-
PREMIE…NEBO NE
Je to drahe, je to nemecke a ma to silny motor….a je to nemecke jeste jednou = premie mezi nejvetsimi kriklouny na acz. Tyto ale necham ve sve „risi sveta“, premiova trida a jeji chapani je mnohem zajimavejsi, nez vykriky nekolika radobyznalcu.
Mnoho lidi nedikaze prelozit vyznam anglickeho slova „premium“. Pritom to neni nic sloziteho. V primem prekladu je to „kvalitativne vytecny“. Vysvetlit se tento pojem da take „cenove, ci podle zkusenosti zakazniku hodnotnejsi vyrobek nebo sluzba“.
Slovo „premium“ se v dnesni dobe vyuziva velice casto v marketingu mnohych automobilek. Zda se, ze cim vickrat je slovo „premium“ zdurazneno, tim vice je vyrobek premiovy a s tim i drazsi. Teda aspon v ocich mozneho zakaznika. Otazkou vsak zustava, nakolik je toto „premium“ skutecne a nakolik pouze imaginarni. Prave slova „skutecne a imaginarni“ jsou zde klicovymi. Chapani premiovych rysu automobilu je z vetsiny hlavne subjektivni zalezitosti a tyto rysy mohou byt prave pouze imaginarni.
V casopisu Tekniikan Maailma me zaujalo vysvetleni pojmu „premium“. ”…siinä on ominaisuuksia, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli saman kokoluokan perushintojen. Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.” (rysy, za ktere je ve stejnem segmentu zakaznik ochoten priplatit. Premium neni synonymem kvality, sle spise jde o presvedceni zakaznika o kvalite na zaklade pouzitych materialu a techniky).
Ziskat uplne vycerpavajici a uspokojujici odpoved na otazku co je premiova trida a ktere automobilky do ni patri neni mozne. Zalezi take na tom, v ktere casti sveta se prave nachazime. Chapani automobilky, jeji hodnoty a image se casto lisi. Nedavno jsem na sluzebni ceste do USA v letadle cetl clanek v Automobile News, zabyvajici se prave premiovymi automobilkami. Zde byl vycet znacek, ktery me osobne dost zaujal. Podle daneho platku jsou premiovymi znackami: AlfaRomeo, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lancia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Saab, Volvo. Tento vycet mi utkvel v pameti a podle vseho nezaujal pouze me, protoze po navratu zpet do Evropy jsem nasel clanek v dennim tisku zabyvajicim se prave tim z Automotive News. Platek navic usporadal anketu, ve ktere se ctenari mohli vyjadrit, ktera ze automobilka do premiove tridy patri a ktera ne.
Prave v denniku IltaSanomat jsem nasel tabulku, odpovedi podle ni doslo pres 11000 a podle finu jsou premiove automobilky tyto. Poradi podle doslych hlasu:
1. Land Rover
2. Cadillac
3. Maserati
4. Porsche
5. Jaguar
6. Lexus
7. Mercedes-Benz
8. BMW
9. Lancia
10. SaabNejzajimavejsi podle meho jsou „propadlici“, znacky kteri zde nepovazuji za premiove. Pouze 14% hlasu dostala Alfa Romeo. Osobne bych ji mezi premii, hlavne diky bohate historii bez rozmysleni zaradil. 13% dostala, podle meho pravem, znacka Mini. Jiz jeji historie napovida, ze v zadnem pripade nejde o premiovou znacku, i kdyz vyuziva techniku jine premiove znacky. Nejvetsim prekvapenim jsou vsak znacky Audi a Volvo. Oba dostali shodne 11% hlasu. Prave vysledek Volvo a Audi zde hlasite napovida, ze neco na tom subjektivnim chapani premiove tridy bude. Take, co je skutecna a co imaginarni „premiovka“.
Verim, ze kazdy z nas mame svuj vlastni zebricek premiovych znacek.
Konec Volkswagenu v USA? Nejprodavanejsi 4×4 (Suomi Top 10)
20 Responses to PREMIE…NEBO NE
[1]
21. 11. 2013 v 10:13webpaja
…hmmm, hodnotnej žebříček. LR jako první…Porsche ve skupině s mrtvým Saabem. Přesně to vypovídá o tom jakou vypovídací hodnotu to má.
[2]
21. 11. 2013 v 10:20marianek
O tom to prave je. Spravny zebricek neexistuje. At je zebricek jakkykoli, vypovedni hodnotu ma vzdy stejnou.
