-
VLIV DOMACI AUTOMOBILKY, PRODEJE 2007 (2)
Neni zadnym tajemstvim, ze se aktivne zajimam o automobilove trhy Evropy. Automobilovy marketing neni jednoduchou zalezitosti a na urcity trh ma vliv mnoho faktoru. Konecnym vysledkem jsou pote prodeje jednotlivych znacek. Vyska prodeju zalezi prave na vlivu te ci one automobilky, demografickemu postaveni trhu, castecne i na historii, apod. Zde se nechci rozepisovat, aby clanek byl co nejjednodussi a nejsrozumitelnejsi.
Jednim, snad nejsilnejsim vlivem prodeju automobilu je „symptom“ domaci automobilky. Je prakticky pravidlem, ze domaci automobilka proda v dane zemi nejvetsi pocet automobilu. Tento obrovsky vliv vsak nezustava uvnitr hranic dane zeme a v mensi mire ovlivnuje prodeje v okolnich zemich. Slovo „symptom“ uzivam zamerne. I kdyz domaci automobilka proda nejvic, nevypovida to nic o kvalitach domaciho vyrobku. Jde pouze o historicke spojeni zakaznika s vyrobkem. V dnesni dobe globalizace se „symptom“ domaci automobilky pomalu meni.
Takze velmi zjednodusene receno, domaci automobilka vzdy proda na domacim trhu nejvice vozu. Samozrejme, ze nejlepsim prikladem jsou prodeje u nas, kdy Skoda proda nejvic vozu. Jenze cesky/slovensky trh by byl prilis lehkym argumentem uz proto, ze tyto trhy jsou velice nezrale.
Silne postaveni domaci automobilky dokazuje nejvetsi automobilovy trh Evropy, trh nemecky. Poptavka po autech se na trhu naseho zapadniho souseda propadla nejvice za poslednich 17 let. Castecne je to dano zmenou danoveho zakona a zvysenim VAT (DPH).
Pet nejprodavanejsich v Nemecku:
1. VW 19,3% (pokles prodeju o 12%)
2. Mercedes Benz 10,4% (-4,4%)
3. Opel 9% (-15%)
4. BMW 8,1% (-6,4%)
5. Audi 7,9% (-5%)Obrovskym uspechem je automobilka Dacia, ktera si mezirocne polepsila o 175% (!!!), prodeje Suzuki poskocily o 13% a Chevrolet o 9%.
Dukaz vlivu domacich automobilek je zde nezvratny, pomuze samozrejme zapadni soused naseho zapadniho souseda. Zde je videt jaky vliv ma domaci automobilka a castecny vliv automobilka okolnich zemi. Zde je tez videt, ze vliv okolnich automobilek roste diky globalizaci. Toto se casto stava na ukor domaciho prodejce.
Pet nejprodavanejsich ve Francii:
1. Renault 21,5% (-6%)
2. Peugeot 17% (-2%)
3. Citroen 13,5% (+7,5)
4. VW 7% (+1%)
5. Ford 5% (+7%)Na Francouzskem trhu je patrne, ze ze i pres spatne vysledky kvalitativnich mereni se domaci vyrobek v podobe Renaultu prodava stale dobre. BMW si mezirocne polepsilo o 22%, Dacia o 75%, Mini o 70%, Honda o 33% a Mitsubishi o 75%.
Zajimavym trhem je trh italsky. Zde se prolina dominace prodeju domaci automobilky, vliv automobilky okolnich statu a prodeje automobilky bez primeho vlivu (demografickeho primeho kontaktu)
Pet nejprodavanejsich v Italii:
1. Fiat 24% (+11%)
2. Ford 8% (+11,5%)
3. Opel 7% (+9%)
4. VW 6% (+7%)
5. Toyota 5,7% (+5,5%)Ano italsky trh se probouzi. Domaci automobilka si udrzuje velky naskok, automobilka z okolnich zemi si udrzuje vliv a automobilka bez primeho kontaktu je v zavesu. italsky trh muzeme brat jako sablonu automobilovych trhu. Vsechny zakladni aspekty vlivu jsou zde nazorne obsazeny. I na italskem trhu jsou zaznamenany nektere uspechy. Chevrolet si polepsil o 22%, Skoda o 26%, Dacia o tezko uveritelnych 370% (!!!). Sam Fiat prodal o 60 000 vic vozu nez v roce 2006.
