-
Citroen XM: Pod taktovkou Bertoneho
Když už mám tu možnost, rozhodl jsem se, že čtenářům přiblížím některé téměř zapomenuté automobily let nedávno minulých. Začnu u XM
K sedmdesátému výročí Citroenovy existence (1989) byl představen dlouho očekávaný nástupce dosluhující, téměř15 let vyráběné „vlajkové lodi“ CX, velmi avantgardně tvarovaný XM.
Návrh jeho stylistického řešení byl již v roce 1985 zadán nezávisle 4 designérským skupinám: V první řadě se jednalo o domácí středisko Centro Style Citroen, dále to byl Bertone, designér Marcello Gandinni, a nakonec nově vzniklé designérské centrum PSA.
Právě Bertone se rozhodl pro dosud netradiční styl výrazně klínovitého profilu s „obnaženým“ zadním kolem. Tento návrh se zdál vedení Citroenu velmi avantgardní a tak bylo rozhodnuto o jeho realizaci. Základní Bertoneho návrh byl předám vlastnímu designérskému centru, které je mělo dopilovat do sériové podoby. Doslova za pět minut dvanáct bylo rozhodnuto i o změně jména z předpoklánaného DX na XM.Nový model udivoval nejen vynikající aerodynamikou, ale i úžasnými vlastnostmi zdokonaleného hydropneumatického odpružení, u nejdražších verzí doplněných systémem Hydractive (za příplatek cca 8000 fr. dostupného i nižším specifikacím). Proti do té doby používané soustavě s jednou sdruženou pružící jednotkou pro každé kolo přinášela přibyla pro každou nápravu ještě další pružící jednotka a 2 tlumiče. Zapojováním, či vyřazením této další jednotky u náprav se pak měnila charakteristika mezi komfortním a „sportovním“ naladěním podvozku. Tuto změnu bylo možné provést jednak spínačem u řadící páky, nebo mohlo rozhodování o charakteru pružení přejít plně do rukou automatiky- která se rozhodovala na základě výstupních informací z několika čidel. Snímána byla např. poloha plynu, úhel a rychlost natočení volantu, čidlo okamžité rychlosti či zapojení brzd…
Pro nový model byla charakteristická dosud nevídaná příprava výroby: Cca 50% plechů karoserie byly oboustranně pozinkované, cca 30% galvanizované. Celá karoserie byla v kataforezní lázni opatřena povlakem o 200% vyšším než u většiny do té doby používaných postupů. Spodek karoserie byl chráněn velmi odolnou bitumenovou vrstvou, chránící před většinou mechanických a chemických vlivů. Velmi velká pozornost byla věnována tuhosti karoserie a počítače provedly kolem 600 kompletních pevnostních výpočtů. V době svého uvedení na trh, byl XM jedním z nejbezpečnějších vozů svého segmentu…Interier byl navržen podstatně méně avantgardně, nicméně úlohy nástupce velmi komfortního CX se zhostil na výbornou: Vnitřní šířka ve výši loktů přesahovala 150cm, délka od pedálů po opěradla zadních sedadel pak 180cm. Mimořádně pohodlná „citroenovská“ sedadla byla rozměrná a potažena velurem, klasickou kůží či alcantarou. Pro vyšší stupně výbav byla vyvinuta samočinná klimatizační soustava od firmy Valéo a množství dopravovaného vzduchu pak mohlo tvořit až rekordních 550 krychlových metrů za hodinu! Zvláštností bylo i „falešné okno“ za zadními sedadly, které tvořilo další hlukovou i teplotní bariéru: Při otevřeném kufru tedy na cestujících netáhlo. Typická byla i velkoryse dimenzovaná informační soustava palubního počítače. Autoradio mohlo mít ovládání přímo na jednoramenném volantu. Již základní výbava byla velice bohatá a odpovídala vrcholu výrobního programu Citroenu.