[3]
21. 11. 2013 v 10:29webpaja
Proto je nejlepší se řídit vlastním úsudkem. Většina z nás, by podobnýho prasopsa nedala dohromady…minimálně ne v takovým pořadí.
[4]
21. 11. 2013 v 10:32marianek
Souhlasim. Zaroven to vsak neznamena, ze tvuj prasopes by byl lepsi.
[5]
21. 11. 2013 v 20:49Emel
Osobní žebříček by byl určitě lepší… minimálně bych si všiml, že Saab zkrachoval a Lancia zcela neprémiově bouchá přeznačené Chryslery (což se amíkům třeba líbí).
Samozřejmě, ty lokální nuance tam jsou… Audi asi není v US tak silné jako v Evropě, totéž platí pro Alfu… naopak Cadillac je místní záležitost. Lexus tam má silnější pozici. A tak by se dalo pokračovat.
[6]
21. 11. 2013 v 23:25marianek
Osobni zebricek je vzdy ten nejlepsi. Ten spravny vsak nenajdes.
[7]
22. 11. 2013 v 7:44Sleeper
Vzhledem k tomu, že dneska je „prémiové“ kdeco od kafe přes zubní pastu po pneumatiky, stala se z tohohle pojmu prázdná marketingová fráze. Navíc se používá prakticky jen v Evropě a v Asii, Američané místo pojmu „premium“ používají mnohem přesnější „luxury“. Navíc i taková věhlasná značka, jakou je Mercedes-Benz, má ve svém portfoliu produkty, které se „prémoivými“ rozhodně nazvat nedají. A to, že tenhle pojem dnes používají v tiskových zprávách s oblibou třeba i Hyundai, nebo SsangYong, o lecčems svědčí. P.S. Modely mnohých „prémiových“ značek disponují navíc značně neprémiovou spolehlivostí 🙂
[8]
22. 11. 2013 v 8:35marianek
O mylnem chapani a zamene pojmu „premium“ a „luxury“ v Evrope jsem se chtel v blogu zminit. Text by ale uz byl moc dlouhy. Osobne nevidim problem s nazyvanim jinych produktu nebo sluzeb pojmem „premiove“. Nejde o slovo vyhrazene pouze pro automobilovy prumysl.
Podle me, kazdy vyrobce, jehoz produkty nebo sluzby docili vytecne kvality a jehoz image v danem segmentu a lokalite je dlouhodobe na urcite vysi, se smele muze nazyvat premiovym. At je to treba Hyundai, Lada nebo Volkswagen.
Jak jsem napsal, chapani nazvu „premium“ je znacne subjektivni. Nekomu staci „koser“ znacek na kapote, nekdo zase vyzaduje vic.
[9]
24. 11. 2013 v 13:15rohYpnol
Zajímavé zamyšlení a vcelku nelze než souhlasit.
Ale podle mě ti nesedí tvoje myšlenky co do konkrétního výběru. Mini možná nikdy prémiová nebyla, nicméně na základě toho ji vyřadit z prémie? Ne, právě Mini je podle mě typický příklad dnešní prémiovky. Často nenabízí nic víc než konkurence, přesto jsou zákazníci ochotni za ten styl a image platit. O čem jiném by prémie měla být?
Naopak právě Alfa-Romeo – typický příklad neprémie – automobilka, která sice má věhlasa pověst, ale v současné době v podstatě nemá co nabídnout a potácí se nad propastí. A být prémiovvý jen na základě pověsti?
Zajímavý je naopak Saab, který tak nějak dlouhou dobu dělal věci po svém, vycházel konstrukčně často ze zcela běžného mainstreamu. Ať už šlo o Saab 900, Saab 900, Saab 9-5 … Přesto, ačkoliv obejktivně o žádnou prémii jít nemohlo, přesto dokázala zřejmě přesvědčit tím málem zákazníky, že jde o něco víc.
Stejně tak L-R, dolouho s katastrofální spolehlivostí, tedy vlastně nespolehlivostí. Přesto to nikomu nevadilo natolik, aby ji nemilovali. A dnes? Král mezi off-roady…
[10]
25. 11. 2013 v 1:23marianek
O premiovitosti te ci one automobilky bychom mohli diskutovat. U kazde bychom nasli nejake pro i proti. Zajimavy je napr. Citroen. Ten, podle meho mel v 60. letech pekne naslapnuto a tehdejsi DS se povazoval za premii bez mrknuti oka. Nedavno jsem po letech mel moznost ridit XM, posledni CItroen, ktery se smele dal zaradit nezi premii.
