-
Alfa Romeo 75: Proti všem
K výročí 75 let od vzniku značky byl představen nástupce typu Giulietta, a zároveň poslední automobil vyvinutý ještě před začleněním Alfy Romeo do koncernu Fiat: Alfa 75.
Tvarového návrhu se zhostila domácí Centrostile AR, původně plánovaný Bertone byl po neúspěchu Alfy 90 odstaven „k ledu“. V květnu 1985 byl představen veřejnosti cca 4,4m dlouhý, agresivně tvarovaný sedan, s výrazným klínovým profilem a nezvykle hranatou karoserií. V době kdy se automobilky soustředily na co nejlepší aerodynamiku, šla Alfa vlastní cestou a šokovala svět téměř morbidním vzhledem. Zákazníci si po počátečních rozpacích dali přece jenom říct, zvláště když se ukázalo, že Alfa 75 nahání strach nejenom vzhledem…Na motorech se u Alfy opravdu vyřádili: Původně plánovaná trojice vstřikových čtyřválců 1.6/1.8/2.0 o vstřikování přišla, a výrobce šel hlavou proti zdi se dvěma dvojitými karburátory Dell´Orto. Nahoru šla sice spotřeba a emise, ale i výkon a reakce na plyn. Zejména karburační 2.0 projevoval natolik cholerické reakce, takže zákazníci brzy začali výrobci spílat, že jízda s ním v přecpaných římských ulicích je hotové utrpení. Nakonec tedy přece na vstřikování došlo. Motor 1.8 dostal i svou přeplňovanou variantu. Světovou novinkou bylo uvedení prvního sériového motoru s variabilním časováním ventilů pomocí natáčení vačkového hřídele a dvěma svíčkami na válec: 2.0 Twin Spark nastavil laťku konkurenci hodně vysoko nejen výkonem, ale i technickou invencí. Roli největšího motoru plnil zpočátku šestiválec 2.5, později jeho zvětšená varianta 3.0. Zejména s posledně jmenovaným bylo namístě zacházet s velkou dávkou obezřetnosti, protože s autem ,,lomcoval“ takovým způsobem, že by v krku vyschlo i skalnímu příznivci mnichovských vozů… Vyznačoval se velkou zvláštností: Jeho vačková hřídel byla nad sacími ventily které ovládala přímo, zatímco výfukové byly ovládány přes miniaturní horizontálně uložené rozvodové tyčky a vahadla (tedy podobným způsobem jako u rozvodu OHV). Došlo i na diesely: nejprve 2.0 TD, později i 2.4 TD. Benzínové čtyřválce měly rozvod řetězem, šestiválce řemenem, diesely soukolím…
Alfa 75 pokračovala v tradici uspořádání Transaxle, tedy s motorem ve předu podélně a se spojkou, převodovkou a rozvodovkou u zadní nápravy. Výhoda tohoto uspořádání spočívá ve vynikajícím rozložení hmotnosti a ve sníženém namáhání kardanu. V přímém směru byl automobil velmi stabilní, překvapovala (vzhledem ke tvaru karoserie) i netečnost na boční vítr. Jízdní vlastnosti byly vcelku dobré, ovšem na silnicích s horším povrchem bylo lépe ubrat, protože k dramatické přetáčivosti se nenechala příliš pobízet…
Motor Objem kW Nm Km/h 1.6 karb. 1570 81 146 180 1.6 i.e. 1570 77 137 180 1.8 karb. 1779 88 167 190 1.8 i.e. 1779 88 157 190 1.8 Turbo i.e. 1779 114 226 210 2.0 karb. 1962 94 180 195 2.0 Twin Spark kat. 1962 107 186 205 2.5 V6 2492 115 209 210 3.0 V6 2959 136 245 220 3.0 V6 kat. 2959 131 252 219 3.0 V6 kat. QV 2959 141 250 222 2.0 TD 1995 70 192 175 2.4 TD 2393 81 235 185 Interiér byl stejně jako karoserie ve znamení hran a funkčnosti. Místa bylo dostatek i vzadu, oživením byly některé netradiční prvky: Spíneče el. stahování oken byly na stropě, ruční brzda měla tvar obráceného písmena U, a na přístrojové desce byl indikátor správného okamžiku k přeřazení. Pro Alfu byla typická i krátká přístrojová deska, jen minimálně zasahující do prostoru pro cestující. Spolujezdec měl tedy hodně místa na nohy, ovšem pocitu bezpečí to zrovna nepřidalo.
Jízda s Alfou byl opravdový zážitek: 75ka nejela jenom dynamicky, ale přímo násilně… Strmé řízení a ostré motory v kombinaci s nízkou hmotností (základní verze vážila kolem 1060kg), to byla ta pravá kombinace pro sportovně laděný sedan. Zejména pro tyhle vlastnosti si ji nakonec pořídilo téměř 400 tisíc zákazníků.Výroba zkončila v roce 1992, kdy dostala následníka Alfu 155. Dodnes je mnoha lidmi 75ka považována za poslední stoprocentní Alfu Romeo, která na silnici dodržela to, co svým vzhledem slíbila…
Renault 25: Na vlně komfortu Lancia Thema: Luxusní dvojče Cromy
72 Responses to Alfa Romeo 75: Proti všem
[1]
26. 11. 2007 v 16:59Brzo majital
potřebuju vědet jestli u 2.0 T.S je charakteristický takové cvakání ale ne kov na kov cvrdlikání motoru. verzus favorit to je takovej šicí stroj nebo Ford fiesta 1.3 prosím o odpověd nekoho zvás !!!!!!!!!!!!!!!!!!