O pohonné agregáty se XM musel dělit se svým koncernovým bráchou- Peugeotem 605. Výčet motorů a jejich základní vlastnosti uvádím v tabulce. Převodovka byla zpočátku jen přímo řazená, později výrobce nabídl i 4st. samočinnou ZF.Během let byl samozřejmě XM průběžně modernizován (větší modernizace s mírným faceliftem byla v roce 1994), dostal variantu kombi, přišly airbagy, změny na motorech atd. Ze scény zmizel v roce 2000. Dodnes udivuje komfortem cestování a především velkým charismatem… Ve své době se jednalo o vůz vrcholné technické úrovně, jak ostatně bylo u výrobce zvykem. Na jeho legitimního nástupce se dostalo až nyní v podobě Citroenu C6, jež ovšem pokračuje spíše ve stylu započatém u typu CX (alespoň po stránce designu).
Na závěr bych napsal všeříkající větu: Byl to vyjímečný automobil…
Motor Objem kW Nm Km/h 2.0 karb. 1998 84 168 193 2.0i bez kat. 1998 94 175 205 2.0i kat. 1998 89 170 201 2.0i 16v 1998 97 178 205 2.0i Turbo 1998 108 235 215 3.0 V6 2963 123 234 222 3.0 V6 24V (do 1997) 2963 147 260 235 3.0 V6 24V (od 1997) 2946 140 267 233 Motor Objem kW Nm Km/h 2.1 D 2138 60 145 176 2.1 TD 2088 80 234 192 2.5 TD 2446 95 285 201
Audi V8: Útok začíná (1988- 1994)
76 Responses to Citroen XM: Pod taktovkou Bertoneho
[1]
23. 5. 2007 v 15:50Pepa
Zdravím. Prosím, nevíte někdo, kde sehnat na XéMo 3.0 24V r.v.2000 sklo do pravého zpět. zrcátka VYHŘÍVANÉ? Díky za typ případně nabídku..
[2]
28. 5. 2007 v 14:31Karel Veselý
Vlastním XM , výroba konec95, exklusive 2,5 td, vodou chlazený intercooler(vlastněTDI), přemýšlým o prodeji.
Má vysílačku, originál radio ovl. volantem, digi klima, tažné, střešní příčníky(zahrádka),dálku,kožený interier + dřevo, barva je tmavě modrá metalíza.Vše je v pořádku a funguje.Sem tam potřebuje pročistit
kontakty na vypínačích(Xemáci znají 🙂 ), bezva pneu a další…
Dostal jsem nové služební auto a teď s ním jezdí manželka.
Co k tomu dodat? 🙂
Koupím jí něco menšího, v případě, že prodám za rozumnou cenu.
Základ 85.OOOKč.
Jezdí fakt výborně, se mnou do6,5L nafty.
V porovnání s jinými „má odpich a jde za plynem“.(hodnocení xm fanatika)Jezdil jsem s ním 5let dlouhé štreky.Nutno se svézt a vidět.
[3]
6. 6. 2007 v 22:24Mr.Cadillac
Ahoj všem,
Jsem srdcem i duší nadšenec do americkych aut. Nedavno mi ukradli Cadillac Eldorado. Co naplat auta se kradli a krast i budou… Bude nový Cadillac. Kdyz jsem se poohližel o slušne nahradě za ameriku tak jsem jednoznačně sáhl po XM. Má to vše na co jsem zvylý u ameriky.
Neni NIC na svetě lepšího než motor do V. Ten citroenovský děla čest motorům do V. Mám V6 3.0 v plné výbavě. Výc slov chvály než jste tu popsaly vy ja popsat nemohu. Lepším vozem než je XM je z evropských vozidel jen Mamut od Mercedesu.
[4]
28. 6. 2007 v 0:20Kawitch
Bohůžel se této krásné slečny Jménem XM budu muset zbavit… Jde o 2.0i z roku 91. Najeto má 167tis. Pro více info: Kawitch@quick.cz popř. po domluvě mobil nebo návšteva možná.