Nektere automobilky, ktere jednou byly jasnou premii, se casem stanou tercem diskuzi Patri-li tam ci onam. Alfa Romeo a Audi jsou dalsim prikladem. Mini stale jako premii nevidim, k tomu bude potrebovat vic casu a modelovych linii.
[11]
25. 11. 2013 v 7:05webpaja
(10) Celá debata mi přijde přespříliš subjektivně-teoretická na to, aby se z ní dalo něco vzít…AR a Audi jsou krásnými příklady…souhlasím. Jeden poztrácel všechno historický dědictví, druhej si vystavěl během 30-ti let gloriolu, který pár štěkalů nemůže přijít na jméno.
[12]
25. 11. 2013 v 7:53MariAchi
Nejprémiovější automobilka je ta, která vyrobila moje auto, to ví přece každej.
Je to skvělá myšlenka – zvolte si, jestli je automobilka prémiová, každej má svou prémii nastavenou jinak…Kde to jsme, v mateřince?
Každopádně ta definice prémie podle eskymáckého časopisu má něco do sebe a mění chápání prémie – tedy hlavně její definice – od základu.
Výrobce se podle ní stane prémiovým pouze na základě toho, jestli o to o něm rozhodnou zákazníci. Óóó…
[13]
26. 11. 2013 v 11:33Sleeper
Rohypnole: jenže právě některé automobilky jsou prémiové pouze na základě pověsti. A teď nemluvím o Alfě, ale například o dnešním Daimleru. Doby W123 a W124 jsou dávno pryč, navíc pod značkou Mercedes-Benz dnes vznikají produkty značně „neprémiové“. I na nové S-Klasse se dají najít odfláklé věci, například zámek kufru vypadá, jako by si ho někdo vyrobil doma. Detail? Jistě, ale auto, které je cenovkou v nebeských výšinách, dělají právě takovéhle detaily. Právě proto si myslím, že hádky ohledně prémiovosti či neprémiovosti jednotlivých značek nemají příliš smysl a jedná se hlavně o marketingový nástroj. Mini je jeho zářným příkladem. Když je někdo za miniauto (základní hatch novodobé MkII přece neměří ani 3,7 m) zaplatit 400, ale i 800 tisíc, proč ne….
[14]
26. 11. 2013 v 12:18marianek
11
Je spravne, ze cela diskuze ti prijde subjektivne teoreticka. Jde totiz o znacne subjektivne teoretickou zalezitost. Cele chapani premiove tridy je subjektivni.
Jak pises, Audi a Alfa jsou perfektnim prikladem. Tvuj subjektivni pocit je, ze Alfa ztratila vsechnu gloriolu, kterou si vybudovala od roku 1910. Jde o znacku, ktera se ve stejne tride pohybuje jiz 100 let. Zaroven znovu zcela subjektivne radis do premiove tridy Audi, ktere se ciste teoreticky a se zahmourenym okem da takto povazovat od roku 1990. Netvrdim, ze se Audi nesnazi, jeji „premiovost“ vsak zatim radim mezi imaginarni. Ocividne tuto znacku tak chape i 90% respondentu dane ankety.
Jak uz vsak bylo mnohokrat napsano, jde pouze a ciste o subjektivni zalezitost.
[15]
26. 11. 2013 v 12:22marianek
12
S prvni vetou by se dalo i souhlasit. Spravne Navtechovsky buranske vysvetleni vlastniho subjektivniho pohledu na vec.
Zbytek nestojí za komentar.
[16]
26. 11. 2013 v 12:24marianek
13
Souhlasim. Ze strany automobilek jde pouze o marketing. Je pouze a pouze na zakaznicich zdali toto tvrzeni subjektivne prijmou.
[17]
26. 11. 2013 v 12:49MariAchi
[15]
To je mi líto, že ti to nestojí za komentář, čekal bych, že ty bláboly podpoříš i lepšími argumenty, než je anketa v eskymáckém občasníku.
Jen tak bokem:
Právě Alfa a Audi jsou jasným příkladem toho, že „tvoje“ prémiová skupinka je pravděpodobně špatně, oni totiž zákazníci Audi za svoje auta připlácejí a to dost (tady se ta tvoje „imaginární“ prémiovost mění v zatraceně reálné prachy), kdežto řady zákazníků AR řídnou den ode dne a nebere to konce.
