-
Konec roku!!! BUGATTI VEYRON!!!
Je to tak.Ať už si to člověk připustí či ne,znovu naší matičce Zemi trval oběh Slunce nějak moc krátkou dobu a je tu tedy opět závěr roku,tentokrát toho s číslem 2008.
Nic nového,jistě si říkáte a nejinak tomu bude,když se vytasím s rčením,chcete-li – příslovím:”To nejlepší na konec”…Nevím jestli se o to někdo z Vás nějak nadměrněji zajímá,ale – když už jsme u toho”nadměrněji”…:V následujících řádcích čekejte skutečně nadměrné popuštění uzdy mé fantazie,na články”v šlépějích Insignie”nadměrnou délku článku a v neposlední řadě nadměrné množství koňských sil na jeden jediný článek…
Dámy a pánové,historicky první tudydudy”vysokovýkonný”test,test Bugatti Veyron!!!
Jistě to sami moc dobře znáte.Jakmile se v redakci v podstatě jakéhokoli motoristického,ať již serveru či časopisu,objeví nějaké vysokovýkonn锞ihadlo”,chladná hlava a zdravý úsudek šťastného redaktora jdou lehce stranou a vedení jeho mysli přebírají emoce…Na papíře či monitoru to potom vypadá tak,že se čtenář dozví mnohé o tom,jak auto působí na kolemjdoucí,jak automobil působí na spolujezdce,ale nedozví se někdy vůbec,v tom lepším případě jen částečně,jak se auto chová v zatáčkách,zda-li jeho vysoký výkon není leckdy na škodu atd,atd…Tomu jsem udělal přítrž!
Po dlouhý desítkách hodin strávených u počítače a zhruba stejnou dobu strávenou na cestách nutných k obíhání snad všech Bugatti center v Evropě,jsem po téměř roce vzešel jako vítěz.Jednoho krásného deštivého dne jsem totiž najednou měl vše,co jsem potřeboval.To znamená:1(slovy jeden) kus vozidla Bugatti Veyron s 1001 oři pod zadní kapotou,1 kus speciálního papíru(v podstatě taková vstupenka) mne prokazující,jako budoucího váženého návštěvníka okruhu Nurburgring Nordsleife,a nakonec další”papírek”,v tomto případě se jednalo o pozvánku na slavnostní otevření nové části jedné z německých dálnic s(mimo jiné)jednou z nejdelších dálničních rovinek v celé Evropě(!!!)…Prostě paráda hned na úvod….
Bugatti Veyron…Do doby než jsem do něj usedl – přemotorovaný připlacatělý bobek s neskutečně vysokou pohotovostní hmotností a ještě neskutečněji vyšší cenou.Dobrá,co tam máme dál…Vzhled!Jak jsem uvedl.Člověk by to po přečtení rozměrových údajů vozidla nečekal,ale již na fotkách může vozidlo na leckteré působit mírně či více”bobkovitým”pontonem,což se ve skutečnosti jen a jen potvrdí a navíc se přidá fakt,že tam někam dopředu se člověk nemůže snad ani vejít!….
Vešel jsem se.Pravda,má,stále se ještě zvětšující postava,mající nyní nějakých 182 cm,ne že by neměla s prostorem problémy,ale po zapojení se hlavy do této prostorové úlohy nakonec vše dobře dopadlo….
Sedím,sedím a vyloženě”čumím”.Údiv střídá údiv.Na druhou stranu,člověk se po spatření toho všeho natolik pro sportovní zážitky nepotřebného přestává divit nad hmotností…Tak například ten středový panel…Co je to za divně se lesknoucí kamínky nebo co to je?Vždyť už jen to musí společně s nepotřebně nepotřebnou klimatizací a rádiem mít víc jak 100 kilo nadváhu…Další-sedačky.V tak výkonném autě by snad měl být člověk vůbec rád,že na něco má možnost si sednout a tady taková křesla!!V době kdy na sobě začínám poprvé v životě cítit příznaky klaustrofobního syndromu si ale vzpomínám na dokument o Veyronu…:”Naším cílem je postavit auto,co bude velmi,velmi rychlé,ale zároveň tak uživatelsky vstřícné,že s ním nebude problém zajet do supermarketu nakoupit”…..Možná,že se tím i leccos vysvětluje..!No,každopádně ten skutečně – jen kufřík,kterému uživatel má říkat zavazadlový prostor toho moc neslibuje a jestli si někdo od řešení známého z dob stodvacítek – co se nevejde do kufru,vejde se na střechu,něco slibuje i u Veyronu…Nechme však všeho,jde se jezdit!!!
