-
Lekce 21: Návštěvníci
Jsme zpátky s naší malou autoškolou, dnes se podíváme na téma mimořádně plodné, o kterém by se daly popsat tisíce stránek. Nicméně dnes to rozsahem nebude Bible a Vojna a mír dohromady, nebojte. Ti, kterých se to týká nejvíce, totiž čtou maximálně Blesk.
Asi každé větší město má své „oblíbené“ řidiče. Ostraváci mají své Karviňáky, v Budějovicích „milují“ řidiče z českého Krumlova (ač sami by si měli sáhnout do svědomí) a tak dále. A v Praze, tady nejvíc milujeme poznávací značky S, ME, PH, KL a podobné. Není to pro nic za nic.
Postrach ve městě
Aby nedošlo k mýlce, nebudeme dnes mluvit o obyvatelích satelitních městeček kolem Prahy, kteří mají na RZ svého Cayenne označení středočeského kraje (i když někteří ke svému paneláku naležato tak přilnuli, že si koupuili raději Cayenne S).
Řeč bude o těch skutečných vidlácích, drnech a dalších výrazech, které naštvaní řidiči vypouštějí každé ráno, někteří ne bezdůvodně.
Situace je zkrátka taková, že se v Praze, v době ranní dopravní špičky („Mámo, pojeď do tý Prahy teď ráno, favorit se nám tolik nezapaří a po vobjědě si budu moc dát pivo.“) motají rozpadlé vraky, jejichž řidiči nevědí, jak se v hustém provozu pohybovat, což je ještě znásobeno jejich neznalostí místopisu. Tento fakt se sice dá odstranit vlastnictvím navigačního zařízení, nicméně málokdo z nich má k dispozici částku, rovnající se dvojnásobku ceny jejich „auta“, na něco jiného, než je gambáč.Lepší, ale ne dost
Tato situace zřejmě počátkem devadesátých let začla krkat i manažery developerských společností, pro něž nebyl pohled ze zadního sedadla A8 na rozpadající se stopětku dostatečně estetický. Svá estetická pravidla tak začali uplatňovat zejména na okrajích velkých měst a začali směřovat výstavbu obchodních chrámů sem. Přeci jen je lepší, když mělničák otravuje maximálně v Čakovicích, než aby se sunul do centra Prahy.
Nákupy jsou často jedinou příležitostí, kdy se obyvatelé venkova dostanou do příslušných větších měst, rozhodně k vám nezajedou do divadla nebo na večeři do Bellevue.Přizpůsobte se
A jaké máme rady pro ty z vás, co se v článku poznali? Je to jednoduché: přizpůsobte se. Stejně tak, jako by se provozu v Praze měl přizpůsobit její návštěvník, provozu v Brně zase jeho návštěvník, tak i my ostatní se přizpůsobíme, když jedeme třeba do Německa nebo Itálie.
Taky nejedeme na dvouproudé silnici třicet v levém pruhu, dáváme blinkry, když z něj chceme vyjet, a sem tam se prostě vezeme s davem rychlostí lehce nad rámec zákona.
Zdá se to jako jednoduchá rada, tak nějak prostupující celým tímto blogem, jenže se zdá, že v ČR funguje internet jenom ve větších městech, soudě podle toho, že málokdo ze zmíněných řidičů má nastudovanou tak zásadní stránku, jako je ta moje. A pak se setkáte s tím, co by se už dalo nazvat klišé – omlácená honda, okres mělník, řidič mladší, než auto, jedoucí chvíli třicet na sedmdesátce, pak sedmdesát na třicítce, který v životě neslyšel o blinkrech a zpětných zrcátkách.Příště naschle…
Lekce 22: Co je auto? Lekce 20: Přituhuje…
29 Responses to Lekce 21: Návštěvníci
[1]
21. 4. 2009 v 9:23carmik
U nás na vsi nadevše milujeme „prasáky“ 🙂
[2]
21. 4. 2009 v 9:38nextright
Bohužel prasení nemá nic společného s RZ…
[3]
21. 4. 2009 v 9:49GTI
Špičkové věty, směju se nahlas 😀 Zvedám voba palce. Poslední věta je perla. Bravo.
[4]
21. 4. 2009 v 10:14Emel
Dobrá rada, aplikovatelná univerzálně. Pokud tedy jedete z Prahy na návštěvu někam na venkov, trošku se uvolněte. Nezkoušejte se nacpat mezi auta jedoucí po hlavní silnici, nejezděte na červenou, netrubte na přecházející děti nebo zvířata, parkujte na místech k tomu určených a nepředjíždějte ve frontě u benzínky :-).