[18]
27. 11. 2013 v 7:35Atila_
Dost dobre nechapu proc to takhle komplikujes, kdyz co je premie presne vychazi z te definice co jsi uvedl a neni potreba do toho cpat nejaky obskurni finsky casopis. Premiova je takova znacka, ktera dokaze prodavat sva auta s premiovou prirazkou a zakaznici jsou i s ni ochotni jeji auta kupovat. Nic vic za tim neni potreba hledat a vyjde me li z tohohle tak uz jenom staci jenom urcit kde je ta hranice kde zacina a konci premi. Dle definice lze tedy rici, ze:
Premie je:
– kompletni D3, protoze jak Audi tak BMW tak Mercedes jsou zcela zjevne schopni prodavat v obrovskych objemech auta za ceny vyssi nez jakakoliv konkurence
– Lexus, protoze je sice levnejsi nez D3, ale stale prodava ve velkych objemech v porovnani s konkurenci dost draha auta
– Land Rover, protoze v sektoru SUV dokaze prodavat auta draze nez konkurence
Polopremiemi jsou pak znacky typu Volvo, Cadillac ci Lincoln, ktere se snazi o premiovost, ale nedokazi prodavat masove za ceny znacek o odstavec vyse, ale stale jsou drazsi nez mainstream.
Premiemi nejsou: Jaguar, Lancia, Alfa Romeo, protoze zcela zjevne za premiove ceny prodavat sve vozy nedokazi jak ukazuji jejich prodeje, pripadne za premiove ceny ani neprodavaji (viz Lancia Thema alias preznaceny Chrysler 300 prodavany jako petimetrovy luxus za ceny Passatu ve stredni vybave).
Pak jsou samozrejme specialni pripady at uz super luxusni znacky typu Bentley nebo naopak takovy Volkswagen, ktery nikdo za premii neoznaci, ale treba Touareg je typicky predstavitel premiovych SUV stredni velikosti a to jak cenou tak prodejnimi cisly.
Kazdy muze byt fanousek jake znacky chce, ale statistika prodeju na trhu je tezko odiskutovatelna.
[19]
27. 11. 2013 v 8:29marianek
Navtechu, kdyz nebudes psat buranske nesmysly, rad a padnymi argumenty i tvoje prispevky okomentuji.
Co se tyce Audi, nesouhlasim. Sam vlastnim mj. mainstreamovy automobil. Avsak priplatil jsem si za lepsi povdozek, motor, sedadla…. Za konecnou cenu bych mohl mit automobil premioveho vyrobce. Stale i pres vsechny mozne priplatky dany automobil je stale mainstreamovy. Jak se rika „neni vsechno zlato, co se trpyti“. Audi je na tom (nejen) v mych ocich stejne. Premiovost dane automobilky je geograficky ohranicena. Netvrdim, ze na znacne ovlivnenem CR trhu je Audi bran jako premiovy vyrobce. O tom tento blog vsak neni.
[20]
27. 11. 2013 v 8:52marianek
Divas se na problem s prilis malym rozhledem. Nikde jsem nenapsal, ze nemecka premiova dvojce + Audi neni na ceskem trhu chapana jako premiova. Jak jsem jiz napsal Navtechovi, moznost priplatit si mas i u maistreamovych vyrobcu. Mnozi to vyuzivaji, stale to vsak z jejich automobily nedela premiove vyrobky. Cena jako takova neni rozhodujici. Rozhodujici je jak vyrobek prijme trh, jak figuruje v jeho podvedomi. Audi je jasnou premii ve stredni Evrope. Jeji hvezda vsak rychle pohasina a jak sis precetl pouze 11% finskych respondentu ji radi vedle M-B a BMW.
Tento argument podporuje i tvoje chapani Lincolnu a Cadillacu. Jinde to jsou jasni premiovi vyrobci, tvuj subjektivni pocit a neznalost je vsak radi niz. a
U luxusnich znacek typu Bentley lze slovo „premium“ brat pouze jako adjektivum. Podobne je na tom Volkswagen. Nelze tvrdit, ze Touareg je premiovy vyrobek, pouze lze rici, ze ma napr. „premiove jizdni vlastnosti v pisku“. Jelikoz ma ale na kapote klikihak VW nikdo ho nikde za premiovy vuz brat nebude.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.