[5]
1. 7. 2007 v 23:06martin
Čauky zdravím všechny co maj citroen xm super vozítko. Shaním knihu oprav nebo na ktere strance to najdu chci se podívat nebo někdo poradit jak se puli poloosa prava strana z pohledu řidiče všechno si spravím ale tohle je pro mne už moc těžké Diiiiiiiiiiiiiiiiiiiik za radu
[6]
5. 7. 2007 v 15:41truckie
zdravim vsetkych.Chcel by som radu.Mam moznost kupit moj sen XM 3,0 v6 automat komplet vybava v kozi len ma trochu trapi spotreba.Nemate niekto nieco podobne?Kolko to papa pri normalnej jazde po meste a co spolahlivost.Alebo 2,0 i turbo.Ktore z nich?Ten dvojliter je bez koze ale vybava je slusna.dik Truckie.
[7]
18. 7. 2007 v 10:16Hardcore
Mám 3.0 V6 12V manuál a žere mi to v rozmezí 8-14 litrů… město jezdím cca za 11 L
[8]
21. 7. 2007 v 21:55Chachar
-Mám u XMka pokažené originál rádio, které má ovládání na volantu. Plánuji koupit nové, moderní…
Dotaz: Půjde k některém rádiu dopasovat ovládání z volantu? A jak?
[9]
12. 8. 2007 v 10:34Petros
nazdar lidi,vlastnící XM.super auto,jsem s ním spokojen.mám 2,0i 16V.a chtěl jsem se zeptat,zda by mi někdo nemohl poradit s pokaženým tachometrem.slyšel jsem,že je to problém snad u všech XM.tak jestli byste mi někdo mohl poradit.díky moc…XMu zdar 🙂
[10]
8. 11. 2007 v 20:38Jakub
Ahoj lidi mam xm sem snim spokojen ale ted nejde proud do 2 valcu kabely to nejsou,svicky taky ne ani zapalovaci civka, muze to byt rozdelovac???
[11]
9. 11. 2007 v 10:44:)
petros: problem vsech to neni ale u starsiho modelu se mi to taky stavalo, problem bych videl ve vytvrdlejch gumickach … cili rozebrat pristrojovku(celkem martirium) a vymenit.. je to otazka par kc
[12]
12. 2. 2008 v 11:54Michal
Ahoj ludia, ked som videl prvý krát citroen XM – hned ma očaril , dalo by sa povedat ze to bola láska na prvý pohlad 😉 Este v ten den som si ho isiel este raz obzriet na parkkovisko:) Rozmýšlam nad jeho kúpou, akurat som narazil na nete na jeden kus ktorý sa mi pozdáva, je to rocnik 1992, 2 liter, 157000 najazdených kilometrov, čierny, a vyzerá z exterireu ako nový 😉 stojí 1000 eur… Co vy na to, mal by som do toho ísť?
[13]
18. 2. 2008 v 13:44Michal
Prodám citroena xm… pro více informací mi pište na mail. Plzenský kraj
[14]
20. 2. 2008 v 22:10fík
nazdar chalani potřeboval bych pomoc už dva roky vlastním citrona xm 2.1 TD a jsem sním na výsost spokojen ale teď se mi stal problém praskla mi na zadní nápravě ocelová trbice začalo mi vytékat LHM a tak jsem to dal do servisu nechal jsem udělat celou generálku hydrauliky ale teď když jedu tak to skáče jak tajtrlík a ten servis men co mi to dělal řekl že to je vše v pořádku.Dělá mi to jen předek a já nevím co stím poradíte? předem dík.
[15]
29. 2. 2008 v 11:44Lempl
Prodám citroen xm 2,5 TD.Napište na e-mail
[16]
29. 2. 2008 v 11:47Lempl
Pardon ten email je lempl33
[17]
29. 2. 2008 v 11:51Lempl
Na to skákáni toho předku:měnily ti i koule?Jestli né tak ti snich utekl plyn,proto jsou tak tvrdé.