[5]
21. 4. 2009 v 10:26nextright
Emel: Zase nepřeháněj. To, co jsi napsal, jsou věci, které udělá debil bez ohledu na SPZ…
[6]
21. 4. 2009 v 10:58carmik
nextright: no, trochu jsi si to zjednodušil, z výše uvedeného vychází, že co Pražák to výborný řidič a co „vidlák“ to postrach silnic. Ve skutečnosti to tak docela pravda není. Je to o lidech a ne RZ na autě.
[7]
21. 4. 2009 v 11:06nextright
carmik: Zkus si ten článek přečíst znovu. Ano, vidlák = postrach silnic. Definici vidláka nalezneš v článku. A za tou si stojím.
[8]
21. 4. 2009 v 11:19miso
5 nextright: Ty si napisal to iste.
[9]
21. 4. 2009 v 11:48Emel
nextright: no ano, jenže pražák je má většinou zažité. Pokud bys v Praze čekal, až po hlavní nic nepojede, tak by ses taky třeba nedočkal… stejně tak jsou semafory, na kterých na zelenou neprojedeš, ulice, kde slušně nezaparkuješ.
Jakékoliv zobecnění je nutně zjednodušující, ale pokud bych musel říct, jestli řídí lépe pražáci nebo ten zbytek, pak tedy… zbytek.
[10]
21. 4. 2009 v 12:09nextright
Emel: Nemůžu s tebou souhlasit. V Praze jezdím denně, a z toho, o čem mluvíš znám tak maximálně problém parkování.
Pokud je v Praze na hlavní zácpa, je zvykem pouštět jedno auto z vedlejší. Na červenou jezdí tak maximálně dodávky a pickupy.
Předjíždění ve frontě u benzínky? V Praze je tolik benzínek, že jsem frontu viděl naposledy před pár lety.
Takže jak jsem napsal, to co jsi popsal, je chvoání debila bez ohledu na zeměpisnou příslušnost.
[11]
21. 4. 2009 v 12:31kuko
je to věčný souboj velké město vs venkov, nebo velké město vs ještě větší město.
je to vždy o řidičích – prasení zažívám v Praze, na D1 na Moravě, na okresce na Slovensku a i na vesnici u dědy skoro na maďarských hranicích.
Na druhou stranu, nemám pocit, že by se to nějak stávalo častěji, nebo naopak ubývalo podobných případů. Je to cca stabilní část řidičstva, která ignoruje zdravý rozum. Předpisy jsou předpisy, fajn, měli by se dodržovat. Úpřimně – nikdy nepřekročíte rychlost? Např.?
Ale prohřešky proti zdravému rozumu – na D1 předbíhám 2-3 kamiony, zrychlím 150km/h a na 5cm mám nalepeného experta za zadkem (který předtím jel víceméně stabilně za mnou…). Nebo odbočka do naší ulice – na rohu je barák, semafor. V tom baráku pizzerie. Takže hned za zatáčkou (90stupňů) to někdo „odparkuje“. Ty vjíždíš do zatáčky a v ní parkuje auťák!
[12]
21. 4. 2009 v 12:34nextright
Kukino: Tenhle článek není o rozdílu velké město – venkov. Ten je o neschopnosti nebo neochotě návštěvníků kdekoliv přizpůsobit se místnímu provozu.
[13]
21. 4. 2009 v 13:01kuko
no podle mně je to právě o těch rozdílech – to co někdo někde považuje za standard, je na jiném místě prostě nestandard. Ono se někdy težko přizpůsobuje, když vlastně nevíš čemu se máš přizpůsobit. Je přece pochopitelné, že když někdo, kdo jezdí jednou za měsíc po malém městě, a pak vyrazí do Prahy v pondělí ráno, že bude mít respekt, něřknu li rovnou strach :). A naopak, když nějakej Pražák vyrazí na venkov a myslíc si, že zvládá provoz v pátek odpoledne v Praze, na vesnici mě nic nepřekvapí, a ono někdy překvapí…
já jezdím po Praze a mám taky mimopražskou SPZ. Když vidím někoho jet bezdůvodně pomalu a jakoby straceného, prostě spomalím a nechám ho vymotat se. Vetšinou jsou to mimopražské značky, ale i domácí když přjedou do čtvrti kde nikdy předtím nebyly dokážou zmatkovat. Nakonec já sám někdy bloudím 🙂
[14]
21. 4. 2009 v 13:51Emel
nextright: u benzínky to je už přenesené chování do prostředí maloměsta, co ale zažívám běžně je to, že jsou dva pruhy, jeden stojí a druhý odbočuje… a mistři volantu to předjedou odbočovacím a pak se zařadí. Funguje to tak na Letné, na Harfě… kdekoliv, kde je k tomu příležitost. A tam kde není se to dá vždy vzít po tramvajovém pásu. Pokud to bereš s humorem o těch venkovanech, ber to s humorem i obráceně…
[15]
21. 4. 2009 v 14:02nextright
Emel: Když si pročteš komplet autoškolu, zjistíš, že tebou popisované chování konkrétně jmenuji a odsuzuji. Přesně to, co jmenuješ, tady: http://nextright.blog.auto.cz/2008-01/lekce-15-prava-nebo-leva/
[16]
21. 4. 2009 v 14:19kuko
nextright
tvůj pohled na „nepřispůsobivé“ 🙂 sdíli moje manželka. taky když třeba jedeme po Praze a levý pruh je blokován nějakým ďáblem s 40km/h na tachometru, jako první se kouká na SPZ a pak komentuje. Já se snažím mít pochopení. Ano, někdy není šance je objet a musí člověk za nimi loudat, ale vždy si vzpomenu jak jsem začínal já.