Severní smyčka je již netrpělivá,já také,ale – vlastně,proč vůbec?Zde již to zkoušeli dávno přede mnou a nijak úchvatný čas z toho zrovna nevyšel(mám dojem něco kolem 7:40).A,už jsem si vzpomněl.Jasně,už to zkoušeli,ale napsali někam jak že to přesně,zatáčku po zatáčce bylo???
Co já vím tak ne,ale protože toho zase tolik nevím,tak se pustím pouze do tvrzení,že to nikde nenapsali v češtině,takže:1.kolo z celkem pěti možných se samozřejmě neslo v duchu poznávání auta a dopoznávání tratě,kteroužto mám naučenou z počítače.Po zjištění,že se virtuální a ta opravdová realita až velmi dobře podobají,v druhém kole jsem už i zahřátému Veyronu dal poprvé trochu více do těla.Čekáte oslavné ódy na brutální zrychlení?Že když jsem zvyklý z těch klasických vozů na klasické zrychlení,že tomu ani nejde jinak?Hmmm….ale jde!
Samozřejmě,je to nářez,zvlášť když vezmeme v potaz leckdy i vlivem zrychlení rozmazanou ručičku rychloměru(!!!) v řidičových očích.Chvíli má skutečně člověk takovou touhu pořádně si zakřičet…jen do toho,ale…..To ale už tam být prostě musí,zvlášť když si ten,kdo má možnost,vzpomene na zrychlení supersportovního motocyklu…Velmi podobné,ne-li na motorce adrenalinovější(samozřejmě kromě zhruba té první sekundy zrychlení,kdy můžete dát klidně 100% plynu a na vozovku se přenese téměř 100% výkonu,to u motorky nelze).
No,Bugatti upaluje dál,rychlost je již za metou 200km/h a první zatáčka která stojí za popsání.Zatáčka(levá)horizontová s následným klesáním(hned po dlouhatánské rovině)do které se často vůbec nebrzdí,ba ani neubírá plyn.Tak v běžném sportovním autě,u Veyronu:První dvě ostrá kola projeta bez plynu,bez brzdy(již na rovině plyn puštěn),zbylá dvě ostrá kola projeta s plnou celou rovinou(rychloměr u 360!!)a zatáčka projeta po brzdění na nějakých 290(na horizontu lehké odlehčení přídě-nic nebezpečného).
Další úsek trati co si probereme,bude hned následující,doslova”mírňoučká”pravá a brutální zpomalení do šikany.Veyron:V kole posledním jsem ho řádně potrápil,brzdy až v samotné pravé zatáčce(z 280)-znejištění-rozhození celého vozu,nutná značná korekce volantem a samozřejmě i stabilizací,stejně nakonec výlet mimo trať(šikana vzata přímo…)!
Následují další zatáčky,do nichž Veyron na plný plyn enormně zrychluje,což ústí v enormní brzdění,protože zde promlouvá vysoká hmotnost naplno:Auto se snaží držet stopu,v tečně však většinou znejistí,téměř současně se”trhají”všechna kola(lehce dříve zadní)a ve smyku mají tendenci zadní předhonit ty přední(smyk přetáčivý ve smyku celého vozu…).Z této skutečnosti nám tedy jasně vyplývá jistá neohrabanost vozu na limitu a zákonitá ztráta marně doháněná rychlostí na rovinkách.Snad jediným místem kde Veyron dohání je kromě rovinek možná paradoxně zatáčka klopená,kde právě hmotnost dává pneumatikám až neuvěřitelnou adhezi a možnost projet zatáčku,kde se běžně jezdí méně jak 100,teoreticky projet(dle mého)až 150!!!
