se definuje centrum (zpravidla historické jádro) města 2/průtahy a obchvaty s tím nemají nic společného 3/ velká auta se dají snadno definovat pohotovostní hmotností 4/emise jsou hezká věc, ale to, kolik škodlivin do ovzduší nakonec odejde ovlivňuje i spotřeba (emise se měří při jistém rozmezí průtoku výfukových plynů a škodlivé látky se udávají v mg/m3) tady těžká auta logicky vynikat nebudou.
Souhlasím s kritikou špatných zákonů, ale to neznamená, že nemá smysl omezovat vjezd autům, která jsou těžká a zatěžují (poškozují) komunikace v historických částech měst (to je totiž ten důvod v itálii), jsou mnohem více nebezpečná (chromované nosníky, když se potkají se sedmiletým dítětem jdoucím do školy…), spotřebují více paliva a tím vyprodukují více splodin (NOx,CH,CO,SO2 vycházející z aut popojíždějících v koloně, třeba zase u té školy…) O obratnosti těchto aut v zácpách a tudíž jejich přispění k nim pomlčím. Stejně jako si nevezmu do divadla nebo do opery bagančata a maskáče, nemusím jezdit s polonáklaďákem na Václavák. Teda pokud si tím nechci něco dokazovat.
[18]
3. 11. 2006 v 8:59Onyx
Gary, naprosty souhlas! Tentokrat se ke GTI nepriklonim ani na moment. Vsichni mame svy zkusenosti s politikou, takzek do by cekal, ze prvni vlastovky tohoto typu budou dokonale do posledniho putniku. Troufam si rict, ze nikdo. Ale je dobre, ze se tim nekdo zacal konecne zabyvat. Nechceme si prece nicit planetu do nekonecna…
[19]
3. 11. 2006 v 9:08GTI
Zákazy vjezdů aut větších, než Smart do měst… tedy abych byl přesný… ke kašně na náměstí, jsou než produktem zelenejch mozků, kteří spásu světa vidí ve vlastní (ne)schopnosti dirigovat ostatní. Nejsou malá a velká auta. Jsou auta. Takže pokud je zájem vytěsnat auta z center měst, pak se bude muset měřit všem stejným metrem… nikoliv ovšem rozvor, ale zákaz vjezdu.
[20]
3. 11. 2006 v 9:13Onyx
..je to jedna z interpretaci, ktera by se dala pouzit. Nic proti tomu.
[21]
3. 11. 2006 v 11:01Ricardo
Gary a Onyx: SUV se přece nedefinují jen hmotností – malá SUV váží míň než středně velké sedany a podstatně míň než zásobovací náklaďáky které nakonec stejně dostanou vyjímku. Co se týká těch emisí – dnešní auta bez problému překonají hodnoty aut (aspoň dieselů určitě) z doby před normami Euro, ty by přes vaše zákazy prošly bez komplikací a jezdily po centrech měst dále. A na závěr historické budovy – v každém větším městě je jejich okolí obklopeno pěší zónou, která chrání nejen budovy samotné ale i chodce na ulicích.
[22]
3. 11. 2006 v 18:36Lonestarstate
Gary: Já tě moc nechápu. Teda…nechápu tě vůbec. Píšeš „to neznamená, že nemá smysl omezovat vjezd autům, která jsou těžká a zatěžují (poškozují) komunikace v historických částech měst (to je totiž ten důvod v itálii)“ Ale já slyšel jen o zdražení pro výkonnější auta. To je přece o něčem naprosto jiném a toto zdražení je sotva zaměřené na váhu…to by se asi penalizovala váha a ne výkon. Taky píšeš „O obratnosti těchto aut v zácpách pomlčím“ Pár (vlastně hodně) zácp jsem zažil a VŠICHNI včetně Smartů v nich stáli resp. popojížděli stejně. Jen skůtry měly výhodu. Počkat…vlastně nepopojížděli všichni stejně. Pár socek v malých starých autech jelo ultra-plynule kvůli uspoření pár kapek benzínu a tím frontu neúměrně prodlužovali. Rozestupy místama nabíraly neuvěřitelných rozměrů…
[23]
4. 11. 2006 v 17:03Alessio
tak ale asi se shodneme, že kdyby všichni obyvatelé prahy 1 měli hummera, že doprava půjde do háje 🙂
[24]
8. 11. 2006 v 17:32Lonestarstate
Alessio: Absurdní představa, že by titíž lidé milovali H1 a byt v žížalí ulici poblíž Staromáku 😀 Samozřejmě své k svému. A kdyby všichni měli Smart ForTwo, který nemá naprosto žádné vlastní deformační zóny ale spoléhá, že všechnu kinetickou energii pohltí větší auto, které použije jako polštář, většina bouraček i v relativně nízkých rychlostech by končila smrtí. 😉
Komentáře nejsou povoleny.