přesně tebou popisovaná situace se mi stala cca 3týdny dozadu. Sobota ráno, výjezd z Prahy na D1. Tři pruhy. V levém, rychlém najednou kolona. Chvíli 110km/h, chvíli 90km/h. Prostřední pruh relativně plný, takže bez šance to objet trochu nepředpisově. Někteří frustrovaní borci se začali přesouvat do prostředního a vzdali to. Když jsem se dostal cca na 3 místo ve frontě, uvolnil se prostřední. Tak jsem toho využil. Peloton vedla paní, která měla kolonu v spětném zrcátku a volné vedlejší pruhy na salámě…
[17]
21. 4. 2009 v 14:27element5
Koukám, že se nextright vrátil a opět vzbuzuje emoce. 😉
[18]
21. 4. 2009 v 14:29Nifrock
Sice mě venkovani sežerou, ale my z Prahe jsme v průměru ohleduplnější řidiči.
Není to proto, že bychom byli lepší lidi, spíše se jedná o poznanou životní nutnost. Dneska pustím na hlavní já tebe, zítra ty mě. Bez toho se v tak hustém provozu nikam nedostaneme ani jeden. Mimo Prahu čekám na takové projevy slušnosti většinou marně. „Já jedu po hlavní, tak čekej, cajzle“.
Další problém jsou rozdílná očekávání, která nutně vedou k frustraci na obou stranách. Zatímco Pražan je na hustý provoz zvyklý a jezdí asertivně, protože bez toho to doma nejde, venkovan je celý vyklepaný a chová se defenzivně. Asertivitu pak považuje za agresivitu.
Třetí problém jsou pak různé náplavy a zaměstnanci firem se sídlem v Praze, kteří jezdí s áčkem na registračce skutečně agresivně, protože když dostanou 35K hrubého a do ruky 75 koní prvního neshnilého auta, které v životě řídili, mají pocit, že to v tem městě někam dotáhli a musí to svym soukmenovcům, se kterými se před nedávnem ještě dělili o slámu do bot, řádně natřít.
[19]
21. 4. 2009 v 14:29nextright
kukino: Znám to. Před dvěma týdny jsem jel do Vyššího Brodu a na I/3 za Budějovicema na křižovatce se směry Český Krumlov nebo Dolní Dvořiště jsem po sjezdu na Dvořiště dojel Peugeota 406. Jel asi 80 – 85, takže pohoda, stejně není kde předjíždět. Když jsme přijeli na Nažidla, kde se silnice v kopci asi na půl kilometru rozšiřuje na dva pruhy, jel před námi ještě autobus. Řidič P406 (ženská, jak jsem později zjistil) se rozhodla, že autobus předjede. Jenže nepodřadila, a ten starej diesel taky asi není zrovna dravec, takže autobus jel ve finále rychleji, než ona. Nepomohlo ani blikání, ani troubení. Prostě nečumí a jede. Tihle řidiči mě vážně vytáčejí, proto mluvím o přizpůsobení se. Když jedu po mezinárodní silnici, musím očekávat zvýšený provoz a ne si říct já to neumím, tak pojedu šedesát. Zrovna na I/3 na Dvořiště je to na předjíždění fakt slabý, takže pak zbytečně dojedu s vysokým krevním tlakem…:D
[20]
21. 4. 2009 v 14:45kuko
nextright
to je právě ten problém – odhadnou správně své schopnosti. Někteří, i když se na to necítí, se přizbůsobí a pak je to snad ještě nebezpečnější než když si jede svých 60km/h. Ono je to spojeno i s návyky, ročním nájezdem a pod. Když vidím, co se někteří naučili v autoškole a nechtějí se těch pitomin vzdát ani na základě rozumných argumentů….
Já nejezdím moc rychle (s 1.4 to ani nejde 🙂 ). Základ je si však uvědomit, že ne všichni mají v autě ten samý motor co já a některým to prostě jede líp. Takže koukám do zrcátek, stahuje se ke krajnici, blikám že má volnou cestu, když jsem předjížděn stáhnu plyn. Pro mě je tohle všechno samozřejmost. Že nedodržuje předpisy? Já nejsem ani Policie ČR, ani jeho máma abych ho za tohle peskoval.
Bohužel často narazím na exoty, kteří tohle dělají přesně opačně.
Mně osobně nejvíc štve, když se za někým vleču tou 60tkou, i když je silnice v dobrém stavu a mohlo by se jet rychleji. Fajn, je to jeho volba. Ale když pak příjde úsek na předbíhání, já začnu manévr a najednou je borec na 90tce a ještě zrychluje….Jakoby si neuvědomoval, že když bude nějaká bouračka, má parádně vysokou šancu zapsat se mezi její účastníky….
V současnosti jsou ale už téměr všechny hlavní tahy tak přetížené, že je to marný boj. Kvůli pár ušetřeným minutám se nenamáhám. Sebou mám vždy dostatek dobré muziky, takže vychutnávám. 🙂
[21]
21. 4. 2009 v 15:10nextright
element5: Já jsem nikdy nikam nezmizel…:-)
[22]
21. 4. 2009 v 15:31Kuko
[18]
nifrock
v tom posledním odstavci jsi to vystihnul hezky, ale spíš než na čistě pražské venkovany mi to sedí na značnou část komunity obchodních cestujících. Ještě když jsem byl na škole a kamarát už takhle jezdil, tak mě přes prázdniny párkrát vzal na služebku, a jak dokázal žmýkat Felicii 1.6 bylo něco neuvěřitelného. No a samozřejmě prasil o 106…. Snad se už sklidnil.
[23]
21. 4. 2009 v 15:47palmexman
miluji brněnské řidiče, protože jejich sportem je vjíždění do ucpaných křižovatek. pokud se nepletu, tak v předpisech stojí, že nemůžu vjet do křižovatky, pokud ji nemůžu odpustit. správný brňák tam vjede a pak se blbě tlemí na ty kteří mají zelenou a mohli by jet, ale kvůli jednomu brňákovi(či spíš 10) nemohou. zajímavé je, že nikomu s brněnských exkolegů to nepřišlo divné. jsem venkovan, ale tuhle prasárnu nedělám….kdo potom jezdí lépe. jak je to v práglu nevím, tu znám tak akorát z jižní spojky. když do centra, tak vlakem
[24]
21. 4. 2009 v 15:52palmexman
Nifrock
jinak na venkově neplatí jedu po hlavní, tak mám přednost, ale´jedu rovně, tak mám přednost
protože hlavní musí vést přece rovno. přednost zprava je taky neznámá.
co je zase problém velkoměšťáků v menších městech, že začnou zmatkovat, když mají cyklistu zleva, zprava, 2 před sebou na jediné světelné křižovatce ve městě. ti dokáží rozvrátit provoz a způsobit zácpu v celém centru(teda v těch 3 ulicích, co tam jsou)
[25]
21. 4. 2009 v 15:57kuko
[23]
v Praze je to podobné. Já jezdím každý den (naštěství v tramvaji 🙂 ) přes křižovatku od Sazka Arény směrem k Palmovce, a skoro každé ráno je to tam na nože :). Nejvíc mě ale dojímají tramvajáci, kteří se nasunou na 5cm k nějakému uvízlému nešťastníkovi a jsou klidně schopni nonstop 2 minuty na něj zvonit, i když vidí, že se nemůže nikam pohnout….
[26]
21. 4. 2009 v 16:10T613
„I přes intenzivní zvonění nedokázal řidič tramvaje srážce zabránit“ : věta, kterou otci řekli při školení řidičů autobusů Dopravního podniku Ostrava pro obveselení.
[27]
21. 4. 2009 v 18:08Klaudius
tak ako vidím, každý z nás je super-šofér, a všetci naokolo jazdia ako prasatá… 😀
[28]
21. 4. 2009 v 23:23Falco
Pánové, já myslím, že to chce toleranci na obou stranách. 🙂
[29]
12. 9. 2009 v 22:34TMSR
posledni veta je dokonalost sama, jen houšŤ
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.