[18]
29. 2. 2008 v 16:41fík
jasně mněnil i koule už si stím nevím rady skoušel jsem i snímač plynu,hydraulické čerpadlo a ještě zkusím vyměnit sdředovou kouli
[19]
25. 3. 2008 v 9:46Luda
Nazdar chlapy.je mi 22 a koupil sem si xm 2,1 td BREAK,strašně moc se mi libi,
ale nevim co skontrolovat dřív a hlavně jak?Hydraulika mi dělá potiže a zlobí elektřina v palubce a taky mi to skáče a jenom předek.JINAK JE TO BOMBA KÁRA.Dik za odpovědi.
[20]
22. 4. 2008 v 23:43John
Zdary všem. I já jsem si před několika dny zakoupil Citroen XM. Přiznávám, že úplně náhodou. Nikdy jsem této značce nebyl nakloněn. Koupil jsem si stařičkou 2,1 TD, rv 91. Do této doby jsem jezdil a někdy se jistě ještě svezu Omegou. Přenechal jsem ji manželce. To znamená že jsem byl na velká auta zvyklý. Jsem zatíženej na Opel Omega, ale tohle auto, tohle Xm mi opravdu začalo bavit. To pohodlí a konfort jízdy je bombastický. Doufám, že mi Xemo bude dělat jen radost a najezdím sním hodně Km. JIstě nějaké závady se jistě najdou, ale to je u každé značky, takže prdět na to . . . Jinak auto peruje jak má . . .zatím . . . nechal jsem si jej prohlídnouot od maníka co dělá jen Xm a prej jsem nekoupil špatně. Takže zdary.
[21]
10. 5. 2008 v 23:32irca
Jsme majiteli tohoto vozu a jsme maximálně spokojeni!!!
[22]
13. 6. 2008 v 10:59Libča
Měli jsme super udržovaný vůz XM 2,1 TDi, garážovaný, používaný jen na fajnové účely -svatby,promoce ,dovolená. Bohužel do nás čelně narazil Favorit. Prodáme na náhradní díly auto. Plechy jsou nezkorodované.Sedačky jako nové. A nebo hledáme XM se špatným motorem. Rok výroby je 1992 nebo 1993, najeto měl něco přes 100 000 tisíc.
[23]
24. 6. 2008 v 15:08marty321
máte rádi auta? pak klikněte na web
[24]
3. 7. 2008 v 17:35Boby
citroen xm je pro me nejlepsi auto mam 2.1 turbo a nemuzu si na neho stezovat
[25]
8. 8. 2008 v 15:13LOKKI1
AHOJ MAM XM 20B 89KW 91RV NEMÁ NĚKDO OBLOŽENÍ PALUBKY ATD V IMITACI DŘEVA??? SHÁNIM TO A NIKDE NEMAJI A CHROM LEMI NA XM TO SAMÍ KOUPIM JETO MOJE MIMI DÍKY LUXUSNĚJŠÍ AUTO NENI
[26]
20. 9. 2008 v 23:45kubak
Splnil jsem si pubertacky sen a nedavno jsem si poridil XM 3.0 V6 123kW od cloveka, kterej je do Citroenu velkej fanda, takze auto je v cajku a to co neni v cajku se bude v nejblizsi dobe dodelavat. Musim rict, ze je to presne to,co jsem od toho ocekaval. Je to proste BAJECNY AUTO!!!:)
Lokki1: jsem na tom stejne. Je to taky moje mimi. Oblozeni palubky jsem dostal jako bonus, kdyz prodavajici videl, jakou mam uprimnou radost. Vypravel,jakej je problem to sehnat. Hledat na aukcich a modlit se,aby si toho nikdo nevsim anebo to nekdo nevyhnal do neskutecnych cen.
Priznam se,jeste jsem nenasel odvahu to tam nalepit:) asi to necham radeji na onom prodavajicim..stejne tam budem spolecne dodelavat ony nehotove veci
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.