• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > raddik.blog.auto.cz  > Motory v historii značky Maserati (díl 2)

  • Motory v historii značky Maserati (díl 2)

    Publikováno: 18. 3. 2008

    text je převzat z mých webových stránek http://www.maserati-club.cz/

    TIPO 107

    Doba produkce: 1963-1988
    Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 4135.8 ccm
    4OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 93.9mm zdvih 85mm
    Kompresní poměr 8.5:1
    Nejvyšší výkon 290bhp @ 5000 rpm
    4 Weber 38 DCNL5 karburátory


    Tento skvělý, 4karburátorový V8 byl tím pravým základem pro vozy firmy Maserati v 60. a 70. letech. Přirozená evoluce silné jednotky pohánějící závodní Maserati 450S byla poprvé použita v první generaci sedanu Quattroporte, poté v modelech Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Khamsin, Kylami a konečně i ve třetí generaci Quattroporte. Tento motor se vyráběl ještě ve verzích 4709 ccm (290 bhp – 5000 rpm) a 4930.6 ccm (280 bhp – 5500 rpm).

    TIPO 9

    Doba produkce: 1966
    Vidlicový dvanáctiválec s rozvidlením 60°, 2989 ccm
    DOHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 70,4mm zdvih 64mm
    Kompresní poměr 11.0:1
    Nejvyšší výkon 360bhp @ 9000 rpm
    Lucas vstřikování


    První Maserati V-12 byl navrhnut v roce 1956 pro 350S a Tipo 250F 2T. V sezoně 1957 250F s tímto V12 debutovalo ve francouzské GP a o rok později Jean Behra vedl GP v Monze, než ho zradily problémy s mazáním. Bohužel, Maserati v roce 1957 opustilo závodní svět a tento V-12 zůstal vývojově nedotažený. O deset let později proběhly testy motoru osazeného Weber 38 IDM karburátory a dvojitým zapalováním, ale později byly karburátory nahrazeny vstřikováním Lucas. Tento motor převzal Cooper-Maserati F1 team a zvítězil s ním v GP Mexico a GP of South Africa (1966 a 1967), s celkovým druhým a třetím místem v šampionátu (1966) pro Johna Surteese a Jochena Rindta. Během sezony 1967 došlo k evoluci motoru, pojmenovaného Tipo 10, nyní s tříventilovou technikou. Tipo 10 produkoval 380bhp v 9800 rpm a vážil pouhých 171 kg. Bohužel nebyl příliš spolehlivý a tak se v půli sezony tým vrátil k osvědčenému Tipo 9.

    TIPO C114

    Doba produkce: 1970-1974
    Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 2675.1 ccm
    4OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 87mm zdvih 75mm
    Kompresní poměr 9.0:1
    Nejvyšší výkon 188 bhp @ 6250 rpm
    Bosch vstřikování


    Když v roce 1967 Citroen převzal kontrolu nad Maserati, jeho hlavním motivem bylo zajistit si výkonné víceválcové agregáty pro vlastní prestižní modely. Tipo C114 je evolucí karburátorového motoru původně navrhnutého pro Citroen SM. Motor byl velice kompaktních rozměrů a též byl velmi lehký: díky slitinám hliníku vážil necelých 140 kg a měl vynikající ukazatele nejvyššího výkonu, akcelerace, točivého momentu a k tomu přidával krásný zvuk sání a výfuků.

    TIPO C114.50.30

    Doba produkce: 1972-1975
    Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 2675.1 ccm
    4OHC s dvěma ventily na válec
    Vrtání 91,6mm zdvih 75mm
    Kompresní poměr 7.8:1
    Nejvyšší výkon 190bhp @ 6000 rpm
    3 Weber 44 DCNF karburátory


    Derivát motoru Tipo C114, montován do vozu Merak, Merak SS a Merak 2000 (ten pouze pro italský th). Vozy osazené tímto motorem zaznamenaly slušný komerční úspěch.

    BITURBO

    Doba produkce: 1981-1992
    Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 1996.2 ccm
    DOHC tři ventily na válec
    Vrtání 82mm zdvih 63mm
    Kompresní poměr 9.0:1
    Nejvyšší výkon 180bhp @ 6000 rpm
    2 IHI turbodmychadla a 42DCNVH Weber karburátor (později vstřikování).


