-
Renault 25: Na vlně komfortu
Renault měl ve vyšší třídě vždycky těžkou pozici. Beznadějně zastaralá dvojice R20/R30 jenom živořila a tak byl čas na změnu. Tentokrát to ale byla trefa rovnou do černého: Renault 25 se stal rekordmanem nejen v aerodynamice, ale především v nabízeném komfortu.
Renault byl vždy propagátorem vozů s výklopnou zádí, což se ovšem v této třídě příliš nenosilo. Vyřešil to šalamounsky: Zadní část z boku evokovala klasický sedan, zatímco mistrně zakomponované panoramatické okno ve výklopné zádi dávalo tušit variabilitu vozů s pátými dveřmi. Celek působil velice přirozeně a elegantně.Ve srovnání se svým předchůdcem byl o 15cm delší a rozvor vzrostl o 5cm. Odpor vzduchu dosáhl hodnoty 0,28 a pokořil tak i dosavadního krále Audi 100.
Od předchůdce zdědil zejména vidlicový šestiválec PRV 2.7 a karburační motor 2.0 . Zcela nový byl naopak čtyřválec 2.2 se vstřikováním Renix a bezdotykovým zapalováním, který vznikl zvětšením zdvihu základního motoru. Dále výrobce nabízel atmosferický nebo přeplňovaný diesel 2.1. Oba základní benzínové čtyřválce byly poměrně živé a úsporné, zatímco šestiválec se chováním přibližoval dieselu: Byl silný, ale poněkud hlučnější a chyběla mu i ochota se vytáčet. Výrobce, vědom si tohoto nedostatku, zanedlouho nabídl překvapení v podobě jeho přeplňované varianty 2.5 V6 Turbo. U něj musela být instalována nová zesílená kliková hřídel i jiná hlava válců, proto zmenšil objem o cca 0,2L. Nárust výkonu byl opravdu pozoruhodný, navíc motor dosahoval i vyšších otáček. Překvapením byla spotřeba, která byla v průměru o litr nižší než v původní atmosferické verzi – také díky těžšímu zpřevodování.
Při modernizaci v roce 1988 dostal základní dvoulitr tříventilový rozvod a vstřkování, čímž jeho výkon stoupl dokonce nad hranici motoru 2.2 . Ten pak paradoxně plnil roli základní benzínové jednotky. Posílily také oba šestiválce: Atmosferický zvedl svůj objem na 2.9, Turbo zase výrazně přidalo na výkonu. Z nabídky vypadl slabší diesel. Převodovky se používaly 5st mechanické, bohužel automat byl velmi dlouhou dobu pouze třístupňový. To byla škoda, protože ke komfortnímu charakteru pětadvacítky se hodil. Náprava přišla, ale už poměrně pozdě…
Interiér byl doslova výstavní skříní tohoto vozu. Přístrojová deska vypadala komplikovaně a honosně, sedadla byla obrovská a velmi pohodlná. Ohromující byla nabídka místa: Na zadní sedadla se v plném pohodlí vešly tři dospělé osoby. Již standartní výbava překračovala rámec běžných zvyklostí, vyšší specifikace dostaly např.informační systém s hlasovým výstupem (později posloužil k prototypovým zkouškám prvních funkčních navigačních systémů) , kvalitní audiosystém Philips s designem HiFi věže, dálkově ovládané zamykání, tempomat, klimatizaci, elektricky ovládaná sedadla+ zrcátka+ všechny okna atd atd. Doslova pohromou pro konkurenci bylo uvedení luxusní verze Baccara s ergomatickým vybavením pro přední sedadla a veškerým myslitelným komfortem… Až do ukončení výroby v roce 1992 byl tento model jedním z nejlépe vybavených vozů své třídy na evropském trhu. V malých sériích vznikla i varianta s prodlouženým rozvorem- zejména pro potřeby vlády.
Podvozek byl podřízen potřebě maximálního pohodlí, přesto jízdní vlastnosti byly poměrně dobré. Při decentní modernizaci v roce 1988 byla přepracována přední náprava, kde lisovaná ramena byla nahrazena odlitky. Pružení také mírně stvrdlo, přesto bylo schopno nadále tlumit nerovnosti způsobem téměř srovnatelným s hydropneumatickým systémem. Kvůli přednímu pohonu překvapoval zejména velice malý poloměr otáčení 10,8m. Z celkové hmotnosti vozu připadalo na přední nápravu zhruba 60%, což mělo za následek poměrně dobrou směrovou stabilitu, ale i celkem pochopitelný sklon k nedotáčivosti. Ani v nejvýkonější verzi se nejednalo o vůz sportovního charakteru, spíše vrcholně pohodlný a rychlý sedan. Mimochodem: Poslední generace modelu V6 Turbo měla nachlup stejné zrychlení na sto, jako dvanáctiválec v BMW 7…
Po celou dobu své existence tento vůz výborně reprezentoval značku výrobce, a po osmi letech odešel jako hrdý a nepokořený do automobilového důchodu. Jeho nástupce Safrane samozřejmě navázal na to nejlepší, ovšem (jak už bývá zvykem) narážel na bariéru předsudků a mýtů. To ovšem nemění nic na kvalitách těchto vozů…
Motor Objem kW Nm Km/h 2.0 karb. 1995 74 158 182 2.0i 1995 86 170 194 2.0i 12v kat. 1995 99 174 203 2.2i 2165 89 178 195 2.2i kat. 2165 79 170 187 2.7i V6 2664 104 215 201 2.9i V6 kat. 2849 110 225 208 2.5i V6 Turbo 2458 133 280 228 2.5i V6 Turbo kat. 2458 151 290 233 2.1 D 2068 46 124 155 2.1 TD 2068 63 181 172
Fiat Croma I. : První toho jména Alfa Romeo 75: Proti všem
42 Responses to Renault 25: Na vlně komfortu
[1]
3. 10. 2006 v 16:40shiller
Mari jednička s hvězdičkou! AbsoluteMari
[2]
3. 10. 2006 v 18:13frollo
Perfektní fotky a skvěle napsaný text! Díky.
[3]
3. 10. 2006 v 19:14Ricardo
Super! R25 a Safrane jsou nádherný a decentní auta ne jako Vel Satis. Cx 0,28 u hranaté karosérie je neuvěřitelný. Jinak bravo Mari!
[4]
3. 10. 2006 v 20:19Alessio
Mari…přiznej barvu, že ty jsi povoláním encyklopedista (palec)
[5]
3. 10. 2006 v 21:30GTI
Má to grády. Bravo.
[6]
3. 10. 2006 v 21:45dCi
jen se tetelím
[7]
4. 10. 2006 v 9:28mari
shiller: díky! :-))
[8]
4. 10. 2006 v 9:29mari
frollo: taky díky! Snažím se 🙂
[9]
4. 10. 2006 v 9:32mari
Ricardo: díky, ano R25 i Safrane jsou stále nadčasový auta. Z Vel Satisu jsem měl nejdřív trochu šok, ale s odstupem času v něm vidím velmi silnou osobnost… Je prostě jiný a tím je krásný. Navíc evidentně předběhl svou dobu. Auta tohoto typu budou přibývat více a více.
[10]
4. 10. 2006 v 9:33mari
Allesio: díky, no s tím encyklopedistou… možná… 🙂 🙂
[11]
4. 10. 2006 v 9:33mari
GTI: díky
[12]
4. 10. 2006 v 9:35mari
dCi: díky, musím přiznat že tím že jsi pětadvacítku vzpomněl- jsi ji posunul v pořadníku docela dopředu. Každopádně v merku jsem ji měl.
[13]
4. 10. 2006 v 12:54JB
pocatkem 90tych let se amerikanizovana verze vyrabela v Kanade-/Eagle a Monaco od Chrysler Dodge/ moc pohodlne vozitko nez prorezlo topeni
[14]
4. 10. 2006 v 14:41mari
JB: ano, to souhlasí. Renault chtěl proniknout i na trh v USA, díky čemuž vzniklo několik svérázných typů, ovšem bez výraznějšího úspěchu. PS: to topení- staré ojeté auto je plné překvapení 🙂
[15]
4. 10. 2006 v 19:22Charger
Mari je to perfektní. Navíc rodiče mají R21 které je takovou zmenšeninou této R25 a používá podobnou techniku a některé další věci (mají tam motor 2.2 kat.) a jezdí taky pěkně, hlavně ten motor právě z té R25 je velmi dobrý. A R25 se mi náramně líbí, navíc ta verze Baccara to je luxus!!
[16]
4. 10. 2006 v 19:52mari
Charger: díky. R21 znám velice dobře, dnes je už ale není skoro vidět. Ten 2.2 byl solidní, dovedu si představit že s tou jednadvacítkou pohne. Na tu dobu to bylo dělo 🙂
[17]
5. 10. 2006 v 7:35JaK
„… překvapoval zejména velice malý poloměr otáčení 10,8m“,. Snad průměr, ne ? Jinak dost dobrý (auto i článek).
[18]
5. 10. 2006 v 15:22mari
JaK: překlep… Omlouva 🙂
[19]
6. 10. 2006 v 22:58Charger
No ten motor s R21 opravdu nemá výraznější problémy a myslím že se renaultu vydařil, škodá té rzi a špatného zpracování, pak by to bylo velmi dobré auto
[20]
6. 10. 2006 v 23:43mari
to je pravda: R21 měl velkou náchylnost ke korozi (výrobce prý zkoušel nějakou jinou technologii pozinkování) díky čemuž už dneska tyto auta není možné potkat. Buď se už rozpadly, nebo jsou těsně před tímto stádiem. Zpracování R21 taky nebylo bůhvíco, tak jak píšeš. R25 ho měl samozřejmě o mnoho lepší, protože v této třídě si nemohl dovolil úplně propadnout. Lepší to být mohlo, to jo
[21]
7. 10. 2006 v 0:40JB
kouknete na tu americkou verzi
http://www.geocities.com/eagle_premier/
[22]
7. 10. 2006 v 12:44Kubas
no, v tomto aute me kdysi pred lety vezl jeden znamy asi 30km a dodnes si pamatuju ten opravdovy sok, ktery jsem mel z prebytku mista vzadu… Pokud si vzpominam, sedeli jsme tam tri kluci kolem 18 let a o nejakem kontaktu v oblasti ramen nemohlo byt ani reci 🙂
[23]
7. 10. 2006 v 15:26Charger
To Kubas: Ona aji R21 je vzadu velmi prostorná- není problém si úplně natáhnout nohy i když jejich část je už pod sedadlem toho vepředu, ale prostě když v R21 je takový přebytek místa, tak v R25 to musí být královské
[24]
7. 10. 2006 v 15:30Charger
To Mari: To auto mého otce je po technické stránce úplně v pořádku, má najeto 240tis. a motor jede jako nový, podvozek taky OK, ale ta rez je opravdu hrozná- prahy a podběhy jsou na tom hodně špatně, no a v interiéru furt něco vrže, ale zase je tam královského prostoru:-) Ale celkově je to několikanásobně lepší auto než nějaký Favorit a z vlastní zkušenosti můžu říct že i než Felicie, která je několikanásobně dražší
[25]
7. 10. 2006 v 21:29mari
Kubas: ano ta šířka v ramenou i prostor pro kolena vzadu byl fakt velkorysý, dokonce bych řekl že to prostorem pro nohy nemělo daleko k Superbu. A to je co říct
[26]
7. 10. 2006 v 21:33mari
Charger: To je pravda, s Felinou nebo podobnou havětí se to nedá srovnávat. Rezivěním byla jednadvacítka doslova vyhlášená. Je zajímavé že i ta nejlevnější R5 na tom byla v tomto směru líp.
[27]
8. 10. 2006 v 18:34Charger
to Mari: No co už, ale už jsem viděl felicie které byly víc zrezlé 🙂 než tátova R21. A jenom k tomu co jsi napsal Kubasovi- už R21 má porstorem pro nohy blízko k superbu (vlastní zkušenost), takže R25 by mohla v tomto ohledu Superb překonat
[28]
9. 10. 2006 v 9:49mari
Charger: je to možný s tím prostorem pro nohy. Až se naskytne příležitost změřím to.
[29]
10. 10. 2006 v 21:42Charger
Mari: No každopádně tam bude královského prostoru:-)
[30]
13. 10. 2006 v 19:57luke
Good, 😉 …. švagr má R21 140 koníků a jezdí výborně :o)..
[31]
13. 10. 2006 v 23:29Dess S@fr@ne
Tohle je BEST…Kdy jsi dávno jsem měl blog zaměřený jenom na R25-Safrane dnes už jsem na wz.cz :-)))
[32]
15. 10. 2006 v 10:37mari
Charger: o tom nepochybuji 🙂
[33]
15. 10. 2006 v 10:43mari
Dess S@fr@ne: Rád se pak podívám 🙂
[34]
15. 10. 2006 v 10:44mari
luke: to věřím… 🙂
[35]
12. 12. 2006 v 18:35Tuza
Zdravym všechny kdo máte R.25
[36]
23. 1. 2007 v 19:57o.r.w.e.l
mám R25 už 10let a nedám na ní dopustit super auto pohodlný prostorný vysoce spolehlivé nevím o takovém autě ve své třídě kde je tolik místa pro lidi ten prostor pro nohy je pravda jsme v rodině všichni 180 a více a jedeme všichni pohodlně
[37]
1. 3. 2007 v 17:17ondra
To auto na fotkách vipadá úplňe přesňe jako to moje auto
[38]
11. 3. 2007 v 16:45LIKE
Zdravim. Zvazuji koupi leveneho ale velkeho a pohodlneho vozu. Je R25 ka v automatu z roku 1987 obsah 2,2 dobrou olbou? Co mam od tohoto vozu cekat. A jak je to u Renaultu ze spotrebou? Eventualne kolik po koupi mam do toho zhruba vrazit aby mi to auto bez problemu par let poslouzilo? Diky
[39]
12. 3. 2007 v 2:17Mr.Cadillac
Jsem kovany nadsenec US Cars,a majitelem,predsedou US cars clubu a musim rici ze podobny luxus jao mam ve sve americce mam jen v R 25 !!,Koncem mesice si jeden kupuji. Prvni co vymnenim bude motor Mam rad motory do V. Preji vsem majitelu R25 hodne mil bez nehody a koroze.
[40]
25. 9. 2007 v 21:16milan
Mám R25 již 6 let a plná spokojenost. Absolutně spolehlivé. Prodělalo mimo jiné i Finsko přes Pobaltí. Výhrady mám jen k šířce prostoru u řidiče. Má motor stříkačku obsah 2. Malá spotřeba.
[41]
27. 5. 2008 v 0:23safar vladimir
cau hosi mam r 25 kterou sem koupil pred 14 dny a o tom komfortu ani pochyb je trosku prohnila ale chci to dat do puvodniho stavu nislim tim do stavu podobnemu jak to bylo kdiz r25ka vyjela z linky akorad potrebuju vymnenit gufero bo zacina trosku curkat no ted uz vic no a mam strach z rozvodu nevym jestli to mam delat sam nebo to mam prenechat odbornikum mam 2,1 turbo diesel a jeste by mne zajimali jestli je to fakticky pravda ze se delal i 5ti valec a kolik by mne vysla generalka predem diky moc kdiz tak odepista na muj mail safar17@seznam.cz r 25 se my uz libila svou vybavou ve 13 nacti letech bo to mnel kamos a ted to mam i ja
[42]
27. 5. 2008 v 23:32safar vladimir
haosi a mam jeste jeden dotaz co to znamena kdyz my kecalek hlasi stop simistro
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.