-
Tatra 613: Nenáviděná i milovaná
Reprezentační limuzíny značky Tatra měly vždy zvláštní charisma. Především díky malým objemům výroby s velkým podílem ruční práce, ale také avantgardní koncepcí vzduchem chlazeného motoru uloženého nad zadní nápravou, což bylo v luxusní třídě opravdovou raritou. Základní tvarový návrh nástupce „šestsettrojky“ vznikl koncem 60tých let v kooperaci s italským karosářským studiem Vignale, což ortodoxním příznivcům české značky nebylo zrovna po chuti. Odklon od dosavadní tvarové linie Tatry byl natolik velký, že jediným společným bodem zůstala pouze základní koncepce vzduchem chlazeného motoru v zadní části vozu… Karoserie působila nesmírně elegantním a lehkým dojmem, a nesla několik zajímavých prvků. Především to byla …
87 komentářů -
Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic
30. června 1976 představilo anglické sdružení Leyland Cars nový vůz vyšší třídy Rover 3500. Byl prvním z celé řady označované jako SD1, která zahrnovala několik typů o stejné karoserii, ale jiné motorizaci a vybavení. Do vývoje vozu a přípravy výroby v nově postaveném závodě Solihull II. investoval výrobce 95 mil. liber. Novinka svým designem výrazně vybočila ze zaběhnuté linie a připomínala italské koncepty sportovních vozů . Nízká karoserie s výklopnou zadní stěnou měla rozměry 4700 x 1770 x 1340 (d,š,v) a byla konstruována podle nejmodernějších bezpečnostních poznatků té doby. Hodnota odporu vzduchu byla Cx = 0,36. Středová část nesla nezvykle …
58 komentářů
-
Saab 9000: Nesmrtelný Viking
Saab vstoupil do vyšší střední třídy poprvé v roce 1984 modelem 9000, který se později stal jedním z nejdéle vyráběných modelů v novodobé historii automobilového průmyslu. Jeho vývoj začal v roce 1977 pod vedením technického ředitele Saabu Gunnara Larsona, a již tehdy se počítalo s tím, že bude postaven na platformě kterou později převezmou i některé budoucí modely koncernu Fiat. Cíl vývoje nového vozu byl jasný: Jízdním výkonem, komfortem, užitnou hodnotou a bezpečností měl zabezpečit Saabu důstojné místo v neustále sílící konkurenci této třídy. Pro celkovou koncepci vozu byla opět vybrána varianta karoserie s výklopnou zadní stěnou a možností variabilního …
141 komentářů -
BMW 7 (E23, 1977-1986): Začátek úspěšné éry
BMW řady 7 je dlouholetou stálicí na trhu vozů nejvyšší třídy. V roce 1977 zprávu o představení přímého konkurenta všeobecně uznávané S-klasse přijala veřejnost s útrpným úsměvem… Předchozí řada velkých sedanů BMW 2500 až 3.3Li sice poměrně solidně reprezentovala mnichovského výrobce, ovšem o plnohodnotné alternativě k Mercedesu nemohlo být ani řeči. Jenže tentokrát nezůstalo jen u sebevědomých výroků a plánů… Vývoj nové řady začal již v roce 1972 pod interním označením E23, shodou okolností přesně v době, kdy vyjelo první BMW řady 5. To ostatně rozhodlo i o jejich velké vzhledové podobnosti. Oběma byla společná tzv. negativně skloněná přední maska …
70 komentářů -
Mercedes- Benz 190 (W201): ,,Lidová hvězda“
V polovině 70tých let rozhodlo vedení Mercedesu o vstupu do lukrativního segmentu vozů střední třídy. Jednalo se o dobře promyšlený marketingový tah, navíc podpořený průzkumem u zákazníků. Po sedmiletém vývoji byl v prosinci 1982 představen zcela nový vůz o délce cca 4,4m a po designové stránce přesně zapadající do linie tvořené prostřední řadou W123 a velkou W126. Nejmenší řada nastoupila právě včas: Ropnou krizi měli zákazníci ještě v živé paměti, navíc největší rival BMW přicházel s novým modelem řady 3. Základní tvar se dal charakterizovat dvěma slovy: byl líbivý a decentní. Hodnota odporu vzduchu Cx= 0,33 byla průměrná, zato po …
70 komentářů