    První motor navrhnutý a vyvinutý pod vlastnictvím Alejandra De Tomasa. Motor vycházel z té samé konfigurace jako C114 (V6, úhel rozevření válců 90 stupňů), ale byl výrazně přepracován. Prvotně navrhnut jako dvoulitr, aby se vešel do přísné italské „Value Added Tax“, která zdražovala všechny vozy s objemem motoru nad 2.0 o plných 36%. Později byly pro export vyvinuty verze s objemy 2.5 a 2.8 litru. V roce 1986 byl motor vybaven vstřikováním paliva.
    Tento tříventilový motor a dvěma turbodmychadly poháněl více Maserati než kterýkoliv předchozí motor v historii firmy (přes 30,000 prodaných kusů) a byl prvním sériově vyráběným agregátem na světě, který použil přeplňování dvěma turbodmychadly.

    Prošel těmito evolucemi:
    1983 Biturbo S 1996.2 cc – 205bhp @ 6500 rpm
    1984 Biturbo 425 2490.9 cc – 200bhp @ 5500 rpm
    1984 228 2789.8 cc – 255bhp @ 6000 rpm
    1985 Biturbo S II 1996.2 cc – 210bhp @ 6000 rpm
    1986 Biturbo Si 1996.2 cc – 220bhp @ 6350 rpm

    Hi Tech 6:36

    Doba produkce: 1985
    Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 1996.2 ccm
    4OHC 6 ventilů na válec
    Vrtání 82mm zdvih 63mm
    Kompresní poměr není znám
    Nejvyšší výkon 261bhp @ 7200 rpm
    2 IHI turbodmychadla a 42DCNVH Weber karburátor.


    V roce 1985 Maserati oznámilo vývoj prototypu V6 s šestiventilovou technikou!. Na svou dobu měl výborné výkonové ukazatele, ale nakonec do výroby nedostal a zůstal jen prototypem..

    V6 4AC 24v

    Doba produkce: 1988-1998
    Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 1996.2 ccm
    4OHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 82mm zdvih 63mm
    Kompresní poměr 7.6:1
    Nejvyšší výkon 245bhp @ 6250 rpm
    2 IHI turbodmychadla a Weber Marelli vstřikování.


    Rok 1988 zastihl původní tříventilový motor Biturbo na konci evoluce. Přišla totiž verze se čtyřventilovou technikou a odolnější vačkovou hřídelí, novými turby a Marelli Weber vstřikováním. Agregát přinesl novou dimenzi hladkého chodu a spolehlivosti. Nejvyšší výkon tehdy vrcholil hodnotou 245bhp. V roce 1990 se ve speciálu na bázi modelu Biturbo – verzi Racing objevil s výkonem plných 282bhp. Ale to nebylo všechno, v ´91 spatřilo světlo světa nové závodní auto značky, model Barchetta, kde výkon dvoulitového šestiválce vrcholil hodnotou 315bhp. Nové Ghibli II (1993) mělo tento motor naladěno na 306bhp – a stalo se tak autem s nejsilnějším seriově produkovaným dvoulitrovým motorem na světě. V roce 1995 se v rámci představení vozidel pro tzv. Ghibli Cup přepracovala hlava válců a vyměnila turbodmychadla a výsledkem bylo famózních 330bhp – největší litrový výkon u seriově produkovaného auta. Exportní modely pak měly motor 2.8 o výkonu 286bhp.

    Evoluce v tabulce:
    1990 Racing1996.2 cc – 285bhp @ 6500 rpm
    1991 Barchetta1996.2 cc – 315bhp @ 6250 rpm
    1992 Ghibli II1996.2 cc – 306bhp @ 6250 rpm
    1993 Ghibli II2789.8 cc – 284bhp @ 6000 rpm
    1995 Ghibli Cup1996.2 cc – 330bhp @ 7000 rpm

    V8 4AC 32v 3,2

    Doba produkce: 1988-1995
    Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 3217 ccm
    4OHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 80mm zdvih 80mm
    Kompresní poměr 7.5:1
    Nejvyšší výkon 326bhp @ 6000 rpm
    2 IHI turbodmychadla a Weber Marelli vstřikovací a zapalovací systém.