Resume z Nurburgringu?Po pro závodní jezdce doslova trápení v zatáčkách je čas pod 8 minut celkem příjemné zjištění.Pro běžné uživatele bude i to v podstatě”málo”co Veyron poskytuje,zřejmě bohatě stačit…
Nyní chvilka praxe z běžného provozu,z provozu ve městě.Kdybych se snažil o co možná největší zestručnění,tak asi:Největší devíza Veyronu.Samozřejmě,i zde se najdou mouchy v podobě hodně špatně zjistitelných semaforů,vlastně i špatně zjistitelných okolních vozů,ale pro ty,co si vůz skutečně pořídí,paráda.Všichni na Vás koukají,ukazují si na Vás prstem a pakliže se najde někdo kdo by chtěl za Vámi ukryté kobylky”proklepnout”-žádný problém.Brzdy jsou na nouzové brzdění připraveny(to kdyby nějak brzo po startu padla na dalším semaforu červená…),okolí co nemá možnost se účastnit závodu,alespoň ohromíte zvukem motoru,Vy pak jasným vítězem…Snad jen s těmi nákupy bych to tak růžově neviděl.Copak o ten prostor,těch pár tašek by se jistě někam smrsklo,ale jestli by Veyron zůstal sám na parkovišti nepoškozen….Nevím,nevím….(nezkoušel jsem to).
A – závěr.13 km nového úseku dálnice!13 kilometrů široké,jen lehce sem tam zakroucené,lidu i auto prázdné silnice.Teď jen v rychlosti přestřihnout pásku,přípitek rychlými špunty(samozřejmě)a jedeme!!Znovu zrychlení,znovu meta 200,300,350-zde se to hodně často a dlouho povaluje(přeci jen nějaké ty zatáčky tu jsou)a slibovaná rovina-7 kilometrů!380-ručičku definitivně opouští čilost a následuje už jen rychlost šneka.To pro řidiče a vůbec vozidlo neplatí,po překonání bázně se pouštím i do takových kaskadérských kousků,jako je držení volantu v nesprávné pozici(tak asi 16:00),následuje zcela opuštění,jednak mojí ruky volantu,jednak rychlosti mety začínající trojkou(ano,je tam víc jak 400!!!)a zhruba ve 410 jsem se(když nad tím zpětně uvažuji),zcela pomátl a pouštím volant úplně!!
Ačkoli otáčkoměr nevykazuje nějaké extrémní hodnoty,na konci rovinky s blaženým úsměvem na tváři a s konečnou hodnotou na rychloměru(cca.417)znovu beru volant a zpomaluji….
Závěr:Bylo to dlouhé a snad i krásné.Veyron je pro mnohé,jako uplynulý rok.Má své neodmyslitelné silné,ale i slabší stránky.Tím,čím se od roku,a to od jakéhokoli,zásadně liší je to,že je něčím vyjímečným.Něčím,na co se nikdy nezapomíná a to v tom kladném slova smyslu……………ať je takový i celý příští rok….
Šťastný nový rok ………………..tudydudy
Pokud jste stránku navštívili,prosím klikněte17
Nový Mercedes-Benz E Vyhlášení ankety „AUTOblog“ roku 2008 !!!
9 Responses to Konec roku!!! BUGATTI VEYRON!!!
[1]
30. 12. 2008 v 16:39507--
Vy ste fakt nedostali nijaké úlohy?
[2]
30. 12. 2008 v 16:44T613
Bude zajímavé porovnat tvé dojmy s Navtechovými! 🙂
[3]
30. 12. 2008 v 16:55jurajos
No nadelil si si riadne…ale keď je ten koniec roka. 😉
Len by ma zaujímalo čo bude na konci toho budúceho. Vyššie ako Veyron sa (zatiaľ)ísť nedá.
[4]
30. 12. 2008 v 18:21507
3
DI MORA NATALIA :d
[5]
30. 12. 2008 v 18:21507
Umizuby, úbohé.
[6]
30. 12. 2008 v 19:41T613
Tady někdo zase trapasí 🙂
[7]
30. 12. 2008 v 21:15Culdaraztriptaco
Popis vzkutku vášnivý 🙂
[8]
5. 1. 2009 v 8:29Pierro
Tudytudy: Bravo – povodit Veyrona jak na severní smyčce, tak i v provozu a nakonec na té nové dálnici se jen tak někomu nepoštěstí… 😀 Pěkně napsáno brachu.. 🙂 Plánuješ nějaké to žihadlo i z kraje nového roku??
[9]
6. 1. 2009 v 20:02tudydudy
(8)-Hmmmm,nevim……mozna,ale spise ne.To vis,prazdniny skoncili,skola vola a bude volat…uvidime…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.