[2]
1. 12. 2007 v 13:22Radek
Prodám AR75, motoricky výborná má poškozenou karoserii.Očesal mi bok náklaďák.Ne moc ale než jsem přijel pro ni na parkoviště nějací ,,nadšenci,, mi vysklili skla a světla.Přenechám ji na ND.
[3]
1. 12. 2007 v 13:23Radek
PS: je to 2.0 TS
[4]
12. 12. 2007 v 15:56komim
prodam alfu romeo 75 2.0 td rv88 sedan seda metaliza jizni cechy tel728633479
[5]
11. 2. 2008 v 21:05dasedas
Výbornej komentář chlape, úplně jsi mě nabažil, i ty komentáře ostatních!!!! Znám tu 75 jen tak jako, že existuje, ona tím vzhledem moc nezaujme, ale tím co tu všichni píšete, hmmmm, dobrá ňamka. Mám jeden dotaz prosím tě: co znamenají ty natahovací nárazníky??? vidím nějaký harmoniky tam, ale nechápu:-) děkuji za odpověd.
[6]
17. 2. 2008 v 10:55St0rM5
V česku už ji neseženeš
[7]
17. 2. 2008 v 17:04dasedas
Co neseženu? Tu „pětasedmu“ ??? To bych se divil.-)
[8]
25. 2. 2008 v 14:23Radek.S
upřesnil bych to… už tu neseženeš dobrou…:-) a nebo za ni dáš balík 🙂 já svoji skvělou bohužel před pěti lety neuváženě prodal a dodnes toho lituju… to co mi lidi dnes nabízejí jsou už neudržovaný vraky, nejlépe po totálce…
[9]
2. 3. 2008 v 21:36Rasputin
Caute, nemate niekto manual na AR75 2.4TD? Zohnal som iba hlavne na TS, 1.8T, ale na TD nic 🙁 Taktiez zhanam nake ND na 2.4TD, kardan, spojku… a este cervene zadne svetla! Ak by niekto mal. Diki.
[10]
7. 3. 2008 v 18:04dasedas
Tak to zkusím ještě 1x:-)
Co znamenají ty natahovací nárazníky???
[11]
8. 3. 2008 v 16:00Rasputin to dasedas
su to narazniky z AMERICA verzii 75tiek, ide skratka o to ze sa daju istu drahu zasuvat (ked niekoho naberes aby ztmilo naraz 🙂 ) tuna mas priklad http://www.jaakkola.se/alfa/alfapics/1%20copy.jpg aj ked mne osobne sa to moc nelubi :/ ale taky EVO KIT keby niekto vedel zohnat (narazniky, lemy) tak nadtym by som velmo moc uvazoval 😛
[12]
15. 3. 2008 v 18:20dasedas
Dík za osvětu:-) ta na tý fotce je nádherná!!!!
[13]
16. 3. 2008 v 16:29Martin
Ahoj mam 75 alfu 2,0 TD a schanim vyfuk a pravej zadni blatnik. za jakekoliv info budu hrozne stastnej. dik martin. Tel 602316259
[14]
13. 4. 2008 v 20:22pavel kraus
dobry den shanim samosvorny diferencial na alfu 75 za rozumnou cenu predem mockrat dekuju 720111323
[15]
17. 4. 2008 v 6:49Petr Neuwirth
Ahoj lidi. koupím 75,ale pouze s dvoulitrem TS. a kdo by měl zájem tak mám papíry na A.R.75 2.0TS. tel:721024308
[16]
19. 4. 2008 v 16:36Petan
Prodám A.R. 75 2,5 V6 Milano, r.v. 1986, vč, TP, nutná oprava karoserie, motor O.K., origoš stav, 776 590 250
[17]
23. 4. 2008 v 18:30Fo-Fo 155
Mám přečteno desítky recenzí a článků o Alfách, teď konkrétně o 75ce a tam se mluví o vyšší spotřebě, hranatosti a nespolehlivosti. Tyhle škodovkáře bych přivázal na sedadlo spolujezdce a odškrtal bych s nima všechny zatáčky jak mám ve zvyku. Co by pak psali 🙂 Jeto „sice“ jenom 2.0 TD, ale dělá to neskutečnou paseku. SUPER článek, jen tak dál
[18]
6. 5. 2008 v 19:19hanz
tak tuto alfu sme měli turbodiesela a jen sme do ní nastoupili už sme byli na místě. Má zajímavý vzhled a už předek vypadá výhružně a sportovně. Ještě sme měli fiata cromu a to byl taky takový ďáblík. Taloši si myslím umějí vyrobit fajn auta ne??
[19]
6. 6. 2008 v 17:15martin
ahoj prodam A.R. 2,0TD. cena 6000. dohoda. tel 723008912
[20]
12. 6. 2008 v 15:12vesmad
Prodam alfa romeo 2,0 twin spark. tel 736235275
cena dohodou
http://www.youtube.com/watch?v=lU_qwU9wrxE
[21]
12. 6. 2008 v 15:17vesmad
http://www.youtube.com/watch?v=lU_qwU9wrxE
[22]
27. 7. 2008 v 20:23marty321
všichni co máte rádi auta určitě klikejte na web…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.