    Maserati znovu vstoupilo do kategorie „supercars“ ještě před rokem 1990 s modelem Shamal a již tehdy jej poháněl tento V8 3.2 motor vlastního vývoje o výkonu 326bhp. V ´90 byl tento agregát vybrán pro prototyp Chubasco, který ale nedošel sériové produkce. Konečně v roce 1995 se dostal i do sedanu Quattroporte IV.

    3200GT

    Doba produkce: 1998-2001
    Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 3217 ccm
    4OHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 80mm zdvih 80mm
    Kompresní poměr 8.0:1
    Nejvyšší výkon 370bhp @ 6250 rpm
    2 IHI turbodmychadla a Weber Marelli 4CM vstřikovací a zapalovací systém.


    Druhou a poslední evolucí přeplňovaného osmiválce byl motor označený stejně jako model do kterého patřil – 3200 GT. Bylo tak již pod dohledem Ferrari, které v roce 1998 převzalo nad Maserati kontrolu. Výkon se vyšplhal na výsledných 370bhp a motor se vyznačoval dravým nárůstem výkonu.

    V8 4AC 32v 4,2

    Doba produkce: 2001-dosud
    Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 4244 ccm
    4OHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 92mm zdvih 80mm
    Kompresní poměr 11.1:1
    Nejvyšší výkon 390-405 bhp @ 7000 rpm
    Bosch Motronic ME7.1 vstřikovací a zapalovací systém.


    Atmosférický osmiválec, který nahradil dlouholetou plejádu turbomotorů poskytlo k přepracování Ferrari. Motor vyniká točivou charakteristikou, skvělým zvukem a sportovním projevem (zejména v ochotě jít do otáček). Kvůli své sportovní charakteristice má oproti konkurenci trochu nižší hodnoty točivého momentu v oblasti 3-4000rpm, ale přesto se jedná se o špičku mezi současnými osmiválci.

    V8 4AC 32v 4,7

    Doba produkce: 2008-dosud
    Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 4691 ccm
    4OHC Čtyři ventily na válec
    Vrtání 92mm zdvih 88mm
    Kompresní poměr 11.1:1
    Nejvyšší výkon 444 bhp @ 7000 rpm
    Bosch Motronic ME7.1 vstřikovací a zapalovací systém.


    Motor původem od Maserati dostalo jako první v roce 2007 kupé Alfa Romeo 8C Competizione. Motor má oproti předchůdci zvětšený zdvihový objem a při stejné supersportovní charakteristice přidává větší suverenitu v nižších otáčkách. U Maserati se představil v modelu GranTurismo S na ženevském autosalonu 2008.

    Zde zatím náš přehled končí. S každým dalším motorem se článek rozšíří. V tuto chvíli mi nezbývá než poděkovat a zmínit anglické stránky Maserati fandy Enrica, kde jsem se dozvěděl spousty historických informací a nalezl také některé fotografie. Bez nich by tento text těžko vznikal..

    Raddik

    Raddik se představuje:

    Maserati, Nuvolari, Fangio, Senna
    Zobrazit všechny příspěvky, jejichž autorem je Raddik →

Alfa Romeo 156 (1997-2005) díl I. Motory v historii značky Maserati (díl 1)

4 Responses to Motory v historii značky Maserati (díl 2)

  • [1]

    19. 3. 2008 v 21:35T613

    Díky za osvětu! Doufám, že budeš pokračovat

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    21. 3. 2008 v 16:07gtfour

    Perfektní čtení!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    25. 3. 2008 v 12:31martin

    Vynikajuci prehlad, Maserati je klenot svetoveho autopriemyslu!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    28. 3. 2008 v 17:25Luba

    Taky dekuji, pocteni, ktere dokonale vyhovuje mym smyslum, jsem dojat, Luba

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

raddik.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Listopad 20111 Příspěvek
  • Duben 20082 Posts
  • Březen 20082 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura