-
Motorsportovní víkend 10.-11.května
Tip pro zdolání článku:Pokud zdoláváte články jako já(moc dlouhý=přelétnu),rozkouskujte si ho na etapy(snaha o to je již v článku…)
Možná,že bych mohl začít frází:,,Omlouvám se za vyrušení modelářsko-poznávacího období“,nebo:,,Předem přijměte moji omluvu za to,že si vůbec dovoluji přidat svůj autoblog příspěvek“.Ať jste zastánci první,či druhé omluvné varianty,já na omluvu nevsadím,já si vyberu jasně definovanou zlatou střední cestu(viz.Úvod),za kterou považuji:Dovolte mi pozvání do světa,kde vteřina je strašně dlouhá doba,kde briskní reakce jsou nutností a kde,v jako jediném sportovním odvětví ,si jsou ženy a muži rovni.Vítejte u motorsportu!!
No nic,začítek máme,takže zbývá doplnit,že se řídím(nebo se o to snažím)vašimi postřehy z komentářů a uvádím pro tudydudyblog nezvykle dlouhý článek,rozdělený na,,tři“základní etapy:IRC,Superbike a Supersport………
IRC
V druhém podniku tohoto šampionátu,kde si to v podstatě rozdávají o vítězství pouze dvě značky(Peugeot a Abarth)měli jezdci(včetně Jana Kopeckého)možnost blíže se seznámit s portugalskou šotolinou,která ještě loni sloužila k,,zábavě“pilotům vozů WRC.O takové lehké porovnání se postaral již expilot WRC,fin Gronholm,jedoucí jako předjezdec.Podle jeho slov nejel se svojí S2000kou naplno,ale i přesto musel konstatovat,že právě vozidlo tohoto typu může být dost rychlé a občas srovnatelné s,,wéercéčkem“………….
Na pořadu bylo třináct rychlostních zkoušek,z nichž sedm se odjelo v pátek a zbylých šest v sobotu.První,,rychlostka“,po vzoru WRC superspeciální,nám toho o šotolině moc neřekla,neboť byla celá na asfaltu a jezdci se teprve rozehřívali(Kopecký osmý).
Potom to ale přišlo a stejně tak i karamboly.Jeden Peugeot byl řidičem doslova,,vložen“do křoví,Peugeot číslo dva se zřejmě bál podobného osudu,tak se radši porouchal.Ostatní Peugeoty a samozřejmě i Abarthy se ovšem,podle Gronholma občas – hnaly do dalších zkoušek,podle mne – jely,ale hlavně hodně,,hlučely“.Tak to šlo až do páté zkoušky,ve které se začaly rýsovat favorité.Vítěz prvního podniku sezóny Rossetti na Peugeotu,možná nečekaně Duval s Abarthem a hlavně Vouilloz(opět s Peugeotem),který vedl.To však nemělo dlouhého trvání…..
V šesté erzetě se ještě držel,ale v závěrečné sedmé byl až čtvrtý a neustále zrychlující Rossetti ho pokořil.Jinak Kopecký se s Peugeotem prodral na místo čtvrté.
Nadešla Sobota a z předesílaných šesti zkoušek se uskromníme na tři,protože mě tak nějak překvapily vysílací časy IRC a nestíhal jsem.Erzeta číslo 11 a konec pro zdárně jedoucího Auriola(Abarth)prozatimně okolo 5.příčky.Nevím jestli on pozlobil zavěšení kola,nebo naopak zavěšení pozlobilo jeho,prostě – byl out.Dalším,kdo měl,,na mále“byl Basso(Abarth),ten se potýkal s problémem zvaným defekt a je tedy na místě,alespoň v duchu,,smeknout“,protože celkově byl na (ne)populární bramboře.Jsme tedy v cíli,trať totiž vozy zdolávaly pořád stejným tempem a jedinými,z této řady lehce vyčnívajícími,byl první,budující si náskok Rossetti a pátý Hanninen jedoucí na nám dobře známém,z tuzemského,,mistráku“ známém,Mitsubishi kategorie N4………….Máme vítěze a druhý byl????!!………..Jan Kopecký!!Jeho,do značné míry mravenčí práce se dozajista vyplatila a on si tak mohl udělat zářezy do pažby za pokořená jména jakými jsou:Chvíli vedoucí Vouilloz,zmiňovaný Basso,Hanninen nebo i Duval se Stohlem,oba známí z WRC.
Výsledky:1.Rossetti(Peu.),2.Kopecký(Peu.),3.Vouilloz(Peu.),4.Basso(Abarth),5.Hanninen(Mitsu.)
Výsledky po dvou podnicích:1.Rossetti(Peu.)20bodů,2.Kopecký(Peu.)14bodů,…..
Výsledky značek po dvou podnicích:1.Peugeot- 36bodů,2.Abarth-16bodů
.
Po,pro někoho,,letem světem“probraném pátku a sobotě,tu máme neděli den motorsportu zasvěcený nejvíce a proto ji,,odfláknout“nemůžu určitě.
Superbike
Dějištěm následujících řádků se stal okruh v Monze,nevelkém to městečku kousek od Milána(a Turína taky).Jsme tedy v Itálii,v zemi rozpálené,hektické,člověku by se mohlo zdát až splašené.Okruh Monza to potvrzuje.Ne nadarmo se mu říká,,kolébka rychlosti“Motodrom totiž staví na čtyřech dlouhých rovinkách,spojených pár zatáčkami(s oblibou šikanami).Zvlášť ta cílová(rovinka),na které se v první řadě usídlil Bayliss(Ducati),Haga(Yamaha),Neukirchner(Suzuki)a Checa(Honda),ta stojí za to.Rychlosti daleko za metou 300km/h a následný brutální brzdící manévr do nejpomalejšího místa na trati(šikana)je pastvou pro oči diváka a snad ještě větší pastvou sil,pochutnávajících si na brzdových destičkách.Ale – my jsme vlastně ještě neodstartovali!Tak Kubo(Jakube Smrži na 15.místě),,upaluj“!
Všechno se ale musí brát s rezervou.Tlačenice v popisované první šikaně rozhodně není příjemná a vymanit se z ní o pár příček výš,to je,,kumšt“.O tom se kladně přesvědčil Biaggi na Ducati(před 9.,za 4.)a záporně Bayliss(před 1.,za 3.).Po odjetém kole se vytvořily dvě trojčlenné skupinky z nichž ta první,ve složení Neukirchner,Kagayama(oba Suzuki)a Bayliss,nás bude zajímat.Od počátku to tam vřelo,a když se přidal Haga(nebo spíš vystřídal Baylisse),už to nevřelo,ale,,řvalo“!
Haga byl chvíli za oběma Suzuki,chvíli mezi nimi a když už se dostal před ně a snažil se o,,trhák“,poznal kouzlo rovinek – větrného pytle naplno.Ať šlo o sebevětší(v rámci možností)odpoutání v technické pasáži,rázem bylo vše vyrovnáno na rovince.
Těžko říct,zda-li právě toto vyburcovalo do té doby nezvykle klidného Kagayamu k jeho pověstnému,,kamikaze“stylu.Jedno je jisté.Znovu opěvovaná rovinka se šikanou,Kaga dlouhý na brzdy,následné vyjetí na,,obslužnou komunikaci“a než se vrátil,byli do té doby úhlavní konkurenti několik desítek metrů opodál a nejbližším sokem se stal Biaggi(4.-5.)Toho ještě pokořil,ale na Baylisse už čas nebyl.Mezitím se Neukirchner něco přiučil od Hagy v tech.částech trati,předjel ho(cca.3 kola před cílem)a už nepustil…..(Bayliss bez projevu)
Výsledky:1.Neukirchner(Suzuki),2.Haga(Yamaha),3.Bayliss(Ducati),4.Kagayama(Suzuki),5.Biaggi(Ducati)…………..10.Smrž(Ducati)….
Superbike 2
Jestliže někdo dostával záchvaty na infarkt už v závodě číslo jedna,pak ten číslo dva nepřežil,nebo ho neviděl.To,co tam hoši předváděli,to snad může nabídnout jedině Monza.Startovní rošt stejný jako v závodě prvním – startujeme.!.!…
Bayliss znovu naplnil pravidlo o,,kumštu“v první šikaně a….opět propad na třetí příčku.Větší propad si snad ani nemohl dovolit,protože by ho tam vzadu převálcovali.Tím vzadu je tentokrát krátkodobě myšlen i Haga jedoucí na pozici páté.Jen ale nabral on a motorka dech,letěl kupředu.To dokládá třetí kolo,kdy se dostal do čela.Nezapomeňme však na rovinky,ty drží jezdce pěkně pospolu!
Následovaly míchanice,občas strkanice a – padoucnice??To ne,ale Kagayama střídající se s Neukirchnerem a Hagou na čele náhle vylétl z trati!Kačirek motocykl řádně zbrzdil a Kaga zřejmě dočista ztratil chuť závodit.V jedné z šikan to,,přepísk“ s plynem,letěl vzduchem a blíže se seznámil s bezpečnostním balíkem….Naštěstí pro Suzuki,na trati byli ještě dva jejich borci a Nieto Kagu dobře zastoupil(4.).Než se vrátíme na čelo,nechme odjet pár kol a povšimněme si jezdce Kionariho na Hondě,jak se statečně pere s Xausem(Ducati)o pátou příčku,ještě o něm uslyšíme!
Tak zpět……..A pozor!!!!Bayliss přestal vyčkávat a zaútočil na Neukirchnera i Hagu!Krásný brzdný manévr….ale – znovu rovinka a nejen větrný pytel,ale možná i nižší výkon vykonaly své.Třeba měl Bayliss způsob,jak tyto faktory potlačit,třeba……Žádné třeba,fakta!Ty jsou taková:Haga ho předjel,naznačil:,,Něco nemáš s motorkou v pořádku,brácho“a Bayliss – odstoupil!
Vznikly nám dvojice.První – přetahující se Neukirchner s Hagou,poté polovička dvojice,osamocený Nieto a potom duo stoprocentní,Kionari s Xausem.Jejich sjíždění nám zpestřil titulek oznamující Kubu Smrže a jeho nejrychlejší čas na kolo ze všech….!Další lesklý moment přichystal kousek před Smržem Corser(Yamaha).Do první šikany vlétl příliš rychle a aby,,neletěl“sám,drkl do Checy(Honda) a – jeli oba.To se Kubovi hodilo a chvíli okupoval skvělou sedmou příčku.Pak ale chyboval a znovu mu patřil chvost první desítky.Checa vědomí takovéhoto,,zneužití“od Corsera neunesl a – ,,složil se“(pád – odstup).
Tak,jak jsem předeslal,tak se stalo,dvojice vpředu se nám sjely,to znamená:Neukirchner velice rychlý,Haga výborně brzdí,Kionari zajíždí nejrychlejší kola(lepší než Smrž)a bojuje o vítězství.Smrž Kionariho,,cítí v kloubech“,jede ještě rychleji a v šikaně je dlouhý!!Následuje kontakt s Biaggim,ten padá!a Smrž také!!!!(oba out…).Vpředu Haga kouří(ne on,motorka)ale pokračuje.
Poslední dvě kola!Kompaktní trio se pere o vítězství,kdo to nakonec bude?Haga vypadá nejlépe,zatímco Neukirchner se zdá bez energie a Kionari se,,jen“veze.Poslední kolo,Kionari útočí!,Haga v poslední zatáčce oplácí a……je první!!!
Výsledky:1.Haga(Yamaha),2.Neukirchner(Suzuki),3.Kionari(Honda),4.Nieto(Suzuki)
Supersport
V etapě tohoto článku,v etapě IRC jste měli možnost dozvědět se o mých problémech s televizním časovým programem,kde jsem gentlemansky stáhl vinu na sebe.Tady ale ne!Ono totiž psát v programu s vůlí téměř hodiny,to se neodpouští a nejraději bych napsal,jaký že to program si rozhodně nemáte kupovat…….
Obrazovka se rozzářila při pěti kolech do cíle – poznatky?
Jezdec Foret na Yamaze bezpečně v čele,za ním s odstupem…..Honda a Yamaha(v kontaktu nebyly).Pak přišla čtyřčlenná skupinka s většinovým podílem Hondy(3 kusy)a jednou Yamahou.Jezdci se krásně předjížděli,soupeřili spolu a to všechno pod dohledem posledního v této skupince,pod dohledem jezdce Lagriva s motorkou připravovanou zlatými českými ručičkami z týmu kl intermoto.Lagrive byl skutečně dobrým,,pasáčkem“svých,,oveček“a hnal si je(bohužel)stále před sebou.Ty nakonec dojely v pořadí,v jakém se po většinu závodu pohybovaly…..
,,Výsledky“:1.Foret(Yamaha),2.Honda,3.Yamaha,…………..8.Lagrive(Honda)
Dodatek:Stejně jako se hoši z televize museli zmínit o mladším bratrovi Jakuba,o Matěji Smržovi,já – prostě musím taky.
Matějovi velice pomohla hromadná havárie osmi jezdců na začátku jízdy jeho třídy(Superstock 1000),kdy se dostal na už tak krásnou……pátou!? příčku.To ho jednoduše nabudilo.Začal,,tahat“a vyplatilo se,dostal se na příčku…..třetí.Chyba a rozdováděnost(motocykl pod plynem v náklonu na trávě…..!)sice byly faktory brzdícími,ale on se nedal.Nepolevil v tempu a dotáhl se na druhého.Za ním předvedl v zatáčce parabolika pěkný,,taneček“(náběh na highsider),ale ustál i toto a v posledním kole – v poslední zatáčce a v posledních metrech se dostal na pozici druhou!!!Nádhera
Motorsportovní víkend 17.-18.května Začátky jsou těžký…
2 Responses to Motorsportovní víkend 10.-11.května
[1]
13. 5. 2008 v 16:43tead
Až na to, že Gronholm jel jako předjezdec ve Focusu WRC a né v žádným Supru, protože mu to nedovoluje smlouva s Fordem, by to šlo 🙂
[2]
13. 5. 2008 v 17:16tudydudy
no tak – ale…………aspon se s S2000 projel,jinak by nebylo to srovnani,ktery jsem si nevymyslel……..
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.