Zde byly tri automobilove trhy s domimamci domaci automobilky. Jde o opakovany jev, vede domaci automobilka, nasledaovana automobilkou okolnich zemi. Po nich vzdy nasleduje automobilka bez fyzickeho kontaktu. V pristim clanku se rozepisi o zemich bez „symptomu“ domaci automobilky.
BEZPECNOST A NCAP 2007 PRODEJE PRODEJE 2007
24 Responses to VLIV DOMACI AUTOMOBILKY, PRODEJE 2007 (2)
[1]
19. 1. 2008 v 12:03jumpingjoker
Sice nic nepředvídatelného, ale je zajímavé hlavně to shrnutí na konci = že je to pořadí vždy stejné. Jinak moc se těším na trh Spojených království Anglie a severního Irska.
[2]
19. 1. 2008 v 19:19Forester
Opět se mi něco nelíbí. A to tvoje vyjadřování v číselných hodnotách. Itálie Ford si polepšil o 8% ale celkově má + 11% což znamená, loni auta odkupoval? Předpokládám, že ne. Tedy meziroční rozdíl (možná by bylo záhodno to tam dopsat). Navíc mi připadá, že procenta jsou na nic pokud nevidím aspoň jediné číslo kolik se tech prodalo pak to musím začít vyhledávat na netu a je to k ničemu.
[3]
19. 1. 2008 v 19:42marianek
[2] Forester: mas to napsane u VW. Prvni cislo je cast trhu a druhe rozdil prodeju oproti minulemu roku. Pokud chces vedet presne cisla prodeju, najdi si to na internetu. Podil trhu je jednodussi a prave jednoduchost cteni byla cilem meho clanku.
[4]
19. 1. 2008 v 19:44marianek
[1] jumpingjoker: Je velky rozdil mezi prodeji v Anglii a v Irsku. Znovu ale je pravidlo stejne.
[5]
21. 1. 2008 v 19:31RS
Hra čísel je složitá, a nejlepším příkladem jsou „neuvěřitelná“ čísla Dacie. Nic proti ní nemám, ale když prodá v jednom roce 100ks a v následujícím 500ks je to určitě menší úspěch, než když kdokoliv jiný prodá 200.000ks, byť i že předtim prodal o 10.000ks více tzn. meziročně má 5% pokles.
[6]
22. 1. 2008 v 7:11marianek
[5] RS: ano, pokud by slo o kratkodobe prodeje. 5% pokles v prodejich zajete automobilky je v mnohych pripadech duvod ke snizovani nakladu a naslednemu propousteni. Nesledujici rok je po propadu 5% rozhodujici. Samozrejme, ze duvody propadu se musi vysvetlit nejdriv.
[7]
22. 1. 2008 v 9:57prekladys
Dacia skutečne není v Evropě takový fenomén, jak to snad z procent může vypadat. Především nástup nové generace Hyundai/Kia začíná její čísla na nefrancouzských trzích tlačit dolů. V CZ, SK a DE to dokonce vypadá, že sedan již zcela zaplnil někdejší mezeru na trhu.
[8]
22. 1. 2008 v 10:11marianek
[7] prekladys: Fenomen neni, prodeje ale rostou. Zajima me jak si povede v 2008.
[9]
22. 1. 2008 v 16:49PREMDA
Zas jednou zajímavej článek. Bez zbytečných blábolů jak u sousedů a fakta, který se nadají kritizovat. BRAVO
[10]
22. 1. 2008 v 22:10marianek
[9] PREMDA: o faktech to prece je. Ty se nedaji prekrucovat, tak jak se to dela (spravne rikas) u sousedu.
[11]
23. 1. 2008 v 7:15T613
Uvést procenta bez uvedení (alespoň) velikosti trhu je sice líbivé a jednoduché, ale vcelku o ničem vypovídající. To by ti řekl, kterýkoliv šéf pro kterého by si dělal analýzu. Nárůst o tisíc procent mě může u jednoho trhu úžasem srazit na kolena, ale u druhého trhu by mi to nestálo ani za zívnutí. Navíc pokud se někdo pustí do zpracování analýzy měl by být připraven na doplňující otázky, a pokud-li autor odkáže čtenáře, aby si vyhledal podrobnější údaje někde jinde, posouvá to analýzu do kategorie jedna paní povídala (rozhodně netvrdím, že to tak je!).
Snaha o zjednodušení je sice hezká věc, ale nesmí jít na úkor informační hodnoty. Neuvedení, alespoň údaje o velikosti trhu tomuto jinak zajímavému (i když ne překvapujícímu) článku dle mého záměru dosti uškodilo.
[12]
23. 1. 2008 v 16:16marianek
[11] T613: V tomto clanku slo vice o nazorne priklady vlivu domaci automobilky a poukazani na to jak si zakaznik vybira automobil. Jde o opakujici se jev na kazdem trhu.
Pocty prodeju jsou v tomto clanku druhorade.
[13]
23. 1. 2008 v 16:40t613
No já ti nevím. Napsat článek o vlivu domácí automobilky na trh je tak trochu mlácení prázdné slámy. Myslet si, že s globalizací se v Evropě tento trend mění nemáš nijak podloženo, je to tedy jen tvá domněnka. S tvých uvedených čísel je jasné, že se Evropské, respektive domácí (viz Francie) požírají navzájem. Pokud se chceš odvolat na vývoj v USA musím ti připomenout, že Evropané jsou mnohem větší šovinisté.
[14]
23. 1. 2008 v 16:55marianek
Vliv globalizace na automobilovy trh byl castecne uvahou. Na druhou stranu, ryze japonska automobilka dnes vyrabi i v USA, VB i v Turecku. Uspech v USA je take nepopiratelny. Samozrejme cilem je snizit naklady a v tom je Toyota prukopnikem.
Automobilky Kia a Hyundai pronikly na evropsky trh uspesne. Verim, ze behem 5 let se prodeje zvysi o 30% take diky tovarnam v CR a SK. Takoveto rozsirovani vyrob kolem sveta je typickym jevem globalizace. Samozrejme, ze jde o domnenky nicim nepodlozene.
[15]
23. 1. 2008 v 17:29t613
Jak již jsem říkal. Evropa je mnohem více šovinistická než USA a k automobilům přistupuje rozdílným způsobem. To že teď Ceed boduje de facto nic neznamená. Bylo zde období, ve kterém jsem potkal na každém kroku Mazdy, ale toto období prostě s další generací razantně polevilo. Předpokládám, že se Ceedem to bude to samé.
[16]
24. 1. 2008 v 18:24tv
Vcelku zaujimava informacia, ale este by sa zislo ju doplnit o GB a Spanielsko. Najma v tej druhej krajine to bude uplne naopak, kedze Seaty sa tam maloco predavaju, no zase mozme francuzske automobilky povazovat za takmer domace, vsetky tri tam maju tovarne a produkuju tam vacsinu masovych modelov.
Inak je to skor netradicne zhrnutie a komentar statistiky, akurat ze mi tam v tomto kontexte nepasuje veta:
a Francouzskem trhu je patrne, ze ze i pres spatne vysledky kvalitativnich mereni se domaci vyrobek v podobe Renaultu prodava stale dobre.
Ak sa tvaris, ze si expert na statistiku, potom uved, kde, ako, kto, preco,… atd. prisiel k tym „spatnym vysledkom“. Inak je to akurat tak subjektivny pocit prilis horliveho citatela auto.cz…
[17]
25. 1. 2008 v 1:27marianek
[16] tv: Staci si precist statistiky TÜV. Francouzske automobily okupuji dolni pricky. Forbes uvadi podobne vysledky.
[18]
25. 1. 2008 v 16:25marianek
[16] tv: Ve Spanelsku maji asi siestu, ale jeste se mrknu.
GB: 1. Ford 14,5% (+1%)
2. GM Vauxhall 13,8% (+10%)
3. VW 8,2% (+3,7%)
4. Peugeot 6% (+1%)
5. Renault 5,3% (-8%)
Ford byl ve GB vzdy jednickou a zatim si svou pozici drzi. Zajimavy bude rok 2008. Vauxhall roste a polepsuje si. Verim, ze po nastupu nove Insignie (pokud se povede) se Opel/Vauxhall bude nadale v prodejich zlepsovat. Renault ztraci i na britskem trhu. Zde jde o alarmujici vysledku v 2007.
[19]
25. 1. 2008 v 16:34marianek
[16] tv: Stacilo se jen poradne divat.
Spanelsko:
1. Citroen 9,6% (-2%)
2. Renault 9,1% (-4,4%)
3. Seat 8,7% (-3,7%)
4. Ford 8,7% (-2,3%)
5. Peugeot 8,1% (-5,4%)
Spenelsky trh je velice zajimavym. Neni na nem zadny favorit. Domaci automobilka Seat zde dokazuje sve obrovske problemy. Zdali se spatne prodeje daji pricist odlisnemu designu, nevim. Povsimneme si ale, ze koncern VW uplne chybi v top 5. Odmitavy pristup spanelu ke vsemu od VW se primo zrcadli v prodejich.
[20]
4. 2. 2008 v 20:16Jirka
Líbí se mi nová Toyota Corolla sedan, na silnicích jich však zatím není moc vidět. Zajímal by mě váš názor na tento vůz. Dosahuje ještě stále oné pověstné kvality?
[21]
5. 2. 2008 v 16:40Marianek
[20] Jirka: Na Toyote a pri jeji koupi je vyborne to bezpeci plynujici z toho faktu, ze jde o vysoce kvalitni automobil. Toyota nema zadny model s nizsi mirou kvality. At uz koupis Yaris, Corollu, Avensis, nebo kteroukoliv jinou Toyotu, vis, ze jsi koupil automobil s pravdivym puncem kvality. Maloktera automobilka se muze pysnit takovou image jako prave Toyota. I kdyz se podivas o segment vys, kvalita jde vzdy v porovnani s Toyotou dolu.
Nova Toyota Corolla je designove velice zdarilym vozem. Castecne prebira nektere prvky od Lexuse. Motoristicky ma pred „evropou“ navrch. Porovnej si napr. 1.6 od Toyoty a 1.6 od VW. Mezi diesely ma Corolla vynikajici D4D. Jeho kultivovanost je ho radi mezi svetove leadery. V interieru prekvapi zajimave podsviceni a vynikajici zpracovani. Zde jde o automobil, ktery evropska konkurence opomiji. Jedinym konkurentem pro Corollu je Tiida, ktera ji v mnohem predci. Jetta je nejlepsi volbou z nabidky VW, ale zdaleka nedosahuje image a kvality Corolly.
[22]
6. 2. 2008 v 20:21Jirka
Díky za odpověď, jen ještě prosím o upřesnění který z dieselových motorů dosahuje té špičkové úrovně. Je to ten dvoulitr? Dále bych chtěl vědět, kde se nová Corolla vyrábí a zda někde na netu existuje nějaký blog nebo diskuse majitelů tohoto vozu. Mám stále pocit, že o něm veřejnost moc neví. Ani jeho uvedení neprovázala žádná promo akce, např. jako u Aurisu.
[23]
7. 2. 2008 v 0:22marianek
[22] Jirka: D4D jsou vynikajici diesely. V Yarisu je 1,4 D4D a je rozhodne lepsi volbou nez 1,4 TDI ve Fabii. 2,0 D4D je vynikajici volbou pro Corollu. Nova Corolla sedan ma vyhodu, ze se vyrabi v Japonsku. Hatch a Verso se vyrabeji v Turecku/UK.
Diskuzi je na netu urcite mnoho. Asi bude stacit vygooglovat „Corolla 2007 sedan forum“
[24]
28. 3. 2008 v 12:07Ludva
Postrádám zdroje uvedených hodnot…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.